VAROITUS:Syömisrajoitukset raskausaikana ja keskenmenoriski

Hei,
mä oon ravintolakokki ja mä oon monta kertaa miettinyt, että pitäisi kirjoittaa syömisrajoituksista. Musta tuntuu, että moni raskaana oleva ei tiedä tarpeeksi ruoan valmistusreseptiikasta ja syö siksi tietämättään riskiruokia.

Salmonella voi aiheuttaa keskenmenon/sikiön kuoleman. Siksi ei raakaa kananmunaa. Raakaa kananmunaa on
- mousseissa esim suklaamousse (vatkataan vesihauteessa mutta ei yleensä tarpeeksi kuumaksi jotta salmonella tuhoutuisi)
- liivatteella hyydytetyissä maitovanukkaissa (bavarois) - sama syy kuin yllä
- majoneesissa
- tiramisussa
- hollandaise, bearnaisekastikkeissa (keltaiset voikastikkeet)
- sabayonkastikkeessa (makea jälkiruokakastike)
- hienoissa keitoissa suuruksena (lähinnä fine dining -paikoissa)

Listeria on samalla tavalla vaarallinen ja listeriatartuntaa ei välttämättä äiti edes huomaa! Listerian voi saada
- multajäämistä kasviksissa tai hedelmissä
- kuumentamattomista marjoista. iso osa marjajälkiruoista tehdään kuumentamattomista marjoista. Ja nykyään Itä-Eurooppalaiset pakastemarjat on niin paljon halvempia, että kaikki joukkoruokapaikat käyttää niitä. Kaikki marjavaahdot, mousset, marjasoseet on riskiruokaa! Maallikot yllättyisivät jos tietävät miten surutta marjat menee pakkasesta ruokaan.

Syy että kannan tästä niin huolta, on se että oma lapseni kuoli infektioon viimeisellä raskauskolmanneksella. Silloin en vielä ollut kouluttautunut kokiksi enkä osannut varautua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 16:45 Vieras kirjoitti:
Hei,
mä oon ravintolakokki ja mä oon monta kertaa miettinyt, että pitäisi kirjoittaa syömisrajoituksista. Musta tuntuu, että moni raskaana oleva ei tiedä tarpeeksi ruoan valmistusreseptiikasta ja syö siksi tietämättään riskiruokia.

Salmonella voi aiheuttaa keskenmenon/sikiön kuoleman. Siksi ei raakaa kananmunaa. Raakaa kananmunaa on
- mousseissa esim suklaamousse (vatkataan vesihauteessa mutta ei yleensä tarpeeksi kuumaksi jotta salmonella tuhoutuisi)
- liivatteella hyydytetyissä maitovanukkaissa (bavarois) - sama syy kuin yllä
- majoneesissa
- tiramisussa
- hollandaise, bearnaisekastikkeissa (keltaiset voikastikkeet)
- sabayonkastikkeessa (makea jälkiruokakastike)
- hienoissa keitoissa suuruksena (lähinnä fine dining -paikoissa)

Listeria on samalla tavalla vaarallinen ja listeriatartuntaa ei välttämättä äiti edes huomaa! Listerian voi saada
- multajäämistä kasviksissa tai hedelmissä
- kuumentamattomista marjoista. iso osa marjajälkiruoista tehdään kuumentamattomista marjoista. Ja nykyään Itä-Eurooppalaiset pakastemarjat on niin paljon halvempia, että kaikki joukkoruokapaikat käyttää niitä. Kaikki marjavaahdot, mousset, marjasoseet on riskiruokaa! Maallikot yllättyisivät jos tietävät miten surutta marjat menee pakkasesta ruokaan.

