Tytöt sitten päiväkodissa ilman aamupalaa, mun moka että oltiin 5min myöhässä, harmittaa

*
Meillä päiväkodin seinässä lukee että aamupala korjataan hygieniasyistä pois klo 8.30 ja että jos tuot lapsen sen jälkeen tarhaan niin olethan huolehtinu että se on saanu aamupalaa. Ja musta ihan ok, nappaa sit vaikka sen banaanin tai antaa jugurtin kun huomaa ettei tule ehtimään aamupalalle.
 
Mmmmmmm
Mielenkiintoista kuinka eri tavalla eri päikyissä toimitaan.

Meidän tytön päiväkodissa on ilmoitettu, että aamupala on 8-8.30 ja toivotaan, että 8.30 mennessä kaikki ovat jo syöneet.
 
"nih"
Uskomatonta vauhkoamista puuttuvan aamupalan takia! Miksi lapset eivät olleet sitten syöneet jotain kotona? Näkeehän sen aamusta, että ehtiikö päiväkotiin vai syödäänkö aamupala kotona. Miten ne noin pitkään nukkuvat, että eivät ehdi edes 8.30 mennessä päikkäriin? Hygieniasyistä ruokaa ei TODELLAKAAN voi säilytellä pitkiä aikoja, jos on esim. leikkeleitä, maitoa jne. Itse olen ollut pk:ssa töissä ja kyllä vanhemmille on tullut selväksi se, että jos ei ole paikalla ennen 8.30 niin jää ilman aamupalaa. Maailma on täynnä sääntöjä ja aina näistä säännöksistä poikkeavia ja lipsuvia kuten ap:n porukka.
 
jäin miettimään
Kun kerran huomasit, että myöhästytte aamupalalta, niin olisitte matkalla hakeneet jotain syötävää vaikka kaupasta. Ei sulla ainakaan kovin kiireinen päivä ole ollut, kun olet täällä koko ajan kommentoimassa.
 
"poikia3"
Meillä päiväkodissa aamupalaa on tarjolla 8.30 asti, ja jos myöhästyy, niin jotain syötävää on aina löytynyt, kun myöhästyminen on ollut tyyliin se max 5 minuuttia.

Kolmeen vuoteen meillä ei ole syöty enää aamupalaa päiväkodissa, koska kuopuksen päiväkotiin jääminen aamupalalle oli jotenkin suunnattoman vaikeaa. Heti kun ruvettiin syömään kotona, aamut muuttuivat huomattavasti sujuvimmiksi.
 
"heh"
En ehtinyt lukea koko ketjua enkä tiedä onko tätä näkökulmaa tuotu vielä esiin. Mutta ainakin meidän päikyssä on vain 1 henkilö keittiöllä töissä. Häneltä on tullut erittäin tiukat ukaasit siitä että ruokakärry on palautettava sen tietyn aikataulun puitteissa tai muuten hän ei ehdi hoitaa tiskejä pois alta ennen lounasta jne. Eli jo sen yhden lapsen syrjään otettu aamupuuro voi aiheuttaa sen että keittiöhenkilökunta joutuu jatkamaan päivää iltapäivästä. Ei se ole hoitajien mielivaltaa että sovittuja aikatauluja on noudatettava.
 
kippu
Meidän päikyssä aamupala-aika on 8.00-8.30. Vien lapset aina ajoissa niin, että ovat paikalla viimeistään 7.55. Ehditään siinä rauhassa pusutella ja kammata hiukset ja vaihtaa muutama sananen päiväkodintätien kanssakin. Eipä tulis mieleenkään, että tähtäisin siihen 8.30 jolloin aamupala jo loppuu! Varmaan jos oltais paikalla 8.05 niin mun mielestä oltais myöhässä. :D

