TYKS hoidot 2013!

Kiva kuulla nirppasen kuulumisia.. Sitten vain jännäillään sinne 3.9 saakka :) pitkä aika edes :) :D

Tervetuloa MollyBrown:wave: Hyvä että saitte miettiä tilannetta rauhassa ja päässyt eteenpäin omalla tavalla... hienosti sinäkin olet motivoitunut siihen painon pudotukseen... JEEEE :)

Ja hyvä hannuliini melkein tavoitteessa.. kovat tsempit sinne ja tiedän että onnistut pääsemään tavoitteeseen.

olen joo iloinen et toi eteni mein kohdalla mut silti koitan viel kilon ainakin saada pois punnitukseen... huomenna taas kävellen töihin.. sauvat avuks menee vauhdilla
 
Missä vaihessa sansu soitit sillo sinne tyksiin et nyt olis paino siinä missä pitääkin olla? Kun mä
ajattelin et sit kun on enää kilo jäljellä tavoiteeseen niin sit voisin soittaa sinne kysystä et miten
tästä sitten eteenpäin mennään. Välillä mulla on sellaista pientä luomisen tuskaa tässä projektis.
sa mut kaipa se tästä kun eteenpäin päästää. Mä tossa laskin et jos vaikka loppuvuodesta
tärppäis tai alkuvuonna niin sit meille olisi tulossa syysvauva. Huomenna olis taas tarkotus
mennä töiden jälkeen lenkille et vois sit tehdä oikee kunnon hiki treenin et kunnon juoksu lenkki
alle. Ai niin mä sain aamulla sellaisen idean töissä et jos tekiskin muksuille aamupalaksi uuni
puuroa kun on aina hellalla keitettyä puuroa on muuten aika näppärä tapa tehä puuroa kun
uuniin laitto.
 
Hannuliini : Mä soitin tyks siin vaihees kun vaaka näytti 78.2 ja nyt se on siin 77.0 edelleen saa tippuu tänään oli lepo päivä töihin urheilusta. huomenna sitten uudestaan kävellään... Tiedän tuon et kun inspis loppuu, itellä oli se vaihe taas tuossa ennen menkkoi ja sit taas uuteen nousuun. mut Hyvin olet painon alas saanut. Saat olla ylpeä itsestäsi :heart: minä ainakin olen :)
Mä teen vallan uunipuuroa koton kun kattilas poltan sen aina pohjaan ja ei tarvii hämmentää koko ajan kun sen tekee uunis
 
hannuliini & sansu86: Kuinka paljon teidän on tarvinnut pudottaa painoa? Pyrittekö tiettyyn BMI:hin? Itselläni on sinänsä hyvä tilanne, että pääsisin hoitoihin jo nyt, mutta hoitojen onnistumisen kannalta on pare solakoitua kuitenkin. Painoa on nyt 71,3 kg ja pyrin 67 kg:hen ennen kuin soitan TYKSiin.
Herkkunälkääni ostin tänään ihan tautisen paljon hedelmiä. Nektaariinit ovat nyt ihan älyttömän hyviä!

Oijjoij, jännään Nirppasen puolesta.
 
Mulle laitettiin tavoiteeksi se vajaa 9kg pois sillo kun helmikuussa käytiin siellä. et tähän menessä oon laihtunut 10kg siitä mitä vuos sit painoin. ja tosta tyksin 9kg on jäljellä n. 2kg juu niin olen ylpeä mut välillä tulee repsahduksia noihin herkkuihin. Mä ajattelin et jos ens viikolla vaikka joku päivä soittais tyksiin kun näyttää siltä et kierto venyy taas kun mä en enää mielellään syö noita primoja kun se kierto toimii nykyään jotenkin omastakin takaa..
 
MollyBrown: meillä tavoitteeks pudottaa painoa oli 5-8 kg josta se 5kg oli se alaraja hoidoille. ja tuosta vielä jatkan laihdutusta kun olne vuoden takasia kuvia itsestäni kattonut niin en halua olla niin "tukeva"n näköinen. Tosin vuosi sitten meillä oli rankkaa kun mies joutus sairaalaan ja mä juoksin kahden sairaalan välistä. Ensin töihin toiseen ja sit toiseen kattoo miest tai päin vastoin. onneks ne kaikki on takana jo
 
Hannuliini: Oot saanu pudotettua painoa tosi hienosti! Repsahdukset ei mielestäni oo paha asia. Itsellee tarttee olla armollinen. Sit taas asettuu ruotuun ja muistaa, että hyvän asian tähden tässä pudotellaan painoa.

