Vauva valvottaa yöt läpeensä, VÄSYTTÄÄ

  • Viestiketjun aloittaja jaksaminen kortilla
  • Ensimmäinen viesti
jaksaminen kortilla
Mitähän ihmettä minä tuon meidän tytön kanssa teen... Ikää on nyt 7 kk ja viimeisten parin viikon aikana öistä on tullut ihan yhtä helvettiä - neiti herää huutamaan tissiä noin tunnin välein, välillä jopa tiheämpään. Jos en anna, huutaa niin kauheasti että itku menee lopulta ihan kakomiseksi ja ääni lähtee. Mulla alkaa jaksaminen kohta loppua kun itse en tuossa tunnissa ehdi aina kuin vähän torkahtaa. Nyt on mennyt niin pahaksi että illalla/alkuyöstä en edes pysty nukahtamaan moneen tuntiin vaikka kuinka väsyttäisi kun tiedän, että kohta minut kuitenkin taas herätetään. Viime yönä valvoin kolmeen ennenkuin nukahdin ensimmäisen kerran. Olen yrittänyt vaikka mitä... On kokeiltu syöttää enemmän soseita illalla, nukuttaa omaan sänkyyn, siirtää omaan sänkyyn yöllä, harjoiteltu nukahtamista ilman tissiä, sylitelty ja silitelty, on otettu käyttöön unilelu (harso) ja ollaan kokeiltu nukkumista isin kanssa. Mikään ei oikein auta, se tissi on vaan saatava vähäksi aikaa suuhun että pystyy taas nukahtamaan...

Aina on ollut aika vaikea nukutettava kun nukahtaa vain ja ainoastaan tissille, myös päiväunille. Silloin kun tyttö oli ihan pieni (alle kuukauden) pisimmät yöunet saattoivat olla jopa 7 tuntia, mutta kun ikää tuli lisää lyhenivät unet. Normaalisti tyttö on herännyt yöllä kaksi- kolme kertaa syömään, mikä on minusta ollut ihan hyvä. Päiväunia ottaa nykyään kolmet, noin tunnin kerrallaan (mikä on niin lyhyt aika että en itse siinä ehdi oikein kun torkahtaa vaan). Illalla mennään sänkyyn siinä klo. 21 - 22, aamulla tyttö herää öisistä heräämisistä ja itkemisistä huolimatta pirteänä kuin peipponen siinä seitsemän- kahdeksan aikaan... En älyä, miten se edes jaksaa!

Hampaita tytölle tulee, kuukausi sitten puhkesi ensimmäinen. Voiko tämä heräily johtua ihan pelkästään siitä?

Alan olla päivisin melko väsynyt... Kellään antaa MITÄÄN vinkkejä tai kertoa kokemuksia? :(
 
"1234"
riittääkö rintamaito?annatteko korviketta?jos annatte,niin eikö isä vois välillä herätä syöttämään?tai viettää aikaa vauvan kanssa päivällä ja sä nukut silloin?
Kyllä minä luulen että rintamaito riittää... Täysimetin 6kk asti ja tyttö on aina kasvanut ihan yläkäyrillä, nyt painoa n. 10 kg. Ei olla koskaan annettu korviketta, eikä edes osaa juoda pullosta. Tuntuu, että maito vaan lisääntyy koko ajan. Eikä tuo edes kunnolla syö yöllä kuin ihan kerran pari, muuten on vaan sitä lutkuttamista sen minuutin pari ja takaisin unille... Päivällä ottaa tissiä muutaman tunnin välein, soseita syö vaihtelevasti - yleensä enemmän iltapuolella kuin aamupäivästä. Kerralla menee muutamasta lusikasta reiluun puoleen (pieneen) pilttipurkkiin.

Isä on niin hyväuninen ettei aina edes herää kun vauva huutaa, ja jos herää niin silloin vauva kyllä huutaa ihan kunnolla. Ollaan kokeiltu sitäkin että isi nukkuu vauvan vieressä mutta ei se oikein auta, kun minun pitää herättää se isi sitä vauvaa hoitamaan... Herään siis joka tapauksessa itsekin. :(
 
"äitee"
Minunkin vauva söi tissiä hyvin tiheään, tosin nukahti sit heti uudestaan. Silti alkoi tuossa iässä itelle jo väsymys tulla. Mitkään soseet, puurot tai sapuskat ei auttanu tissintarpeeseen, se on jotain muuta. N 6kk iässä aloin opettaa omaan sänkyyn, siihen asti nukku vieressä ja tissi suussa. Illalla imetys istuallaan ja omaan sänkyyn. Jos itki lisää tissiä ja omaan sänkyyn kunnes nukahti. 8kk iässä siirsin omaan huoneeseen ja kävin siellä imettämässä x2 yössä kunnes oli 1v4kk ja imetys loppui vähitellen. raskasta oli, mutta nyt nukkuu yönsä. ja kannattaa tosiaan pyytää isää tai jotain muuta välillä auttamaan että saat nukuttua. Ainoa asia joka tässä on faktaa että tämä vaihe kestää vaan jonkun aikaa ja hän alkaa nukkua yönsä, kaikki muu on vaan sit kokeilua... jaksamista sulle!
 
