Vauva hoitoon mummon kanssa kun muu perhe ulkomaille?

Niinhän sitä sanotaan, että jokainen äiti olisi paras omalle lapselleen mutta mä olen vahvasti eri mieltä. Heitäkin kun on, jotka eivät ole. Ja kyllä, jokainen tekee tavallaan mutta en voi kuin sääliä sitä lasta kun joutuu tuon ikäsenä viikoksi eroon vanhemmistaan. Kylmää koko ajatus. Ja täysin turha mielipiteitä kysyä todellakin kun päätös on jo tehty. Itse en vain voi ymmärtää tuollaista mitenkään. Hylätä nyt oma lapsi. Sillä lapsi todellakin sen hylkäämisenä kokee. Vaikkei se ehkä päälle päin myöhemmin tunnukaan siltä (kun on lomalta jo palattu ja tavalliseen arkeen taas astuttu) niin pahat arvet se jättää.
 
Ja sunko mielestä merika mitään muuta vaihtoehtoa tietystikään ei ole (jotta esikoinen sais aikaa olla vanhempiensa kanssa ilman sisarustaan) kuin se, että menee kahdeksi viikoksi lomalle vanhempien kanssa kun kuopus jää kotiin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja annilinnea:
Sanon ihan suoraan että kuulostaa todella kamalalta ajatuskin että noin pienen vauvan pitäisi olla viikko erossa vanhemmistaan. On ihan yleinen fakta, että alle vuoden ikäiselle hyvä aika olla erossa ensisijaisesta hoitajastaan on yhtä monta tuntia kuin vauvalla on ikää kuukausissa laskettuna. Yli 1-vuotiaalle sitten hyvä määrä on 1 yö per ikävuosi. Kannattaa tutustua esim. Liisa Keltikangas-Järvisen kirjallisuuteen, saat asiallista tietoa lapsen psyykkisestä kehityksestä.

Valitettavasti noin pitkä ero vanhemmista on vauvalle vain haitaksi. Se jää vauvan tunnemuistiin hylkäämiskokemuksena. Aika on niin pitkä, ettei vauva ymmärrä teidän olevan lomalla. Hän kokee tilanteen niin, että hylkäsitte hänet pitkäksi aikaa. Kokemus ei välttämättä näy heti loman jälkeen mitenkään vauvassa, mutta se voi kummitella hänen tunne-elämässään vielä aikuisiällä.

Sen enempää kommentoimatta ap:n tilannetta haluaisin kommentoida tätä yleöntä Keltinkangas-Järvisen hehkutusta. Professori on alallaan (Suomessa) taitava ja tekee hienoa tutkimustyötä. Olisi kuitenkin muistettava, että Suomessa tieteen tekeminen on hyvin pientä muihin tiedemaihin verrattuna, eikä Keltinkangas ole ulkomailla kovinkaan (jos lainkaan) tunnettu.

Keltinkangas-Järvinen on ensisijaisesti temperamenttierojen tutkija ja psykologi. Hän on puhunut myös kiintymyssuhteiden häiriöistä, jotka on esitelty jo 50-luvulla. Ei hän puhu vastuuntuntoisten vanhempien matkustelun saavan aikaan hylkäämiskokemuksen lapselle, eikä hän myöskään luo syy-seuraussuhdetta lapsen tunne-elämän järkkymiselle, mikäli vanhemmat matkustavat.

