Vauvoja suunnitteleville pitäis iskostaa jotenkin paremmin aivolohkoon, että...

Alkuperäinen kirjoittaja tiu:
minulle taas neuvolassa toitotettu että ei saisi enää antaa yöllä maitoa (9kk) imetys loppui vauvelin ollessa 7kk, niin samantien olisi pitänyt yöt nukkua mukamas yöt läpeensä... jospa myös niitä neuvolan lekureita pitäisi myös kouluttaa.. ;) Kyllä minä ainakin nousen yöllä maitoa lämmittämään, kun ajattelen asian niin että jos yöllä itse herään janoisena niin kävelen keittiöön ja otan lasin vettä... mites se tuolta pinniksestä käsin onnistuisi... ;)
Mä en näe suoranaista yhteyttä tämän asian ja mun pointtini välillä.

Ja p.s. kyllä ne lekurit on varmasti koulutuksensa saaneet, ja ajattelee tuossa asiassa esimerkiksi hampaita.
 
ahdistunut
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja ahdistunut:
Mun mielestä täälläkin vain pelotellaan siitä, miten hirveää se vauva-aika on! Et koskaan saa nukuttua, et jaksa tehdä mitään, miehesi nukkuu jossain muualla ja parisuhteelle saa sanoa hei hei.

Ja vaikka joillain noin olisikin, eikö olisi kivempaa kannustaa tulevia äitejä kohtaamaan vauva-aika realistisesti, mutta myös niin, että onneakin voi olla, läheisyyttä ja muuta.
Se voi olla just tommosta. Ja aika useilla se alkuun onkin sitä, ettet saakaan nukuttua enää paljoa lainkaan.

Toki se ois aina KIVEMPAA kannustaa ja silleen, mutta... Mimmosta epätodellista kuvaa siinä sitten ehkä luodaan... Ja kyllä mun mielestä niistä hyvistäkin asioista kerrotaan, siitähän nämä tämmöiset juontavatkin juurensa, että kun puhutaan pelkästään niistä...
No mä tarkoitinkin lähinnä sitä tapaa, jolla siitä kerrotaan. Täälläkin joku taisi kysellä jotain hellyydestä parisuhteessa vauva-aikana, ja hänelle vastailtiin ilkeäänkin sävyyn, että "ei millään pahalla, mutta..." Ainakin minuun ne kolahti. Miksi ei voi sanoa neutraalisti, miksi tullaan nauramaan että sinä et mistään mitään tiedä ja että kamalaa se aika tulee olemaan.

Ole siinä sitten onnellinen odottaja.

 
Alkuperäinen kirjoittaja tiu:
minulle taas neuvolassa toitotettu että ei saisi enää antaa yöllä maitoa (9kk) imetys loppui vauvelin ollessa 7kk, niin samantien olisi pitänyt yöt nukkua mukamas yöt läpeensä... jospa myös niitä neuvolan lekureita pitäisi myös kouluttaa.. ;) Kyllä minä ainakin nousen yöllä maitoa lämmittämään, kun ajattelen asian niin että jos yöllä itse herään janoisena niin kävelen keittiöön ja otan lasin vettä... mites se tuolta pinniksestä käsin onnistuisi... ;)
Mä tarkotin juyst tätä! Paitsi että alhaisimmat iät on siinä 3-6 kk:n välillä, kun sanotaan, ettei lapsi enää tarvitse ruokaa, se on vaan opetettu tapa.
Eikä niiden vauvojen kerrota olevan yksilöuitä, vaan lähtökohta on, että ne on kaikki samanlaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja tiu:
minulle taas neuvolassa toitotettu että ei saisi enää antaa yöllä maitoa (9kk) imetys loppui vauvelin ollessa 7kk, niin samantien olisi pitänyt yöt nukkua mukamas yöt läpeensä... jospa myös niitä neuvolan lekureita pitäisi myös kouluttaa.. ;) Kyllä minä ainakin nousen yöllä maitoa lämmittämään, kun ajattelen asian niin että jos yöllä itse herään janoisena niin kävelen keittiöön ja otan lasin vettä... mites se tuolta pinniksestä käsin onnistuisi... ;)
Mä en näe suoranaista yhteyttä tämän asian ja mun pointtini välillä.