Meillä ei edes herätä erityisen aikaisin, vaan 7.15. Laitan illalla päiväkotivaatteet pinoihin, samoin ulkovaatteet, kengät ja reput valmiiksi. Lapset tietää aamun rutiinin: pissalle, hampaidenpesulle, vaatteet, ulkovaatteet. Sillä aikaa äiti meikkaa ja valmistautuu itse. Jos jotakuta kiukuttaa tai sukkahousut ei meinaa mennä jalkaan niin kyllä siinä auttaakin ehtii. Musta hirmu tärkeää on pitää noi rutiinit samoina. Arkiaamuina meillä ei esim katsella lastenohjelmia, koska ne just aiheuttaa kiukkua. Suosittelen siis selviä rutiineja kaikille, ja tarpeeksi aikaista lähtöä :)
 
hippoliina harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja jäin miettimään;22324998:
Kun kerran huomasit, että myöhästytte aamupalalta, niin olisitte matkalla hakeneet jotain syötävää vaikka kaupasta. Ei sulla ainakaan kovin kiireinen päivä ole ollut, kun olet täällä koko ajan kommentoimassa.
Ei rahaa ikäväkyllä ole... No ei mulla kiireinen päivä olekaan, enkä ole itse niin väittänytkään. Olen syyslomalla.
Ja tosiaan en niin kauheasti ole kelloon katsoja tyyppiä, päiväkodilla vasta katsoin kelloa, kun veivät aamupalakärryt ihan nenän edestä, silloin huomasin kellon olevan 8.35
 
Meidän päikyssä aamupala-aika on 8.00-8.30. Vien lapset aina ajoissa niin, että ovat paikalla viimeistään 7.55. Ehditään siinä rauhassa pusutella ja kammata hiukset ja vaihtaa muutama sananen päiväkodintätien kanssakin. Eipä tulis mieleenkään, että tähtäisin siihen 8.30 jolloin aamupala jo loppuu! Varmaan jos oltais paikalla 8.05 niin mun mielestä oltais myöhässä. :D

Meillä ei edes herätä erityisen aikaisin, vaan 7.15. Laitan illalla päiväkotivaatteet pinoihin, samoin ulkovaatteet, kengät ja reput valmiiksi. Lapset tietää aamun rutiinin: pissalle, hampaidenpesulle, vaatteet, ulkovaatteet. Sillä aikaa äiti meikkaa ja valmistautuu itse. Jos jotakuta kiukuttaa tai sukkahousut ei meinaa mennä jalkaan niin kyllä siinä auttaakin ehtii. Musta hirmu tärkeää on pitää noi rutiinit samoina. Arkiaamuina meillä ei esim katsella lastenohjelmia, koska ne just aiheuttaa kiukkua. Suosittelen siis selviä rutiineja kaikille, ja tarpeeksi aikaista lähtöä :)
Hassuahan tässä aamussa olikin se, että olin normaalin mukaan herännyt ajoissa, tytöt oli heränny ajoissa...kaikki oli laitettu illalla valmiiksi. Johonkin kummaan se aika siinä aamulla vain katosi.
 
---
Ei rahaa ikäväkyllä ole... No ei mulla kiireinen päivä olekaan, enkä ole itse niin väittänytkään. Olen syyslomalla.
Ja tosiaan en niin kauheasti ole kelloon katsoja tyyppiä, päiväkodilla vasta katsoin kelloa, kun veivät aamupalakärryt ihan nenän edestä, silloin huomasin kellon olevan 8.35
Siis sä olet lomalla ja viet lapset hoitoon? Jos aikataulu kusi noin pahasti niin miksi ette pitäneet vapaapäivää?
 
Mutta josko sitä lähtis tyttösiä hakemaan päiväkodista :).

Ja viimeisen kerran, itseäni tästä syytän en päiväkotia, pahoillani olen tapahtumasta ja kyllähän tuo harmittaa, mutta nyt ovat tytöt syöneet siellä jo ruoan, välipalankin.

Kaikilla joskus epäonnistuneita aamuja, pääni voin laittaa pantiksi tästä väittämästä.:D
 
Itse katson asiaa molemmilta kanteilta, itse olen äiti mutta myös päiväkodissa töissä.

