Vauvojen koko sokeriäideillä eri raskausviikoilla!

No mammy mulla ei sen suhteen ole sit ongelmia varmaankaan tiedossa,,,tosin en kyllä mieluusti haluais synnyttää kauheesti päälle 4 kg vauvaa..Kaksi isomman synnytystä takana (4520g ja 4190g 38rv) ja ne ei olleet helppoja kylläkään. Muut ollut sit alle 3,5kg tosin 37 rv käynnistettyjä.

Mulla alotettiin se pitkävaikutteinen viime keskiviikkona ja ei ole paastoihin vaikuttanut mitenkään vaikka annosta on nyt isonnettu 2 krt jo. Itse nostan annosta 3pvän välein kahdella yksiköllä- Tuntuu että nousevat vaan kokoajan. Tosin lounaan ja päivällisen arvoihin ovat vaikuttaneet, eli ennen ruokailuja arvot on tippunu alle 5 ja aterian jälkeisetkään ei kohoa...saa nähdä koska paasto tasapainon saa kuriin. Viikon päästä on seuraava äitiyspolikäynti.
 
marja76 mä oon jotenkin luullut että insuliini vaikuttaisi ekana juuri paastoon, ei päivän arvoihin :O. No, mielenkiinnolla seuraan sun tilannetta ja miten etenevät hoitolinjauksen suhteen. Meillä kun on siis sama firma kyseessä. Mulla on riski ettei nuo tabletit riitä loppuun asti, mutta katotaan minne asti päästään...
 
Normaalit tulokset onneksi tuli vaikka en meinannut uskaltaa soittaa ollenkaan neuvolaan kysyäkseni tuloksia.
Eli paasto oli 4,5, 1 h arvo 9,1 ja 2 h arvo 6,5.
Mutta ensiviikolla tilanne voi olla jo eri joten täytyy nyt tsempata ja nipistää herkuista osa pois.
Mulla kun on kova sukurasite (isällä ja hänen 1 sisarella 1 tyypin diabetes ja 1 veljellä 2 tyypin) ja keskivartalolihavuutta (vaikka bmi ennen raskautta 24) sekä ikäkin (41-v) jotka puhuu puolestaan että suuri mahdollisuus on. Nyt on painoa tullu 5,7 kg tähän saakka.
 
marja76 mä oon jotenkin luullut että insuliini vaikuttaisi ekana juuri paastoon, ei päivän arvoihin :O. No, mielenkiinnolla seuraan sun tilannetta ja miten etenevät hoitolinjauksen suhteen. Meillä kun on siis sama firma kyseessä. Mulla on riski ettei nuo tabletit riitä loppuun asti, mutta katotaan minne asti päästään...
Mä sain hyvän vasteen tableteilla jos vaan olisin voinut syödä niitä. Tosin viikkoja oli vähän ja arvot on korkeimmillaan 26-32 rv, joten mulla huomenna poksahtaa 30 rv:) Soitin eilen diabeteshoitajalle ja sano, että annosta vaan isonnat kokoajan. 8 yksiköllä aloitettiin ja 20 yksikköön saan itse nostaa sitä. Sanoi, että pitkävaikutteinen parantaa omaa insuliinintuotantoa, niin siksi ne arvot ovat parempi. Epäili kyllä, että tarvitaan vielä aterian jälkeinen lyhytvaikutteinen insuliini:(
En vaan käsitä, että kuinka iso annos pitää iskee, että rupeevat tippumaan...Mulla kumminkin nyt paastot korkeammat, mitä ennen insuliinin aloitusta... Tosin niin sano se hoitaja, että jotkut iskee 80 yksikköä...joten se rupee olemaan jo aikamoinen määrä.
 
Tänään käytynä polilla.. Eli 26+6 (sairaalan laskujen mukaan 26+3) vauvan painoarvioksi saatiin 1073g. Lääkäri sanoi, että iso mutta ei makrosominen. Mutta isojahan mulla on ollut noissa edellisissäkin, isoin 4,4kg syntyessään. Sisätautilääkärin kanssa käytiin läpi hoitolinjaa ja päädyttiin aloittamaan ateriainsuliini, lähinnä omasta toiveestani, sillä ajoittain (melkein joka päivä jossain vaiheessa) on arvot niin korkealla, että tulee itselle tosi huono olo. Kolmen viikon päästä kontrolloidaan taas, että missä mennään..

