Työhönkypsynyt...

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Työhönkypsynyt
Enhän mä edes saisi mitään tukia, kun varallisuutta ja pääomatuloja. Toki ansiosidonnaista päivärahaa sen 500 vai onko se 400 päivää enää. Ja senkin saattais katkaista kun ottais työtä vastaan... Mutta karenssejahan ne vaan olisi, mutta toki se jossain vaiheessa loppuis ihan kokonaan.
Miten joku voi olla noin kujalla? Ansiosidonnainen on tuki. Se on tuki sen takia, että on jäänyt työttömäksi.

Ei mullekaan muuten töistä mitään palkkaa makseta. Toki nyt tietty eurosumma tulee tilille tehdystä työtä, muttei mitään palkka kuitenkaan...
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
Työhönkypsynyt
Miten joku voi olla noin kujalla? Ansiosidonnainen on tuki. Se on tuki sen takia, että on jäänyt työttömäksi.

Ei mullekaan muuten töistä mitään palkkaa makseta. Toki nyt tietty eurosumma tulee tilille tehdystä työtä, muttei mitään palkka kuitenkaan...
Semantiikkaa. Tukea tai ei, tässä on nyt kyse vain siitä että mä voin tehdä noin halutessani ja siinä ei ole lain mukaan mitään väärää.

Ja onhan se eläkekkin tukea tuossa mielessä. Minä todennäköisesti menetän kumulatiivisesti enemmän yhteiskunnan eri instansseilta saamaa rahaa jos poistun varhaisemmin työelämästä, koska eläkkeeni tippuu niin rajusti.
 
Nyt on kyl pakko kertoa, että aapeelle mä suon mieluusti sen 300 tai 400 päivää. Kun kuitenkin on tehnyt jo useita kymmeniä vuosia duunia.

Ennemmin naftaisin niiltä jotka eivät ole ikinä mitään tehneetkään ja/tai eivät edes aio tehdä.
 
vierailija
Nyt on kyl pakko kertoa, että aapeelle mä suon mieluusti sen 300 tai 400 päivää. Kun kuitenkin on tehnyt jo useita kymmeniä vuosia duunia.

Ennemmin naftaisin niiltä jotka eivät ole ikinä mitään tehneetkään ja/tai eivät edes aio tehdä.
Kiteytys suomalaisesta ajatustavasta... kiitos siitä. Minäkin suon sen, että naapurin Virtanen saa tehdä vakuutuspetoksen ja nostaa pikkuisen fyrkkaa sieltä Fenniasta. Onhan se nyt herranjestas maksanut vakuutusmaksuja jo 20 vuotta. On oikeus ja kohtuus, että joskus sekin saa sieltä jotain takaisin.

Tuossa mun esimerkissäkään ei moni oikeasti näe mitään väärää. Niin vääristynyt ajattelutapa meistä monella suomalaisista valitettavasti on.
 
Semantiikkaa. Tukea tai ei, tässä on nyt kyse vain siitä että mä voin tehdä noin halutessani ja siinä ei ole lain mukaan mitään väärää.

Ja onhan se eläkekkin tukea tuossa mielessä. Minä todennäköisesti menetän kumulatiivisesti enemmän yhteiskunnan eri instansseilta saamaa rahaa jos poistun varhaisemmin työelämästä, koska eläkkeeni tippuu niin rajusti.
Tottakai eläke on tukea. Eläkemaksuja maksetaan, että kun ikää on X, voi jäädä eläkkeelle. Ja työttömyyskorvaus on samalla tavalla "vakuutus" tilannetta x varten ja se on itsestä ja omasta tahdosta riippumaton työttömyys. Kun sellaiseen onnettomaan elämäntilanteeseen joutuu, on oikeutettu tukeen. Mutta mitä se ei ole, on se, että itseä et hotsita tehdä töitä. Sen takia (ainakaan minä) en halua maksaa kenenkään elämistä. Oli työ sitten kuinka paskaa tahansa. Uutta työtä voi hakea, mutta niin kauan pitää kestää, että se löytyy. Tai sitten elää säästöillä.
 