Ja p.s. kyllä ne lekurit on varmasti koulutuksensa saaneet, ja ajattelee tuossa asiassa esimerkiksi hampaita.
On varmasti, mutta kyllä neuvolan henkilökunnan omat mielipiteet vaikuttaa paljon siihen, mitä ne puhuu. Ja tuo ruokinta on asia, johon vaikuttaa paljon se, koska ja ilmeisesti myös missä koulutus on saatu.
 
Väsynyt, silti imettäjä
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee:
Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Ei niille ole luotu ruusuista kuvaa.. :LOL: Ne ovat vain itsekkäitä väsyneenä.. ehkä oma suhdekin on rempallaan ja se puretaan valittamalla. Mun mielestä vauva-ajasta annetaan kaikille aina kauhukuvia.. jotka eivät vastaa todellisuutta 70% tapauksista * oma arvio*

Pikkuvauva aika on ainakin täällä just niin ruusuista kuin en osannut kuvitella koska kuulin vain "paskaa" ihmisiltä täällä netissä siitä mitä vauva-aika on. Heh he..
Kukaan ei kertonut että vauvat on hellyttäviä koko ajan.. jopa sillon kun ne huutaa ja oma fiilis on koko ajan ylpeä, pakahtuva rakkaudesta ja kivaa viipottaa kylillä jo vastasyntyneenkin kanssa :heart: Kaikkea muuta kuin tylsää tai ikävää. Ja kyllä tääkin joskus valvottaa yön. Kumma kun ei se stressaa mua. saahan sitä nukkua päivälläkin. Vaipan vaihdot? Eihän ne oo yhtään vaikeempaa kuin vaikka oman nenän niisto.. eikä kestä kauempaa edes pikkuvauvalla.

Aina voi etukäteen miettiä kuinka monta lasta tekee ja millä aikavälillä!! Ei voi olettaa, että jos on taaperoikäinen ( joka luultavasti sekin nukkuu vielä päikkäreitä ) niin voidaan vauvalle nukkumisen vuoksi alkaa antaa kiinteää sapuskaa 2kk iässä..

Ap:n kans samaa mieltä.
Sun kirjoituksestas kyllä paistaa läpi, että oot yhden lapsen äiti? Ei taida olla sua taapero (+mahd isommat lapset) herättämässä aikaisin aamulla vauvan kanssa valvotun yön jälkeen. Kaikilla ei tosiaankaan ole mahdollisuutta päiväuniin!


Et sitten tajunnut mun nimimerkkiä!!?
Imetän kyllä kuopusta ja olen imettänyt kaikkia lapsiani ensin täysin 6kk ja yhteensä 1,5-2v. En kyttää kellosta, kuinka usein vauva syö. Imetän, kun vauvalla on nälkä, AINA, myös yöllä 1-100 kertaa. Tiedoksi, että kyllä ne isommatkin lapset osaa herättää äidin aamuisin ja koululaiset täytyy saattaa koulutielle. Sinulle ehkä sopii sellainen 10-12v vuoden ikäero lasten välille, useimmille ei.

Ymmärrän, että väsyneenä äidit purkautuu palstalle ja se on minusta aivan ok. Vaikka se valvominen ja väsymys on aivan normaalia, se on hemmetin raskasta välillä ja siitä saa valittaa, jos se helpottaa. Enemmän mua ärsyttää tämmönen "vauvanhan hoitaa tuossa ohimennen shoppailun, ikkunanpesun ja ruoanlaiton ohella ja vaipatkin vaihtuu vaikka pikkusormella" -asenne. Näin helppoa on harvoilla.


 
Alkuperäinen kirjoittaja ahdistunut:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja ahdistunut:
Mun mielestä täälläkin vain pelotellaan siitä, miten hirveää se vauva-aika on! Et koskaan saa nukuttua, et jaksa tehdä mitään, miehesi nukkuu jossain muualla ja parisuhteelle saa sanoa hei hei.

Ja vaikka joillain noin olisikin, eikö olisi kivempaa kannustaa tulevia äitejä kohtaamaan vauva-aika realistisesti, mutta myös niin, että onneakin voi olla, läheisyyttä ja muuta.
Se voi olla just tommosta. Ja aika useilla se alkuun onkin sitä, ettet saakaan nukuttua enää paljoa lainkaan.

