Veisitkö 5v lapsen osa-aika hoitoon jos olisit itse työttömänä kotona?

  • Viestiketjun aloittaja täh
  • Ensimmäinen viesti
keskustelua
Keskustelisin asiasta hoitajien kanssa. Minä olisin ottanut lapseni puoleksi vuodeksi pois hoidosta vauvan synnyttyä, mutta hoidosta suosittelivat että pitäisin osa-aikaisena koska poika on niin ujo ja eskari alkaa ensi vuonna.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tietenkään;29402063:
Jokainen lapsi olisi mielummin kotihoidossa kuin hoidossa vieraalla jos vain vanhemmat on vähäänkään kunnollisia.
Höpöhöpö :D 5-vuotias kaipaa jo kavereita eikä pelkkä äidin seura riitä. Varsinkin jos on jo ollut päiväkodissa ja pitäisi jäädä kotiin kun vanhempi jää työttömäksi, hullun hommaa ottaa lapsi kotiin.
 
Hallituksen kannattaja
Onneksi hallituksen rakenneuudistus poistaa tällaisen mahdollisuuden välttää vanhemmille kuuluvaa vastuuta hoitaa lapsensa. Parin vuoden päästä tuo ei enää onnistu, ja se on hyvä se!
 
tietenkään
Ja paskan marjat! Luuletko tosissasi että ne tyhjät hoitopaikat odottaisivat työssäkäyvien lapsia?? Ei todellakaan! Jos ehdottamasi linjaus tulisi niin päiväkoteja suljettaisiin välittömästi ja ryhmiä vähennettäisiin ja päivähoitopaikan saaminen olisi ihan yhtä vaikeaa kuin nytkin, jopa vaikeampaa. Sitten kun lisätään tähän ne sosiaaliset ongelmat joita tulee lapsille, jos he eivät pääse olemaan ikätovereidensa kanssa (kaikki eivät asu paikoissa jossa olisi kerhoja tms. tai edes naapureita), niin katastrofi olisi valmis!

Mun mielestä on turha itkeä siitä että ei saa sitä paikkaa minkä halusi, koska aina voi hakea hoitopaikkaa jo aiemmin, kun kuitenkin jokainen tietää koska on töihin menossa (tietenkin lukuunottamatta työttömät).
Ei niitä tyhjiä hoitopaikkoja mistään tulisi. Ne täyttyisi niiden työssäkäyvien lapsilla mitkä nyt joutuu olemaan ns ylimääräpaikoilla. Nythän on ylibuukkausta ja kaikki ei hoitopaikkaa edes saa jos ei sitä yksityiseltä hae, joten paskan marjat sinulle.
Tämän asian kyllä neuvottelin kunnan päivähoitojohtajan kanssa.
Sosiaalisia ongelmia ei tule jos vanhemmat olisi hieman aktiivisempia lastensa kanssa!

Mä olen laittanut hoitopaikkahakemuksen lapselle syyskuun alussa eli 4 kk sitten koska työni pitäisi alkaa tammikuun alusta. Aikaa on ollut riittävästi. Paikkaa en saanut muuta kuin sellaiseta paikasta mihin minun on mahdotonta lasta kuljettaa ja matkat aamulla ja illalla yhteensä kestää 6h. Joten itken kyllä koska kaikkeni olen asian suhteen tehnyt.
Jouduin siis 4kk päähän josnossa koska en oiekasti voi tuota paikkaa ottaa vastaan. Hakemus yksityiselle,mutta sekin aukeaa vasta maaliskuussa ja lapseni on sinne varasijalla 9.
 
Kiesus
En , enkä ole koskaan vienytkään, jos olen kotona ollut niin ovat lapsetkin.. toi seli seli että lapset kaipaa kaveria plää plää,, on niin paljon kaiken maailman kerhoja sun muita missä alle kouluikäinen saa seuraa!! Toivon todellakin että tuo subjektiivinen hoitooikeus otetaan pois, vanhemmille vastuuta omista lapsistaan!!! ja härskeintä on juuri tuo että tuodaan vanhemmat lapset hoitoon ja mennään vauvan kotiin ,kun ei jaksa olla kaikkien kanssa kotona, oiskohan kannattanu pitää kintut ristissä ettei tuu enempää!!
 
