TYKS hoidot 2013!

hannuliini: Siitä lähdetään et näin tapahtuu, muuta vaihtoehtoa ei hyväksytä! :) Kovasti sä oot tehny töitä tän asian eteen!

Sera2010: Joo, sinä päivänä kävin testissä kun käskettiin. Laskin et se olis ollut pp13 (jos siirtopäivä on pp0??). En tiedä yhtään, et miten noi alkioiden iät siirtovaiheessa vaikuttaa... Meillä siis oli kaks päivää vanha alkio pakastettu ja oli siirtovaiheessa 5-soluinen. Muistelen et esikoinen oli siirtovaiheessa (tuoreena :D) jo 8-soluinen. Mut siis itse en kyl ollenkaan usko että raskaus tästä lähtee, oli se vaan niin matala arvo. Noita palstoja tuossa eilen lueskelin, eikä siellä kovin montaa onnellista tarinaa tällasesta tilanteesta ollu. Toivon nyt vaan lähinnä, että ne menkat sieltä alkais, eikä mitään kohdun ulkoista raskautta olis!

Ja kerroin kyllä ihan syynkin lapsettomuuteen (miehelle se oli ihan ok). Miehen vanhemmat ja sisarukset ei tiedä näistä hoidoista (taitavatkin olla ainoat :D), syystä että mies haluaa "suojella" heitä. Miehen äiti on aika herkkä tällasille asioille ja syyttää itseään lähestulkoon kaikista lastensa vastoinkäymisistä. Mies ajatteli sitten et on parempi ettei he tiedä. Ollaan saatu tosiaan korvaamaton määrä tukea ja tsemppejä läheisiltä ihmisiltä ja se on ollu tärkeetä. En jotenkin edes osais pitää näin isoa salaisuutta :D Tosin ymmärrän hyvin, ettei se kaikille tunnu oikeelta vaihtoehdolta. Ja jotkut ihmiset osaa olla hyvinkin kärkkäitä mielipiteidensä suhteen. Itse en onneks oo törmänny näihin ihmisiin, joiden mielestä "luonnon valintaan ei saisi puuttua" tai että "joidenkin ei ole vaan tarkoitettu lisääntyä". Oma lähipiiri on vaan ollu todella kiinnostunut siitä, että tällastakin voidaan tehdä ja että miten hienoa se on, että kaikki saa mahdollisuuden :)

sansu86: Tuliko ovisplussa? :) Ja mitäs ultrassa sanottiin?
 
Ei tullut ovis plussaa. otin kuvan niist ja näytin lääkärille ja sekin sano et viel on negat. hyvät kehut sain painon pudotukseen. he oli pyytänyt 77kg ja painoin vaa al 75,4 kg kaks kiloo vaille 10kg tiputettu. Jeees...

sitten ultrattiin: limis oli 4,4mm vois kulema paksumpikin olla mut ilmeisesti clomit ohentaa sitä ja kulema ehkä riittääkin tarraamiseen jos niiksen on.. Kolmest follikkelist tulis yritys kielto ja mulla oli oikealla puolella yksi 13mm folli ja myös pienempiä (oikea puoli myös arempi ultrauksessa) ja vasemmalla kaks 16mm johtofollikkeli. lääkäri meinas et ovis ois parin päivän sisään. ja antoi luvan jatkaa peittojen heiluttelua koska todennäköisesti tuo oikean puoleinen folli ei mukaan ehi enää. et nuo kaks vasemmalla sitten. Ovistestei käskettiin tehä edelleen ja oviksest kahden viikon pääst jollei näytä plussaa niin soitto tyks ja saan terot taas käynnistämään kierron ettei veny. jollei kierto onnaa niin kokeillaan clomeja viel muutaman kierron ja sit kokeillaan vaihtaa johonkin limis ystävälliseen. :)

a juu tällä hetkellä vain hoitona nuo clomit ja sit ultrat.
 