On tietyt perheet jotka tulevat viime minuutilla (tai useasti sen jälkeen) päiväkotiin ja aamiaiselle. Siinä vaiheessa kun jo toisen toiminnan pitäisi alkaa samassa tilassa. Se sotkee meillä kahden ryhmän toiminnat. Mutta toisaalta, vanhempien ajattelemattomuudesta ei saisi lapset kärsiä joten olemme jotain aamiaista näille matti myöhäisille kuitenkin antaa. Koko ajan kuitenkin painotamme vanhemmille milloin aamiaisen tarjoilu päättyy.

Toisaalta, jos tämä on eka ja mahdollisesti vika kerta (odottamaton viivästys tapahtunut matkalla, auto rikki tms. ) niin kyllä aamiaisnen siinä tapauksessa pitäisi ehdottomasti tarjota. Puurolautasen sivuun laitto on aika mahdoton juttu, koskaan ei tiedä ketkä sieltä vielä oikeasti ovat tulossa syömään ja ketkä tulee muuten vain myöhemmin hoitoon. Siellä voi sitten 10 puurolautasta odotella syöjäänsä... Eikä se kylmä puuro varmasti herkkua ole ;)

Mutta siis, parashan olis koittaa lähteä sinne hoitoon niin ettei pienet kiukut sotke koko aikataulua. Jos juuri viimeminuutille on menossa niin hyvin helposti silloin saattaa käydä niin että myöhästyy...
 
"hankey"
[QUOTE="vieras";22322936] Kauanko luulet lapsen pihalla kävelevän ennenkuin suostuu vaatteet laittamaan kunnolla päälle?????[/QUOTE]

rappusilla haluaa pukea ulkovaatteet, ei sen kauemmas tarvitse lähteä :)
 
vieras2
En lukenut kaikkia viestejä.. Olisi kannattanut soittaa matkalla päiväkotiin, että kiukutteluhetken ja hitaan kävelyn takia nyt taidetaan myöhästyä, että jos jättäisivät pienen aamupalan lapsille odottamaan. Varmana olisi siinä tapauksessa tullut se aamupala, kun kuitenkin lapset yleensä paikalla. Se on eri asia niillä, kun aina myöhästyvät, niin ollaan enemmän tarkkoja aikataulusta.
 
"miksi"
Mutta josko sitä lähtis tyttösiä hakemaan päiväkodista :).

Ja viimeisen kerran, itseäni tästä syytän en päiväkotia, pahoillani olen tapahtumasta ja kyllähän tuo harmittaa, mutta nyt ovat tytöt syöneet siellä jo ruoan, välipalankin.

Kaikilla joskus epäonnistuneita aamuja, pääni voin laittaa pantiksi tästä väittämästä.:D
Miksi sitten teit asiasta aloituksen ja ihan selvästi teit ison jutun siitä, että SINUN tyttösi jäivät nyt ilman aamupalaa? Ehkä opit tästä sen, että menette ajoissa sinne pk:iin, jos tahdot lastesi saavan aamupalaa...
 
[QUOTE="tina";22322889]Aika turhantarkka päiväkoti, jos 5 min takia ei saa aamupalaa. Olisivat edes leipäviipaleen antaneet. 15 min myöhästyminen olisi jo eri asia.[/QUOTE]

No mä mietin samaa, että olis voinu edes leivät antaa. En mä ainakaan pystyisi jättämään toisia ilman syömistä.
 
voin kanankoppi
No sepä se, kun olis ollu hyvät aamupalat kotonakin... Piti ehtiä hyvin, olin ite valmiina ja vanhempi tyttö myös, ulkovaatteet päällä, sitten alko nuorempi kiukkuamaan ettei suostu laittaa housuja, eikä lähde, haluaa katsoa dvd:tä, siinähän se 15min jo menikin että saatiin vaatteet päälle.
Herättiin ajoissa, ja paljon oli aikaa, en tiedä mihin se aika sitten yhtäkkiä hävisi
Saamaton olet kakarasi kanssa. Vedätti sua ihan 6-0 :) Kuinka kehtaat edes kertoa tuollaista? Joe ei lapselle ja vielä noin pienelle saa housuja jalkaan niin sitten vaan sinne pakkaseen ilman housuja. Voi per.... mitä paapomista.
 