Syy että kannan tästä niin huolta, on se että oma lapseni kuoli infektioon viimeisellä raskauskolmanneksella. Silloin en vielä ollut kouluttautunut kokiksi enkä osannut varautua.
Sanopas sitten, miksi neuvolassa ei kielletä raakaa kananmunaa eli salmonellaa ei luokitella riskeihin ollenkaan? Listeria kyllä. Jos oikeasti haluat jakaa tätä "vouhotustietoa", niin laita tämä viesti tuonne odotuspuolelle. On vähän ironista laittaa se tänne keskenmenopuolelle, kun täällä keskenmenot on jo tapahtuneet. Mutta onhan se hyvä, että ravintolakokeilla on eri suositukset kuin lääkäreillä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 16:45 Vieras kirjoitti:
Hei,
mä oon ravintolakokki ja mä oon monta kertaa miettinyt, että pitäisi kirjoittaa syömisrajoituksista. Musta tuntuu, että moni raskaana oleva ei tiedä tarpeeksi ruoan valmistusreseptiikasta ja syö siksi tietämättään riskiruokia.

Salmonella voi aiheuttaa keskenmenon/sikiön kuoleman. Siksi ei raakaa kananmunaa. Raakaa kananmunaa on
- mousseissa esim suklaamousse (vatkataan vesihauteessa mutta ei yleensä tarpeeksi kuumaksi jotta salmonella tuhoutuisi)
- liivatteella hyydytetyissä maitovanukkaissa (bavarois) - sama syy kuin yllä
- majoneesissa
- tiramisussa
- hollandaise, bearnaisekastikkeissa (keltaiset voikastikkeet)
- sabayonkastikkeessa (makea jälkiruokakastike)
- hienoissa keitoissa suuruksena (lähinnä fine dining -paikoissa)

Listeria on samalla tavalla vaarallinen ja listeriatartuntaa ei välttämättä äiti edes huomaa! Listerian voi saada
- multajäämistä kasviksissa tai hedelmissä
- kuumentamattomista marjoista. iso osa marjajälkiruoista tehdään kuumentamattomista marjoista. Ja nykyään Itä-Eurooppalaiset pakastemarjat on niin paljon halvempia, että kaikki joukkoruokapaikat käyttää niitä. Kaikki marjavaahdot, mousset, marjasoseet on riskiruokaa! Maallikot yllättyisivät jos tietävät miten surutta marjat menee pakkasesta ruokaan.

Syy että kannan tästä niin huolta, on se että oma lapseni kuoli infektioon viimeisellä raskauskolmanneksella. Silloin en vielä ollut kouluttautunut kokiksi enkä osannut varautua.

Todettiinko keskenmenosi johtuneen "väärän" ruuan syömisestä?
Pahempaa on turha ylireagointi ja hysteria.
 
Hui, kuin te hyökkäätte aloittajaa vastaan! Minä näin ihan asiallisena varoituksen sanana tuon asian. Ei tietenkään kannata hysteeriseksi ruveta, mutta hyvähän noita asioita on tietää. Ystäväni synnytti listerian vuoksi lähes 3kk etuajassa ja sekä äiti, että lapsi kamppailivat hengestään. Lapsi tietysti pidemmän aikaa. Ja seurauksia (onneksi hänen kohdallaan lieviä) kantaa koko ikänsä. Listerian alkuperästä ei koskaan saatu täyttä varmuutta, mutta epäiltiin salaatteja, joihin oli lisätty pakastevihanneksia kuumentamattomana. Työpaikan ruokalassa oli ollut usein tämän tyyppisiä salaatteja eli altistusta oli tapahtunut useampia kertoja. Läheltä kun asioita seurasi, tuli itsekkin varovaiseksi.

Niin siis tämä kertomus listeriasta. Jotkut ihmettelivät lähinnä vouhkaamista raakasta kananmunasta. Kyllä minua ainakin varoitettiin neuvolassakin raakan kananmunan ja salmonellan vaaroista. Taidettiin antaa ihan joku läpyskäinenkin, jossa lueteltiin muutamia vältettäviä ainesosia (joista muistan vaan tuon majoneesin näin yht´äkkiseltään). Olen huomannut ystävien kanssa jutellessa, että neuvoloissa on eroja. Esmes kyseiselle listerian saaneelle ystävälleni ei oltu kerrottu edes listerian vaaroista millään tavoin.

Onneksi listeria- ja salmonellatapaukset on kuitenkin harvinaisia!
 