Hienoa sansu et oot noin hyvin saanut painoa pois, aamulla kun kävin vaa`alla niin sen mukaan olis 1,5kg jäljellä sinne lokakuun kontrolliin, kyl mä sen pois otan ja vähän enempikin jos on lähtiäkseen ja kyl se lähtee.
Mulla on tällä hetkellä ehkä flunssa päällä taikka sit epäilen et on allergiaa kun on kaikkia sieni ja homeitiötiä tällä hetkellä ilmassa jolle oon alleriginen. Mun makuaisti on tässä matkalla muuttunut sen verran että makea ei oo enää hyvää vaikka ennen on ollut ja nykyää tulee liiallisesti karkista huono olo ja sen jälkeen ei tee enää mieli syödä pitkään aikaa karkkia. En tiiä johtuuko metuista vai mistä..
 
työt vituttaa tällä hetkelllä joten päätin ottaa muutaman tasottavan. ja rentoutua sen miten se nyt mahdollista on kun ala selkä tuusana. en tie mis sen oon loukannut mut kun ei voi kumartuu niin ei voi.

Talletuksia tehty vaikkei ovis plussaa viel näkynytkään testeissä,. mitään ei jätetä jossittelun varaan tässä kierrossa. taas on kaks kaveria raskaana. huoh....
 
Nirppanen: Joo mullakin on molemmat hoidoilla alkaneet raskaudet alkaneet 8-soluisesta alkiosta. 8-soluinen sen "kuuluu" olla tossa vaiheessa, kun kahden päivän ikäsenä pakastettaessa on 4-soluinen ja sit ku sulatetaan ni yleensä viljellään viel yks päivä, ni kerkee jakautua 8-soluiseks. Varmaan sullakin viljeltiin yks päivä viel sulatuksen jälkeen? Mut kyllähän niitä raskauksia kuulemma alkaa paaaaljo huonommillaki alkioilla, et ei se niin ratkaisevaa kai oo. Mä en kans muista miten oi alkion ikä vaikuttaa noihin piinapäiviin, testata on käsketty aina kahden viikon päästä siirrosta. Sillon oon tehny kotona testin, ja sit seuraavana päivänä vasta menny veritestiin, jolloin arvot ekasta oli jotain 700 päälle, ja tästä toisesta jopa 1170! Kohdunulkoinen oli luomu, joten en tietenkää käyny veritestissä, mut rv7+ leikkaukseen mennessä arvo oli 9000. Eli siis hirveen pieni viikkoihin nähden, mut hirveen suuri kohdunulkoiseks. Millon sä meet uudestaan verikokeeseen? Toivotaan et on joku kiinnittymisyritys tms, jotain kai on täytynyt nimittäin ainakin yrittää tapahtua, eikai se hcg muuten nouse??

Sansu: :hug: Muistan niin ton tunteen, kun ympärillä kaikki muut raskautu... Mut ennemmin tai myöhemmin, toivottavasti jo ihan pian on sun vuoro! Ja mä lupaan, sitten helpottaa :heart: Vaikkei nää muistot ja kokemukset lapsettomuudesta ehkä koskaan unohdu, ja vieläkin välillä ärsyttää, kun joku on TAAS raskaana, vahingossa, niin enää ei tunnu niin kipeältä. Sulla on onneks vielä paljon aikaa ja hoitomahdollisuuksia...ja tiedän, mun sanat ei lohduta nyt yhtään, mut totta se on kuitenkin. Tsemppiä!! :)
 
En kyl osaa yhtään sanoa kuinka monta päivää on viljelty... Mulla oli muuten esikoisesta hcg jotain 3000 sillon :D Tänään kävin uudessa kontrollissa ja se hcg oli nyt 76, eli noussu vaan :headwall:. Hoitaja kysyi sit lääkärin mielipidettä asiaan ja ohjeeks tuli, että maanantaina JÄLLEEN KERRAN uus kontrolli ja viikonloppuna herkästi päivystykseen jos tulee voimakasta vuotoa ja/tai vatsakipuja. Mitään vuotoa tai kipuja ei kuitenkaan ole. Tosin Luget on pitäneet aikasemminkin vuodon pois muutamia päiviä (laitoin viimeisen tiistai aamuna). Aika hermoja raastavaa!!!

sansu86, toivottavasti selkäkivut helpottaa pian! Ja kieltämättä pari lasia viiniä maistuis itsellenikin :) Ja noi raskausuutiset, ne on pahoja :/
 
sera tiedän joo et se helpottaa sitten. toinen raskauksista niin he yritti reilun puoli vuotta ja tää toinen onsillai et ensimmäinen on syntynyt alkuvuodesta ja nyt toinen. okei he niin halus mut mä en vain tie miten suhtautuua siihen. tää on ensimmäinen kaveriporukasta kun mul tulee tälläinen olo. en vaan tie miten päin olisin ym. haluaisin nähä heit ja olla tekemisis varsinkin kun olemme ensimmäisen lapsen kummei mut joku vaan mun sisäl luo lukon. ehkä se helpottaaa jos ja kun olen itse raskaana.

