Vielä muita joilla LA elokuussa 2014? :)

Iiris_lorea
On kyllä tosi mukava kuulla myös toisesta joka ulkomailla odottaa. Me tosiaan muutimme tänne vasta lauantaina ja tuona päivänä sitten plussasinkin :) Suomessa olen esikoisen kanssa kirjoilla ja tätä Ranska-Suomi väliä reissaillaan. Käyn siis neuvolassa Suomessa. Alkuunhan mulla on vasta eka neuvola 14+5 jolloin on myös sokerirasitus ja tuo myöhäisempi nt-seulonta. Mutta siis täällä Ranskassa me elellään kuitenkin tämä alku tuonne toukokuuhun asti. Suomessa siis synnytän yms loppuajan raskauden seuranta myös suomessa :)

Kkamilla
Meillä esikoinen syntyi elektiivisellä sectiolla suurikokoisuuden vuoksi. Itse olen suht hoikka ja normaalipainoinen ja raskauden ajan sokeriseulonta (pcon vuoksi) oli normaali. Silti poika kasvoi yläkäyrien yläpuolella ja kävin Taysissa seurannassa viikottain. Poika piti käynnistää jo 37-38 viikolla mutta kandi laitto mut kotiin kypsytteleen paikkoja, tuon käynnin jälkeen mut laitettiin joka kerta kotiin "kypsytteleen paikkoja" kunnes 41+2 käynnillä osaston ylilääkäri mittasi 45min ja pienin mitta minkä sai oli 5300g :D siitäpä jouduin suoraan sitten leikkuriin ja poika syntyi 41+3 mitoilla 46100g ja 53cm py oli39cm :D mutta kyllä mua pitkään syntymän jälkeen kaiversi tuo etten päässyt normaalisti synnyttämään, koska siihen olin hengisesti valmistunut koko pitkän raskauden. Pääasia kuitenkin että minä ja poika voitiin hyvin! :)
Nyt joudun siis kahteen otteeseen tässä raskaudessa sokerirasituksiin tuon sikiön makrosomian vuoksi. Ja tiedän että tätä yksilöä ei päästetä tuonne 42 viikolle asti koska esikoinen ollut suuri :)
Olisi ihana päästä kokemaan normaali synnytys ja siihen pyrin tässä raskaudessa. Paranin tosi hyvin tuosta sectiosta mutta kroppa taas ulkonäöllisesti ei :D

Mutta on kyllä jännä miten nämä pari viikkoa ovat olleet erilaisia verrattuna ensimmäiseen raskauteen. Vieläkin olen lähes oireeton ja vointi oikein hyvä. Vähän rinnoissa huomasin eilen turpeutta ja pistelyä. Mites muut joilla useampi raskaus takana, ovatko olleet erilaisia?
Mullahan tuli esikoisesta +26kiloa suurin osa oli kyllä turvotuksia ja synnärille jäi 15kg, heinäkuussa -13 olinkin jo neljäkiloa pienempi mitä olin ennen raskautta, mutta olisi ihana että tässä raskaudessa painoa ei tulisi niin paljon.. :) …sais ees normi kegät jalkaan ;)

Hemutus ja ? 5+0
 
Viimeksi muokattu:
Hei vain! Täältä mukaan elovauvoihin ilmoittaudun, kyseessä esikoinen joka vihdoin kahden vuoden yrityksen jälkeen tarttui mukaan juuri ennen kun oltiin lähdössä hoitoja kohden. LAksi vau.fin laskurilla sain 1.8.14, nyt menossa siis 4+6. Minä olen 22 ja mies 25, synnytyssairaalana tulee olemaan Khks. Ja kyllä vain toisilla alkaa ajoissa raskausoireet, jatkuva etova olo (mikä aamupahoinvointi!?!?), rinnat todella kipeet ja menkkamaiset tuntemukset. Eka neuvolakäynti 16.12 ja ajattelin varata varhaisultran yksityiseltä :)
 
Turvotuksesta täällä ei kyllä masu näy nimeksikään. ihan littana on. Mutta Eikös se oo ihan normaalia että jo raskaanaolleilla vatsalihakset antaa masulle nopeemmin myöden niin alkaa näkyäkin aikaisemmin. Masua odotellessa.