Työhönkypsynyt
Tottakai eläke on tukea. Eläkemaksuja maksetaan, että kun ikää on X, voi jäädä eläkkeelle. Ja työttömyyskorvaus on samalla tavalla "vakuutus" tilannetta x varten ja se on itsestä ja omasta tahdosta riippumaton työttömyys. Kun sellaiseen onnettomaan elämäntilanteeseen joutuu, on oikeutettu tukeen. Mutta mitä se ei ole, on se, että itseä et hotsita tehdä töitä. Sen takia (ainakaan minä) en halua maksaa kenenkään elämistä. Oli työ sitten kuinka paskaa tahansa. Uutta työtä voi hakea, mutta niin kauan pitää kestää, että se löytyy. Tai sitten elää säästöillä.
No oikeastaan koen ihan mielihyvää jos saan tietää, että jotain ärsyttävää tyyppiä sattuis vituttamaan se, että "maksaisi minun elämisen". Sulle parempi nikki olisi "Ärsyyntynyt tyyppi", niin moni asia tuntuu sua vituttavan.
 
No oikeastaan koen ihan mielihyvää jos saan tietää, että jotain ärsyttävää tyyppiä sattuis vituttamaan se, että "maksaisi minun elämisen". Sulle parempi nikki olisi "Ärsyyntynyt tyyppi", niin moni asia tuntuu sua vituttavan.
Juu ja jokaisen anonyymimuumin horinoista kannattaakin tuntea mielihyvää netissä. :) Saat helpolla ja halvalla hyvää. Olet kaunis ja rohkea. Ole hyvä! :)

On tämä keskustelun voittaminen aina yhtä hunajata!!
 
vierailija
Onko ne nämä samat tyypit "oikeuttamassa" omaa kotiin jäämistään ja kritisoimassa matujen tuomia kustannuksia? Ei voi olla. Samasta asiasta on kyse. Eli pitäisi saada elää toisten kustannuksella hetki tai pidempään.
 
kaapkaapkaap
Juu ja jokaisen anonyymimuumin horinoista kannattaakin tuntea mielihyvää netissä. :) Saat helpolla ja halvalla hyvää. Olet kaunis ja rohkea. Ole hyvä! :)

On tämä keskustelun voittaminen aina yhtä hunajata!!
Oikeesti sähän juuri hehkutat sillä, että olet voittanut jonkun anonyymimuumin keskustelussa. Eihän keskustelun pitäisi olla kilpailua, väittelyn kenties... Ja toisaalta millä perusteella olet voittanut?
 
Oikeesti sähän juuri hehkutat sillä, että olet voittanut jonkun anonyymimuumin keskustelussa. Eihän keskustelun pitäisi olla kilpailua, väittelyn kenties... Ja toisaalta millä perusteella olet voittanut?
Keskustelu on voitettu, kun vastapuolella ei ole enää mitään järkevää sanottavaa. Tässäkin kaikkien argumenttien loppuessa, vastapuoli vain muka ilakoi kun mulla tuli mukamas paha mieli. Mä taidan olla kertonut tästä miljoona kertaa, mutta tämä on syy mulle just palstailla. Se tunne kun anonyymimuumi yrittää henkilökohtaista, puhuu täysin ohi aiheen tai lopettaa kokonaan vastaamasta. Se on voitettu väittely. Sen takia täällä ollaan.
 
Työhönkypsynyt
No jos luet ensimmäisen viestini, niin siinä lähden hieman pohdiskelmaan töistä poisjättäytymisen mahdollisuutta taloudelliselta kannalta omasta näkökulmastani. En lähtenyt keskustelemaan siitä, että kestääkö kansantalous sen vai ei. Uskoakseni kestää.

Moraalisesti se on kieltämättä huikea riski. Koska jos kaikki tekisivät niin, niin yhteiskunta ei todentotta kestäisi. Mutta enpä usko, että kaikki voisivat niin edes tehdä taloudellisesti. Samahan ongelma tulee jos kaikki menisivät nostamaan pankista rahansa samanaikaisesti. Rahat loppuisivat. Onko siis moraalisesti väärin mennä nostamaan rahansa pankista?

