vetoomus äitiyspäivärahan yhdenmukaistamisesta

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mitä mieltä olette? Miks isotuloiset tarvitsevat enemmän rahaa kun pienituloiset ollessaan kotona perhevapaalla. Olisiko mahdollista suomeen kehittää järjestelmä jossa kaikki työssäkäyvät saisivat saman verran äitiyspäivärahaa? Jonkinlainen portaikko tähänkin tietysti pitäisi tehdä.

Esim.
1.Henkilöt jotka ovat olleet yhtäjaksoisesti työssä vähintään 24 kk ennen äitiysloman alkamista

2. henkilöt jotka ovat olleet opiskelijoita / toimeentulotuella enne äitiysloman alkamista

3. henkilöt jotka ovat olleet työssä alle 24kk ennen äitisloman alkamista


1. noin 1500 kk netto

2. Sama määrä mitä saisi olleessaan työttömyyspäivärahalla

3. noin 1200e kk netto

Ja viel niin et koko ajalta saisi saman määrän tukea..
 
"Kaiku"
Jos on isot palkkatulot, on oikeutettu isompaan äitiyspäivärahaan. Tämä on minun mielipiteeni. Miksi jonkun, joka ei esimerkiksi ole opiskellut pitkään ja hankkinut hyvää työpaikkaa ja hyvää elintasoa, pitäisi saada sama raha äitiysloman ajalta kuin jonkun joka näin on tehdyt. Saa kivittää. Eli itse en ainakaan allekirjoittaisi.
 
"niinpä"
[QUOTE="Kaiku";25077700]Jos on isot palkkatulot, on oikeutettu isompaan äitiyspäivärahaan. Tämä on minun mielipiteeni. Miksi jonkun, joka ei esimerkiksi ole opiskellut pitkään ja hankkinut hyvää työpaikkaa ja hyvää elintasoa, pitäisi saada sama raha äitiysloman ajalta kuin jonkun joka näin on tehdyt. Saa kivittää. Eli itse en ainakaan allekirjoittaisi.[/QUOTE]

Jos on maksanu veroja yli 24kk, totta helvetissä pitää saada enemmän kuin jos ei ole
 
vire
[QUOTE="Kaiku";25077700]Jos on isot palkkatulot, on oikeutettu isompaan äitiyspäivärahaan. Tämä on minun mielipiteeni. Miksi jonkun, joka ei esimerkiksi ole opiskellut pitkään ja hankkinut hyvää työpaikkaa ja hyvää elintasoa, pitäisi saada sama raha äitiysloman ajalta kuin jonkun joka näin on tehdyt. Saa kivittää. Eli itse en ainakaan allekirjoittaisi.[/QUOTE]

Minä olen pienipalkkainen ja olen samaa mieltä... kyllä se on oikeudenmukaista, että se on tuloihin suhteutettu.
 
Olen sitä mieltä, että työtuloihin sidottu äitiyspäiväraha on hyvä juttu.

[QUOTE="vieras";25077669] Miks isotuloiset tarvitsevat enemmän rahaa kun pienituloiset ollessaan kotona perhevapaalla. [/QUOTE]
Monella isotuloisemmalla on myös isommat kuukausittaiset asumismenot. Olisi kohtuutonta vaatia heitä myymään omistusasuntonsa ja muuttamaan äitiyspäivärahakauden ajaksi kauoungin vuokra-asuntoon. Se ei ainakaan kannustaisi lastentekoon saati lasten kotihoitoon.
 
"Tiina"
Ei pitäisi yhdenmukaistaa!! Iso tuloinen on maksanut jo vuosia veroja ja sen tähden on ehdottomasti oikeutettu tuloihin verrattavaan äitiyspäivärahaan! Olisi todella epäoikeudenmukaista että joku joka on muutenkin ollut esim. opiskelija tai työtön saisi saman suuruisen summan!
Tehdystä työstä ja maksetuista veroista se äitiyspäiväraha kuuluu kertyä!
 
"vieras"
Eli olette sitä mieltä ttä hyvätuloisten vanhempien lasten tulisi saada myös enemmän lapsilisää ja opintorahaa. Ovathan tottuneet elämään leveämmin ja saamaan kaikkea kivaa. Eihän tätä etuutta voi poistaa heiltä myöhemminkään..