Muuten oli vauvan paino noussut kolmessa viikossa 400g, mutta minun 300g :D
 
Marja mulla on nyt viimeine viikko tätä raskautta menossa ja pitkävaikutteista menee 64+24 ja joka aterialla ateria insuliinit...joten ei noi sun annokset viel pahoja ole :) tosin mie olen kakkostyypin diabeetikko ja ilman raskautta pelkästään tabletti hoidolla...mut jopa lekuri sano et ei noi viel pahat ole vaikka ittee hirvittää laittaa tollaset määrät!!ja siis tarve on noussu koko ajan ja nythän se joillaki täs 36 viikon jälkee pitäs alkaa tasottua mut ei mulla!!
 
Mä vähän kyllä pelkään kanssa, miten käy, kun kumminkin tänään poksu vasta 30rv, joten aikaa on pistellä. Mulla on aterian jälkeiset arvot olleet tähän asti matalammat tai hiukan korkeammat, mitä ennen arvot. Eli jälkeiset arvot on ollut maksimissaa 7.0, nyt uhkaavasti kyllä ovat viikon aikana nousseet nekin..7.4-8.4, että saas nähdä miten ensvkolla käy. Ennen aterioita on alle 5 arvoja, joten ne on hyvät. PAitsi se aamun paasto, joka huitelee edelleen 6 pintaa...
 
Tänään olis sitten kontrolli äitiyspolilla. Paastoarvot ovat nyt muutamanpvän olleet hyviä. Tosin uutena vaivana lounaan jälkeen ihan jäätävä väsymys ja muu ei auta kun nukkumaan meno ja nukun 2-3h. Iltapvästä on jotenkin ihan turvonnut ja pöhnänen olo. Lounaan jälkeen sokerit on alle viitearvon, mutta päivällisen jälkeen korkealla, mutta silloin ei väsymystä iske. Ihan outoa...kai sitä tänään saa synttärilahjaksi sitten lyhytvaikutteisen insuliininkin:(
 
Hyvää syntymäpäivää:)

täällä poksahti 38.raskausviikko ja sen kunniaksi lähden lapsivesipunktioon..jos huomenna tulee tulos,että vauvan keuhkot on kypsät niin perjantaina leikataan..viime viikolla painoarvio oli jo 3.6kg..
 
No nyt käyty äitiiyspolilla ja kuulumiset ei olleet kauhea kivat:(
Ensinnäkin neidin painoarvio huimat 2,5kg ja siis viikkoja nyt 30+6...Istui tukevasti pyllymaassa...mahanympärys näytti rv 35+6 eli todella makrosomiselta.
Ulkosuu auki ja pehmeä. Kanavaa 2 cm.
Istukka ruvennut kalkkeutumaan. Epäilivät myös että alkamassa olisi raskausmyrkytys ja olisivat ottaneet osastolle, mutta en halunnut jäädä. Soittavat perään jos verikokeissa jotain ilmenee. Paineet ovat kohonneet. Alapaine oli 90 alimmillaan. Turvotus ++ ja painoa tullut 2 viikossa 4 kg:(
Ja sitten sain ateriainsuliinin vielä lisäksi...Huh, Huh!!!
 
rv 26+3 vauva painoi 1000g
Tänään ultrassa 27+3 vauva painoin 1316g eli yläkäyrällä.
ja kaikki mitat vastasivatkin jo 29+4!!??

Neuvolakortin mukaan LA 26.10 Mutta koneet laskivat että olisi jo 8.10.
Mutta laskettua aikaa ei kuulemma aleta muuttamaan näin myöhäisillä viikoilla??? Outoa eikö???

RD todettiin ja nyt olen mittaillut arvoja kotona.Luultavasti aloitetaan ainakin aamuinsuliini.
Eikös nyt tule noita seurontoja enempi ettei vauvasta mitään jättiä tule????

Pelottaa synnytys jo valmiiksi.Pojun naama näytti ihan normaalilta ei kuulemma makrosomiselta.

Shenda ja poju 27+3 (29+4)
 
Viimeksi muokattu:
Rd kontrollit on ainakin Tampereella 2 vkon välein. Makrosomia katsotaan vatsanympäryksestä...ei kasvoilta. Eli vatsanympärys kertoo onko vauva makrosominen. Joka kerta on lääkäri ja diabeteshoitaja. RD tuo kaikennäköisiä ongelmia tullessaan, niin kontrolloivat useammin.
 