Leila
Hesarissa oli juuri vähän aikaa sitten juttu, että viidenneksessä suomeen tuotavasta siipikarjanlihasta on löydetty salmonellaa. Nykyään kun elintarvikkeita tuodaan paljon ulkomailta niin ei meilläkään voi enää tuudittautua suomalaisen ruoan puhtauteen.
 
Miten täällä on näin kiukkuista porukkaa? Tän threadin aloittaja yritti varmaan ihan vilpittömästi hyvää ja te rähisette ihan kun se yrittäis aiheuttaa teille ongelmia? Musta on ihan positiivista että ruokavaliostakin puhutaan. Mulle ainakin annettiin neuvolassa varoitus listeriasta, toksoplasmoosista ja salmonellasta koska ne on sikiölle hengenvaarallisia tauteja. Ja kirjoittaja oli oikeassa siinäkin, että en mä esimerkiks tiennyt että tiramisussa on raakaa kananmunaa.
 
Minä kyllä yhdyn näihin "kiukkuisiin" vastaajiin ihan omalla nimimerkilläni. Tai en sen kummemmin kiukkuile, mutta ihmettelen kovasti, miksi mistään neuvola- tai muusta raskaana oleville naisille olevista materiaaleista en minä ole saanut tietoa raa'an kananmunan vaaroista. Joku kirjoitteli, että neuvoloissa on eroja. Se taitaa tosiaankin pitää paikkansa, mutta silti ihmettelen, että miksi se ei löydy esim. netissä olevilta julkisilta vältettävien aineiden listoilta. Jos joku on oikeasti saanut tällaista materiaalia neuvolasta, ottaisin sen mielelläni vastaan ja myös mainitsisin asiasta neuvolassa. Pitänee joka tapauksessa ensi kerralla kysäistä.

Olen myös itsekin sitä mieltä, että tämä palsta on joka tapauksessa tälle viestille väärä. Tai ei nyt niin väärä, mutta parempaa tulostahan asialla saataisiin tuolla odotuspuolella. Täällä on varmasti aika itkuista porukkaa, jotka haluaisivat lohdutusta enimmäkseen varhaisraskauden keskenmenoihin, joihin pääsääntöisesti ei kukaan ole voinut itse tehdä mitään, ei siis johdu syödyistä ruuista. Näin koen itse keskenmenon kokeneena.

 
Mintti74: kappas vain, olit aivan oikeassa tuon kananmunan suhteen! Missään ei ole siitä mainintaa. Olikohan sitä edes niissä saamissani neuvolan kirjasissa, vai olenkohan uneksinut koko jutun? Neuvolakäynnistä on jo kolmisen vuotta ja jossain kolmannen keskenmenon jälkeen heitin opukset roskikseen eli en voi edes varmistellakkaan... Jostain tuo raa'an kananmunan välttäminen on kuitenkin jäänyt mieleen. Ehkäpä meitä runsaasti matkustelevina, on varoiteltu ulkomailla oleillessa tästä asiasta? Tiedä häntä.

Selvisipä tällainenkin asia! ;)
 