Ja se mitä tulee asuntoihin niin onhan toinen vanhemmista edelleen töissä, harvassa perheessä molemmat vanhemmat kotiin jää kun perheeseen tulee uusi tulokas..

Olen itse opiskellut 6.5vuotta ja kuukausitulot ovat ihan ok. Mutta silti näen tässä suuren eriarvoisuuden.

Eihän yhteiskunnan kuulu maksaa kenenkään ökytaloja ja ylisuuria asuntolainoja?! Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain ihan väärin?

Yhteiskunnan tarkoitushan on oikeasti tukea niitä pienituloisempia kansalaisia. Voisihan vaikka olla niinkin että kun tulot menee yli X € yhteiskunta ei maksaisi centtiäkään. Tälläiset perheet voisivat hommata esim. kodinhoitajan hoitamaan lastaan. Ihan kuten joskus 80-luvulla jolloin hyvätuloiset eivät saaneet lapsilleen kunnallista hoitopaikkaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25077935]Eli olette sitä mieltä ttä hyvätuloisten vanhempien lasten tulisi saada myös enemmän lapsilisää ja opintorahaa. Ovathan tottuneet elämään leveämmin ja saamaan kaikkea kivaa. Eihän tätä etuutta voi poistaa heiltä myöhemminkään..

Ja se mitä tulee asuntoihin niin onhan toinen vanhemmista edelleen töissä, harvassa perheessä molemmat vanhemmat kotiin jää kun perheeseen tulee uusi tulokas..

Olen itse opiskellut 6.5vuotta ja kuukausitulot ovat ihan ok. Mutta silti näen tässä suuren eriarvoisuuden.

Eihän yhteiskunnan kuulu maksaa kenenkään ökytaloja ja ylisuuria asuntolainoja?! Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain ihan väärin?

Yhteiskunnan tarkoitushan on oikeasti tukea niitä pienituloisempia kansalaisia. Voisihan vaikka olla niinkin että kun tulot menee yli X € yhteiskunta ei maksaisi centtiäkään. Tälläiset perheet voisivat hommata esim. kodinhoitajan hoitamaan lastaan. Ihan kuten joskus 80-luvulla jolloin hyvätuloiset eivät saaneet lapsilleen kunnallista hoitopaikkaa.[/QUOTE]

Oikeasti, Suomessa on todella vähän ihmisiä, joille
 
"hömppö"
Siis en ikipäivänä allekirjoittais tuommosta! Jos on nähnyt vaivaa opiskella ammatti ja käydä töissä niin sillon on oikeutettu suurempaan äitiyspäivärahaan kuin se joka jää peruskoulun jälkeen kotiin lorvimaan.
 
näin
En ihan täysin samaa mieltä ole, mutta esim opiskelijoiden pitäisi ehdottomasti saada enemmän äitiysrahaa! Opiskeluaikana perheen perustamista pitäisi kannattaa ja saada Suomessa syntyvyys kasvamaan ja synnytysikä laskemaan.
Minimiäippärahan pitäisi olla kyllä suurempi, eikä näin räikeä ero mitä nyt on.

Sitä ei nimenomaan pitäisi kannattaa että kouluttaudutaan 10vuotta ja junnaillaan ja junnaillaan kunnes sitten hedelmällisyyden tuolla puolen saatetaan se yksi lapsi tehdäkin, noin yhteiskunnan kannalta.
Opiskelijaäiti tekee tuplatyön miltei aina, mitä pitk''n työssä ollut äiti, joten ansaitsee jopa isommat äippärahat kuin se 35v sihteerimamma, kun taas opiskelija äiti käy esim yliopistossa ja vielä töissäkin ne päivät mit' suinkin ehtii, kuka voi sanoa egttei hän ansaitsisi enempää?

H'n nyt ei vain satu tienaamaan helvetisti opintotuilla ja sillä minimillä mitä saa töitä tehdä ettei niitäkin viedä. Opiskelijaäitihän ei saa yleensä edes opintotuen asumislisää mit' lapsettomat ovat saaneet opiskellessaan. Hullua.
 