Kun/jos siis perehtyy tutkimustietoon, tai tieteen tekijöiden tekemiin artikkeleihin, niin siihen tulee osata suhtautua kuten mihin tahansa tietoon: kriittisesti. Tietoa kannattaa etsiä monelta taholta, sekä arvioida sen toimivuutta eri tilanteissa. Tähän tottakai nykypäivän tietoyhteiskunnassa haluamme lapsiammekin opettaa, eikö vain? Keltinkangas-Järvinen on vain yksi tekijä alallaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Merika77:
Mä meinaan kans jättää meidän 1,5 v. kotii kahdeksi viikoksi. Kyllä kirpasee ja ikävä on kova jo näin etukäteen, mut parempi varmasti kotona et ei saa mitään pöpöjä. Sun pikkunen ei kaipaa sua.. ei osaa. Toki jos imetät niin se kannattaa lopettaa hyvissä ajoin. Se olis varmasti tuskaa jos lähtis äiti ja viel ne meijeritkin. Meillä ainakin niitä niin rakastetaan -edelleen vähän hörpitää. Ikää 1v 2kk :D äitin pikkunen. Isovanhemmat pitävät varmasti hyvää huolta pikkuisesta. Meillä tällä reissulla esikoinen 5v. saa sitten kaiken huomion ja nauttii varmasti kovasti matkasta pienelle se oli varmasti rasittavaa. Toki jos matkakohde olis tuttu -ottaisin pikkuisen mukaan. Mut, mut vaikeita asioita ja jokainen perhe tietää mikä omalle lapselle on parasta.
Siis järkyttävää, jos mukamas 11kk ikäinen ei kaipaa äitiä jos joutuu olemaan noin kauan erossa. :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Merika77:
Mä meinaan kans jättää meidän 1,5 v. kotii kahdeksi viikoksi. Kyllä kirpasee ja ikävä on kova jo näin etukäteen, mut parempi varmasti kotona et ei saa mitään pöpöjä. Sun pikkunen ei kaipaa sua.. ei osaa. Toki jos imetät niin se kannattaa lopettaa hyvissä ajoin. Se olis varmasti tuskaa jos lähtis äiti ja viel ne meijeritkin. Meillä ainakin niitä niin rakastetaan -edelleen vähän hörpitää. Ikää 1v 2kk :D äitin pikkunen. Isovanhemmat pitävät varmasti hyvää huolta pikkuisesta. Meillä tällä reissulla esikoinen 5v. saa sitten kaiken huomion ja nauttii varmasti kovasti matkasta pienelle se oli varmasti rasittavaa. Toki jos matkakohde olis tuttu -ottaisin pikkuisen mukaan. Mut, mut vaikeita asioita ja jokainen perhe tietää mikä omalle lapselle on parasta.
Äh. Äly hoi.. Ei voi muuta sanoa.
 
Niinhän se on, että on pakko väittää tarua todeksi, jotta oikeuttaisi toimensa itselleen edes jotenkin. Jokainen kyllä tietää, että lapsi kaipaa äitiään eikä viikon ero, saati kahden viikon ero ole millään tavalla hyväksi lapselle. Se tekee pelkkää hallaa. Turha sitä on yrittää kaunistella kun se ei siitä kauniiksi muutu millään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Niinhän se on, että on pakko väittää tarua todeksi, jotta oikeuttaisi toimensa itselleen edes jotenkin. Jokainen kyllä tietää, että lapsi kaipaa äitiään eikä viikon ero, saati kahden viikon ero ole millään tavalla hyväksi lapselle. Se tekee pelkkää hallaa. Turha sitä on yrittää kaunistella kun se ei siitä kauniiksi muutu millään.
Tai jos ei kaipaisi, niin silloin on äiti-lapsisuhteessa jokin ERITTÄIN pahasti vialla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Tai jos ei kaipaisi, niin silloin on äiti-lapsisuhteessa jokin ERITTÄIN pahasti vialla.
Totta tuokin. Silloin suhde olisi todennäköisesti turvaton lapselle ja erittäin vahingollinen. Eikä siten lapsi saisi tarvitsemaansa turvaa ja huomiota yms. Noh, kai sitä jokainen voi koittaa selittää tosiasiat parhain päin itselleen.. Mutta itsepetosta se vain on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Merika77:
Mä meinaan kans jättää meidän 1,5 v. kotii kahdeksi viikoksi. Kyllä kirpasee ja ikävä on kova jo näin etukäteen, mut parempi varmasti kotona et ei saa mitään pöpöjä. Sun pikkunen ei kaipaa sua.. ei osaa. Toki jos imetät niin se kannattaa lopettaa hyvissä ajoin. Se olis varmasti tuskaa jos lähtis äiti ja viel ne meijeritkin. Meillä ainakin niitä niin rakastetaan -edelleen vähän hörpitää. Ikää 1v 2kk :D äitin pikkunen. Isovanhemmat pitävät varmasti hyvää huolta pikkuisesta. Meillä tällä reissulla esikoinen 5v. saa sitten kaiken huomion ja nauttii varmasti kovasti matkasta pienelle se oli varmasti rasittavaa. Toki jos matkakohde olis tuttu -ottaisin pikkuisen mukaan. Mut, mut vaikeita asioita ja jokainen perhe tietää mikä omalle lapselle on parasta.
Siis järkyttävää, jos mukamas 11kk ikäinen ei kaipaa äitiä jos joutuu olemaan noin kauan erossa. :eek:
Täytyy sanoa, että toi koko Merikan vastaus oli jotain järkyttävää. :x
 
Ja mä olen eri mieltä myös siitä, että jokainen tietäis mikä omalle lapselle on parasta(kuten esim. merika väitti). Eri mieltä olen myös siitä, et jokainen äiti olisi omalle lapselleen se paras äiti. Näin ei todellakaan aina ole.
 