Sansu86: Ihanaa, että tilanteenne on muuttunut vuoden takaisesta. Nyt on paremmat onnistumismahdollisuudet painonpudotukseen. Itsekin rupesin vasta nyt laihduttamaan, koska keväällä ei olisi voimavarat riittäneet siihen.
 
Tänään olis tarkotus mennä tekemään oikeen kunnon rääkkilenkki illalla on sellainen päivä ollut tähän asti nyt jotai muuta ajateltavaa. Mun kun piti siirtyä yhteen toiseen yksikköön ja olin hakemassa autoa parkkipaikalta, meillä on kirkko ihan vierssä niin siinä saa säilyttää autoa joka on pidempää parkissa, niin huomasin et sinne oltiin murtauduttu. Mä olen sit veljen tänään herättäny kasin jälkeen ja se tuli kattomaan et mitä kaikkia tuhoja ne oli saanut aikaseks, mut ei ollu onneks viety mitään ja paljoo ei oltu rikottu, yritetty vaa käynnistää.
Siin meni sit tunti ennen kuin olin toisessa paikkaa, kun mä soitin poliisiasemalle ja sieltä neuvoivat et joko sinne auton kanssa, taikka kokeilee onnee häkestä et jos sieltä tulis poliisipartio paikalle.
Kyl täs täytyykin olla armollinen, mut välillä on sellainen olo et on vaikka syömättä et saa sen painon alas, mut ruotuun tässä ollaan palaamassa taas onneks. Kun tuntuu kans et ne viimiset kilot on tuikassa tällä hetkellä.
 
Ihan hyvää tänne kuuluu, menkat alko eilen tää kierto oli 31 päivää pitkä, eli jonkin verran vaihtelee noi mun kierrot, mut ainakin tulee nyt säännöllisemmin mitä ennen en tiiä johtuuko tää nyt oikeesti siitä kun noita metuja syön. mun piti tänään soittaa tyksiin, mut sit olin sellasessa paikkaa töissä et en viittinyt soittaa, et jos olisin ollu omassa paikkaa niin olisin voinut ehkä soittaakin. Ja sit piti soittaa työterveyshuoltoon kun mulla kasvaa isovarpaan kynsi sisään päin, mut jos sit huomenna soittais molempiin paikkoihin.. Kun meinas et jos sais jonkun päivän sieltä niin sit olis syytä viel enemmän syynätä omia syömisiä. Toistaseks ajattelin ottaa töihin mukaan omat eväät mikä aikapitkälti salaattipohjainen mihin oon yhdistänyt eri proteiinien lähteitä..
Mut mulla alkaa näkymään tää laihtuminen joissakin tunikoissa mitä oon paljon käyttänyt niin olkapäiden kohtaa et roikkuu ja myös sormissa kun on vaistätämättä alkanut käydä toi kihlasormus isoksi, et täytyy viedä se joku kerta pienenettäväksi ennen kuin hukkaan sen.
 
Meitsille kuuluu oikeinkin hyvää. Kävin tänään ostamassa kasan Teroluteja, ovulaatio- ja raskaustestejä. Kierron 5. päivä. Mulla on ääreest epäsäännöllinen kierto, joten ilman teroja/e-pillereitä kierron alkuja ja loppuja saisi odottaa iänkaikkisuuteen asti. Noh, nyt on hankinnat hankittu. Katsellaan vielä laihisprojektin ajan josko tärppäis ilman hoitoja. Toivon parasta, mutta en odota onnistumista.
sansu86: Voi vehnät, torstai tuntuu niin kaukaiselta kun sitä oikein odottaa. Oijjoij, menisipä aika nopeammin!
 
mä aloitan huomisesta testaa ovistikuilla ovista..
ja Molly se todella tuntuu kaukaselta se torstai.. Ja kiesus clomien sivuoireiden kanssa. toivon ettei montaa kiertoo tarvii men nitten kanssa..

Hannuliini: meikäläinenkin on osasta vaattei huomannut et paino tippunut.. onneks sormukset viel pysyy hyvin paikoillaan.

