Vauva ei syö soseita

  • Viestiketjun aloittaja Toivoton
  • Ensimmäinen viesti
Toivoton
Argh, mun 8 kk vauva ei syö soseita. Varsinkin liha/kalasoseet (teen itse, kaupan soseita ei suostu edes haistamaan), menee vaan pari lusikkaa per ruokailu. Hedelmäsoseet menee vähän paremmin, mutta aina ei nekään. Puuro menee ainakin toistaiseksi... Vauva ei ilmeisesti tykkää "sörsselistä". Nälkä jää, kun ruokailun jälkeen menee aina vielä paljon maitoa.

Tykkää syödä pieniä tomaatinpaloja, keitetyn porkkanan- ja bataatinpaloja, mustikoita, maissinaksuja jne. sormiruokaa. Ongelma vaan, että ei vielä saa niitä itse poimittua syöttötuolin pöydältä, mutta suoraan suuhun kun antaa niin menee. Maissinaksun syö itse.

Voiko tuon ikäiselle syöttää jo kokonaisia aterioita "sormiruokaa"?
 
sama juttu
meillä tuli kanssa totaalinen "lusikkalakko", ainoastaan puurot menee lusikasta. Eli olen jättänyt soseet kokonaan pois ja annankin suoraan lautaselta/pöydältä poitsun syödä ihan itse sormiruokaa. Kaikki menee eli keitän perunaa, porkkanaa, muita kasviksia, olen antanut uunilohta/tonnikalaa, tehnyt makaronilaatikkoa ilman maitoa + muita laatikoita. Ja kaikki hedelmät paloina.

Suosittelisin tekemään vähän isompia palasia, josta voi sitten itse järsiä jos tuo pinsettiote ei ole vielä hallussa, esim bataattia tai perunaa keitettynä niin leikkaa se pituussuunnassa suikaleiksi, näin lapsi saa otteen ruoasta paremmin.

Nyt meillä on pinsettiotteen myötä siirrytty pieniin palasiin, poitsu on 9,5 kk.
 
ap
Kiitos vastauksista, vauvalla on vasta 2 hammasta, mutta tuo ei liene ongelma, kunhan ei kovaa ruokaa anna?

Tuntuu jotenkin hurjalta ruoansulatuksen kannalta, mutta kaipa se niitä vähän saa möyhennettyä, etteivät tule ihan kokonaisena ulos :)
 

Yhteistyössä