Pinsuli, ihana plussa siellä kuvattu :)

Iiris, hienostippa Saksassakin hoidetaan nää äitiysasiat. Kelpaa teidän siellä odotella :)

Maarii Onnea plussasta ja tervetuloa!

Sani_ voi sinua, toivon kovasti parempia oloja sinne !:heart:

Kamilla sullapas on ollut ihanteellinen raskaus, jos painokin nousi vaan 6kg etkä kärsiny pahoinvoinnista!

Hemutus mua pelottaa myös aika paljonkin tuo ''iso'' vauva. Mää olen tosi laiha ja kapea. Hyvä, että sä pääsit heti kuitenki sit siihen sektioon, ettei tarvinnu yrittää liian isoa vauvaa alakautta. Nykyisin syntyy muutenkin paljon yli nelikiloisia vauvoja. itse toivoisin että omani pysyis siellä lähempänä 3kg. Mut eiköhän ne lääkärit sit mittaile että mitä sieltä mahtuu tulemaan.
 
Mmaria, tervetuloa! :) Onnea plussasta, lisäilen sut tuota pikaa listalle.

Kkamilla, mää synnytin esikoisen alateitse. Oon tosi siro, 157cm ja ilman raskauden painoa siinä 45-50kg huittamilla. Esikoinen painoi syntyessään 3590g ja se oli ilmeisesti ihan sopiva meikäläisen lantiolle, vaikka siitä ponnistamisesta ei meinannutkaan aluksi mitään tulla :D Mutta eikös se niin mene että jos esikoinen on leikattu, niin yleensä kakkonenkin leikataan?

Fiinaliina Neuvolassa ja äitiyspolilla mittaillaan kyllä lantio :) Mutta kun oot itse siro, niin tuskinpa sulle isoa vauvaa tulee! Ja siihenhän voi vaikuttaa itsekin, älä syö hirveesti sokeria ;)

Oireista, niitä ei ole hirveästi taas tänään ollut. Inhottavaa! Ainut minkä veikkaan oireeksi on se, että haistan huoneen toisesta päästä kun esikoisella on kakka vaipassa XD Alavatsassa ei ole jomotuksia, ehkä pieni painon tunne. Nälkä on kyllä KOKO AJAN. Mutta ei väsytä, ei pissata.

Ja mun ultaus/neuvola on vasta kolmen viikon päästä!! Olkaa onnekkaita te joilla on varhaisultra, teidän pitää oottaa vaan kaks viikkoa D:

Pinsuli 4+6 <3 (Pikkusella on jo tekonimikin, mutta en uskalla vielä käyttää sitä kun en tiedä onko tuolla mitään...)
 
Mullakin kurnii maha jatkuvasti!:D mutta väsymystä mulla ei ole pikemminkin plussan jälkeen olen valvonut joka yö tosi myöhään ja sitten vasta nukahtanut. Tosin pitäisi ehkä jättää puhelin eri huoneeseen yöksi ku tulee sitten väkisin puhelimella selattua nettiä ja vauvafoorumeta! Miten siinnä nyt maltat nukkua ja aamulla silmät ristissä sitten :D Nannaa 5+2 :)
 
Mmaria: Onneksi olkoon ja tervetuloa joukkoon!!

Pinsuli: Tuo hajuaisti on hyvä merkki! Odottelen itse milloin toi alkaa mulla, sillä mulla on normaalisti aivan olematon hajuaisti. Siis en haista juttuja, mitä kaikki ympärillä haistaa aina ihan selvästi. Musta on tullut sen myötä vähän ylihygieeninen, pelkään aina että haisen hielle, kun en itse haista...olis ihanaa (?) kokea hajuja ekaa kertaa kunnolla! Jostain kanssa luin että kaikkia kemikaaleja pitäis välttää ja tuli toi deodorantti mieleen. Nyt taidan ehkä ylireagoida? Mut käyn ehkä ostamassa jotain vähän luomumpaa dödöä ja shamppoota, niin ei tuu sitä kautta mitään extraa kehoon.