Itse uskon, että yhteiskunta tarjoaa tietyt systeemit ja osallistut niihin tavalla tai toisella. Sitten voit arvioida itse että miten toimit. Aika hankalaa olisi jos joka kerta pitäisi pohtia asiaa yhteiskunnan kannalta. Jopa mahdotonta, koska uskon että melkeinpä minkä tahansa toimintavan voi osoittaa oikeaksi tai vääräksi näkökulmasta katsoen.

Eli voit pitää "voittosi", joskaan et sillä perusteella, että olisin luikkinut keskustelusta karkuun. Sitä en tee. Voin vain todeta, että aikoisin kyllä hyödyntää ansiosidonnaisen edun jos se vain onnistuisi. Itsekkäistä syistä, kyllä. Moititko sinä minua siitä, että olen tässä suhteessa itsekäs? Nostatko siis altruismin korkeaksi arvoksi?

Se mitä todellisuudessa tulee tapahtumaan, on vielä epäselvää. Kyllä kai sitä ainakin kesään saakka tulee tässä oltua. Ja ehkä käy niin "onnellisesti" että tulee yt:t ja voin "uhrautua". Olenko silloin itsekäs vai epäitsekäs?
 
Tunnen yhden ihmisen, joka päätti tehdä näin viidenkympin jäljeen. Irtisanoutui, otti ja lähti. Asuntolaina oli maksettu ja lapset aikuisia. Laskivat, että tulevat toimeen miehen pienellä palkalla. Tuli katumapäälle eikä ole useista yrityksistä huolimatta työllistynyt. Puuttuu se sopiva koulutus.
Oletko ajatellut, mitä teet jos haluatkin taas tehdä töitä?
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Kiteytys suomalaisesta ajatustavasta... kiitos siitä. Minäkin suon sen, että naapurin Virtanen saa tehdä vakuutuspetoksen ja nostaa pikkuisen fyrkkaa sieltä Fenniasta. Onhan se nyt herranjestas maksanut vakuutusmaksuja jo 20 vuotta. On oikeus ja kohtuus, että joskus sekin saa sieltä jotain takaisin.

Tuossa mun esimerkissäkään ei moni oikeasti näe mitään väärää. Niin vääristynyt ajattelutapa meistä monella suomalaisista valitettavasti on.
Ajattelepa, millainen on tänne tulleiden arabien ja afrikkalaisten ajatustapa. Vielä paljon paljon pahempi kuin kuvaamasi suomalaisten. Heidän mielestään on oikeus ja kohtuus, että suomalaiset maksavat KAIKKI heidän menonsa koko loppuelämän ajan, vaikka eivät ole koskaan tehneet mitään Suomen hyväksi.

Minua ainakin vituttaa olla joka asiassa mallioppilas, kun kerran sitä ei vaadita samalla tavalla kaikilta, joten aion myös hyvällä omalla tunnolla heittäytyä työttömäksi, kun nykyinen määräaikainen työsuhteeni päättyy. Olen todennut työhakemusten kirjoittamisen täydelliseksi ajanhukaksi, kun työnantajat eivät ota edes haastatteluun lähes viisikymppistä ammattitaitoista ja koulutettua ihmistä.
 
vierailija
Ap ei ole suinkaan itsekäs. Tällä epäitsekkäällä toiminnallaan hän vapauttaa yhden työpaikan työttömyydestä kärsivälle ihmiselle, jolloin myös tämän tai jopa koko perheen talous pelastuu. Hyvä vaan, että kaikki sellaiset, joilla ei ole oikeasti taloudellista pakkoa käydä töissä, vetäytyvät syrjään, jotta taloudellisessa ahdingossa olevat pääsevät jälleen jaloilleen.

Olen jäämässä työttömäksi, mutta todellakin tarvitsen uuden työpaikan, jotta voin elättää lapseni ja tarjota heille muuttumattoman elämän. Mikäli en uutta työtä saa, niin valitettavasti siitä joutuvat kärsimään ensimmäisenä lapseni.
 