Yrittäjä-äiti.
Moinen on sitä todellista sossupummeilua. Jos on kerran aikaa lapselle niin aika huono vanhempi saa olla jos ei omaa lastaan hoida vaan heivaa sen muiden huoleksi! Päiväkoti on se hätäratkaisu jos tilanne on niin huono että molemmat vanhemmat joutuu käymään töissä.
 
osalla allaa
Alkuperäinen kirjoittaja tietenkään;29402063:
No noita paikkoja voi sitten hakea sen lapsenkin kanssa. Itse olen aikoinani käynyt työhaastattelussa lapsen kanssa. Olen kysynyt etukäteen,että voinko ottaa mukaan ja eipä siihen ollut estettä. Työpaikan sain.
Ei tarvinnut laittaa lasta päivähoitoon sen takia,että haen töitä :)
Itse olen kouluttautunut erittäin miesvaltaiselle alalle yliopistossa. Oma alani on hyvinkin työkeskeinen ja tällä alalla on paljon lapsettomia uraihmisiä. Joten kyllä itsellä jäisi työ saamatta jos sen lapsen haastatteluun raahaisin, enkä mitään muuta hoitopaikkaa saisi edes hetkeksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tietenkään;29402063:
No noita paikkoja voi sitten hakea sen lapsenkin kanssa. Itse olen aikoinani käynyt työhaastattelussa lapsen kanssa. Olen kysynyt etukäteen,että voinko ottaa mukaan ja eipä siihen ollut estettä. Työpaikan sain.
Ei tarvinnut laittaa lasta päivähoitoon sen takia,että haen töitä :) mut tänä päivänä taitaa olla niin avutonta porukkaa nämä äidit,että ilman hoitotätiä ei elämästä tule mitää ja jos eikynnet ja kuontalo oel kunnossa.
Lapsen ottaminen työhaastatteluun mukaan on kyllä ehkä tehokkain tapa vältellä työhön pääsemistä/joutumista. Se, että itse sait siitä huolimatta työn,ei tarkoita, että niin kävisi usein tai edes joskus. Todennäköisesti työ jää saamatta, ihan samoin kuin jos toisi työhaastatteluun puolison, äidin tai kaverin.

En edes ymmärrä, miten joku voi ehdottaa mitään noin tyhmää. Vaikka lapsi ei mikään adhd olisikaan, niin lapsi voi monella eri tapaa häiritä haastattelua ja viedä huomiota. Itseäni ainakin rekrytoijana ärsyttäisi, jos joku toisi ketään ylimääräisiä mukanaan. Myös, vaikka lapsi istuisi vaan söpösti hymyillen ja päätään kallistellen tuolissa keräämässä sääli- tai sympatiapisteitä äidilleen.
 
  • Tykkää
Reactions: misStar
++++++++++
Työttömällä on velvollisuus ottaa hänelle tarjottu työ vastaan heti. Siinä ei kahden viikon odottelu päiväkotipaikkaan paljon auta. Ja tosiaan, jos työkkäri kyselee onko lapsille hoitopaikka järjestetty, niin se pitää olla työttömäksi ilmottautuessa. Muuten et täytä työttömän työnhakijan kriteereitä.

Joten ne ketkä täällä haistattelee, eivät näköjään tiedä yhtään mistä puhuvat.
 
joskus työttömänä
Työttömällä on velvollisuus ottaa hänelle tarjottu työ vastaan heti. Siinä ei kahden viikon odottelu päiväkotipaikkaan paljon auta. Ja tosiaan, jos työkkäri kyselee onko lapsille hoitopaikka järjestetty, niin se pitää olla työttömäksi ilmottautuessa. Muuten et täytä työttömän työnhakijan kriteereitä.

Joten ne ketkä täällä haistattelee, eivät näköjään tiedä yhtään mistä puhuvat.
ja höpö höpö sulla ei todellakaan tarvitse olla hoitopaikkaa, että voit ilmottautua työttömäksi, mistä tuommosta olet keksiny.. olen ollut pätkiä työttömänä ja ikinä ole ollut hoitopaikkaa kun olen työttömäksi ilmottanut itseni!!! Ja aina on nopsaan hoito järjestyny kun töitä tullu ei oo kukaan mittään karenssilla uhannu jos en oo heti päässy kun on selvää ettei hoito järjesty päivässä!!!
 
Wieruus
Vien, tosin meillä kyse on ns. Kuntouttavasta hoidosta. Lapsi on 20h/vko hoidossa eli 4h päiviä tekee. Hoitoaika on 8-12.
Pitää kaikki mahdolliset lomat pitkinä, jos ne hyvitetään maksuista. Hoitajat, lapsi ja perhe on tyytyväisiä.
 
Höpöhöpö :D 5-vuotias kaipaa jo kavereita eikä pelkkä äidin seura riitä. Varsinkin jos on jo ollut päiväkodissa ja pitäisi jäädä kotiin kun vanhempi jää työttömäksi, hullun hommaa ottaa lapsi kotiin.
No minä olen sitten varmaan superkiva äiti, mutta minun lapseni ovat olleet mielummin kotona jopa 5-6 vuotiainakin kuin päiväkodissa. Viihtyy hyvin päiväkodissa, on kavereita ja kiva henkilökunta, mutta vielä paremmin viihtyy minun tai isänsä kanssa kotona. Näin meillä mm kuopus, ja siksi en vie kuin parina päivänä viikossa, eli silloin kuiin oikeasti on hoidon tarve, ajattelin nyt keväästä skipata enemmänkin noita eskariaikojakin, osallistuu vain jos satumme tarvitsemaan silloin hoitoa.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras."
Riippuisi tilanteesta. Jos uskoisin työllistyväni nopeasti, en luopuisi heti pk-paikasta, lyhentäisin vain päiviä. Saisi sitten alkuun myös panostettua kunnolla työnhakuun. Toinen syy pitää lapsi osa-aikahoidossa olisi se, jos hänelle ei muuten pystyisi tarjoamaan ikäistään seuraa. Riippuu myös lapsen luonteesta, kuin helposti toisiin lapsiin tutustuu ja ujoa hitaasti lämpeävää lastani en niin helposti tutusta ryhmästä ottaisi pois, kuin helposti uusia ystäviä saavaa lasta. Varsinkin siis, jos lapsi olisi jo ryhmässä, joka jatkaisi eskarissa seuraavana vuonna.