[QUOTE="vieras";25077935]Eli olette sitä mieltä ttä hyvätuloisten vanhempien lasten tulisi saada myös enemmän lapsilisää ja opintorahaa. Ovathan tottuneet elämään leveämmin ja saamaan kaikkea kivaa. Eihän tätä etuutta voi poistaa heiltä myöhemminkään..
[/QUOTE]

Mitä ihmettä nyt horiset? Ensin kysyit mielipidettä äitiyspäivärahan tasapäistämisestä ja kun siihen vastattiin niin oletat, että olemme samalla ilmoittaneet kantamme myös lapsilisäkysymykseen ja opintoraha-asiaan?
 
  • Tykkää
Reactions: HuutoYössä
nooh
[QUOTE="hömppö";25077991]Siis en ikipäivänä allekirjoittais tuommosta! Jos on nähnyt vaivaa opiskella ammatti ja käydä töissä niin sillon on oikeutettu suurempaan äitiyspäivärahaan kuin se joka jää peruskoulun jälkeen kotiin lorvimaan.[/QUOTE]

Lorvimaan?
Minä opiskelin yliopistossa ja viikonloput ahersin työtä, en tietenkään tienannut vetusti, vaikka paljon työtä elääksemme teinkin, naurettavaa että joku vetää yli kahden tonnin äippärahoja kun toinen saa satasia. Ei tarvitse olla mikään tasaäippäraha sitä en itsekään kannata, mutta olisi nyt edes vähän kohtuullisempaa. Kauheen kannustavaa tehdä lapsia alle 30vuotiaana saati sitten suositeltuna 20-25v iässä!
Vaikka yhteiskunnassamme on tämä syntyvyys/korkean synnytysiän ongelma. Enpä ihmettele miksi...
 
[QUOTE="vieras";25077935]Eli olette sitä mieltä ttä hyvätuloisten vanhempien lasten tulisi saada myös enemmän lapsilisää ja opintorahaa. Ovathan tottuneet elämään leveämmin ja saamaan kaikkea kivaa. Eihän tätä etuutta voi poistaa heiltä myöhemminkään..

Ja se mitä tulee asuntoihin niin onhan toinen vanhemmista edelleen töissä, harvassa perheessä molemmat vanhemmat kotiin jää kun perheeseen tulee uusi tulokas..

Olen itse opiskellut 6.5vuotta ja kuukausitulot ovat ihan ok. Mutta silti näen tässä suuren eriarvoisuuden.

Eihän yhteiskunnan kuulu maksaa kenenkään ökytaloja ja ylisuuria asuntolainoja?! Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain ihan väärin?

Yhteiskunnan tarkoitushan on oikeasti tukea niitä pienituloisempia kansalaisia. Voisihan vaikka olla niinkin että kun tulot menee yli X € yhteiskunta ei maksaisi centtiäkään. Tälläiset perheet voisivat hommata esim. kodinhoitajan hoitamaan lastaan. Ihan kuten joskus 80-luvulla jolloin hyvätuloiset eivät saaneet lapsilleen kunnallista hoitopaikkaa.[/QUOTE]

Huomasitko sä ajatella ollenkaan sitä, että hyvätuloinen maksaa myös veroja paljon enemmän? Miksi siis ei voisi saada parempaa äitiysrahaa, jos on enemmän maksanut verojakin?

Ja tuohon "Voisihan vaikka olla niinkin että kun tulot menee yli X € yhteiskunta ei maksaisi centtiäkään".
Pitäisikö se sitten olla niinkin, että jos yhteiskunta ei senttiäkään maksa, niin ei tarvitse maksaa senttiäkään verojakaan? Miksi maksaa, jos ei mitään saisi vastaan.

Tällä hetkellä jo esim. terveydenhoitopalveluiden ja muiden palveluiden ylläpitoonhan menee paljon suurempi osa hyvätuloisen verorahoja, kuin pienempi tuloisen...
 