nirppanen tsemppiää piinailuun ja toivotaan että arvo on edelleen noussut maanantaiksi. tuuhan sit kertomaan uutiset :) ja toivottavasti kyytiläinen on ihan siellä missä pitääkin

ON: ovis plussa ei vielkään tullut mut nyt upeaa limoi tulemaan joten lähiaikoina ovis sit on jos noudattaa edellist kiertoo.. talletuksia talletksia... ja sit pitää toivoa parasta
 
Mä tiedän sen et miltä tuntuu kun töissä vituttaa mut se on vaa pakko kestää jotenkin. Mä oon aatellut jos loppuvuodesta oon raskaana niin sit ei olis montaa kuukautta töitä kun sit on kummiski kesälomat ym niin sit ei tartte pitkää sellaista vitutusta kestää minkä voi töistä saada. ja hienoo olis jos vois olla mahdollisimman pitkään kotona sen pienen käärön kanssa, ettei tarttis sitä niin kauhean pienenä panna hoitoon. Me lähdetään illalla laivalla miehen kanssa kahdestaan mennään juhlistamaan mun synttäreitä. Mutta tänään mennään lenkille viel niin ri pääs paino nousemaan, mut turvotustshsn se on jos nousee hetkeks ja sit taas laskee..
 
Nirppanen: Varmasti on hermoja raastavaa! :( Mut jos hcg:n pitäs normaalisti tuplaantua joka toinen päivä, niin olishan se sen tehny ainakin reippaasti, eiks eka arvo ollu 19? Eli toivotaan että jostain syystä ois vaan matala toi hcg aluks, ja kaikki ois kuitenki hyvin! Googlettamalla löysin ton hcg-arvo taulukon, oot varmaa itekki tsekannu, mut sen mukaan sun arvot olis kyllä normit :) Ja tsiisus mikä arvo sulla ollu ekassa raskaudessa :D
Tosta viljelystä, jos kuvitellaan et ovis ois vaikka maanantai, ni kaks päiväisellä alkiolla sulatuspäivä ois keskiviikko, ja sit haluavat yleensä viljellä viel yhden päivän, varsinkin jos samassa oljessa on kaks alkiota, että nähdään, kumpi selviää paremmin sulatuksesta. Eli siirtopäivä olis sillon torstai. Siitä tiedät kauanko on viljelty, vai onko ollenkaan :) Oliko teillä kaks samass oljessa? Ja siirrettiinkö yks vi kaks? Mulle ne ei suostu kahta ees siirtään, eli ei varmaan sullekkaan, ku heti ekasta siirrosta raskauduit säkin :)
Ja vielä kohdunulkoisestakin, ei mulla ollu mitään kipuja missään vaiheessa kohdunulkoisessa, pienen pientä vuotoa parina päivänä, vaikka pääsi niin pitkälle menemään, lääkärikin oli ihan ihmeissään, kun syke ja kaikki löytyi, mutta totaalisen väärästä paikasta vaan, eikä ollu mitään kipuja. Lisää voinu tilanne muuttua millon tahansa hengenvaaralliseks, joten siitä lähdettiin samantien leikkuriin...sillon pääsi kyl katkera parku, et miks just minä!! :'( Mut onneks oli tuo yksi rakas jo, muuten en tiä miten ois selvinny!:heart: En haluu pelotella, toivottavasti et ottanu tätä sellaisena kommenttina, se ei missään nimessä oo tarkotus!! Pidän hurjasti peukkuja ja uskon, että kaikki voi olla hyvinkin!! Jaksuja maanantain odotteluun!!