Toki se ois aina KIVEMPAA kannustaa ja silleen, mutta... Mimmosta epätodellista kuvaa siinä sitten ehkä luodaan... Ja kyllä mun mielestä niistä hyvistäkin asioista kerrotaan, siitähän nämä tämmöiset juontavatkin juurensa, että kun puhutaan pelkästään niistä...
No mä tarkoitinkin lähinnä sitä tapaa, jolla siitä kerrotaan. Täälläkin joku taisi kysellä jotain hellyydestä parisuhteessa vauva-aikana, ja hänelle vastailtiin ilkeäänkin sävyyn, että "ei millään pahalla, mutta..." Ainakin minuun ne kolahti. Miksi ei voi sanoa neutraalisti, miksi tullaan nauramaan että sinä et mistään mitään tiedä ja että kamalaa se aika tulee olemaan.

Ole siinä sitten onnellinen odottaja.
Ei onnellisuuttaan kannata menettää, noissa on toki ilmaakin. Mutta myös vinha perä, melko usein...
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja tiu:
minulle taas neuvolassa toitotettu että ei saisi enää antaa yöllä maitoa (9kk) imetys loppui vauvelin ollessa 7kk, niin samantien olisi pitänyt yöt nukkua mukamas yöt läpeensä... jospa myös niitä neuvolan lekureita pitäisi myös kouluttaa.. ;) Kyllä minä ainakin nousen yöllä maitoa lämmittämään, kun ajattelen asian niin että jos yöllä itse herään janoisena niin kävelen keittiöön ja otan lasin vettä... mites se tuolta pinniksestä käsin onnistuisi... ;)
Mä en näe suoranaista yhteyttä tämän asian ja mun pointtini välillä.

Ja p.s. kyllä ne lekurit on varmasti koulutuksensa saaneet, ja ajattelee tuossa asiassa esimerkiksi hampaita.
On varmasti, mutta kyllä neuvolan henkilökunnan omat mielipiteet vaikuttaa paljon siihen, mitä ne puhuu. Ja tuo ruokinta on asia, johon vaikuttaa paljon se, koska ja ilmeisesti myös missä koulutus on saatu.
No ainakin niissä lehtisissä on aina ollut ihan vaan faktaa, joita mulle on lykätty. Ja kyllä toi hammasasia esim.on ihan yleinen suositus nykyään joka paikassa. Ainakin pitäisi olla.
 
Näin jälkikäteen olen miettinyt esim. synnytysvalmennusta vai mikä perhevalmennus se nykyisin nyt onkaan. Siinä voitaisiin enemmän panostaa sen vauva-arjen läpikäymiseen ja juuri noihin tavallisiin ongelmiin ja kysymyksiin. Meillä kouhkattiin usea kerta peräkkäin jostain synnytyksestä ja erilaisista puudutuksista siinä ja eri vaiheiden kestoista yms. Todellisuus kuitenkin on, että normaalisti tuo operaatio kestää verrattain lyhyen aikaa ja itse siihen ei ihan älyttömästi voi vaikuttaa. Paljon viisaampaa olisi valmennuksessa painottua enemmän siihen synnytyksen jälkeiseen elämään!

Itse olisin kaivannut enemmän tietoa imetyksestä, vauvan nukkumisesta ja heräilyistä, siitä millainen kakka on normaalia ja mitä niihin hormooninäppyihin laitetaan yms. ihan yksinkertaisista asioista, joita ensikertalainen vain ei tiedä. Meillä lapsi oli lisäksi allerginen ja oireili jo rintamaidolla. Kukaan ei ollut koskaan edes maininnut aiemmin, että se olisi edes mahdollista. Allergiat ovat nykyään jo niin yleisiä, että voisi niihen olemassa olosta edes mainita jotain...
 
PikkasenPyöree
Mä taas kovasti varauduin siihen, että vauva-aikana yöt menee miten sattuu.. Mutta kuinkas kävikään, likka heräs öisin vaan kerran syömään ja sekin oli vasta kuuden aikaan aamulla. Toisaalta mä jotenkin toivoin, että olis ollu niitä yösyöttöjä. Tunsi pääsevänsä liian helpolla :ashamed:
 
mä luulen että jokainen tietää että vauvat valvottaa, mutta sitä on paha tietää miten väsynyt sitä sitten on jos nukkuu pätkän silloin tällöin ja miten se vaikuttaa itseen kun unta on vähän. voishan sitä tietty harjoitella ja heräillä ennen raskauden yrittämistä tunnin välein ja valvoa aina tunnin siihen perään :D
 
