Veisitkö 5v lapsen osa-aika hoitoon jos olisit itse työttömänä kotona?

  • Viestiketjun aloittaja täh
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
Meidän kunnassa on yksi päiväkerho, kerran viikossa 2 tuntia. Siellä oli meidän muksun lisäksi kaksi muutakin lasta, joista toinen perheineen muutti syksyllä pois. Koko kunnassa ei ole leikkipuistoa, ellei umpeen kasvanutta hiekkalaatikkoa uimahallin takana lasketa.
Meidän kylällä ei ole muksulle yhtään ikätoveria, eikä kunnalla ole rahaa panostaa kerhotoimintaan enempää. Täällä kunta panostaa mieluummin päivähoitopaikkohin, ihan loistavia ryhmäperhepäiväkoteja ripoteltuna pitkin hajanaisesti asutettua isoa kuntaa.

Yritettiin viime talvi, kevät sekä kesä hommata muksulle leikkiseuraa omin nokin, tuli selväksi, että lähin sellainen leikkipuisto, jossa käy säännöllisesti muitakin on 57 kilometrin päässä.

Tervetuloa maalle.
O.K. Ihmettelen vaan että mistä ne muut ikäisensä lapset sinne päiväkotiin tulee? Yli 100 km päästä.

Itse lapsena asuin todella korvessa yhden vuoden, mutta silti äitini sai järjestettyä leikki"deittejä" ympäristön saman ikäisten lasten kanssa. Autoa meillä ei ollut käytössä, eikä naapurissa asunut muita lapsia. Tämä siis 70-luvulla.
 
O.K. Ihmettelen vaan että mistä ne muut ikäisensä lapset sinne päiväkotiin tulee? Yli 100 km päästä.

Itse lapsena asuin todella korvessa yhden vuoden, mutta silti äitini sai järjestettyä leikki"deittejä" ympäristön saman ikäisten lasten kanssa. Autoa meillä ei ollut käytössä, eikä naapurissa asunut muita lapsia. Tämä siis 70-luvulla.
Itse olen todennut, että leikkideittien järjestäminen on joskus yllättävän vaikeaa. Asun Helsingissä hyvän joukkoliikenteen äärellä, mutta usein leikkideittien sumpliminen on ollut kauhean hankalaa. Aina menee pienempien sisarusten uniajat ristiin, ruokailuajat ristiin, herätään eri aikaan ja ulkoillaan eri aikaan, myöhästytään milloin minkäkin ruoka-, vaippa-, sotkutilanteen vuoksi... Plus tietysti se, että ihmisillä on aina jotain sukulaisvierailuja ja kauempaa tulevia ystäviä, joiden takia kaikki päivät eivät käy. Ja osa on töissä päivät ja illat ovat hankalia, jos asuu vähänkin kauempana.

Voi olla,että 70-luvulla ei eletty niin lapsentahtisesti eli vauvoilla ei ollut yksilöllisiä uni- ja ruokailurytmejä, ja muutenkin vanhemmat aikatauluttivat päivät enemmän sen mukaan, mikä heistä tuntui hyvältä. Ja ihmisillä oli vähemmän harrastuksia yms.
 
O.K. Ihmettelen vaan että mistä ne muut ikäisensä lapset sinne päiväkotiin tulee? Yli 100 km päästä.

Itse lapsena asuin todella korvessa yhden vuoden, mutta silti äitini sai järjestettyä leikki"deittejä" ympäristön saman ikäisten lasten kanssa. Autoa meillä ei ollut käytössä, eikä naapurissa asunut muita lapsia. Tämä siis 70-luvulla.

Täällä menee osa-aika hoitoon muksut kun täyttävät sen 3 vuotta. Siksi niitä ei näy missään. Eikä näin ollen olla päästy tutustumaan keneenkään "lapselliseen". Nyt muutamassa kuukaudessa muksu on saanut kavereita ja on saatu noi kyläilyhommelit jo hyvälle alulle.

