Valitsenko sektion vai alatiesynnytyksen?

  • Viestiketjun aloittaja epätietoinen :/
  • Ensimmäinen viesti
epätietoinen :/
Odotan esikoistani ulkomailla, ja täällä on tavallisempaa synnyttää sopimalla sektio (80% yksityisissä sairaaloissa syntyy sektion kautta). Mullekin on sitä hoitava lääkärini nyt ehdottanut. Kaikki ystäväni täällä ovat myös lapsensa saattaneet maailmaan sektiolla. Kun luen suomalaisia saitteja synnytyksestä, ei sektiota suitsuteta lainkaan samaan malliin. Onko väärin ns. nauttia tekniikan kehityksestä ja valita sektio mm. estetiikan vuoksi (täällä tämä on yksi syistä monelle, ei mene alapää "pilalle"). Mitä mieltä olet? Jos saisit valita kummin tekisit ja miksi?
 
äiti kolmelle
Valitsisin alatiesynnytyksen. Silloin tietää synnyttäneensä ja kokeneensa senkin osan naiseudesta. Ja palkinto on todellinen, sitä hetkeä ei mikään muu tässä maailmassa voi korvata kun saa lapsen kovan puurtamisen jälkeen rinnalleen :) Olen kokenut molemmat tavat mutta sektio ei sitä voita.
 
No ite tekisin niin, että valitsisin alatiesynnytyksen. Jos ei ole vahvoja pelkoja tai rakenteellista ongelmaa tai muuta sektiota tarvitsevaa oikeaa syytä, niin kyllä suosittelen alatiesynnytystä. On se sektio aina leikkaus jne. Itelleni on tehty 2 sektiota (kiireellinen ja suunniteltu) lantion ahtauden vuoksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti kolmelle:
sitä hetkeä ei mikään muu tässä maailmassa voi korvata kun saa lapsen kovan puurtamisen jälkeen rinnalleen :)
En kyllä tuohon täysin yhdy, varmasti moni nauttisi siitä hetkestä enemmän jos olisi hyvävointinen tai edes jotenkuten tolkuissaan, kuin jos on aivan nääntynyt ja kivusta sekaisin.

 
No itse synnytin 5kk sitten ison vauvan alateitse ja alapää on kyllä ihan kunnossa ja normaali. Monella ystävälläni joille tehty sektio taas valittaa että vatsalihakset ei meinaa palautua millään. Sektiota en ottaisi kuin siinä tapauksessa jos vauva olisi vaarassa.
 
kolme jo synnyttänyt alateitse
Kylläpä minä alatie synnytyksen valitsisin jos ei mitään "lääketieteellistä" estettä sille ole. Nopeammin siitä toipuu ja on kuitenkin luonnollisempi. Mutta jos sektio tuntuu paremmalta, niin siitä vaan.
 
...
kyllä mä silti sen alatiesynnytyksen valkkaisin. Kyllä se toipuminen on aivan eri juttu ja eihän sitä alapäätä muut näe kun sinä ja miehes. Tietysti jos on ihan joku syy miksi sektioon, mutta muuten kyllä alatien ottaisin. Ja kyllähän sektiosta arpi jää,oli sitten pystyssä tai vaakatasossa
 
täräkkä
Takana kaksi alatiesynnytystä ja yksi sektio ja suosittelen EHDOTTOMASTI alatiesynnytystä. Sektion jälkeen on todella paljon pidempään kipeä. Muistan kuinka noin viikko synnytyksen jälkeen pelkäsin kovasti yskänpuuskia, kun se rykiminen sattui niin kovasti. Ja viikkokausia oli yöllä kovia kiputuntemuksia, jos oli kääntynyt makaamaan kyljelleen. Alatiesynnytyksistä ei ainakaan mulla mennyt alakerta pilalle, mutta sektioarvet näkyy ja tuntuu pitkäään! Vieläkin mahassa on sellainen hyppyri arven kohdalla.
Minun sektioni ja siitä paraneminen oli vieläpä ihan tavallinen tarina ilman mitään tulehduksia yms. Että reippaasti vain alatiesynnytykseen, sen jälkeen on paljon nopeammin tolpillaan ja pääsee normaalielämään kiinni!
 
Sen verran vielä täytyy kommentoida, että ei siitä sektiosta toipuminen aina oo niin kauheeta. Viime sektiosta toipuminen oli kyllä mulle tosi helppoa. Ainut mitä tuli, oli se, että sektiohaava tulehtu, mutta sekin saatiin antibiotilla ohi. Ei siis tulehtunut pahasti. Ja kanssa tietenkin vähän piti olla varovainen noiden yskimisten kanssa ja oli hirveetä jos tuli yhtäkkiä aivastus.

Tietenkin mun on huono sanoo toipumisesta kuitenkaan mitään, kun ei oo kuin sektiot takana. Ystäväni oli kyllä aika huonossa kunnossa alatiesynnytyksen jäljiltä, koska oli menettänyt paljon verta, mutta en sit kuitenkaan tiedä.
 
juu
Molemmat koettu, ehdottomasti alatie!

Vaikka sectioni meni hyvin, ei tullut tulehduksia ym, oli siitä toipuminen pitkä! Kuukauteen kun ei saa edes vauvaa painavempaa nostella. Muutenkin sai varoa alkuaikoina alamahaa, jouduin ostaa mummopöksyjä ettei paina arpeen!!
Tuosta aikaa jo 3v, mahassa ei arven tienoilla vieläkään tuntoa kunnolla :O Alkuun pystyin imettämään vain kyljellään, rasittavan hankala asento :(

Onneksi pystyin toisen synnyttää normisti, olo oli loistava sen jälkeen! Ja oli parempi fiilis, tiesi tehneensä jotain lapsen syntymän eteen :D Istuin samaisena iltana sängyllä imettämässä.

