valita pitäis, mielialalääkkeet vai hätävara rauhoittavat paniikkihäiriöön???

  • Viestiketjun aloittaja aikuis
  • Ensimmäinen viesti
aikuis
Auttakaas ystävät hyvät, mä tahtoisin tietää kumpi ois parempi.
Mulla on ollut 8 vuotta tämmönen ahdistus/paniikkihäiriö, ja nyt on tilanne että mun on pakko tehdä tälle jotain. Enää ei riitä että vaan psyykkaa itteensä tilanteisiin.

Psyk.hoitaja sanoi mulle että voi olla että menee 3 kk ennen kun ne lääkkeet rupee auttamaan siihen oloon. Onko näin? Kannattaako tää? kuinka moni syö näihin mielialalääkkeitä, ja kuinka moni on pärjännyt sillä että lompakossa on mukana varalta esim. diapameja? jonkalaisen on valmis ottamaan jos ahdistus äityy todella pahaksi?
 
"vieras"
Miten useasti sinulla on tilanteissa, joissa tarvitset "apua" tai joissa häiriö rajoittaa menemisiäsi?
Vai onko niin, että yksi tilanne vaivaa sinua jo päiväkausia etukäteen?
 
Aikuis
huoh, mulla on siis näitä useammin kuukaudessa, ja mitä aikaisemmin saan tietää jostain stressaavasta tilanteesta sitä enemmän mä sitä vatvon ja sitä varmemmin se paha olo tulee.. ja siis mulla oireileeniin että rupee pyörryttämään ja menee maha sekasin ..
 
"vieras"
Kokeilisin molempia. Eli aloittaisin lääkityksen, jos siitä olisi apua (kaikille ei ole) ja sitten ottaisin pahoihin tilanteisiin varalle rauhoittavan lääkityksen. Joskus masennuslääkkeet jopa lisäävät ahdistusta, joten ihan hyvä on olla varalla.
 
Aikuis
Mutta siis auttaako ne oikeesti siihen oloon? siis sitten kun pitäs auttaa.. jääkö nää paskat pään sisällä pyörivät ajatukset siitä ahdistuksesta jotenkin pois?
 
"moi"
masennuslääkkeet auttaa myös ahdistukseen. sillä tavalla itsellä että aivot lopettavat 'vatvomisen' eli tuon asioiden pyörittämisen päässä.
itse olen käyttänyt jo yli 10 vuotta että ne ei oikein enään tehoa.
mulla tuntuu ahistus vain iltaisin joten itse siirsin lääkkeen oton iltaan, jotenkin parempi
 
Mielialalääkkeet eivät sovi kaikille, ne täytyy vaan kokeilla. Itse olen kahtena eri kertana niitä kokeillut ja mulle niistä oli vain negatiivinen vaikutus.
Bentsoja aina kuljettanut mukana. Alkuun kohtauksia tuli päivittäin, mutta nyt vuosi myöhemmin enää todella harvoin kun olen saanut elämäni järjestykseen.
 
Aikuis
kiitos kauheasti että jaksatte vatvoa tätä mun kanssa. Mulla siis ongelma on se, että mä alan miettimään kaikkia pahoja asioita, tai niitä mitä voi käydä ennen kun pitää mennä johonkin.. Samoin voin pahoin aamuisin, varsinkin se aamuinen ahdistus töihin menossa.. rakastan työntekoa, mutta en käsitä mikä ihme on että aamuisin meinaa laatta lentää matkalla töihin, eikä ole työpaikasta kiinni.
Tavallaan saan kohtauksia niissä tilanteissa missä ihmiset usein jännittävät, mutta se minun jännittämiseni ei ole mitään ihanaa perhosten lentelyä mahassa, vaan jotain aivan muuta.. olo on ihan karmiva..
 
"vieras"
Mutta siis auttaako ne oikeesti siihen oloon? siis sitten kun pitäs auttaa.. jääkö nää paskat pään sisällä pyörivät ajatukset siitä ahdistuksesta jotenkin pois?
Eivät auta kaikille, vaan osalle tulee turtunut ja epätodellinen olo (ehkä se on sitten vastakohta pyöriville ajatuksille), mikä tuntuu pahalta. Jokainen kuitenkin reagoi yksilöllisesti, mutta mitään ihan hirveää ei kannata odottaa. Lopetat ne, jos eivät sovi.
 
Mutta siis auttaako ne oikeesti siihen oloon? siis sitten kun pitäs auttaa.. jääkö nää paskat pään sisällä pyörivät ajatukset siitä ahdistuksesta jotenkin pois?
Tarkoitatko masennuslääkkeitä vai rauhoittavia? Mulla ei mikään masennuslääke oli täysin ahdistukseen auttanut. Ahdistus on masennuslääkkeiden ansiosta vähentynyt ja varsinaisia kohtauksia on harvemmin. Mutta sillon kun sellanen ahdistunut fiilis tulee, niin rauhoittavat on siihen auttaneet parhaiten. Mutta eivät nekään ole mikään pitkäaikainen keino. Esimerkiksi Diapamin vaikutusaika on melko lyhyt (riippuu toki määrästä) mutta ei mulla ainakaan esim. 10mg vaikuta kuin korkeintaan tunnin ja sen jälkeen ahdistus tulee takaisin, tai sitten ei. Tulee vaan sellanen rentoutuneempi hällä väliä-fiilis. Eli itse koen masennuslääkkeen parempana pitkäaikaisessa käytössä ahdistuksen hoitoon. Näissä on toki paljon yksilöllisiä eroja.
 