Hannuliinille hyvää laivamatkaa ja synttärionnittelut!! :flower:

Kiva kun täällä on keskustelu taas syksyn myötä vilkastunut! Ja toivotaan että kaikki saavat pian hyviä uutisia ja tuloksia! :heart:

Terveisin Sera, joka arpoo, tunteeko jo pienen pieniä liikkeitä, vai muljaako mahassa muuten vaan ;) :heart:
 
Juu, katsoin minäkin nuo taulukot silloin :) Oli tosiaan 19 ekassa mittauksessa. Nyt tänään alkoi sellanen rusehtava vuoto, ei mitenkään hirveen runsaana mutta ei hirveen niukkanakaan. Mitään vatsakipuja ei edelleenkään ole, mut täytynee nyt seurata tilannetta jos sullakaan sera2010 ei kipuja ollu ja kohdunulkoinen raskaus silti! :O Jotenkin niitä kipuja olen tässä ainoastaan seuraillu. Missä vaiheessa sulla se todettiin? Siis kuinka paljon viikkoja?

Ai se viljely lasketaan noin. Mulla oli ovisplussa sunnuntaina ja siirto keskiviikkona. Ja kaks oli samassa oljessa, toinen ei selvinny sulatuksesta. Ja tuskin tosiaan kahta suostuisivat siirtämään...enkä välttämättä itsekään haluais ihan heti sitä riskiä ottaa, että tulis kaksoset :D

hannuliini: Synttärionnittelut täältäkin! :)
 
Ollaanpas täällä oltu aktiivisia :) Minun viikonloppu meni ihan rötväillessä maaseudun rauhassa. Nyt paluu arkeen, nimittäin tänään loppuu kesäloma. Voin ruveta keskittymään syksyn koitoksiin ja panostamaan tähän painonhallintaan.
Tänään tarttis käydä venyttely-tunnilla ihan vaan valmistautuakseni huomiseen crossfit-treeniin.
 
Mä kiitän onnitteluista tänään oli tosiaan virallinen päivä huomenna palataan taas arkeen aamulla pitäis mennä uimaa ennen töihin menoa ja illalla sit viel lenkil. pari viikkoa aikaa treenata ruissalojuoksua varten. kaipa mä sen 10km klaaraan kun oon melkeen lenkeille juossut 7-8km. ja lokakuun loppulla olis tiedossa kaarinan syysmaraton mihin pitäis mennä myös se 10km juoksemaan. Synttärilahjaksi sain mieheltä hajuveden ja kun meillä oli erikoisaamainen laivalla niin saatiin viel kuoharit aamupalalla.
 
Heipat kaikille! Meikäläisen armon aika alkaa loppua ja ensi viikolla koittaa odotettu syksyn ensimmäinen poliaika. Jännittää/pelottaa/kiinnostaa jo kovasti missä kuosissa kohtu on ja millä suunnitelmalla lähdetään eteenpäin... Vilkastun sitten taas tännekin takaisin purkamaan ja vertaistukea jakamaan :) Viimeinenkin luomumahis ennen polille paluuta tuli ja meni. Vuoto oli taas ihan tyhmä, 3 päivää tiputtelua, 1 päivä vuotoa ja sitten taas 3 päivää tiputtelua... Noh parin päivän päästä tietää taas enemmän. Jotenkin vaikka raskauden alkaminen on ollut kesän ajan niin epätodennäköistä, on omalla tavallaan ollut kuitenkin rentouttavaa olla pois polilta. Olen joutunut asioimaan siellä niiiiiin tiiviisti nyt jo melkein kaksi vuotta, että sen kaiken jatkaminen taas herättää jo niin paljon tunteita. En tiedä miksi sitä kutsuisin, kai se on jotain alakuloisuutta, surua, pelkoa.. Toivoakin toki. Huomaan jo nyt miten toiveet alkavat taas nousta kun ovat kesän ajan olleet piilossa. Huh.

Hannuliinille synttärionnittelut!

Nirppanen, oli puhetta kohdunulkoisesta raskaudesta... Niin kuin Serallakin, minultakin löytyy valitettavasti kokemus sellaisesta. Minulla taas oli kipuja alusta asti mutta eivät heti olleet toispuoleisia, enkä osannut tietenkään ajatella niiden olevan mitenkään normaalista poikkeavia. Jälkikäteen ajateltuna olivat ihan erilaisia kuin normaalissa raskaudessa. Sitten alkoi hartiapistos ja selkeästi toispuoleinen kipu. Yhden yön oksensin ja vatsa oli todella oudolla tavalla kipeä. Ja lopulta rv 5+3 kipu muuttui ihan yhtä äkkiä todella kovaksi toispuoleiseksi kivuksi, jalat lähti alta ja taju siinä melkein samalla ja parin tunnin päästä olinkin jo leikkauspöydällä. Niin se voi mennä eri tavalla eri ihmisillä. Hcg oli leikkauspäivänä joitakin tuhansia, en muista tarkkaa lukua. Pidän sulle täällä valtavasti peukkuja, että kyseessä olisi kohdunsisäinen raskaus ja toki sitä, että hcg lähtisi tuosta vielä hyvään nousuun!! Tsemppiä ja jaksamista odotteluun! Tulehan sitten kertomaan uusi luku kunhan sen tiedät.