Onkos teillä muuten tullut asiattomia huomautuksia tullut lapsen hankkimisesta/yrittämisesta niin työpaikalla tai muualla...

Mä olen kuulunut mm: et olen maho, emme halua lapsia ja olemme nuoria, ja ihan näit suoraan oletko raskaana ja taputellaan mahaa tai sanotaan suoraan et näytät siltä kuin odottaisit ja jopa ette kai te vielä hanki lapsia. oma isäni jopa sanonut et mein pitää muuttaa rovaniemel kun raskaaks tuun ja olen sanonut et turhaan pelkäät et lasta saa hoitoon missään nimessä. (isäni on alkoholisti)
 
Voi vitsi, miten paljon epäkorrekteja kommentteja on tullut kuultuakaan! Sekä sukulaisilta, kavereilta, tuttavilta että työkavereilta.
Heti kun mentiin naimisiin tuli paljon kommenttia, että jokos on ''pulla uunissa''. Enoni tykkää kysellä, että koskas päästään juhlimaan ristiäisiä (samalla tekee käsillään vauvan heijaus-liikettä). Mummokin sanoi, että kyllä teidän tarttis ruveta lapsia tekemään, ko ootte ollu jo niin pitkään naimisissakin (siis kaksi vuotta..). Töissä on kysytty melko yleisellä tasolla, että ''joko joko'' tai että ''koska koska''. Yksi potilas kerran sanoi, että ''sun tarttee laihduttaa, paitsi jos tuolla on joku asukki''.

Ja nää on vaan näitä vauva-aiheisia juttuja. Lapsettomuuteen liittyviä kommentteja on tullut vastaan paljon, sillä olen jutellut asiasta ehkä keskimääräistä enemmän. Ja nää kommentit on perseestä!

Mä nimittäin jokseenkin ymmärrän, että henkilöt jotka ei tästä lapsettomuus-asiasta tiedä, ovat toki uteliaita. Minäkin olen. Näillä tyypeillä ei yleensä ole kokemusta lapsettomuudesta. Mutta sit taas ne, jotka kuittailevat lapsettomuudesta (''onhan teillä aikaa'', ''hommatkaa koira'', ''matkustelkaa'' etc.) niin he tietävät, että kärsin tämän asian takia! Mutta jälleen: Heillä ei ole kokemusta tästä. Olen siis yrittänyt valistaa kaikkia, että paras on kuunnella ja olla neutraali. Jos on jotain hullua sanottavaa, on parempi vaihtaa aihetta. Kyseinen menettelytapa sopii minulle oikein hienosti.

Sansu86: Mikä teidän ''hoitomuoto'' oikein on? Eikös se torstainen ollukin uä-käynti? Mimmosia sivuoireita sul on tullut clomeista?
Mä oon vielä ihan untuvikko näissä jutuissa.
 
molly meil on ensimmäinen OI hoito= munarakkulan kypsytyshoito jollen ihan väärin nyt ulkomuistista muista. ja söin clomifenia kp 3-7 yks tabletti päivässä. ja juuu torstaina on ultra ja paino kontrolli. ja paino onneks pysynyt siinä 76kg nyt..

Mullekin suurin osa komenttien laukoista on ollut potilaat ja sit työkaverit kun mekin ollaan se kaks vuotta oltu naimisissa ja mul just vakkari duuni joten taas vähän yltynyt kyselyt. lähisuku tietää hoidoista ja ymmärtää kyllä eräs kaveri kyselee et onko menkat alkanut ja kun vastaan et joo niin tulee takas "haittaako" muutaman kerran meinannut kysyä et mitä luulet.
 
Meillä töissä yks aika ärsyttävä ihminen kun on sitä mieltä etten voi osata hoitaa lapsia kun ei oo omia ja nyt lomien jälkeen tämä kyseinen ihminen kyseli et joko ootte lapsia hankkimassa kun oot laihtunut.. Huomenna tulee yhteensä 15-16km poljettua töihin kun meen toiseen yksikköön. Et siinä on ihan riittämiksi yhen päivän liikunta sessio mä voin sit huome tulla kirjottelee lisää jos ja kun ehdin sinne tyksiin soittamaan, mut luulen et menee lokakuulle meijän jatko käynti kun just menkat alko ja kun puuttuu viel se 2kg ja varmaan pitää sit olla kierto alkamassa kun noita hormoneja alkaa syömää..
 