Nannaa: Mulla kanssa nää vauva foorumit on aika addiktoivia just nyt...on niin ihanaa fiilistellä!

Hemutus: Ihanaa että voit synnyttää Suomessa!! Mua vähän pelottaa että jos en sitten synnytyksessä yhtään ymmärrä mitä ympärillä tapahtuu...

Eilen iski järjetön väsymys. Kävin pitkälleni kahdeksan aikaan ja nukahdin heti. Ja heräsin pari tuntia sitten. Eli sellaset 13 tunnin pikku unet vedin sitten...

Mites muuten: luin että hampaat olis hyvä hoitaa nyt kuntoon? Ootteks te muut varailemassa hammaslääkäriaikoja?

Iiris_lorea 5 + 4
 
Viimeksi muokattu:
Mulle tuli mieleen tosta iiriksen kommentista, että miten te muut suhtaudutte noihin kemikaaleihin ja muihin. Värjäättekö esim. hiuksianne raskauden aikana? Tai välttelettekö joidenkin tiettyjen aineiden käyttöä?

Miten muuten te joilla on jo lapsia, niin ootteko tsekanneet onko tein baby painanu noin suunnilleen saman verran kuin te itse olette syntyessänne painaneet? Meinaan sitähän sanotaan, että äidin oma syntymäpaino antaa aikahyvin vinkkiä vauvan painolle.

Pinsuli meilläkin on työnimi ja se on Vauva, ihihi, pitkään kun ollaan lasta toivottu ja nyt se on tulossa niin halutaan vaan puhua ihan vaan Vauvasta ;)

Mmaria, se on totta että neuvoloiden ja ultrien jälkeen sit näkee tilannetta paremmin, et keillä muuttuu!
 
Koitin soittaa sitä aikaa verikokeisiin, mutta en päässyt :( Olisi pitänyt käydä ensin lääkärin vastaanotolla ottamassa lähete ja täällä ajat tiukilla ja verikokeita otetaan vain kahdesti viikossa :/ Katsoo, jos tänään löytäisin tuosta lähiapteekista predictor early testin niin voisi sen tehdä huomen aamulla ja digin sitten lauantaina :)

Ja tervetuloa kaikille uusille :)
 
1.8. tosiaan on suosittu :D Katsotaan, sitten kuinka moni todellisuudessa synnyttää silloin. Meidän esikoinen syntyi laskettuna päivänä, mutta se tuskin kertoo vielä mitään tästä kakkosesta.

Tervetuloa taas uusille :wave:

Minä myös olen ihan koukussa näihin vauvapalstoihin. Esikoisen aikaan kirjoittelin myös toisella palstalla, mutta silloin huomattavasti vähemmän. Tosin siitä jäi kyllä aivan ihana vertaistukiryhmä henkiin ja edelleen lasten ollessa nyt yli 4-vuotiaita niin päivittäistä keskustelua on seitsemän äidin kesken. Kerran järjestettiin yhteistapaaminen ja osa on sitten enemmänkin nähnyt toisiaan kun asuvat samassa kaupungissa.

Esikoisen synnytin alakautta ja tämänkin kyllä mielelläni, mikäli mitään kummaa ei tule eteen. Sf-mitta huiteli tuolloin ihan omissa lukemissaan, mutta poika oli syntyessään 3752g ja 52 cm pitkä ja oikein hyvin meni synnytys. Siitä jäi siis vain hyvät muistikuvat, mutta silti vähän pelottaa nyt etukäteen. Kai se kuuluu asiaan ja onhan tuohon ajatukseen taas aikaa tottua tässä.