"hömppö"
Lorvimaan?
Minä opiskelin yliopistossa ja viikonloput ahersin työtä, en tietenkään tienannut vetusti, vaikka paljon työtä elääksemme teinkin, naurettavaa että joku vetää yli kahden tonnin äippärahoja kun toinen saa satasia. Ei tarvitse olla mikään tasaäippäraha sitä en itsekään kannata, mutta olisi nyt edes vähän kohtuullisempaa. Kauheen kannustavaa tehdä lapsia alle 30vuotiaana saati sitten suositeltuna 20-25v iässä!
Vaikka yhteiskunnassamme on tämä syntyvyys/korkean synnytysiän ongelma. Enpä ihmettele miksi...
No jos rahan takia lapsia tekee niin sillon sun on tehtävä ne sit kun oot ehtiny olla töissä vähintään puoli vuotta ;)
 
"sama"
[QUOTE="hömppö";25078066]No jos rahan takia lapsia tekee niin sillon sun on tehtävä ne sit kun oot ehtiny olla töissä vähintään puoli vuotta ;)[/QUOTE]

Ei kai kukaan nyt rahan takia lapsia tee? Tämän perjaatteen mukaan nämä iäkkäät kouluttautuneet sitten tekevät nimenomaan suurien rahojen takia kun me opiskelijaäidit pelkästä rakkaudesta. :D
Juu ei sentään.
 
Blue
[QUOTE="vieras";25077669]Mitä mieltä olette? Miks isotuloiset tarvitsevat enemmän rahaa kun pienituloiset ollessaan kotona perhevapaalla. Olisiko mahdollista suomeen kehittää järjestelmä jossa kaikki työssäkäyvät saisivat saman verran äitiyspäivärahaa? Jonkinlainen portaikko tähänkin tietysti pitäisi tehdä.

Esim.
1.Henkilöt jotka ovat olleet yhtäjaksoisesti työssä vähintään 24 kk ennen äitiysloman alkamista

2. henkilöt jotka ovat olleet opiskelijoita / toimeentulotuella enne äitiysloman alkamista

3. henkilöt jotka ovat olleet työssä alle 24kk ennen äitisloman alkamista


1. noin 1500 kk netto

2. Sama määrä mitä saisi olleessaan työttömyyspäivärahalla

3. noin 1200e kk netto

Ja viel niin et koko ajalta saisi saman määrän tukea..[/QUOTE]

En todella allekirjoita!! Jokainen joka tekee töitä ennen äitiyslomaa on oikeutettu korotettuun rahaan. Ja miksi taas ne jotka eivät ole töitä ennenkään tehneet olisivat milläänlailla oikeutettuja saamaan isompaa rahaa äitiyslomallakaan.
 
"hmmm"
En todella allekirjoita!! Jokainen joka tekee töitä ennen äitiyslomaa on oikeutettu korotettuun rahaan. Ja miksi taas ne jotka eivät ole töitä ennenkään tehneet olisivat milläänlailla oikeutettuja saamaan isompaa rahaa äitiyslomallakaan.
Sitä alinta voisi korottaa myös siinä tapauksessa jos äiti on opiskelija, minusta silloin etenkin ansaitsee korotuksen. :)
Sekin on työtä siinä missä normaali työ, siitä vaan ei makseta niin paljoa että se äitiysrahoja nostaisi...
 
Blue
[QUOTE="hmmm";25078121]Sitä alinta voisi korottaa myös siinä tapauksessa jos äiti on opiskelija, minusta silloin etenkin ansaitsee korotuksen. :)
Sekin on työtä siinä missä normaali työ, siitä vaan ei makseta niin paljoa että se äitiysrahoja nostaisi...[/QUOTE]

Olet toisaaltaan ihan oikeassa, mutta tähänkin pitäisi musta sitten vetää jonkinlainen raja. Mulla ei ole kiinnostusta maksaa elätystä niille jotka on "elämäntapaopiskelijoita", eli jotka lorvivat yliopistossa kymmenenkin vuotta (tekemällä kurssin silloin, toisen tällöin ja sinne tänne muutama vauva väliin) valmistumatta (tai saamatta mitään muutakaan aikaan).
 