Ja unohdin vastata niist sivuoireista. niitä oli: kuumat aallot,päänsärky joka välil äity migreeniin eikä lääkkeet auttanut, yöhikoilu ja äklö olo ajottain. Mutta kyllä ne nyt kesti sen 5 päivää.
 
Sansu: Minäs kp:nä heillä on tapana tuo uä-kontrolli tehdä?

''Haittaako?'' ''No vittu joo.'' :D
Yksi ehdottomasti ärsyttävimmistä kommenteistä on ollut sellainen, joka liittyy lasten hoitamiseen ja kasvattamiseen. Eka kysytään neuvoa. ''Mitä kannattais tehdä kun lapsi ei syö/nuku/pasko etc.'' ''Noh, tulis ekana mieleen tämmönen ratkaisu (maalaisjärkeä käyttäen)..'' ''Joo, ei se noin helppoo oo. Kato, kyl sä sen sit tajuut ko saat omia lapsia.'' Miksi kysytään lapsettomalta edes mitään jos tämä on kuitenkin jäävi antamaan ratkaisuja..
 
Mä tossa soitin tyksiin ja ihme kyllä pääsin jopa läpikin, 21.10 on mun painokontrolli et sit selvii toi meijän jatko, täs on 1,5kk aikaa viel ottaa ne viimiset 2kg pois, et siel tyksin päässä oli ystävällinen hoitaja ja kehui kuinka hyvin oon saanut painoa pois, mut tää painonpudotus projekti jatkuu edelleen niin kauan kuin vaan on tarvis. et jos kroppaan on yhtään luottamista niin menee marraskuulle ennen kuin voidaan aloittaa oi-hoidot, jos toi kierto vähänkään pysyy tossa 30päivässä missä se nyt on pyörinyt.
 
Mut mä vaa kommentoin yleensä kun tulee töissä vauva kyselyjä ja muutkin ketkä kysyy et ei tässä viel mikään kiire ole. Kun en jaksa alkaa selittämään noita hoito kuviota ja jne. Et sit kerrotaan kaikille, kun jotain kerrottavaa on. Mut toinen ongelma tulee siinä vaiheessa vastaam et mitä pomolle sanon kun alkaa tyksin ultra ravaamiset ym? Mut ainakin tän hetkiseen esimieheen voi luottaa ettei kaikki meijän yksikös saa asioita tietoonsa. ja kun vähemmän haluan tää yks saa tietää, jonka kanssa en oo töissä juurikaan missään väleissä, mut menis kyl varmaan hiljaseks ku sais kuulla tästä..
 
Mä päätin silloin esikoista yritettäessä ottaa töissä rehellisen ja avoimen linjan, ihan oman itseni takia. Kerroin työkavereille ja pomolle hoitojen aloituksesta ja kaikki tsemppas tosi ihanasti! Ja loppu sit se kyselykin siitä, et eikö teidänkin nyt olis jo korkee aika hankkia lapsia kun olette niin kauan olleet yhdessäkin (ollaan siis oltu 12 vuotta yhdessä, ens kuussa juhlitaan ekaa hääpäivää :)). Ja eikä tarvinnu valehdella näistä saikkupäivistä munasolupunktion takia yms. Ja sit ajattelin ihan näiden kyselijöidenkin kannalta, et miten paljon heitä nolottaa se et mitä on tullu sanottua kun/jos totuus joskus paljastuu. Itse olen oppinu kyl sen, etten KOSKAAN mee kenellekään sanomaan mitään tollasta, koskaan ei voi tietää onko lapsettomuus oma valinta vai pakon sanelema tila.

Omaa napaa: Veritestissä käyty tänään, huomenna soitellaan tuloksia. Maanantaina tein raskaustestin ja mun mielestä se oli aika tyylipuhdan nega, mut en oo ihan varma et näkykö siinä haamu vai paistoko viivan paikka läpi?? Joka tapauksessa negana sitä pidän, koska kyllä sen vissiin olis pitäny jo aika vahva viiva olla näillä päivillä...? Noh, huomenna sit varmistuu. Fiilikset on ihan hyvät, ei muuta kun uutta putkeen sit vaan jos ei tärpänny :)
 
Nirppanen: Olitpa reipas, kun kerroit työpaikalla tilanteestasi! Minäkin varmasti seen samoin jos/kun hoidot alkavat. Mun mielestä on tärkeä, että töissä tiedetään, ettei ruveta turhaan pitämää ''työkaverina/työntekijänä, joka on jatkuvasti poissa töistä epämääräisistä syistä''.
 