maize
Kuinkahan jaksaa 2½ ja melkein 4v olla päiväkodissa ilman minkäänlaista aamupalaa...
Kuitenkin ruoka vasta klo.11 jälkeen...
Mulle sanottu päiväkodissa että puoli 9 mennessä jos tytöt vie, niin ehtii aamupalalle, nyt oltiin 8.35 ja veivät just aamupalakärryn pois.. Olis pitäny vaan kävellä nopeammin päiväkodille, kun aamu kotona ei ihan putkeen nuoremman osalta menny, niin olis pitäny vaan sit juosta päiväkodille..:attn::headwall:
siis uskomatonta toimintaa päiväkodilta!!! hävytöntä,olisivat odottaneet hetken tai ees jättäneet pienille lautaset/edes leivät. ei ois ollut iso vaiva
 
"Jep"
Uskomatonta mankumista. Tuskin tässä nyt on viidestä minuutista kyse, että aamupala on tarjolla tasan klo 8:30 ja siitä sitten ei muutamaa minuuttia joustettu. Eiköhän se tarjoilu ole alkanut jo vähintään puolta tuntia aikaisemmin, joskushan se on pakko lopettaa.

Jos ap:n lapsille olisi tarjoiltu vielä 8:35, niin entäs ne lapset jotka saapuvat 8:39? Eihän se ole kun neljä kälystä minuuttia sen jälkeen kun ap:n lapset vielä sai ruokaa? No, jos sekin vielä menee niin entäs ne jotka saapuvat 8:41? Kaksi pientä minuuttia, ja kärry viedään nenän edestä? entäs seuraava tenava joka tuodaan vielä paria minuuttia myöhemmin?

Jos ap:n lapsi halusi katsoa vielä DVD:tä ja siihen meni vartti, eiköhän ap olisi siinä vartissa voinut syöttää DVD:tä katsovalle lapselleen vaikka banaanin kun tiesi että varmasti myöhästytään. No, hän päätti jättää lapsensa syöttämättä, ja syyttää siitä tarhantätiä. Käyhän se noinkin.
 
"Juu"
siis uskomatonta toimintaa päiväkodilta!!! hävytöntä,olisivat odottaneet hetken tai ees jättäneet pienille lautaset/edes leivät. ei ois ollut iso vaiva
Siis uskomatonta toimintaa lasten äidiltä!!!!! Hävytöntä, olisi nyt edes koittanut pysyä aikataulussa tai ees antanut pienille lautaset / edes leivät. Ei ois ollut iso vaiva.

Muistetaas kuitenkin että ap tässä oli se joka TIESI että a ) lapset ei oo kotona syöny aamupalaa b) lapset myöhästyy tarhasta vain hetken. Lastentarhan tädit ei voi tietää onko ap päättänykin ruokkia lapset jo kotona, tai myöhästyvätkö vaikka kymmeneen asti. Heidän ei tarvi koittaa varautua ap:n mielenliikkeisiin.
 
hmpmh
Johonkinhan se raja pitää vetää. Myöhästelijöitä ja sapuskan närppijöitä löytyy aina. Yksi myöhästyy ja haluaa puurolautasen jätettävän sivuun; kohta on viisi muutakin vanhempaa, jotka ovat vaatimassa samaa erityiskohtelua. Päiväkoti toimii aikataulujen mukaan, tätä lienee joidenkin vanhempien vaikea ymmärtää.
samaa mieltä, se raja on puoli yhdenksän, ja tästä harvoin joustetaan, koska sitten täytyisi joustaa muidenkin kohdalla. itse työskentelen keittiöllä ja siellä on tarkat ruoka-ajat, sermi aukeaa tiettynä kellonaikana ja sulkeutuu tiettynä kellonaikana, mikäli ruoat on keritty laittamaan jo pois, niin voivoi.
 

Yhteistyössä