Tiedoks vielä et eka oli perätilassa, toka tuli normipäin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Molemmat koettu, ehdottomasti alatie!

Vaikka sectioni meni hyvin, ei tullut tulehduksia ym, oli siitä toipuminen pitkä! Kuukauteen kun ei saa edes vauvaa painavempaa nostella. Muutenkin sai varoa alkuaikoina alamahaa, jouduin ostaa mummopöksyjä ettei paina arpeen!!
Tuosta aikaa jo 3v, mahassa ei arven tienoilla vieläkään tuntoa kunnolla :O Alkuun pystyin imettämään vain kyljellään, rasittavan hankala asento :(

Onneksi pystyin toisen synnyttää normisti, olo oli loistava sen jälkeen! Ja oli parempi fiilis, tiesi tehneensä jotain lapsen syntymän eteen :D Istuin samaisena iltana sängyllä imettämässä.

Tiedoks vielä et eka oli perätilassa, toka tuli normipäin..
Joo mäkin muistan noi mummopöksyt.. Just kattelin niitä siihen tyyliin, että hei haloo. Oli kun lakanoita olis kattellu. :LOL:
 
2 sektiota takana,enkä alatiesynnytykseen lähtis. Eka oli perätilan vuoksi ja toinen pelkosektio. Paranin (ekassa) nopeammin kun alakautta synnyttäneet yleensä,sai istua ilman alapään kipuja. Tottakai vatsan haava on tosi kipeä myös,mutta alle viikossa helpotti,ja kipulääkettä sai tarpeeksi.
Eka sektio ei mennyt kuten piti mutta siltikin halusin uuden sektion,se onnistui.
Miettisin myös minkälainen on jälkihoito siellä päin,kauan sairaalassa,lääkitys,tarkastukset.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Molemmat koettu, ehdottomasti alatie!

Vaikka sectioni meni hyvin, ei tullut tulehduksia ym, oli siitä toipuminen pitkä! Kuukauteen kun ei saa edes vauvaa painavempaa nostella. Muutenkin sai varoa alkuaikoina alamahaa, jouduin ostaa mummopöksyjä ettei paina arpeen!!
Tuosta aikaa jo 3v, mahassa ei arven tienoilla vieläkään tuntoa kunnolla :O Alkuun pystyin imettämään vain kyljellään, rasittavan hankala asento :(

Onneksi pystyin toisen synnyttää normisti, olo oli loistava sen jälkeen! Ja oli parempi fiilis, tiesi tehneensä jotain lapsen syntymän eteen :D Istuin samaisena iltana sängyllä imettämässä.

Tiedoks vielä et eka oli perätilassa, toka tuli normipäin..
Joo mäkin muistan noi mummopöksyt.. Just kattelin niitä siihen tyyliin, että hei haloo. Oli kun lakanoita olis kattellu. :LOL:
Mulla oli oikein superseksikkäitä maksimakasiinin kukallisia =) On melkoiset erotiikan tappajat :LOL:
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa-06:
2 sektiota takana,enkä alatiesynnytykseen lähtis. Eka oli perätilan vuoksi ja toinen pelkosektio. Paranin (ekassa) nopeammin kun alakautta synnyttäneet yleensä,sai istua ilman alapään kipuja. Tottakai vatsan haava on tosi kipeä myös,mutta alle viikossa helpotti,ja kipulääkettä sai tarpeeksi.
Eka sektio ei mennyt kuten piti mutta siltikin halusin uuden sektion,se onnistui.
Miettisin myös minkälainen on jälkihoito siellä päin,kauan sairaalassa,lääkitys,tarkastukset.
kyllä minä kärsin istua.

Ajattelin myös noin kun eka tuli mahan läpi. Mutta kyllä se oli vaan kivempi jaksaa itse hoitaa vauva alusta alkaen! Itse jouduin section jälkeen pyytämään apua pelkästään vauvan toiselle puolelle siirtämiseen...
 
ap
Asun Chilessä, en tiedä mihin suuntaan täällä viilletään.Kiitos kuitenkin vinkistä, pitääkin kysyä asiasta. Mikä merkitys asialla muuten on? Suomessa en varmaankaan olisi edes kyseenalaistanut "tavallista" vaihtoehtoa synnyttää alateitse, mutta täällä tosiaan tuo sektio on niin yleinen ja tuntuu vaikealta päättää asiasta itse (asiaa siis todella kysytään sinulta itseltäsi, että kumman tavan valitset)!
 
täräkkä
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Molemmat koettu, ehdottomasti alatie!

Vaikka sectioni meni hyvin, ei tullut tulehduksia ym, oli siitä toipuminen pitkä! Kuukauteen kun ei saa edes vauvaa painavempaa nostella. Muutenkin sai varoa alkuaikoina alamahaa, jouduin ostaa mummopöksyjä ettei paina arpeen!!
Tuosta aikaa jo 3v, mahassa ei arven tienoilla vieläkään tuntoa kunnolla :O Alkuun pystyin imettämään vain kyljellään, rasittavan hankala asento :(.
Tuli omat muistot kans mieleen, tällaista se just oli! Ja mullakaan ei ole vielä kunnolla tuntoa arven kohdalla, vaikka sektiosta on jo yli kaksi vuotta - tuleekohan tuosta ikinä normaalia? Itse kyllä koen, että ihan yhtä lailla olen ollut osallisena ja tunteet olleet mukana sekä alatie- että sektiosynnytyksissä, ei se kenenkään kruunua kirkasta vaikka olisi kymmenen viiskiloista tehnyt alateitse.

 

Yhteistyössä