en usko että saa elinikäisiä traumoja vaikka olisikin hoidossa loman ajan, mutta kyllä varmasti kaipaa äitiä ja isää. Niin pieni ei välttämättä ymmärrä että äiti ja isä tulee takaisin.. varsinkin jos on niin pitkä aika jonka ovat poissa. Ite en raaskis kyllä millään jättää. :)
 
Komppaan Elina-Mariaa sekä Neydania. Ei ole mitään syytä liioitella ja olettaa automaattisesti, että normaalisti hoidetun ja rakastetun vauvan kiintymyssuhde järkkyisi pysyvästi, että tulisi elinikäiset traumat tai "pahat arvet" siitä, että vanhemmat ovat poissa viikon jos tuona aikana rakastava isovanhempi huolehtii lapsesta. Tämä kyllä edellyttää mielestäni sitä, että isovanhempi on hyvin paljon mukana lapsen elämässä ja hoitanut häntä paljon aiemminkin, siis tuttu ja lähes osa perhettä lapsen näkökulmasta! En osaa sanoa jättäisinkö oman vauvani hoitoon tuon ikäisenä, mutta sen tiedän että isovanhemmat ovat niin lääpällään lapsoseen että varmasti hyvää hoitoa saisi. Vaikea kuitenkaan kuvitella että lomasta voisi nauttia jos vauva ei olisi mukana. Viikko tuntuu kauhean pitkältä ajalta.

Tuosta varhaisen kiintymyssuhteen järkkymisestä ja Keltinkangas-Järvisestä. Muistelisin että hänen tutkimuskohteenaan on ollut aika paljon perheitä, joissa on väkivaltaa ja päihteitä, äitejä jotka kärsivät synnytyksenjälkeisestä masennuksesta tai muista mielenterveyden ongelmista ja näiden asianhaarojen vaikutusta lapsen varhaisten vuorovaikutus- ja kiintymyssuhteiden järkkymiseen. Vähän erilaisia tekijöitähän ne on kuin vastuuntuntoisten vanhempien tekemä lomamatka, eli mielestäni tuo tunne-elämän järkkymisen uhka ei ole ihan pätevä argumentti tässä keskustelussa.
 
Itse ajattelen, että viikko on lapselle todella pitkä aika olla ilman vanhempiaan, vaikka häntä hoitaisivatkin rakastavat ja huolehtivat isovanhemmat. Kun mietin omaa 10kk tyttöäni ja sitä kuinka kiinni hän on minussa ja isässään niin ei tulisi mieleenkään jättää häntä viikoksi hoitoon. Päivittäiset rutiinit, tutut tavat, leikit, lohdutuskeinot ym. ovat asioita jotka tuovat lapselle turvallisuuden tunnetta. Näitä vauvalle tarjoavat parhaiten ne aikuiset joiden kanssa hän päivittäin aikaansa viettää, eli yleensä äiti ja isä.

Uskon myös, että on paljon lapsen luonteesta kiinni kuinka hän näin pitkään eroon suhtautuu. Varmaa luultavasti kuitenkin on, ettei lapsi erosta nauti, eikä se hänelle hyvää tee.
 

11kk ikäinen kyllä osaa jo kaivata ja ymmärtää, että äiti on pois, mutta ei ymmärrä vielä ajankulua joten tuskin saa lohtua ikäväänsä, vaikka mummo vakuuttaisi äidin tulevan viikon päästä takaisin.
Tottakai lapsi pärjää viikon ilman äitiä (tai isää) kun on pakko, mutta miksi pakottaa siihen, en ymmärrä.

Meilläkin lomaillaan, mutta koko perheen voimin tai sitten isä tai äiti yksistään, jolloin jompikumpi on aina lasten kanssa. Ihan oudolta tuntuisi ajatus jättää toinen lapsista reissusta pois - itse olemme reissanneet pitkiäkin reissuja ihan pienen vauvan kanssa. Meidän perhe on tässä tämä nyt ja eletään lasten ehdoilla, vanhempien kahdenkeskeiset lomat ovat ajankohtaisia sitten kun lapset ovat isompia ja haluavat itse jäädä mummolaan tms.
 
No jokakin tapauksessa olemme lähdössä matkalle KOKO PERHEEN kanssa.. minulle tuli ikävä jo kun edes ajattelin asiaa, niinkuin tuossa alunperin jo mainitsin että en välttämättä olisi siihe pystynytkää. pääseepä vauva ulkomaille 3kk ikäisenä ja MUKAAN.. pääsette tekin lopettamaan tappelunne jne.... :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heidsu:
No jokakin tapauksessa olemme lähdössä matkalle KOKO PERHEEN kanssa.. minulle tuli ikävä jo kun edes ajattelin asiaa, niinkuin tuossa alunperin jo mainitsin että en välttämättä olisi siihe pystynytkää. pääseepä vauva ulkomaille 3kk ikäisenä ja MUKAAN.. pääsette tekin lopettamaan tappelunne jne.... :D
Mun mielestä tässä ketjussa ollaan oltu harvinaisen yksimielisiä, eikä tappelua juuri ole ollut :D
Tää niin selvä tapaus ku olla voi..
Onnea oikeasta päätöksestä, mut mikä toi 3kk iässä matkalle-- juttu on-- eikö kyseessä ollut 11kk ikäinen?? sivuseikka eikä asiaa muuta kyllä =)