mene varoittelemaan muualle. Et kertonut lapsesi kuolinsyytä? Vaikka eihän se meille kuulu. Unohdit vaan tuosta listastasi homejuustot, graavikalan etc. Kannattaisi lisätä kaikki eikä vaan osaa ja neuvolassa ainakin minulle sanottiin esikoisen odotusaikana, että vähän voi syödä esim. jouluna söin hyvällä ruokahalulla graavikalaa ja kylmäsavustettua kalaa, tuoretta kuitenkin en vakuumipakattua. JOs et pysty tekstiäsi millään perustelemaan esim. tutkimukset, jossa on todettu sikiön kuolleen väärään ravintoon tai keskenmenon johtuneen väärästä ravinnosta, lopeta turha pelottelu ja vouhotus. KIITOS!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 17:10 vieras kirjoitti:
mene varoittelemaan muualle. Et kertonut lapsesi kuolinsyytä? Vaikka eihän se meille kuulu. Unohdit vaan tuosta listastasi homejuustot, graavikalan etc. Kannattaisi lisätä kaikki eikä vaan osaa ja neuvolassa ainakin minulle sanottiin esikoisen odotusaikana, että vähän voi syödä esim. jouluna söin hyvällä ruokahalulla graavikalaa ja kylmäsavustettua kalaa, tuoretta kuitenkin en vakuumipakattua. JOs et pysty tekstiäsi millään perustelemaan esim. tutkimukset, jossa on todettu sikiön kuolleen väärään ravintoon tai keskenmenon johtuneen väärästä ravinnosta, lopeta turha pelottelu ja vouhotus. KIITOS!
Jos sulta on kuollut lapsi/olet saanut keskenmenon niin kannattaisi ottaa tollasetkin asiat ihan tosissaan. Mitä sä vähättelet kun toinen haluaa vain hyvää!?ikinä ei voi olla liian varovainen raskaana ollessaan!!! Kenties sinä menetit lapsesi koska olit p.aska odottaja, mahassasi oli lapsen paha olla tai muteenvaan olit jotenkin alikehittynyt etkä ollut ansainnut saada sitä lasta. Jos sulla on tollanen asennevamma ihmistä kohtaan joka vilpittömästi yrittää auttaa niin PAINU V.ITTUUN tältä palstalta arvostelemasta muita. Luot tännä vain pahaa mieltä ja huonoa ilmapiiriä!!!!!!!! Täälä ei sinun kaltaisiasi ihmisiä kaivata. Koita hankkia lapsia vasta kun olet kypsä siihen hommaan. KIITOS!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 17:10 vieras kirjoitti:
mene varoittelemaan muualle. Et kertonut lapsesi kuolinsyytä? Vaikka eihän se meille kuulu. Unohdit vaan tuosta listastasi homejuustot, graavikalan etc. Kannattaisi lisätä kaikki eikä vaan osaa ja neuvolassa ainakin minulle sanottiin esikoisen odotusaikana, että vähän voi syödä esim. jouluna söin hyvällä ruokahalulla graavikalaa ja kylmäsavustettua kalaa, tuoretta kuitenkin en vakuumipakattua. JOs et pysty tekstiäsi millään perustelemaan esim. tutkimukset, jossa on todettu sikiön kuolleen väärään ravintoon tai keskenmenon johtuneen väärästä ravinnosta, lopeta turha pelottelu ja vouhotus. KIITOS!
KYLLÄ ALOITTAJA KERTOI LAPSENSA KUOLINSYYN:INFEKTIO
ETKÖ OSAA LUKEA TOOPE?
 
Alkuperäisellä on viestissään pointtinsa. Toisaalta olen myös sitä mieltä, että kaikesta ei kannata ottaa stressiä. Terve järki päässä niin hyvä tulee :)