Oon muutenkin (ehkä vähän turhankin) avoin ihminen ja se tuntu luontevalta ratkaisulta :) Muutenkin sukulaiset ja ystävät tietää. Itse asiassa mun isä soitti mulle just pari päivää sitten ja kerto et hänen työkaverillaan on vaimonsa kanssa samankaltaisia ongelmia. Kysyi et saako antaa mun sähköpostiosoitteen, et jos vois kysellä näistä hoidoista ja sellasista. Tuntu jotenkin hyvältä, et jos vaan pystyy jotenkin olemaan avuks jollekin :)

Sitten ARRRGGHHH-uutisia :D Soitin sitä hcg-vastausta ja se oli 19. Ei siis puhdan nolla, eikä mikään...hyvä luku, vaan 19!! Eli piina jatkuu nyt ainakin hetken aikaa. Hoitaja sano, kun kysyin et mitä tää nyt tarkottaa, et se tarkottaa hailakkaa plussaa. Mut siis voi olla, et on vaan jonkinlaista kiinnittymisyritystä (tai kohdun ulkoista). Nooh, perjantaina uuteen testiin, vaikka menkat alkaiskin. Ihan ton kohdun ulkoisen riskin takia. Ja pah, sanon minä! :D
 
Nirppanen: No voi höh!! :( Toivottavasti ei ainakaa missään nimessä sitä kohdunulkoista!! Pidetään peukkuja et jos se siitä vaikka viel nousis... Mut ihan oikeeseen aikaan sä siellä verikokeilla olit kuitenki? Eli ei tosiaan pitäis olla noin alhainen :(
No ootpa sä ollu tosiaan avoin tän lapsettomuusasian kanssa! Mä en kertonut ku yhdelle kaverille hoidoista, mut sit myöhemmin ku raskauduin vihdoin, ni kerroin joillekin taustoista, ja sitte kohdunulkoisen jälkeen vielä muutamalle, mut hyvin vähissä on ne jotka tietää...mä taas olen kaukana avoimesta :D Ootko kertonut oikeen syynkin teidän lapsettomuuteen? Mut onhan se varmasti helpottavaa, jos pystyy olemaan avoin :)

Melkoisia juttuja teille on kommentoitu lapsettomuudesta! :O Mulle noihin verrattuna tosi vähän on sanottu mitään tyhmää... Lähinnä vaan sitä " jokojoko?? No millonkas...?? Jnejne... Ja "kyllä lapset pitää tehdä nuorena ku vielä jaksaa!!" Jaaha, jessus että pitää olla väsynyttä porukkaa, jossei alle kolmekymppisenä enää jaksa!! No, mä olen kyllä sanonu tosi rumasti takasin monen monta kertaa... :ashamed:

Sansulle tsemppiä huomiseen ultraan ja painokontrolliin! <3 Tääkö on nyt teijän ihan eka hoito? Tehdäänkö siis muuta ku clomeja syöt ja ultrataan? Ei mitää irrotuspiikkejä tms? Jänskättää sun puolesta!! Ja harmi noita clomeista tulleita oireita sulle! :/ Ei mulle tullu mitään, tosin eipä tullu mistään pistoksistakaan. Toivottavasti i tarvi montaa kiertoa clomeja popsia että tärppää! :)

MollyBrownille kovasti tervetuloa!! :flower:
 
onnea nirppanen varovaisesti kumminkin :)


kyllä hannuliini loppu vuodesta sinäkin olet raskaana viimeist alku vuodesta.

MollyBrown uä on tyks vissiin siinä kp 10 kieppeillä. jos olen oikein ymmärtänyt, tosin minulla huomenna kp jo 13 mut katotaan mitä ne sanoo.

nyt oon kolmen päivän tehnyt ovistestei ja ovista en löytänyt viel ainakaan.. ja aamul pitää kans tehä ennen tyks:iä

Pistelin tänään sitten pakkaseen puolitoista muovikassillista omenia ja kädet on tuusana samoin selkä.
 

Yhteistyössä