Me muutettiin ihan ummikkoina tähän kuntaan viime jouluna.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29404035:
Itse olen todennut, että leikkideittien järjestäminen on joskus yllättävän vaikeaa. Asun Helsingissä hyvän joukkoliikenteen äärellä, mutta usein leikkideittien sumpliminen on ollut kauhean hankalaa. Aina menee pienempien sisarusten uniajat ristiin, ruokailuajat ristiin, herätään eri aikaan ja ulkoillaan eri aikaan, myöhästytään milloin minkäkin ruoka-, vaippa-, sotkutilanteen vuoksi... Plus tietysti se, että ihmisillä on aina jotain sukulaisvierailuja ja kauempaa tulevia ystäviä, joiden takia kaikki päivät eivät käy. Ja osa on töissä päivät ja illat ovat hankalia, jos asuu vähänkin kauempana.

Voi olla,että 70-luvulla ei eletty niin lapsentahtisesti eli vauvoilla ei ollut yksilöllisiä uni- ja ruokailurytmejä, ja muutenkin vanhemmat aikatauluttivat päivät enemmän sen mukaan, mikä heistä tuntui hyvältä. Ja ihmisillä oli vähemmän harrastuksia yms.
Niin, siis olin tuollon sen 5v, eikä meillä vauvoja ollut, eikä niissä perheissä joissa vierailtiin. Onhan se vähän (paljon?) yksinkertaisempaa kun lapset on isompia.

Nyt meillä menee usein vekslaamiseksi 1v:iden kanssa kun kuka nukkuu milloinkin, ja kenen pitää milloinkin pilttinsä saada.
 
Niin, siis olin tuollon sen 5v, eikä meillä vauvoja ollut, eikä niissä perheissä joissa vierailtiin. Onhan se vähän (paljon?) yksinkertaisempaa kun lapset on isompia.

Nyt meillä menee usein vekslaamiseksi 1v:iden kanssa kun kuka nukkuu milloinkin, ja kenen pitää milloinkin pilttinsä saada.
Paitsi että nykyisin isompien kanssa pitää aina sovittaa harrastusaikataulutkin yksiin.
 
"Mude"
Meillä on kotona elokuussa neljä täyttänyt poika ja huomenna kolme täyttävä poika. Vanhempi poika meni kokoaikaisesti perhepäivähoitoon 2 vuotiaana ja oli siellä ma-pe klo 7-17 joka päivä, koska opiskelin 55 km päässä asuinpaikkakunnastamme. Ollut suurimman osan hoidossa päiväkodissa, koska totesin sen paremmaksi vaihtoehdoksi vilkkaalle ja tarkkoja rytmejä vaativalle pojalleni (epäilen lievää aspergeriä). Ollut seitsemässä eri hoitopaikassa. Nuorempi aloitti päivähoidon vasta viime lokakuun alussa ja oli hoidossa kotona ja ukillaan siihen asti. Lasten kehityksessä on heidän ikä erostaan huolimatta havaittavissa selkeitä eroja. Vanhempi lapsi tiedostaa paremmin sen mitä normaali arki ja elämä on kuin nuorempi ja nuorempi on enemmän "vauvamaisempi", koska on kasvanut lähinnä kodin seinien ympäröimänä ja se ei ole aina hyvä asia sen kannalta, että maailma raadollistuu koko ajan ja lapsilta odotetaan koko ajan enemmän. Joten kiireen vilkkaa poikaa hoitoon niin kuin olis jo on minun ystävällinen neuvoni! :)
 
"Mude"
Unohdin mainita vielä, että poikani on ollut päivähoidossa myös silloin, kun olen ollut pätkiä työttömänä. Veikkaampa, että ilman osa-aikahoitoa sekä poika että me muut emme voisi hyvin, koska hoidosta hän saa oikeanlaista rytmiä ja virikettä. :)
 
Veisin hoitoon. En varmaankaan suunnittelisi jäädä työttömäksi ja haluaisin säilyttää tutun hoitopaikan, lapsi saisi jatkaa kavereiden kanssa ja itse saisin käydä työhaastatteluissa yms ilman lasta.