Työhönkypsynyt
Tunnen yhden ihmisen, joka päätti tehdä näin viidenkympin jäljeen. Irtisanoutui, otti ja lähti. Asuntolaina oli maksettu ja lapset aikuisia. Laskivat, että tulevat toimeen miehen pienellä palkalla. Tuli katumapäälle eikä ole useista yrityksistä huolimatta työllistynyt. Puuttuu se sopiva koulutus.
Oletko ajatellut, mitä teet jos haluatkin taas tehdä töitä?
Tottakai olen ajatellut. Siksi on monessa suhteessa varmempaa jatkaa vielä muutama vuosi, kerätä rahaa ja kenties häippästä sopivasti yt-neuvottelujen tultua ennemmin tai myöhemmin.

Kyllä se oma tämä työyhteisö sisältää vielä paljon hyvää, joskin aikamoinen luuta täällä lakaissut viimeisen 10 vuoden aikana. Hassua sinällään, että vielä 7 vuotta sitten kun isot yt:t täällä oli, pelkäsi duuninsa puolesta vielä henkensä edestä. Toisaalta moni asia muuttunut siitä... etenkin oma taloudellinen asema.

Ja sit eri juttu... tarviiko noi somalit ja arabit tuoda ihan jokaikiseen keskusteluun... huh huh...
 
  • Tykkää
Reactions: HopeaToffee
No jos luet ensimmäisen viestini, niin siinä lähden hieman pohdiskelmaan töistä poisjättäytymisen mahdollisuutta taloudelliselta kannalta omasta näkökulmastani. En lähtenyt keskustelemaan siitä, että kestääkö kansantalous sen vai ei. Uskoakseni kestää.

Moraalisesti se on kieltämättä huikea riski. Koska jos kaikki tekisivät niin, niin yhteiskunta ei todentotta kestäisi. Mutta enpä usko, että kaikki voisivat niin edes tehdä taloudellisesti. Samahan ongelma tulee jos kaikki menisivät nostamaan pankista rahansa samanaikaisesti. Rahat loppuisivat. Onko siis moraalisesti väärin mennä nostamaan rahansa pankista?

Itse uskon, että yhteiskunta tarjoaa tietyt systeemit ja osallistut niihin tavalla tai toisella. Sitten voit arvioida itse että miten toimit. Aika hankalaa olisi jos joka kerta pitäisi pohtia asiaa yhteiskunnan kannalta. Jopa mahdotonta, koska uskon että melkeinpä minkä tahansa toimintavan voi osoittaa oikeaksi tai vääräksi näkökulmasta katsoen.

Eli voit pitää "voittosi", joskaan et sillä perusteella, että olisin luikkinut keskustelusta karkuun. Sitä en tee. Voin vain todeta, että aikoisin kyllä hyödyntää ansiosidonnaisen edun jos se vain onnistuisi. Itsekkäistä syistä, kyllä. Moititko sinä minua siitä, että olen tässä suhteessa itsekäs? Nostatko siis altruismin korkeaksi arvoksi?

Se mitä todellisuudessa tulee tapahtumaan, on vielä epäselvää. Kyllä kai sitä ainakin kesään saakka tulee tässä oltua. Ja ehkä käy niin "onnellisesti" että tulee yt:t ja voin "uhrautua". Olenko silloin itsekäs vai epäitsekäs?
Niin ajattelumallisi on paradoksaalinen. Kerrot että sinulla on taloudelliset resurssit jäädä pois töistä ja olet säästänyt. Samaan hengenvetoon mietit, että milloin alat saada ansiosidonnaista, eli milloin työssäkäyvät alkavat maksaa sinun laiskuuttasi/mukavuudenhaluasi. Oikeastaan säästöillä ja sijoituksilla ei ole tässä mitään merkitystä, jos kuitenkin ajattelit pumpata rahaa työssäkäyviltä, jotka ovat sinut vakuuttaneet vapaaehdottoman työttömyyden varalta. Kun se naapurin Pertti maksaa ansioverotuksensa kautta sinun kotona olemisesi, ei Perttiä lohduta yhtään se tieto, että sinulla on vielä säästöjäkin olemassa. Lähinnä se ehkä vituttaa entisestäänkin, kun hän maksaa "turhaan":