mulla neuvolakokemusta parin muksun verran ja kyllä aika herkästi meidän neuvolassa aletaan suositella soseita ta ivellejä hyvin aikasin jos yöheräilyä on. esikoisen kohdalla puhuttiin jo kaksi kuisena velleistä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mun mielestä äidillä on oikeus valittaa, jos vauva syö koko yön 2h välein, ei sellaista jaksa (mulla ei onneksi noita öitä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ole). Mutta sen sijaan 3-4h välein on ihan normaalia ja 2-3 kertaa yössä jaksaa äiti (ei isä) herätä, jos vain muuten saa nukuttua.
Sitä jaksaa vaikka ja mitä, jos jaksettava on. Nämä asiat vaan tulisi tuoda esiin jo viimeistään odotusaikana, ettei tule tämmösiä yllätyksiä, että "oho, vauvat syö öisin, mä haluankin nukkua".


Ei kaikkea voi jaksaa. On vauvoja, jotka esim. mahakipujen vuoksi heräilevät vähintään 2h välein, niin mun mielestä kenenkään ei ole pakko sellaista jaksaa. Siis jaksaahan päivä pari, mutta ei viikko/kuukausi tolkulla. Ja jos väkisin yrittää, niin hermothan siinä menee niin äidiltä kuin muultakin perheeltä. Mutta sen 2-3 kertaa yössä pikkuvauvan äiti jaksaa herätä, mutta silloinkin, jos vauvan ja muiden lasten rytmit ovat erilaiset, voi äiti tarvita mieheltää/muulta aikuiselta tukea (nukkumismahdollisuuksia) enemmän, kuin vähemmin valvottavat. Toisinsanoen, mun mielestä äideillä on myös oikeus valittaa, jos ei jaksa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja tiu:
minulle taas neuvolassa toitotettu että ei saisi enää antaa yöllä maitoa (9kk) imetys loppui vauvelin ollessa 7kk, niin samantien olisi pitänyt yöt nukkua mukamas yöt läpeensä... jospa myös niitä neuvolan lekureita pitäisi myös kouluttaa.. ;) Kyllä minä ainakin nousen yöllä maitoa lämmittämään, kun ajattelen asian niin että jos yöllä itse herään janoisena niin kävelen keittiöön ja otan lasin vettä... mites se tuolta pinniksestä käsin onnistuisi... ;)
Mä en näe suoranaista yhteyttä tämän asian ja mun pointtini välillä.

Ja p.s. kyllä ne lekurit on varmasti koulutuksensa saaneet, ja ajattelee tuossa asiassa esimerkiksi hampaita.
On varmasti, mutta kyllä neuvolan henkilökunnan omat mielipiteet vaikuttaa paljon siihen, mitä ne puhuu. Ja tuo ruokinta on asia, johon vaikuttaa paljon se, koska ja ilmeisesti myös missä koulutus on saatu.


Yllättävän paljon vaikuttaa neuvoloiden terkkojen ja lääkäreiden omat mielipiteet. Aika paljon me äidit luotetaan siihen yhden ihmisen sanaan. Toki johonkin mielipiteeseenhän nekin perustuvat, eikä ne vasten lastekasvatus ohjeita ole, mutta kun noita mielipiteitä ja ohjeita on niin moneen lähtöön. Kiva olisikin, jos jokainen pystyisi tekemään ne omat päätelmät omien lasten tarpeesta, ilman, että siihen vaikuttaisi vain se neuvolaterkan yksi mielipide :/
 