Tälläinen pika päivitys tähän väliin. Tarinoidaan jatkossa enemmän. Voimia kaikille alkavaan viikkoon!
 
Nirppanen: Mulla kohdunulkoinen todettiin vasta rv7+6 varhaisultrassa, ei mitään kipuja siis, mikä on kai aika harvinaista, usein taitaa olla just tollasia jalat alta vieviä kipuja monilla, mistä SusannaO kertoi. Ihan vähän rusehtavaa vuotoa oli muutamana päivänä ja ihan tavallisia raskausoireita ja tuntemuksia, kunnes ne yhtäkkiä katos kokonaan ehkä siinä rv7 paikkeilla. Kokoajan kyllä aavistelin pahaa sen pienen vuodon takia, enkä kovasti yllättynyt ultrassa, mut olihan se silti sokki! Tässä nykyisessä raskaudessa mulla on ollu enemmän vuotoa kuin tossa ku:ssa, mut vasta rv8-11, ja ihan kirkasta verta, varmaan limakalvoilta vaan, mutta säikähdin kyllä aluks kauheesti tietty! :| Edelleen kovasti peukkuja sulle huomiselle, tuut sit heti kertoo uusia arvoja! Toivotaan parasta, ja kävi miten kävi, niin JOS ois ku, niin onneks se tiedetään sit näin aikaisessa vaiheessa, etkä varmastikaan joudu mihinkään leikkauksiin, vaan lääkkeillä selviää varmaan.

Hannuliini: Sullahan on ihan mieletön kunto!! Hitto, ei luulis niiden tyksissä nipottavan muutamasta ylimääräisestä kilosta, jos kunto on noin hyvä että tollasia matkoja juokset! :)
 
Moikkelis kaikille. Olen uusi "palstailija", mut ihanaa että vihdoinkin löysin samassa tilanteessa olevia.Eli ollaan nyt kaks vuotta yritetty lasta mutta haikara ei vaan tunnu löytävän perille, lokakuussa 2012 aloitin femarit joista ei tosin ollut mitään iloa nyt ollaan koko alkuvuosi juostu tyksissä kaiken maailman tutkimuksissa ja vihdoinkin pitkän ja piinaavan odotuksen jälkeen saatiin kuulla että voidaan aloittaa koeputkihoito. Alunperin olin jo elokuun jonossa mutta kas kummaa kuukautiset alkoi viikonloppuna ja tyksin henkilökunta koulutuksessa niin hoidot siirtyy, nyt on taas kuukausi menty eteenpäin ja vihdoinkin tänään sain reseptin jolla ohjataan kuukautisten alkamista.Onpas hankalaa kirjoittaa, paljon olisi asiaa mut ei oikein tiedä miten niistä kertois että edes joku ymmärtäis.Jos joku ihana täällä olija vois kertoa onko jotain fb ryhmää "tyksiläisille"?
 
Mä niin kadehdin teitä jotka jaksatte urheilla! :) Mä oon itse kans miettiny tota crossfitia, mut se on liian pelottavaa mulle :D

Kuulostaa hannuliini tosi kivalta synttäripäivältä! :)

Tervetuloa Tellu83! Mikä teillä on lapsettomuuden syy, eli siis diagnoosi? Toivotaan et nyt lähtee hoidot sit tohinalla käyntiin :)

Joo, olen kyllä kans enemmän kuullu noista kivuliaista kohdunulkoisista, eli aika harvinaista vissiin tollanen kivuton versio. Tänään hcg oli sitten 286. Vuotoa on edelleen, eli lauantaista asti ollut. Ihan kunnollista kuukautisvuotoa, ei ihan niin runsasta, mutta ei niukkaakaan. Uusi verikoe torstaina! Hieman tää alkaa kieltämättä jo hajottaa ja vitsi käydä vanhaks! :D
 
hannuliini Paljon onnea :flower: synttäreiden johdosta.. :) ja ihanasti jaksat urheilla joten varmasti saat vaaditavat kilot vielä pois....