Hammaslääkärissä kävin juuri ja yhtä reikää menossa vielä paikkaamaan tammikuussa. Vähän sattumalta se osui nyt kohdalle sopivaan aikaan, mutta hyvä kun tulee hoidettua.

Tosiaan, mahaa odotellessa :) Vielä ei minulla ole kyllä mitään turvotusta. Enemmänkin toisinpäin, kun ei ole oikein ruoka eikä herkutkaan maistuneet.
 
Kkamilla mä synnytin esikoisen alakautta, autettiin imukupilla pihalle kun sykkeet romahti liian alas ja syy siihen oli virhetarjonta, syntyi kasvot edellä ja oli ilmeisesti ollut puristuksissa. Poika oli kuitenkin aika pienikokoinen omasta mielestä, 3210g, 50cm pitkä. Syntyi viikolla 40+4.
Tämän toisen kanssa hiukan pelottaa synnytys, mitä jos tulee samanlaisia komplikaatioita matkaan ja vauvaa ei saada ajoissa pois jne.. Pitänee varmaan pelkopolilla käydä taas juttelemassa.

Oireita ei pahemmin oo, hirveä väsy vain. Tänään testiin kyllä piirtyi vahva viiva eli kai siellä tosiaan jotain ainakin tapahtuu :) ! Varhaisultrasta sovittiin ukon kans, et ei mennä ainakaan yksityiselle. Aika luottavainen olo että kaikki on ja tulee menemään hyvin. <3
 
Kemikaaleista, mää en kyllä niitten kanssa lähde ylireagoimaan. Käytän edelleen deodoranttia, saippuoita ja niitä shampoita, mitkä pitää mun hiukset kurissa. Hiuksia en värjää raskausaikana, se nyt ei muutenkaan hyvää tee hiuksille.

Niinu88, mullakin oli ponnistusvaiheessa yhtäkkiä imukuppi synnytyssalissa, eikä kukaan kätilöistä tai lääkäreistä kertonut mulle yhtään mitä tapahtuu (vauvan sydänäänet oli laskenu vähän väliä pitkin synnytystä) ja jossain vaiheessa pienen sydänäänet kävi kuudessakymmenessä :/ Mutta sitten ne nousi onneksi heti, eikä imukuppia tarvittukaan ja sain sitten ihan ite ponnistettua pojan pihalle. Mutta mulla on vähän sama, en ehkä ihan pelkopolia tarvi (paitsi ehkä lähempänä synnytystä), mutta tutun neuvolantätin kanssa haluan kyllä käydä sen synnytyksen läpi. Onneks kuitenkin mitkään synnytykset ei ole samanlaisia. :)

Hampaista, kävin just sinä päivänä hammaslääkärissä ku plussasin, ja multa paikattiin kaks isoa reikää.
 
Viimeksi muokattu:
Pinsull
Kommentoin tohon sectio asiaa. Siis jos esikoinen on sectoitu ei se poissulje tavallisen alatiesynnytyksen mahdollisuutta seuraavissa raskauksissa. Tässä tapauksessa siis on mahdollista päästä myös synnyttämään alakautta vaikka eka olisikin sectoitu :) TOSIN jos äiti haluaa section saa hän sen myös ilman sen kummempia lupia/pyyntöjä/hakemuksia :)

Hampaista
Juuri ennen lähtöä kävin hammaslääkärissä ja suussa olisi vielä yksi paikkaamaton reikä joka paikataan sitten helmikuussa kun käyn Suomessa.

Kemikaaleista
Elän elämää kuin tähänkin asti. Jos hiukset pitää värjätä niin värjään ne. Näin toimin esikoisenkin kohdalla. Tosin mun värjääminen on raidoittamista vain. Dödöt ja muut menee ihan samaanmalliin kuin ilman raskauttakin.