(Ja eniten olisin huolissani lisäaineista ja siitä, mitä ne saattavat aiheuttaa.. tai mitä ne jo meissä ovat saaneet aikaan :( )
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 18:13 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 17:10 vieras kirjoitti:
mene varoittelemaan muualle. Et kertonut lapsesi kuolinsyytä? Vaikka eihän se meille kuulu. Unohdit vaan tuosta listastasi homejuustot, graavikalan etc. Kannattaisi lisätä kaikki eikä vaan osaa ja neuvolassa ainakin minulle sanottiin esikoisen odotusaikana, että vähän voi syödä esim. jouluna söin hyvällä ruokahalulla graavikalaa ja kylmäsavustettua kalaa, tuoretta kuitenkin en vakuumipakattua. JOs et pysty tekstiäsi millään perustelemaan esim. tutkimukset, jossa on todettu sikiön kuolleen väärään ravintoon tai keskenmenon johtuneen väärästä ravinnosta, lopeta turha pelottelu ja vouhotus. KIITOS!
Jos sulta on kuollut lapsi/olet saanut keskenmenon niin kannattaisi ottaa tollasetkin asiat ihan tosissaan. Mitä sä vähättelet kun toinen haluaa vain hyvää!?ikinä ei voi olla liian varovainen raskaana ollessaan!!! Kenties sinä menetit lapsesi koska olit p.aska odottaja, mahassasi oli lapsen paha olla tai muteenvaan olit jotenkin alikehittynyt etkä ollut ansainnut saada sitä lasta. Jos sulla on tollanen asennevamma ihmistä kohtaan joka vilpittömästi yrittää auttaa niin PAINU V.ITTUUN tältä palstalta arvostelemasta muita. Luot tännä vain pahaa mieltä ja huonoa ilmapiiriä!!!!!!!! Täälä ei sinun kaltaisiasi ihmisiä kaivata. Koita hankkia lapsia vasta kun olet kypsä siihen hommaan. KIITOS!!
Minun mielestäni täällä ei myöskään kaivata sinun kaltaisia ihmisiä tai sinun kaltaisten ihmisten kommentteja, kiitos. Kieli on aika asiatonta enkä mene nyt ihan takuuseen, että tuo ap tuli tänne vain "haluakseen hyvää". Tosin ehkä ap itse kertoo. Kuten itse aikaisemmin kirjoitin, tämä palsta on mielestäni hiukan huono tällaiselle viestinnälle, kun suurin osa tääällä koetuista keskenmenoista eivät johtu MITENKÄÄN syödyistä ruoista. Mielestäni sinä myös luot "pahaa mieltä ja huonoa ilmapiiriä". Tosin mielipiteitähän nämä ovat.
 
Tämän viestin aloitt
Huhuh.
Mulla oli ihan vilpitön tarkoitus lisätä odottajien tietoisuutta sellaisista riskeistä, joista mulle ei kertonut kukaan. Mun lapsi kuoli listeriaan. Minulla ei ollut aavistustakaan missä kaikessa sitä voi olla ja arvatkaa olinko mä tunnontuskissa miettiessäni että jos ja jos.
Myönnetään että tämä meni vähän väärään paikkaan. Lapsen kuolemasta ei oo kuin muutama kuukausi ja on keskittymiskyky edelleenkin aika huono.
Pyydän anteeksi että aiheutin tällaisen riidan. Kun naiiviudessani luulin auttavani. Koska sellaista henkistä tuskaa en toivoisi pahimmalle vihamiehellenikään.
 
Ap:lle

Minusta täällä on nyt ollut turhan ilkeämielistä ja pahansuopaa kirjoittelua ja toisten syyttelemistä. En käsitä... Kaikilla samanlainen suru ja syytellään toisia, vaikka varmasti tukea/apua/lohdutusta/tietoa täältä haetaan... :ashamed:

Älä ota itseesi!! On jokaisen oma ongelma, jos lukee asiallista viestiäsi jotenkin pelotteluna. Eri asia olisi, jos itselläsi ei olisi kokemusta keskenmenosta, mutta kun olet itse vielä kokenut listerian vaarat, en käsitä ihmisten reaktioita... Otan osaa suruusi!:hug:

Niin ja kiitos tarkasta asiapitoisesta luettelosta, mitä ei kannata syödä!

Toivotaan plussatuulia kaikille uutta raskautta yrittäville!!! :wave: :wave: :wave:

Minna (km 05/06)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2006 klo 17:32 Tämän viestin aloitt kirjoitti:
Huhuh.
Mulla oli ihan vilpitön tarkoitus lisätä odottajien tietoisuutta sellaisista riskeistä, joista mulle ei kertonut kukaan. Mun lapsi kuoli listeriaan. Minulla ei ollut aavistustakaan missä kaikessa sitä voi olla ja arvatkaa olinko mä tunnontuskissa miettiessäni että jos ja jos.
Myönnetään että tämä meni vähän väärään paikkaan. Lapsen kuolemasta ei oo kuin muutama kuukausi ja on keskittymiskyky edelleenkin aika huono.
Pyydän anteeksi että aiheutin tällaisen riidan. Kun naiiviudessani luulin auttavani. Koska sellaista henkistä tuskaa en toivoisi pahimmalle vihamiehellenikään.
Olet varmasti kokenut kovia eikä tuossa tilanteessa välttämättä toimi kaikkien mittapuiden mukaan järkevästi. Myönnän itse sen, että minua ärsyttää suunnattomasti tällaiset "harmaiden nimimerkkien" vouhottamiset täällä keskustelupalstoilla ja varmasti reagointi on välillä itselläkin siksi ärtynyttä. Mietin vain itse sitä, kun sain keskenmenon (nyt onnellisesti uudestaan raskaana) ja kävin juuri tällä km-palstalla saamassa lohtua ja tukea henkisesti rankkaan asiaan, niin tällainen kirjoitus olisi tuntunut todella pahalta, koska oma keskenmenoni ei liittynyt mitenkään syömisiini. Ja jos joku tulee siinä vaiheessa vielä lietsomaan lisää syitä (joita jokainen keskenmenon kokenut varmasti kuitenkin pohtii), niin masennus senkuin lisääntyy. Mutta näin koen itse. Kuten itsekin kirjoitit, tarkoitit viestiäsi odottajien tietoisuuteen. Täällä palstallahan niitä ei ole, vaan täällä on juuri niitä, jotka eivät odota keskenmenon vuoksi. No, todettakoon, että toki täällä pyörii uudestaan raskautuneita (kuten minä), joten eihän tilanne ole näin mustavalkoinen.

Tuo listeria-riski on tosi ja tiedostettu. Tuo kananmuna minua eniten vaivaa, kun sitä ei yleisiltä riskilistoilta löydy ja silti palstoilla vouhotetaan mäkkärin hampurilaisten syömisestä, kun sisältää kananmunaa... minun mielestäni turha vouhottaminen on turhaa ja olen edelleen sitä mieltä. Mutta tämä toki vain minun mielipiteeni ja kuten aikaisemmin totesin, niin eroja on. Sinulla on omat syysi varmasti tuoda asia julki ja en halua sinun tuskaasi ja suruasi vähätellä. Silti olen alkuperäistä mieltä, tämä palsta on väärä. (En tosin toivo niitä turhia vouhotuksia muuallekaan)

Toivon sinulle jaksmista ja voimia surussasi.
 
Cathy
Musta on erikoista, että tässä keskustellaan enemmän siitä, saako aiheesta keskustella ja missä, kuin itse asiasta. Jos syömisrajoitukset -asia ei teitä kiinnosta, hypätkää yli! Musta tuntuu että monia aihe saattaa kiinnostaa, koska keskenmenon jälkeen raskaana ollessaan on paljon herkempi kaikkien riskien suhteen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2006 klo 17:32 Tämän viestin aloitt kirjoitti:
Huhuh.
Mulla oli ihan vilpitön tarkoitus lisätä odottajien tietoisuutta sellaisista riskeistä, joista mulle ei kertonut kukaan. Mun lapsi kuoli listeriaan. Minulla ei ollut aavistustakaan missä kaikessa sitä voi olla ja arvatkaa olinko mä tunnontuskissa miettiessäni että jos ja jos.
Myönnetään että tämä meni vähän väärään paikkaan. Lapsen kuolemasta ei oo kuin muutama kuukausi ja on keskittymiskyky edelleenkin aika huono.
Pyydän anteeksi että aiheutin tällaisen riidan. Kun naiiviudessani luulin auttavani. Koska sellaista henkistä tuskaa en toivoisi pahimmalle vihamiehellenikään.
Älä välitä. Tällä palstalla ovat varmastikin tunteet pinnassa itse kullakin. Jokainen on herkempi ottamaan itseensä, vaikka toinen ei sitä olisi tarkoittanutkaan. Hyvällä asialla sinä olet liikenteessä ollut :hug:
 
nämä
Nämä varoitukset ovat hyviä, mielenkiintoisia ja asiallisia. Haluaisin kysyä aloittajalta, että eikös sekin ole ylipäätään riski, kun syö ravintolassa. Nimittäin ruuan tekijä voi olla kosketellut juuri jotain likaista ja sitten koskee esimerkiksi salaattiin tai leipiin vaikka. Siis mitä mieltä olet ravintoloiden hygieniasta raa`an kalan ja multaisten perunoiden suhteen esimerkiksi. Tai kakkaisten kananmunien käsittely.
 