Aikuis
mutta onko oikeesti niin et voi kestää 3kin kuukautta et alkaa vaikuttaa?? en tahdo olla kuin oma itseni, en suinkaan olla tokkurassa, eli tekeekö ne mielialalääkkeet semmosta tokkuraa.. ettei oo oma ittensä.
 
mutta onko oikeesti niin et voi kestää 3kin kuukautta et alkaa vaikuttaa?? en tahdo olla kuin oma itseni, en suinkaan olla tokkurassa, eli tekeekö ne mielialalääkkeet semmosta tokkuraa.. ettei oo oma ittensä.
Itse oon syönyt nyt kohta kuukauden mielialalääkkeitä (edellisen kerran kolmisen vuotta sitten) ja en mä ainakaan missään tokkurassa ole, ihan oma itseni. Mieliala vaan on tasaisempi, ei ahdista niin paljon ja saan paremmin nukuttua. Siis ei todellakaan mitenkään tokkurainen olo, aivot toimii ihan normaalisti. Toisin kuin rauhoittavien lääkkeiden kanssa, niistähän sitä voi mennä sekaisin ja jäädä riippuvaiseksi ym.
 
Aikuis
Eikö sitten masennuslääkkeisiin jää kiinni, sillä en todellakaan tahdo mitään lääkeriippuvuutta :( Pelkään käyttää diapamiakin, ja olen todella lääkevastainen, siksi tää tuntuu todella ahdistavalta ajatukselta :(
 
Eikö sitten masennuslääkkeisiin jää kiinni, sillä en todellakaan tahdo mitään lääkeriippuvuutta :( Pelkään käyttää diapamiakin, ja olen todella lääkevastainen, siksi tää tuntuu todella ahdistavalta ajatukselta :(
Niistä ei voi tulla mitään euforiaa eikä mielihyväntunnetta kuten rauhoittavista, esim. Diapamista. Rauhoittaviahan ei myöskään saisi käyttää pitkäaikaisesti juurikin tuon riippuvuusriskin vuoksi. Masennuslääkkeihin voi tulla tavallaan riippuvuus, siis tulee ikäviä oireita jos lopettaa suoraan seinään mutta astettaisella vähentämisellä selviää eikä tule ainakaan mitään psyykkistä riippuvuutta. Bentsojahan ei mielellään määrätä alkoholi- tai huumeriippuvaisille edes.
 
"vieras"
Nykyisistä masennuslääkkeistä ei tule tokkuraa ja rauhoittaviinkiin kannattaa suhtautua järkevästi eli ne voivat käyttää, jotka niitä tarvitsevat, eikä täydy ajatella, että nyt tästä heti paha riippuvuus syntyy. Jos on kovasti ahdistunut ihminen, niin tässä on sitten yksi ahdistuksen aihe tietysti lisää, mutta nyt täytyy punnita haitat ja hyödyt. Vaikka olet lääkevastainen, niin sinulla on niin paljon elämää haittaavia oireita, että on ihan järjetöntä olla edes kokeilematta.
 
aikuis
Onkohan mulla siitä pyörtymisestä ja mahan sekasin menosta joku pakko-oirekkin, helpottaako ne lääkkeet semmoseenkin?
Hitsi, miks tää on niin vaikeeta :( Mulla on tässä työnhakukin päällä.. ahdistaa sekin..
 
Aikuis
Kuinka miedoilla lääkkeillä pystyy aloittamaan lääkityksen.. ettei tuntis oloaan ihan vieraaksi, oon kuitenkin 8 vuotta tän kanssa taistellut ilman mitään lääkitystä.
Ja mietin sitäkin, että miten niin lääkkeet vaikuttaa masennukseen kuukaudessa, ja paniikkihäiriöön kolmessa, onko oikeesti näin?
 
aikuis
[QUOTE="vieras";24987562]Nykyäänhän ei enää rauhoittavia edes mielellään kirjoiteta kuin korkeintaan hyvin lyhyeksi aikaa, ja hyvä niin :)[/QUOTE]

Mä taas olen sitä mieltä että narkkarin tai sekakäyttäjän näkee jo ihan varmasti lääkärikin. Mä olen neljään vuoteen saanut 7kpl paketin vai oliko se 10, pameja, joista käytin 2 puolikkaina eli 4*0,5 kahden ulkomaanmatkan lentojen aikana. loput meni roskiin, tai apteekkiin takas, kun menivät vanhaksi. Kaikki eivät käytä niitä väärin.
Itse en juo edes alkoholia, vihaan sitä sekavaa olotilaa.. saatoin joskus juoda lasin viiniä, mutta nyt en tee sitäkään. En vain pidä humaltumisesta. Joten mahtaisko se kertoa jotain??
 
"vieras"
Olen käyttänyt masennuslääkkeitä vuoden verran. Pari eka viikkoa oli vähän hankalia sivuvaikutusten vuoksi (samantapaista pahoinvointia kuin raskaana ollessa) , mutta sen jälkeen en huomannut lääkityksestä minkäänlaista haittaa. Alkuun annostus oli hyvin pieni ja sitä nostettiin vähitellen. Apua alkoi tulla vajaassa noin kuudessa viikossa. Mitään tokkuraista oloa ei ollut missään vaiheessa eikä lääkkeiden käyttöä voinut mitenkään havaita. Hyvä kokemus oli.
 

Yhteistyössä