Jos tilanne olisi se että tietäisin ettei töitä ole saatavilla ennen kuin lapsi aloittaa koulussa, jostain syystä en halua opiskella tms (ehkä tiedossa että parin vuoden päästä työtilanne muuttuu?), lapsi ei viihdy päiväkodissa, ei omaa tarvetta tälle hoidolle eikä olla muutenkaan tyytyväisiä päiväkotiin niin silloin voisin pitää kotona.
 
lto
5-vuotiaan laittaisin, en nuorempaa. Varmaan 4 h/päivä ja 11 pvä/kk.

Olen työskennellyt lastentarhanopettajana yli 10 vuotta, ja pakko sanoa, että suoraan kotoa esikouluun tulevat lapset ovat aika hukassa eskarissa, ja moni vielä koulun alkaessakin. Nykyään koulu on sen verran vaativaa, että minusta on hyvä, että alla on kaksi opetteluvuotta. Tällaista viestiä tulee myös koulusta opettajilta.

Se on sitten toinen juttu mitä olen tästä nykysuuntauksesta mieltä (koulun vaativuus).
 
Kyllä. Silloin voisin hakea sitä työtä ja vastaanottaa työpaikan heti. Ilman hoitopaikkaa se on aika mahdotonta. Eli kannattaa muidenkin ajatella sitä, että onko parempi työttömän hakea työtä ja saada sitä vai jäädä kotiin sosiaalipummiksi :)
 
Ken guru
5-vuotiaan laittaisin, en nuorempaa. Varmaan 4 h/päivä ja 11 pvä/kk.

Olen työskennellyt lastentarhanopettajana yli 10 vuotta, ja pakko sanoa, että suoraan kotoa esikouluun tulevat lapset ovat aika hukassa eskarissa, ja moni vielä koulun alkaessakin. Nykyään koulu on sen verran vaativaa, että minusta on hyvä, että alla on kaksi opetteluvuotta. Tällaista viestiä tulee myös koulusta opettajilta.

Se on sitten toinen juttu mitä olen tästä nykysuuntauksesta mieltä (koulun vaativuus).
Eskarin pitäisi sitten olla 2 vuotinen jos asia tosiaan noin on ettei eskarissakaan enää pärjää ilman esikoulutusta siihen. Weird.
 
ei
Ite nyt kotosalla ja on se välillä raskasta kun koko ajan henkisesti läsnä. Joka tälläsiä laukoo ei omaa lapsia tai ovat vain palkintoja kun työ vie kaiken lämmin sydän kasvattaa loiston lapsia rakkauden ja se vaatii myös lepopäivän niin jaksaa taas sydämen äänellä puhua lapselleen eikä tyhjää niinkuin työläisillä monilla vapaa vkn loppu paitsi hoito työssä meillä taapero menee pariksi päivää viikossa pääsen minä isänä vuorille mietiskelemään siksi aikaa
 
"Heli"
Alkuperäinen kirjoittaja tietenkään;29402063:
No noita paikkoja voi sitten hakea sen lapsenkin kanssa. Itse olen aikoinani käynyt työhaastattelussa lapsen kanssa. Olen kysynyt etukäteen,että voinko ottaa mukaan ja eipä siihen ollut estettä. Työpaikan sain.
Ei tarvinnut laittaa lasta päivähoitoon sen takia,että haen töitä :) mut tänä päivänä taitaa olla niin avutonta porukkaa nämä äidit,että ilman hoitotätiä ei elämästä tule mitää ja jos eikynnet ja kuontalo oel kunnossa.
Jokainen lapsi olisi mielummin kotihoidossa kuin hoidossa vieraalla jos vain vanhemmat on vähäänkään kunnollisia.
Älä jauha sontaa. Meidän poika ainakin menee mielummin päiväkotiin leikkimään kaveriensa kanssa kuin jää päiväksi kotiin isänsä kanssa. Eikä minun mieheltäni onnistu työhakemusten väsääminen ja haastatteluissa käynti vilkkaan pojan kanssa. Onneksi poika on jo eskari-ikäinen, niin ei ole ongelmaa.
 

Yhteistyössä