Mutta lapsen etu huomioiden kuitenkin. Se vaan voi erilaisissa tilanteissa johtaa erilaisiin päätöksiin eikä aina ole lapsen etu heti irtisanoa tuttua hoitopaikkaa.
 
Meillä oli poika muistaakseni 3,5-vuotias kun jäin työttömäksi. Alkuun oli yhtenä päivänä viikossa, sitten 1-2 päivänä viikossa. Sen jälkeen päiväkodin suosituksesta vaihdettiin niin, että poika oli joka päivä hoidossa klo.9-15.

Poika oli4v8kk kun sain töitä. Silloin vaihdettiin sopimus täysiin päiviin. Sitä jatkettiin puheterapeutin ja psykologin suosituksesta, vaikka muutaman kuukauden jälkeen jäin uudelleen työttömäksi.

Kesällä oli vähemmän hoidossa, mutta oli silloinkin. Ja syksyllä vaihtui päiväkoti, joten alkuun oli vähän pehmeämpi totuttelu ja vähemmän hoitopäiviä. Lokakuussa aloitin jälleen työt ja siitä lähtien poika on taas ollut täysiä päiviä. Tai oileastaan jo syyskuusta lähtien.

Mutta siis juu, laittaisin kyllä. Varmaan silti, vaikka ei olisikaan kuntouksellista syytä.
 
En , enkä ole koskaan vienytkään, jos olen kotona ollut niin ovat lapsetkin.. toi seli seli että lapset kaipaa kaveria plää plää,, on niin paljon kaiken maailman kerhoja sun muita missä alle kouluikäinen saa seuraa!! Toivon todellakin että tuo subjektiivinen hoitooikeus otetaan pois, vanhemmille vastuuta omista lapsistaan!!! ja härskeintä on juuri tuo että tuodaan vanhemmat lapset hoitoon ja mennään vauvan kotiin ,kun ei jaksa olla kaikkien kanssa kotona, oiskohan kannattanu pitää kintut ristissä ettei tuu enempää!!
Meidän kunnassa on yksi päiväkerho, kerran viikossa 2 tuntia. Siellä oli meidän muksun lisäksi kaksi muutakin lasta, joista toinen perheineen muutti syksyllä pois. Koko kunnassa ei ole leikkipuistoa, ellei umpeen kasvanutta hiekkalaatikkoa uimahallin takana lasketa.
Meidän kylällä ei ole muksulle yhtään ikätoveria, eikä kunnalla ole rahaa panostaa kerhotoimintaan enempää. Täällä kunta panostaa mieluummin päivähoitopaikkohin, ihan loistavia ryhmäperhepäiväkoteja ripoteltuna pitkin hajanaisesti asutettua isoa kuntaa.

Yritettiin viime talvi, kevät sekä kesä hommata muksulle leikkiseuraa omin nokin, tuli selväksi, että lähin sellainen leikkipuisto, jossa käy säännöllisesti muitakin on 57 kilometrin päässä.

Tervetuloa maalle.
 
[QUOTE="vieras.";29403252]
Mutta lapsen etu huomioiden kuitenkin. Se vaan voi erilaisissa tilanteissa johtaa erilaisiin päätöksiin eikä aina ole lapsen etu heti irtisanoa tuttua hoitopaikkaa.[/QUOTE]

Totta. Lapselle ei ole kiva, jos hoitopaikka vaihtuu. Tuntuu, että nämä, jotka ovat heti irtisanomassa hoitopaikkaa, ajattelevatkin työttömyyden pysyvänä olotilana. Mutta jos työllistyykin vaikka muutaman kuukauden kuluttua, olisi ihan lapsen kiusaamista erottaa ensin tutuista kavereista ja tutusta päiväkodista ja sitten muutaman kuukauden kuluttua viedä uuteen paikkaan uusien ihmisten luo. Ja kylläpäiväkoti-ikäisetkin kiintyvät leikkikavereihin. Oman lapseni ryhmästä lähti reilu puoli vuotta sitten yksi lapsi toiseen päiväkotiin, ja oma lapseni puhuu aina välillätästä tytöstä edelleen, miten haluaisi leikkiä hänen kanssaan jne.
 

Yhteistyössä