vauvalla vaalea laikku selässä

  • Viestiketjun aloittaja "ritva"
  • Ensimmäinen viesti
"ritva"
7kk tytölläni on siis selässä vaalea laikku se erottuu kyllä ihan selkeästi, enkä osaa sanoa onko se ihan valkoinen. Onko se automaattisesti vitiligo vai voiko se olla jotain muuta? Voikohan se parantua vai onko nyt odotettavissa, että se alkaa leviämään ja vaaleat alueet lisääntymään.... olen ihan tukka pystyssä :(
 
"Siru"
Mun nyt 5-vuotiaalla tytöllä on ollut vaalea laikku rintakehässä vauvasta asti eikä se ole kasvanut muuta kuin suhteessa sen mitä tyttökin on kasvanut. Ja itselläni on jalassa laikku jonka kanssa sama juttu eli ei välttämättä kasva.
 
"ritva"
ajattelin jos jonkun muun lapsella tai itsellä oisi samaa... Kokemuksia lähinnä etsin. Olen käynyt kahdella lääkärillä, mutta toinen ei osannut kuin arvailla ja toinen antoi kyllä diagnoosin, mutta kun netistä luin, niin ei voi pitää ainakaan täysin paikkaansa. Pelkään tuota vitiligoa edelleen
 
vieeeee
Mun siskolla oli ihan vauvasta lähtien lapaluun kohdalla vaalea läikkä joka on edelleen. En tiedä hienoa termiä, meille se on ollu aina pigmenttipuutos, ei rusketu auringossa eli on aina vaalea. On kasvanut lapaluun mukana ja on nyt noin puolikkaan kämmenen kokoinen. Ei ole levinnyt muualle. Vauvakuvista näkyy haaleampana ihan vastasyntyneenä ja vaalentunut iän myötä 1v yhtä vaalea kuin nytkin 30v myöhemmin.
Suvussa on vanhempia ihmisiä, joilla on samanlaisia vaaleita läikkiä, mutta ne on läikittäin ei samalla tavalla yksi vaalea alue kuten siskolla.
 
Minulla on itselläni pigmenttipuutoslaikku ristiselän kohdalla. Muodoltaan se on täysin symmetrinen ovaali. Oli jo syntyessäni siellä, on aina ollut ja tullee aina olemaan. Suurin riesa on aurinko: laikku palaa heti jouduttuaan alttiiksi auringolle.

Lääkäristä sen verran, että ihotautilääkäri (muun vaivan yhteydessä) katsoi tuota ja lausui välittömästi "ei tämä ole tässä syntymästäsi asti voinut olla". Eli älä vaivaa itseäsi turhilla lääkärireissuilla tai lääkäreiden kommenteilla.
 
"ritva"
jos saan vivelä näitä edellisiä kirjoittajia kiinni, niin ovatko läikät ihan pigmeetittömiä vai vaan vaaleita? Tytöllä on nimenomaan mielestäni ihan valkoinen eli pihmeetitön.
 
[QUOTE="ritva";30605588]jos saan vivelä näitä edellisiä kirjoittajia kiinni, niin ovatko läikät ihan pigmeetittömiä vai vaan vaaleita? Tytöllä on nimenomaan mielestäni ihan valkoinen eli pihmeetitön.[/QUOTE]
Omani on ihan pigmentitön, muuten(kin) olen iholtani vaalea.
 
Vieeeee
[QUOTE="ritva";30605588]jos saan vivelä näitä edellisiä kirjoittajia kiinni, niin ovatko läikät ihan pigmeetittömiä vai vaan vaaleita? Tytöllä on nimenomaan mielestäni ihan valkoinen eli pihmeetitön.[/QUOTE]

Myöskin siskollani on läikkä valkoinen, on todella vaalea ihoinen muutenkin ja tuo läikkä näkyy selkeästi vaaleampana. Sisko ei rusketu oikeastaan muualtakaan ihan aavistuksen saa väriä, mutta läiskä pysyy valkeana ei kuitenkaan pala.

Sukulaisilla (nyt 70v) on läikät aina olleet enemmänkin valkeita pisteitä normaalin ihonvärin seassa, kesällä näkyvät todella selkeästi kun iho ympärillä ruskettuu voimakkaasti ja läikät jäävät valkoisiksi.
 
Onkohan tässä kohtaa hyvä ottaa esiin laikun koko, kun ajatukseni ovat olleet aika yksioikoisia, mutta tuolla yhdessä viestissä puhutaankin valkeista pisteistä...

Oma valkoinen laikkuni on noin 5 cm x 3 cm.
 
"ritva"
lääkäri arveli sen olevan nevus amanicus eli joku valkea luomi, nitta kun netistä luin sellaisesta, niin siellä sanottiin, että sellainen ei muuttu hankauksesta punaiserksi, mutta tytöllä kyllä muuttuu hetken päästä jos sitä hankaa.
 
Sori olisi pitänyt selittää eilen enemmän. Meillä siis ilmeisesti ihottuma aiheuttaa nuo läntit. Ne on noin sentin halkaisijaltaan. Nyt kun asiasta pikaisesti kävin lukemassa tälle on ihan ilmeisesti nimenä valkotäpläisyys jos asian oikein käsitin. Tosin meillä nuo täplät on pysyviä ja ensimmäiset ilmeistyi vauvana.
 

Yhteistyössä