Turvotuksia
Ei mitään :D
 
Minäkään en lähde ylireagoimaan päivittäisten kemikaalien kanssa. Eli deodorantit, hiuslakat, saippuat, shamppoot pysyy ihan samoina. Hiuksia en värjää muuenkaan, joten ei tule sitä pohdittavaksi tässä raskausaikana. Töissä sitten läträänkin vähän tujumpien kemikaalien kanssa ja siitä olikin aiemmin täällä jo puhetta. Pahimmat nyt saan vältettyä kun kerroin jo esimiehelle raskaudesta, mutta aika monta "harmitonta" on edelleen käytössä. Yhdelle työkaverillekin varmaan pitäisi jossain vaiheessa kertoa ettei ihmettele, miksi sysään yhden viikottain tehtävän työn aina hänelle enkä koskaan tee itse.

Hemutus kyseli raskauksien eroista. Tähän mennessä on mennyt yhtä oireettomasti kuin edellinenkin. Näin oireettomana sitä melkein toivoisi pientä pahoinvointia, että olisi jotain konkreettista, mutta jos sellainen alkaisi niin varmasti olisin heti eri mieltä.

Työnimestä en tiedä. Ei meillä edelliselläkään ollut mitään nimeä. Pieneksi minä tuota masuvauvaa kutsun, kun sitä mielessäni puhuttelen "Pidä pieni siellä kovasti kiinni" :)

Eli olisikohan se sitten toistaiseksi: mariet ja pieni 4+6
 
Mäkin voisin tulla mukaan. :) Mulla menkkojen mukaan La 30.07, mut aikaisempien kokemusten perusteella, uskoisin et la siirtyy elokuun puolelle. :) Täällä kirjoittelee marza, 33 vuotias neljän lapsen äiti. Viidettä siis odotellaan ja vähän yllärinä tämä raskaus tuli. :D Meidän muut lapset on syntyneet -07, -09, -10 ja -12, eli vanhin on 6v ja nuorin 1,5v. :)

Mulla on kaikki raskaudet sujuneet oikeastaan täysin ongelmitta, joten en nytkään odota mitään sen kummempaa. :D

marza ja vauva 5+1
 
Me ei olla kerrottu raskaudesta vielä kenellekkään muulle, kun mun toiselle siskolle.
Tuo isompi poika on kyllä niin huono pitämään salaisuuksia, että hänelle kun kertoisi niin sit tietäis kyllä kaikki :D Eli kerron vasta sitten kun nt-ultra on ohi, tai jos on pakko ottaa mukaan neuvolaan, niin sittenhän saa väkisinkin tietää.. Molemmat pojat on kyllä niin toivoneet pienempää sisarusta ja pyytäny monta kertaa että semmosen synnyttäisin heille.
Taitaa saada ylpeät isoveljet sitten kertoa uutista eteenpäin mummeille ja muille :)

Synnytyksistä.. Molemmat on siis syntyneet alakautta ja ilman ongelmia. Eka synnytys kesti 8,5h ja oli kivuton ja oikeen miellyttävä. Toinen kesti 3,5h, josta kerettiin olla sairaalassa huimat 50min. Ilman kivunlievitystä meni ja oli aivan hirveä se kipu, mut olo oli heti vauvan tultua maailmaan mitä parhain ja toivuin ihan huippu nopeasti tästä synnytyksestä, joten kokonaisuutena kuitenkin parempi. Molemmilla pojilla ollut painoa siinä 3,5kg hujakoilla.
Vähän jo mietityttää, että kuinka kiire kolmosella on sit maailmaan, ettei vaan kotiin syntyis!

Kemikaaleista: Ihan normaalisti käytän deodoranttia, shampoita yms. Ja hiuksiakin aijon värjätä. Tuhma minä. Mutta en kyllä värjää niin tiheään kun tähän asti, eli venytän väliä mahd paljon.