Mutta suomalaisille on tugettu "hyvinvointivaltion" kultainen lusikka niin syvälle peräreikään, että monen mielestä on ihan ok kusettaa systeemiä. Systeemiä joka on niin paljon köyhän ja heikon asialla kuin vain voi olla. Silti sitä on monen mielestä ihan ok kusettaa. Se että meillä on sosiaaliturva työttömyyden varalle, on oikeasti luksusta. Sitä ei ole isossa maailmassa. Silti vaikka tuollaisen luksuksen saa syntymällä Suomeen, on kaltaisiasi aikuisia ihmisiä, jotka aivan aidosti ja oikeasti ovat sitä mieltä, että järjestelmää voi aina kusettaa yksilöllisen edun nimissä.

Ja ihan vakavalla naamalla vielä sanot, että "ei muut saa/voi kusettaa järjestelmää, mutta minulle se pitää suoda". Oikeasti? Tosin keskustelun vajotessa tälle aaltopituudelle, se kertoo jo merkittävästi sinun älykkyydestäsi, ei enää vain asenteestasi.

Mutta sinulla on säästöjä. On aivan vitun jepa että jäät vaikka heti huomisesta lähtien venyttämään pippeliä kotiisi. Sukupuolesta riippuen joko toisen tai omaasi. Mutta se että haluat tehdä sen toisten kustannuksella, on moraalisesti väärin. Tätä argumenttia et ole onnistunut kumoamaan, etkä tule onnistumaan. Se että teetkö sen silti, ei oikeastaan ole keskustelun kannalta enää relevanttia. Kyllä minäkin tiedän ettei ylinopeutta saa ajaa, mutta voin täällä silti uhota, että kohta lähden tuonne moottoritielle ylinopeutta ajaaan. Siitä ei oikein saa järkevää keskustelua, eihän?
 
Työhönkypsynyt
Mutta sinulla on säästöjä. On aivan vitun jepa että jäät vaikka heti huomisesta lähtien venyttämään pippeliä kotiisi. Sukupuolesta riippuen joko toisen tai omaasi. Mutta se että haluat tehdä sen toisten kustannuksella, on moraalisesti väärin. Tätä argumenttia et ole onnistunut kumoamaan, etkä tule onnistumaan. Se että teetkö sen silti, ei oikeastaan ole keskustelun kannalta enää relevanttia. Kyllä minäkin tiedän ettei ylinopeutta saa ajaa, mutta voin täällä silti uhota, että kohta lähden tuonne moottoritielle ylinopeutta ajaaan. Siitä ei oikein saa järkevää keskustelua, eihän?
Et kommentoinut mitään melkoisesta eläkkeeni alenemisesta etkä siitä, että yksi työtön todennäköisesti työllistyisi toimintani seurauksesta.

Kaiken huippuna voin todeta, että ajan myös välillä ylinopeutta. Ajatko sinä?

Mutta en ole missään erityisesti puolustellut toimintaani moraaliselta kannalta. Yhtälailla voisin mussuttaa siitä, että yhteiskunta on epäoikeudenmukainen kun ensin vie rahaa palkasta ja sitten vielä 30-34 prossaa pääomatuloista. Onko se moraalisesti oikein? Mutta näin on laki kirjoitettu. Ja se sama laki myös takaa ansiosidonnaisen, ennemmin tai myöhemmin. Oli pakosta työtön tai ei. Onko se moraalisesti oikein tai väärin? Tai miten paljon väärin verrattuna kaksinkertaiseen verotukseen. Mietippä sitä.
 
vierailija
EIhän sun ap tartte mitään täällä selitellä. Senkus teet mitä lystäät. Työttömyyden kokeneena tosin luulen, että et viitti taistella työkkärin kaa kaiken maailman jutuista ja menetät noi tuet jokatapauksessa. Pitää näet koko ajan hakea duuneja ja osallistua työllistymiskoulutuksiin sun muihin. Jos rahaa on niin mieluummin sitten menettää ne parit tonnit kuin nöyristelee ja taistelee byrokratiaa vastaan.
 

Yhteistyössä