"heips"
Olet toisaaltaan ihan oikeassa, mutta tähänkin pitäisi musta sitten vetää jonkinlainen raja. Mulla ei ole kiinnostusta maksaa elätystä niille jotka on "elämäntapaopiskelijoita", eli jotka lorvivat yliopistossa kymmenenkin vuotta (tekemällä kurssin silloin, toisen tällöin ja sinne tänne muutama vauva väliin) valmistumatta (tai saamatta mitään muutakaan aikaan).
No mutta samahan se on "lorviiko" kotona ennen, jälkeen vai kesken opintojen. Olin minäkin ns 8vuotta yliopistossa, kun olin siinä välissä äityslomalla, mutta kun olin läsnäolevana, kävin samaan tahtiin mitä muutkin, ainoastaan yhdessä jaksossa tein pohjat, koska en ollut järkeillyt kursseja ja sain vain yhden siihen... :D
Vai tarkoititko sellaisia jotka oikeasti lorvivat siellä? Eihän äitiysloma kesken yliopistoa ole lorvimista? :)
Tein itseasiassa jopa sinä aikana muutaman tentin, joten vähemmän minä tavallaan yhteiskunnalle taakka olin kuin moni muu joka ennen tai jälkeen opintojen "lorvii". :) Enhän saanut opintotukea silloin vaikka tentinkin, toisin kuin olisin saanut muuten.
 
Blue
[QUOTE="heips";25078174]No mutta samahan se on "lorviiko" kotona ennen, jälkeen vai kesken opintojen. Olin minäkin ns 8vuotta yliopistossa, kun olin siinä välissä äityslomalla, mutta kun olin läsnäolevana, kävin samaan tahtiin mitä muutkin, ainoastaan yhdessä jaksossa tein pohjat, koska en ollut järkeillyt kursseja ja sain vain yhden siihen... :D
Vai tarkoititko sellaisia jotka oikeasti lorvivat siellä? Eihän äitiysloma kesken yliopistoa ole lorvimista? :)
Tein itseasiassa jopa sinä aikana muutaman tentin, joten vähemmän minä tavallaan yhteiskunnalle taakka olin kuin moni muu joka ennen tai jälkeen opintojen "lorvii". :) Enhän saanut opintotukea silloin vaikka tentinkin, toisin kuin olisin saanut muuten.[/QUOTE]

Ethän sinä sitten lorvinut jos kerran opiskelit täysillä koko ajan, joten turhaan itseäsi tähän rinnastat.

Ei äitiysloma kesken yliopisto-opiskelujen tarkoita että silloin lorvii.

Tarkoitan nimenomaan niitä jotka siellä lorvivat. Vaihtavat pääainetta tietyn väliajoin (jotteivat vahingossakaan saa mitään valmiiksi asti etteivät vahingossakaan valmistu), tekevät minimit koko ajan ja istuvat lähinnä yliopiston kahvilassa ja koittavat olla niin fiinejä ja akateemisia.
 
"sama"
Ethän sinä sitten lorvinut jos kerran opiskelit täysillä koko ajan, joten turhaan itseäsi tähän rinnastat.

Ei äitiysloma kesken yliopisto-opiskelujen tarkoita että silloin lorvii.

Tarkoitan nimenomaan niitä jotka siellä lorvivat. Vaihtavat pääainetta tietyn väliajoin (jotteivat vahingossakaan saa mitään valmiiksi asti etteivät vahingossakaan valmistu), tekevät minimit koko ajan ja istuvat lähinnä yliopiston kahvilassa ja koittavat olla niin fiinejä ja akateemisia.
Jep, näitä tosiaan on. heh:D
 
"vieras"
Mitä ihmettä nyt horiset? Ensin kysyit mielipidettä äitiyspäivärahan tasapäistämisestä ja kun siihen vastattiin niin oletat, että olemme samalla ilmoittaneet kantamme myös lapsilisäkysymykseen ja opintoraha-asiaan?
Niin samaa mieltä. Itse en missään nimessä kannata mitään yhdenmukaistamista äitiyspäivärahaan. Monet hyvätuloiset ovat opiskelleet pitkään, kituuttaneet opintotuella samaan aikaan kuin pk:sta amikseen menneet ex-luokkakaverit ovat jo töissä eli tienaamassa. Valmistuttuaan nämä hyvätuloiset maksavat suhteessa enemmän veroja. Vai kannattaako ap. myös tasaveroa ja yhtä suuria päivähoitomaksuja tuloista riippumatta?
 

Yhteistyössä