"vieras"
Olen opetellut nukkumaan istualtani tissi lapsen suussa pahimpina aikoina. Tai opin koska syötän aina selkä seinää vasten ja samalla tulee välillä nukahdettua. Auttaa! Nukun lattian tasossa, joten putoamisvaaraakaan ei ole.
 
ap.
Nukutteko ihan pimeässä vai onko yövalo?
Ei nukuta ihan pimeässä, pienestä asti on ollut pikkuinen yövalo... Sen verran valaisee että näen vauvan. On tottunut siihen. Jos laittaa valon pois ja vauva herää yöllä pilkkopimeässä on tuloksena paniikki..

Voisin kyllä nukkua päivällä mutta isä tulee töistä vasta neljän jälkeen eikä töiden jälkeen jaksa yksin vauvan kanssa kovin pitkään olla. Viikonloppuna saan joskus nukkua vaan ei se tätä viikkoväsymystä paljon helpota.
 
ap.
Ootko kokeillut parin päivän särkylääkekuuria, jos niitä hampaita kipuilisi
En ole... Tätä on kuitenkin kestänyt jo monta viikkoa eikä vauva päivällä itkeskele tai ole muutenkaan erityisen kärttyinen. Jos se hammaskipua yöllä itkisi niin sitä särkylääkettä pitäisi varmaan olla koko ajan antamassa, eikä se liene kovin tervettä..

Voisin yrittää tuota istualtaan imetystä -> omaan sänkyyn keinoa, mutta kun etenkään iltaisin vauva ei ala sylissä tissiä imemään. Pitää maata sängyssä... Vaativainen. :(
 
Ei nukuta ihan pimeässä, pienestä asti on ollut pikkuinen yövalo... Sen verran valaisee että näen vauvan. On tottunut siihen. Jos laittaa valon pois ja vauva herää yöllä pilkkopimeässä on tuloksena paniikki..

Voisin kyllä nukkua päivällä mutta isä tulee töistä vasta neljän jälkeen eikä töiden jälkeen jaksa yksin vauvan kanssa kovin pitkään olla. Viikonloppuna saan joskus nukkua vaan ei se tätä viikkoväsymystä paljon helpota.
voi mikä mies sulla : / mun mies tekee kahta työtä ( yöllä ja päivällä ) eli nukkuu vielä vähemmän kuin mä,silti jaksaa olla vauvan kanssa töiden jälkeen ja osallistua vauvan hoitoon siinä määrin kuin pystyy eli tekee kaikkea muuta paitsi ei imetä tietenkään..
no,meillä vauva on vasta huomenna 1 kk,mutta olen erittäin onnellinen siitä,että isä osallistuu vauvanhoitoon..ja tietenkin hän nukkuu päiväunia myös vapaapäivinä,mutta huolehtii myös mun jaksamisesta ja hyvinvoinnista.
 
tsemit aloittajalle
No ei tuossa auta muu kuin pidätte unikoulun ja lopetat yösyötöt. Vauva käyttää sua ihan vaan tuttina ja jos se ei sinua haittais, niin eihän siinä mitään, mutta jos kumpikaan teistä ei nuku, niin on aika lopettaa. MLL:n sivuilta tassuttelu-unikouluohjeet ja pidätte ohjeiden mukaan, ekat kolme yötä hankalimmat ja sitten nukkuu koko sakki ainakin paremmin kuin aikaisemmin :)
 
[QUOTE="vieras";25872653]Olen opetellut nukkumaan istualtani tissi lapsen suussa pahimpina aikoina. Tai opin koska syötän aina selkä seinää vasten ja samalla tulee välillä nukahdettua. Auttaa! Nukun lattian tasossa, joten putoamisvaaraakaan ei ole.[/QUOTE]

Siis miksi syötät istualta kun sen voi tehdä makuultaankin ja nukkua samalla :O ??
 

Yhteistyössä