Marja tsemppiä!!onhan tuolla jo kokoa mutta se voi kummasti tasoittua kun ateriainsuliinit saat.näin kävi meillä. Toivottavasti ei olis myrkytystä:( mulla ollu molemmissa aikaisemmissa raskauksissa eikä yhtään kiva!!:(

Mullakaan ei niin onnistunut käynti. Punktio ei onnistunut joten sektio siirtyi ensi viikon perjantaille..jolloin viikkoja 38+2. Vauvan koko oli jo 3.8kg eli varmasti yli nelikiloinen ensi viikolla. Joka toinen päivä pitää käydä käyrällä..huoh!en paremmin sano.
 
Harmi, että punktio ei onnistunut. Mä mietin kans, että meinaavatkohan ottaa punktioo, jos mulla käynnistävät etuajassa? Olen kortisoonit kumminkin saanut jo valmiiksi? Mietin vaan tota painoarvioo, että voiko tosiaan olla niin, että vauva olis lisänny painoa 2 vikkossa 1 kilon? Ja otti mitat vielä useamman kerran, kun sai vielä isompia mittoja...hengitysharjoituksia sielä teki kovaa vauhtia. Mulla ollut kans raskausmyrkytys 2 raskaudessa...toisessa oireet alkoivat 30rv ja käynnistys 38rv. Toisesta tuli äkillisesti ja käynnistivät heti 37rv.
Niin ja tänään siis Poksutaan 31 rv:))
 
Eikö ole vielä puhuneet mitään punktiosta tms?mulle ei kortisooneja ole annettu kertaakaan..meillä otti isoimman kasvuspurtin rv 34-36..yli 800g vajaassa kahdessa viikossa.että aika hurjasti ne vissiin voi nämä sokerilapset kasvaa..

Täällä vauva on ollu todella vaisu ja äitillä todella huoli..tänään mennään siis taas käyrälle,jospa sais selvyyttä asiaan..
 
Mä sain kortisonit 24+ rv, kun olin sairaalassa ennenaikaisten supistusten takia. Ei ole puhuttu punktiosta yhtään mitään. Kaippa sit enskerralla tarvitsee avata suu ja ruveta kyseleen asioita. Sillon olis sit 33 rv. Tosin onhan tossa aikaa vielä, mutta jos sattuu käymään niin, että istukka on huonossa hapessa sillon, niin ehkä kannattas vähän suunnitella asioita etukäteen. Ja kaippa kaikki riippuu kuinka isoks tää neiti meinaa kasvaa. Olivat ekaks sitä mieltä, että ateriainsuliinia ei tarttis, mutta koon takia sen aloittivat. Mietin vaan, että voikohan tosiaan olla mahdollista toi huima painonnousu 2 viikossa? Kumminkin jos ajattelee että tommosta vauhtia kasvaa, niin 9vkoa olis laskettuun...joten sehän tekis jo huimia lukeimia...tosin eihän se nyt jokavko voi vajaata 500g kasvaa...luulis että semmonen 200g olis normaalia...
Mulla on yksi lapsista (ensimmäinen) painanut 4520g ja syntyi 40+5. silloin sanottiin että keskikokoinen tulee, ehkä hiukan isompi, mutta ei iso:( Pyh! Mikähän niiden keskikokoinen oikein on...tosin ekaa kun teki, ei ollut mitään ennakko odotuksia, mutta kun kolmonen käynnistettiin 38rv ison koontakia, niin silloin jo oli pelko perseessä...ja neiti painoi 4170g ja kyllä oli rankin synnytys. Sain repeämiä ja limakalvo ongelmat oli pitkään synnytksen jälkeen.
 
RR
Täällä kanssa yksi RD:n kanssa painiva. Iltainsuliini käytössä ja nyt annostusta on nostettu 10 -> 20 yksikköön, eikä isompia vaikutuksia paastoarvoon, jos ei 22 yksikköä riitä, niin sisätautilääkärin konsultaation menee :(
Meillä oli eilen ensimmäinen seurantaultra kättärillä ja viikot oli 30+1, painoarvio oli 1,8kg eli ei toistaiseksi ole mitenkään poikkeavasti kasvanut. Seuraava seuranta on kolmen viikon päästä. Jotenkin pelottaa vaan, kun tämän tulevan lapsen isä on painanut syntyessään 4,9kg ja serkku sai tuossa jokin aika sitten karvan yli 5kg pojan ja hänellä oli myös RD...