viestin aloittaja
Ravintoloissa on valtavia eroja. Keittiöpäällikkö on se joka asettaa tason: jos on vaativa keittiöpäällikkö, ravintolassa saa puhtaampaa ruokaa kuin koskaan kotona. Salaatit tehdään leikkaussalikäsineet kädessä ja kaikki ruoanlaittoastiat desinfioidaan 85-asteisessa tiskikoneessa ennen kuin niitä käytetään muuhun.
Mutta on sitten niitä huonompiakin paikkoja.. Yksi iso riski on eilisten tähteiden tarjoaminen seuraavana päivänä. Taloudellisesti houkuttelevaa, mutta jo tarjolla olleeseen ruokaan liittyy suuri riski että bakteerit on ehtineet jo kasvaa.
Nuo asiat joista varoittelin, ovat enemmänkin raaka-aineisiin liittyviä. Nykyään ruokaa ostetaan eri maailman kolkista pakasteina. Suomalaisilla ei ole mitään luontaista vastustuskykyä esim. Kiinasta tuleville pakasteille. Ja silti niitä saatetaan keittiöissä vaan sulattaa ja iskeä salaatteihin kuumentamatta. Se on sama kuin menisi Kiinaan turistina ja popsisi raakasalaatteja. Sama koskee marjoja. Valtaosa marjajälkiruoista valmistetaan kuumentamatta marjoja.
 
Viestin aloittaja
Jatkoa...

Multahan on hirveän vaarallista ihmiselle. Siinä on paljon maaperäbakteereita, jotka aiheuttavat vatsatauteja. Mm. jersinia, joka sairastutti satoja tänä syksynä Klaukkalassa ja Tuusulassa. Mutta kala ja perunat yleensä kuumennetaan, joka tuhoaa valtaosan näistä mikrobeista. Eli suurimmat riskit ovat silti salaateissa ja jälkiruoissa, koska niiden valmistusmenetelmistä puuttuu se kuumentaminen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 15:56 Cathy kirjoitti:
Musta on erikoista, että tässä keskustellaan enemmän siitä, saako aiheesta keskustella ja missä, kuin itse asiasta. Jos syömisrajoitukset -asia ei teitä kiinnosta, hypätkää yli! Musta tuntuu että monia aihe saattaa kiinnostaa, koska keskenmenon jälkeen raskaana ollessaan on paljon herkempi kaikkien riskien suhteen.
Niin, ei sinunkaan olisi tarvinnut kommentoida kun et itse aiheeseen ota kantaa ;) Täällä kuitenkin valitettavasti saa ja voi kommentoida ihan mitä haluaa.

Minuakin ihmetyttää tuo, miksi kananmunasta ei ole varoituksia neuvolasta saadussa listassa??? Miksi kananmuna hysteria silti jatkuvasti nostaa päätään??? Pitääkö tässä siis antaa palautetta useampaan neuvolaan, että päivittävät listansa? Mielestäni on ihmeellistä, että tällaisilla keskustelupalstoilla ihmisillä on aina enemmän tietoa kuin lääkäreillä ja niistä myös jatkuvasti varoitellaan enemmän kuin neuvolassa tai lääkärissä. Miksi??
 
haloo
Mä ainakin otan vastaan kaiken tiedon mitä saan, tulipa se sitten miltä palstalta tahansa. Jokainen voi päättää mitä tiedolla tekee, syökö vai ei. Mutta en kyllä olis osannut esim. noista jälkiruoista etsiä raakaa kananmunaa. Raskaana ollessani usein pohdinkin ravintolaruokia ja niiden raaka-aineita.

Vaikka lapseni olenkin menettänyt, en kokenut, että tämä palsta olisi jotenkin erityisen väärä tälle tiedolle. Kiitos ap:lle ja voimia menetyksestä selviämiseen.
 

Yhteistyössä