 
Mun mielestä kanssa tässä pinossa on oltu ihan harvinaisen yksimielisiä :D Onnea hyvästä päätöksestä, eipähän tarvitse jossitella ja miettiä, että kuinka vauva pärjää ilman äitiä.

Tosiaan ihan muutkin psykologit kuin Keltikangas-Järvinen suosittelevat, että lapsi voi olla vanhemmistaan erossa niin monta yötä kuin ikää on vuosissa ja alle vuoden ikäinen vauva niin monta tuntia kuin on kuukausia. Jotkut ovat tosin sitä mieltä, että alle 2,5 vuotias ei saisi olla yhtään yötä erossa vanhemmistaan.

Ja varmaan aika moni tuollaisen osaa päätellä ilman mitään kansainvälisen psykologiseuran suosituksiakin, niinhän Heidsullakin äidinvaisto sitten loppujen lopuksi oli se paras neuvonantaja =)

Mitä matkaan tulee, niin jos olette itse rennolla mielellä, niin vauva vaistoaa sen ja viihtyy myös matkalla. Itse matkustin 5,5 kk vauvan kanssa kahdestaan Italiasta Suomeen, ja menomatkalla stressasin kovasti ja vauvakin itki. Paluumatkalla olin jo paljon rennompi ja lento menikin ihan loistavasti, vauva viihtyi erinomaisesti hyväntuulisen äidin seurassa ja lentoemäntien maskottina.

Eli hyvää matkaa koko perheelle :wave:
 
isäntä haluaakin lomalle jo nytten joten vauvalla on ikää n 3kk :)
joo en vaihtanut päätöstäni kenenkään juttujen takia vaan siksi kuten sanoin myös pelkäsin että minulle tulee ja tottakai olisi tullut kauhea ikävä ja se olisi loman pilannut :)
nyt ollaan kaikki tyytyväisiä.
 
isäntä haluaakin lomalle jo nytten joten vauvalla on ikää n 3kk :)
joo en vaihtanut päätöstäni kenenkään juttujen takia vaan siksi kuten sanoin myös pelkäsin että minulle tulee ja tottakai olisi tullut kauhea ikävä ja se olisi loman pilannut :)
nyt ollaan kaikki tyytyväisiä.
 
Minua kyllä hymyilyttää nyt. Vuorotyöläisten lapset on vuoropäiväkodeissa joissa ollaan välillä pitkiäkin aikoja (esim. vanhelammat laivalla töissä). Ja ihan hyviä ja terveitä lapsia/aikuisia niistäkin on tullut...
 
Meilläki ois matka edessä ja lähdetään sinne ku lapsi täyttää 6 kk. tarviimme lomaa ennen töihin paluuta enkä näe siinä mitään pahaa,että lapsi lähtee 2 viikoksi mummollaan:) hän on itse kasvattanut 3 poikaa ja pärjää kyllä=) en vaan halua lomalla syöttää lasta 6 kertaa päivässä ja riippuu siitä, ku ei voi jättää mihinkään hetkeksi, eikä voi syödä eikä juoda rauhassa, nukkumisesta puhumattakaan. Lapsi Hoitoon ja vanhemmat lomalle! Kyl lapsikin on onnellisempi ja rauhallisempi sillloin ku hyvin voiva äiti ja isä palaa takaisin.
 
Ikinä en pystyi vauvaani jättämään viikoksi saati sitten kahdeksi hoitoon ja lähteä itse muka "lomalle", ei olis mitään lomaa meille kun todennäköisesti itkisin silmät päästäni kun on niin ikävä ja miettisin vaan miten vauva pärjää. Alle vuoden ikäiselle vanhemmat on koko elämän keskipiste ja tukipilari, joten en kyllä ilman todella hyvää syytä jättäisi pitkäksi aikaa hoitoon.

Meillä onkin tarkoituksena lähteä kesällä/syksyllä lomalle niin että isovanhemmat lähtee mukaan. Näin voidaan välillä viettää muutama tunti kaksisteen miehen kanssa ja mutta muu aika lomailla perheenä. Eikä isovanhempienkaan tarvitse hoitaa vauvaa 24/7 vaan voivat sitten mennä omia menojaan.
 

Yhteistyössä