Kippuravarvas
Se on muuten jännä kuinka erilailla ihmiset ajattelee vauvan nukkumisista. Mun mielestä vauva on nukkunut hyvin jos se nukkuu 4h putkeen kun taas toiselle hyvä on vasta 10h unet. No, kunnon kurssitus olis vissiin hyvä..mutta siinä tulee se ongelma että kun ei ole pakollinen niin kaikki ei käy. Ei mekään käyty esikoisen aikaan perhevalmennuksessa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Ei kaikkea voi jaksaa. On vauvoja, jotka esim. mahakipujen vuoksi heräilevät vähintään 2h välein, niin mun mielestä kenenkään ei ole pakko sellaista jaksaa. Siis jaksaahan päivä pari, mutta ei viikko/kuukausi tolkulla. Ja jos väkisin yrittää, niin hermothan siinä menee niin äidiltä kuin muultakin perheeltä. Mutta sen 2-3 kertaa yössä pikkuvauvan äiti jaksaa herätä, mutta silloinkin, jos vauvan ja muiden lasten rytmit ovat erilaiset, voi äiti tarvita mieheltää/muulta aikuiselta tukea (nukkumismahdollisuuksia) enemmän, kuin vähemmin valvottavat. Toisinsanoen, mun mielestä äideillä on myös oikeus valittaa, jos ei jaksa.
:flower: tätä on hyvä peesata
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Ei kaikkea voi jaksaa. On vauvoja, jotka esim. mahakipujen vuoksi heräilevät vähintään 2h välein, niin mun mielestä kenenkään ei ole pakko sellaista jaksaa. Siis jaksaahan päivä pari, mutta ei viikko/kuukausi tolkulla. Ja jos väkisin yrittää, niin hermothan siinä menee niin äidiltä kuin muultakin perheeltä. Mutta sen 2-3 kertaa yössä pikkuvauvan äiti jaksaa herätä, mutta silloinkin, jos vauvan ja muiden lasten rytmit ovat erilaiset, voi äiti tarvita mieheltää/muulta aikuiselta tukea (nukkumismahdollisuuksia) enemmän, kuin vähemmin valvottavat. Toisinsanoen, mun mielestä äideillä on myös oikeus valittaa, jos ei jaksa.
:flower: tätä on hyvä peesata
Peesi myös. Jokainen voi kokeilla nukkua 2h yössä vaikkapa sen kolme kuukautta,uskon että kukaan ihminen ei ole niin kone että pärjää jatkuvan univelan kanssa.
 
Mä olisin aikoinaan hyötyny noista ap:n ehdottamista neuvoista. Mulla oikeesti oli vauvaelämästä AIVAN erilainen kuva. Luulin että kaikilla muilla on helpompaa, mun vauvassa on joku vika jne jne :attn:
 
Tuutikki
Entäs tuoreet vanhemmat, joille oli kauhistuttava ongelma: lapsi kitisi 3-4 h illassa ihan ilman syytä. Molemmat oli tosi väsyneitä tähän ja hermoromahduksen partaalla melkein. Kysyin, että miten ne yöt sitten, juu kyllä tää yöt nukkuu hyvin, 6-8 h. Neuvolantätiä parjattiin, kun se ei antanut tähän kitinään mitään apua. Vauvallahan oli selkeä koliikki eikä se muija sitä tajua. No joo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuutikki:
Entäs tuoreet vanhemmat, joille oli kauhistuttava ongelma: lapsi kitisi 3-4 h illassa ihan ilman syytä. Molemmat oli tosi väsyneitä tähän ja hermoromahduksen partaalla melkein. Kysyin, että miten ne yöt sitten, juu kyllä tää yöt nukkuu hyvin, 6-8 h. Neuvolantätiä parjattiin, kun se ei antanut tähän kitinään mitään apua. Vauvallahan oli selkeä koliikki eikä se muija sitä tajua. No joo.
ja kaikki pitäisi sitten muistaa ja tietää ulkoa kun lapsi tulee?
 
k
Tuttavani on potenut pitkään vauvakuumetta, ei vaan oo tärpänny.. Seurustelee nykyään yh-isän kanssa jonka pieni lapsi heräilee sata kertaa yössä ja sitä se jaksaa valittaa kun se lapsi ei nuku.. Ja voivoi ku jouduin taas niiiiiiin aikasin heräämään (kahdeksalta...)..
Sitten suuttuu kun moni sanonut että siinä nytte näkee hyvinkin läheltä mitä se vauva-arki on :D Ja musta ihan asiallista sanoo, koska tuollastahan se on useimmilla, lapsi heräilee, tehdään omia juttuja silloin kun LAPSI antaa, LAPSEN ehdoilla mennään eikä omilla. Noh, katsotaanpa huvikseen kauan vielä kuumeilee vauvaa kun jo nyt näyttää niiiiiiiin vaikeelta :D
 
vieras
tottakai se vauvan yösyöminenon tuoreelle äidille aina yllätys, vaikka siitä kuinka puhuttaisiin ennen syntymää. Ei sitä kukaan voi tietää millaista on herätä öisin useasti ennen kuin on se vauva. ja onhan se rankkaa, mutta so. mitäs siten vaikka valittavat, jos oloa se helpottaa????
 

Yhteistyössä