Vauva ja 4-5v. millaista meininkiä arki? :)

  • Viestiketjun aloittaja ei kahta vauvaa :)
  • Ensimmäinen viesti
ei kahta vauvaa :)
Meidän esikoinen tällä hetkellä 2v, toinenkin on suunnitteilla mutta vasta n. parin vuoden kuluttua.

Hetki sitten olimme kaveriporukalla kylässä ja 3:lla kaverilla on suunnilleen samanikäinen kun mun lapseni ja ihan pieni vauva. Meininki oli aikamoista äidillä on vauva kainalossa kokoajan (laittialle ei voinut laskea ellei istu vieressä koska isomia vipeltäjiä oli niin monta), auttaa isompaa syömisessä, vaihtaa vaippaa ja se kotiin lähtö kun vauva huutaa kuumissaan ja isompikaa ei osaa itse vielä pukea.. :/ Olin silloin iloinen et minulla oli vain tuo yksi :)

Aiemmin ehkä vähän harmitti että ei saada lapsille sitä n.3v. ikäeroa eräästä "haastavata" tilanteesta joutuen. Nyt tuntuu et ihan kivakin et tulee pidempi ikäero ja kotona olo lapsen /lasten kanssa pitkittyy kun käyn välissä töissä. Ja sitten esikoinenkin on jo isompi ja omatoimisempi.

Kertokaa millaista teillä on arki tuollasen 4-5-vuotiaan ja pienen vauvan kanssa :)
 
"Xxxx"
Ihan hyvin menee, kohta 1v ja 5v. Isompi on kovin avulias ja kyllähän nuo aikapaljon leikkivätkin keskenään. Mutta puuhaa tuo isompi tarvitsee, ja nyt kun ei ole hoidossa, n melkein jokapäivälle kerhoa tai harrastusta. Äidilä siis kiirettä... Meilläkun kaikki tutut 5v on hoidossa kun vanhemmat jo töissä.
 
Esikoinen oli melkein 5v kun kakkonen syntyi eikä ollut mitään ongelmia kun ei isompaa tartte enää sillä tavalla koko ajan vahtia ja voi hetkeksi jättää vauvaakin vahtimaan että pääsee käymään vessassa :D Nyt sit tämä kakkonen täytti juuri 2 ja vauva syntyy näillä näppäimillä ja kauhistuttaa jo valmiiksi minkälainen meno ja meininkin meillä on ensi vuoden alussa...
 
Pienten äiti.
Meillä poika oli 1v 11kk kun pikkuveli syntyi enkä ole nähnyt asiassa mitään moitittavaa joskus ulos lähtö tilanteet olivat haastavia. nyt vauva jo lähentelee 1v niin on alkanut yhteisiä touhujakin löytyä lapsilla jne.Kukakin tyylillään ja meillä toki esikoinen erittäin rauhallinen tapaus ei oo koskaan tarvinnut ajatella että onnistuis satuttaan vauvaa mitenkään tms.
 
Näkökulma
Meillä oli esikoinen 2,5v, kun kakkonen syntyi. Esikoinen osasi jo onneksi pukea ulkovaatteetkin itse, vaippoja ei enää käytetty, ja hän oli innokkaana mukana hoitamassa pikkuista, joten en kokenut ikäeroa ollenkaan huonoksi. Nyt tytöt ovat jo 3,5v ja 6v, ja ovat toisilleen tärkeät ystävät (vaikka tietenkin myös riitoja tulee). Kuukauden päästä syntyy kolmas, ja uskon, että näiden isosiskojen kanssa vauva-arkikin on aika mukavaa. Esikoinen auttaa kakkosta tarvittaessa paljonkin, ja leikkivät ja pelaavat yhdessä. Pärjäävät vähän aikaa kahdestaan myös ulkona kotipihassa, joten voin auttaa heidät ensin ulkovaatteisiin (lähinnä kintaat kunnolla ja lahkeet kenkien päälle jne.) ja pukea sen jälkeen vaikka vauvan ja itseni tms.

Toisaalta, jos esikoinen olisi ollut n. 4-5v kun toinen syntyi, olisi saattanut olla haastavampaa keksiä esikoiselle tekemistä, tuon ikäinen kun kaipaa jo oikeasti kaveria tai aikuista puuhailemaan, pelaamaan ja leikkimään. Tuollainen 2-3-vuotias taas oman kokemukseni mukaan nauttii vielä kovastikin äidin kanssa tehdyistä kotitöistä, tiskikoneen tyhjäämisestä, pyykkien ripustamisesta jne.

Olen siis sitä mieltä, että eri suuruisissa ikäeroissa on ehdottomasti omat hyvät ja huonot puolensa :)
 
"äiti kolmelle"
Meillä isommat lapset olivat 4v ja 3v ,kun kuopus syntyi.
Hienosti meni,vauva-ajasta sai nauttia.Kovasti olivat vanhemmat lapset auttamassa vauvan hoidossa.
Nyt ovat 5v,4v ja 1v. Kovasti ottavat pienintä mukaan leikkiin,mutta myös on hetkiä kun pienin menee sotekmaan leikkejä,ja sen kyllä sit kuulee kun isommat hermostuvat.

Vanhemmilla lapsilla on ikäeroa 1v4kk,ja en tuntenut mitenkään pahana tuota ikäeroa.Meillä oli oikeastaan aika helppoa.Isompi käveli jo kun vauva syntyi,ja ei tarvittu edes tuplarattaita koska esikoinen halusi aina kävellä,kun sen taidon oppi.

Sanoisin että molemmissa ikäeroissa on omat hyvät puolensa.
 
Ssssalla
öö, 4-5vt ei osaa pukea? kyllä meillä on puettu jostain 3v saakka itse pääosin.
koska meillä on sekä 4 että 5v, ne tappelee keskenään noin nanosekunnin välein ;) mutta muuten ei mitään ongelmaa.
 

Yhteistyössä