Tervetuloa kaikille uusille, kiva kun porukka kasvaa ja toivottavasti kaikki pysyy mukana :)

Tänään ois rv 4+3, vasta! Aika on kulunu nyt niin hitaasti. Hööh
 
Minulla esikoisen synnytys kesti 6 tuntia, joten jo tämä toinen vähän jännittää, että onko kovin nopea. Lähinnä siis juuri tuon kivunlievityksen kannalta. Toisaalta osaan ehkä nyt vähän paremmin tunnistaa jo ne ennakoivat oireet enkä kuvittele enää pelkäksi harjoitukseksi. Eikä sairaalaan ole pitkä matka, joten tuskin meille mikään kiire kuitenkaan tulee.

Tervetuloa m a r z a :wave:
 
Mulle ei ole edes koskaan tullut mieleen et pitäis välttää jotain kemikaaleja. :D Samoin kaikkien ruoka-aineiden suhteen käytän tervettä maalaisjärkeä, eli en todellakaan ala hysterioimaan mistään tuorejuustoista, kahvista tai mistään muustakaan. Oon kaikissa raskauksissa syönyt niin fetaa, kun vuohenjuustoakin, ja ihan trveitä lapsia on syntynyt. :)

Synnytykset on mulla olleet kans nopeita, poislukien eka synnytys mikä käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi rv 41+6 ja esikoinen syntyi rv 42+2. Muut kolme ovat syntyneet vajaa tunti siitä kun on päästy sairaalaan ja kaksi viimeisintä oon synnyttänyt luomuna. Niin on tarkoitus tehdä nytkin. :)
 
Pinsuli mä olin ehtinyt ponnistaa jonkun 10min kun lääkäri tuli imukupin kans paikalle, kysyin vielä muistaakseni onko pakko ottaa imukupilla, et jaksan kyllä ponnistaa mut ilmeisesti oli pakko. Epari leikattiin, mut muuten ei tullut sisäisiä repeämisiä. Pari päivää synnytyksen jälkeen olo oli jo ihan normaali, pystyin istumaan eikä ollut eparista tietoakaan :D ! Mulla synnytys kesti 22h 39min.
 
Synnytyksestä Mulla käynnistettiin raskaumyrkytyksen vuoksi 39+0 ja synnytyksen kestoksi on merkitty 4h18min, joista 4tuntia avautumista ja 18min ponnistusta. Eli todella nopea ensisynnytys ollut täälläkin :)
Saa nähä kuinka paljon lääkkeet tuohon vaikutti, mutta toivomuksissa olisi että toinen synnytys olisi samanlainen :) Paitsi olisi mukavaa jos puudute ehtisi ruveta vaikuttamaan ;) Pieniä nirhaumia tuli vain ja 4tikkiä kätilö varuiksi laittoi.
 
Niinu88, multakin leikkattiin sit eppari kun ne oli ensin uhannut imukupilla mut sit ei mitään ongelmaa! :D Mun synnytys kesti lääketieteellisesti 17h, mutta synnytyssalissa oltiin 26h ennenku poika synty. Joten toivon syvästi että kakkonen tulis pikkasen nopeemmin. Nimittäin se avautuminen kesti IKUISUUDEN!

Mutta hyvillä mielin tosiaan lähden uuteen synnytykseen, uskon että pystyn paljon parempaan!
 
Moi vaan kaikille! sellanen ihme tässä nyt tais käydä, että raskaana ollaan! Esikoinen syntyi tammikuussa 2013 3v yrittämisen jälkeen ja IVF-hoitojen avulla. Nyt sitten tärähdin tiineeksi ihan omin avuin, vaikka tuubat on tukossa ja PCO-munasarjat. Ihmeitä tapahtuu. Lasketusta ajasta en oo ihan varma, mutta 4.8.2014 vois olla aika lähellä. Kyseessä siis 2. lapsi ja sairaala KYS. ikää mulla 28v
 
Viimeksi muokattu:
Voi jessus, mä oon ihan turvoksissa! Ei meinannu tänään mahtua työhousut kiini :D

Kemikaaleista sen verran, että tänään viimeksi olin kampaajalla pidennyksiä ja värejä parantelemassa :) En siis tosiaankaan varo kemikaalialtistuksia yhtään, kuten en esikoisestakaan varonut.
 

Yhteistyössä