Tellu Tervetuloa joukkoomme ja toivottavsti vierailu on lyhyt kuten toivoin muillekin :)

susannaO Tere tulemast taas tänne turisemaan tauon jälkeen.. toivottavasti kaikki menee hyvin ja nopeasti :)

nirppanen ihanaa että arvo noussut edelleen ja toivotaan että pikkuinen on oikeilla paikoilla ja vuoto säikyttelee turhaan..

ON: tänään taas oltu tunti kuntosalilla ja noin 40 min. vesijuoksemassa. hyvältä tuntuu vaikka lihakset sattuukin.. haluisin huomenna mennä kokeilemaan juoksemista..

Ovulaatiota en edelleenkään löytänyt. pitäisköhän tyks soittaa ja kysyä et pääsisinkö siihen veri testiin josta näkee onko ovis tapahtunut vai ei... eipä talletukset auta jollei munasolu irtoa :headwall: perkelen kroppa sais toimia jo
 
Viimeksi muokattu:
Multa jäi aamulla toi uinti väliin mut illalla olin 45min juoksemassa ja huomenna uudelleen. jos vaikka ke aamulla menis sinne uimaan ennen töihin menoa. ainoa päämäärä on tällä hetkellä se lokakuun puolen välin tienoa kun mulla on se tyksin kontrollikäynti. noh sit sen et mikä on jatko. ja tietty ne juoksutapahtumat mihin oon menossa. niin kauan treenataan kun tässä vielä jonkin verran aikaa on ja katotaan niitä syömisiä enempi et mitä sieltä suusta laittaa alas. et taas palataan aamusin siihen viili mehukeitto yhdistelmään et vaikka en oo millään karppauslinjalla niin kyl mä vähän yritän välttää niitä hiilihydraatteja.
 
Kuin monella täällä on tullu sellainen olo et tekis mieli luovuttaa kokonaan tässä lapsen teko hommassa/hoidoissa? Mulla on tässä aika useastikin tullut sellainen pieni pakokauhu et tekis mieli jättää koko homma kesken kun ei niitä lapsia kerran tule. mut kaipa tämä vielä iloksi tästä muuttuu... mut tänään lenkille vähän nollaamaan tota päätä oli meinaa sen verran erikoinen työ päivä et pakko päästä vähän liikkumaan.
Mites sansu jos et nyt kerran ovuloinut niin jatkuuko sulla vielä ens kierrossa samalla annostuksella clomit kuin tässä kierrossa oli?
 
Pakko taas saada purkaa ajatuksiaan johonkin. Eilen soittelin tyksiin ja sieltä sanottiin et viikolla 43 olis punktio.Töissä en ole puhunut kenellekään näistä alkavista hoidoista vaikka tiedän et uteliaimmat alkaa ihmetellä poissaoloja, eikös ennen punktiota ole ainakin pari ultra käyntiä? Vaikee päättää kertoisko töissä, toki olis varmaan helpompi jos joku tietäis niin ei tarttis selitellä poissaoloja
 
Hannuliini varmaan jatkuu sit samoilla kp ja annostus samana. se kai selviää sitten kun menkat alkaa ja tyks soitan. toivottavasti lenkki auttoi pään nollaamiseen. ja siis voin yhtyä tohon luovuttamisen tunteeseen. ja sitä on enimmäkseen viime aikoina ollut ja varsinkin kun lähipiiri sikiää kuin sieniä sateella. niin sanotusti.

Tellu83 tsemppiä puktioon :) ja tuon saman kanssa olen paininut nyt että kerronko esimiehille hoidoista vai en... jotenkin haluisin kertoa mut en sit tiedä mitä oikein pelkään etten kerro. se vaan jotenkin on vaikeaa ja monesti meinannut kertoa enkä sitten ole uskaltanut. kolleegani tietää joita on yhteensä 4 et kun meil onnistuu vuorojen vaihdot ihan keskenämme sopien joten heille oon kertonut.

ON: tulin juuri kotiin tein ovistestin niin kuin aamullakin. Onko mul sittenkin ovis ovisko lähellä??
 

Yhteistyössä