RR ja Viljami 30+2
 
Painoarvio tänään 32+6 2,6kg.. epäili että olisi viimeksi mitannut liian isoksi:) No tosin lääkärin sanoin...että nyt päästiin edes käyrille ja oletettu syntympäpaino on vain näillä mitoilla 4,5kg...no siihen sanoi perään onneksi, että itse päätän oloni mukaan koska synnytän/haluan käynnistyksen:) No ainoa mikä nyt mättää on neidin täydellinen perätila:( Eli yrittävät kääntää sen 2 viikon päästä ja jos ei onnistu, niin todennäkösesti suunniteltu sektio on edessä:(
 
Tänään siis rv 29+3 ja poika painoi 1530g.
Menee vähän yläkäyrän tuntumassa mutta lääkäri arvio että olisi n. 4kg kun syntyy.

Vauva oli kääntynyt raivotarjontaan.

Iltainsuliinit alkoivat,aloitetaan 8 yksiköllä ja siitä sitten nostellaan.
Uusi ultra-aika kättärille olis 7.9

Shenda ja muru 29+3
 
Mun ei ole tarvinnut nostaa kun siihen 12 yksikköön ja sillä pysynyt...Ateriainsuliinina riittää 4 yksikköä..Olo on ollut nyt kyllä sokereiden osalta hyvä ja olen huomannut, että 2 lämmintä ruokaa on liikaa meikäläiselle. Paino oli pudonnut nyt taas 1kg 2 viikossa, mutta viime kerralla oli tullut ekaa kertaa painoa ja heti 3kg...tosin oli turvotuksia aika paljon.
 
Laitanpa tähän omatkin mitat :) Mulla nuo sokerirasitukset olleet normaalit, mutta kotimittauksissa paastoarvot heitelleet.

Mulla 6 lasta, joista tässä kolmen mittoja:

3 lapsi, tyttö:
Rv 26 pa 908g
31 1888g
37 3.5kg
40+1 syntyi 4510g

4 lapsi, poika
27 1400g
32 2440g
36 3.8kg
39+4 syntyi 4490g (käynnistettiin koon takia)

6 lapsi, tyttö (synt 14.7.11 :)
34 2.5kg
37 3.6kg
40+1 syntyi 4130g (käynnistettiin koon takia)
 
Viimeksi muokattu:
Dm-käynnillä käyty. Vauva on ottanut kunnon spurtin kasvussa, kolmessa viikossa tullut yli 800g painoa lisää. Painoarvio tällä hetkellä 1,9kg, mitat vastaten 32+6 - 35+6. Sokerit on viimeiset kolme viikkoa olleet hyviä. Yksi ainut ylitys paastoarvossa eikä yhtään aterian jälkeisissä arvoissa. Sen minkä olen itse huomannut nyt erona, niin kun arvot ovat paremmat, niin syön enemmän ja painoakin on tullut. Eihän tuo nyt vielä mitään hälyyttävää ole, 5kg on kokonaisnousu, mutta mietityttää, että kuinka paljon tuo vaikuttaa nyt sitten vauvan kokoon?

Dreamer75, rv 29+6
 
Mulla nousi tossa kohtaa kans se vauvanpaino huimaa vauhtia, mutta tosiaan sokeritasapainoa ei vielä ollut löytynyt...Nyt ne arvot on pysyneet 2 viikkoa hyvinä...tosin insuliinihoitoisilla sanovat, että vauvat voivat ottaa ylimääräsiä kasvuspurtteja vielä viimesilläkin viikoilla...Mulle on tullut nyt n. 1kg painoa lähtöpainosta...siis putosi sen 5 kg ja sit pikkuhiljaa tullut...Onneksi ei enempää...Joo ja nyt rupee vasta löytää tasapainoa ruokailujen kanssa....edelleen olen kyllä huono syömään esim. aamupalaa...voin juoda kahvia ja syödä jugurtin...
 

Yhteistyössä