Vielä muita joilla LA elokuussa 2014? :)

Pinsuli Joo, katoinkin että tutunnäkönen nimimerkki :) Meillähän menee aika samaa tahtia tämä lisääntyminen kun sun edellinen on näköjään syntyny 11.1 ja mun 13.1 ja nyt on lasketutajat lähekkäin :)

Tää raskaus sotkee kyl mun työkuviot ihan totaalisesti. Kävin juuri työhaastattelussa ja sain töitä. ehdottoman tärkeetä oli työnantajalle, että oon ens kesänä käytettävissä. no siinä oli hyvä olla vakuuttavasti että ilman muuta olen. Pari päivää aikasemmin sain plussan testiin niin eihän sitä nyt tohdi mennä sanomaan että oon raskaana ja mammaloma kutsuu sit juhannuksen tienoilla. Eihän sitä vielä tiedä miten tässä käy kun niin alussa on. Vähän petturi fiilis ku joutuu valehtelee
 
Mequ: Ihanaa että kävi noin upeasti!! Tervetuloa! Kun itsekin tulin IVF:llä nyt raskaaksi, luomuraskautuminen tuntuu kaukaselta ajatukselta, mutta onneksi ihmeitä sattuu :)

Onpa hyvä kuulla teidän muiden mielipiteitä noista kemikaaleista ja muistakin! Aina ei tiedä mitkä neuvot pitäis ottaa vakavasti, kun ihan kaikki on niin uutta. Kyllä mäkin sitten varmaan relaan shamppoiden kanssa...

Synnytyksistäkin on hyvä kuulla kokemuksia! Olin itse siskoni kaksosten synnytyksessä mukana, jossa tuli lopuksi komplikaatioita (sydänäänet katosi, imukupilla vedettiin toinen lapsi hirveessä hässäkässä ulos, siskolla tuli sisäistä verenvuotoa ja joutui synnytyksestä leikattavaksi). Mun mielikuva on ollut että se kestää aina vähintään 12 tuntia ja kaikki kipulääkitys kantsii ottaa vastaan, mitä tarjotaan. Mutta se oli silti hirveen hyvä kokemus olla mukana, tiedän vähän mitä odottaa. Ja vaikka oli draamaa, niin lopulta kuitenki tosi kaunis tapahtuma (ja jos mun sisko pysty tohon, niin enkös mä nyt yhden vauvan ihan kevyesti ulos työnnä, hehee)

Tänään tuli eka kertaa öklötys, meinasin oksentaa jouluostoksilla ollessani sellaseen muotiliikkeeseen. Tuli mieleen et ehkä joku muovipussi taskussa ei ois paha ajatus jatkoa varten...
 
Meillä oli juuri suunnitelmissa lähteä siirtämään pakastealkiota, joita jäi jäljelle edellisestä IVF-hoidosta. Kävimme juuri klinikalla suunnittelukäynnillä. Klinikalla lääkäri totesikin että sinähän selvästi olet juuri ovuloinut ja limakalvokin oli aika mahtavan paksu, 17mm. Sanoikin että jos ei 1,5viikon päästä menkat ala tulla niin teehän raskaustesti. en ollenkaan uskonu, että kuitenkaan voisin raskautua luonnollisesti joten hain jo pakastealkion siirtoa varten tarvittavat lääkkeetkin valmiiksi. Noh, nyt niitä ei sitten taidetakaan tarvita. En ole vielä tullut edes soittaneeksi klinikalle tai neuvolaan. Jospa huomenna tekisin sen.
 
Mulla on 1. IVF-hoidosta huonoja kokemuksia. eka siirrettiin tuorealkio, joka meni varhasessa vaiheessa kesken. Sitten pian sen jälkeen raskauduin luonnollisesti, mutta se oli tuulimuna ja jouduttiin lääkkeillä lopettamaan se raskaus. Tästä seurasi 3kk varoaika, jonka jälkeen lähdettiin suunnittelemaan 1. IVF-hoidon pakastealkioiden siirtoa. No, siirtopäivänä kaikki neljä pakastetta tuhoutuivat sulatuksessa! Arvatkaa vaan olinko rikki/poikki/maassa. Julkiselle olis taas pitäny jonottaa ainakin 6kk ennen ku alkaavat tekemään mitään. Niinpä lähdettiin 2. IVF hoitoon yksityiselle. Rahaa palo ainakin 4000€ siihen hoitoon, mutta saatiin heti tuoresiirrosta tuo maailman ihanin poika ja jemmaan jäi vielä 9 alkiota. No, ne alkiot saa siellä olla edelleen jemmassa.
 
Onhan ne tosi rankkoja ja se henkinen paine on ihan valtava. Sitten ku joku pässi erehtyy siihen vielä kysymään, että koskas ootte lapsia meinannu hankkia niin on kyllä pidättelemistä, ettei räjähdä siihen paikkaan. Onneksi on tuo yksi poika jo ja se valtava stressi on kadonnut. enää ei tarvitse vollottaa seuraavaa päivää, jos joku utelee meidän lisääntymisaikeita :)
 
Tervetuloa taas uusille :wave: jos vaikka nyt saisi itse jotain tekstiä aikaan..

Synnytyksestä, esikoinen syntyi täällä viikoilla 41+0. Synnytyksen kesto oli 18h 30min ja normaalisti alateitse syntyi, ponnistusvaihe kesti 18min. Tikkejä tuli huimat 2 ja nekin varmuuden vuoksi laitettiin.. Kauhulla odotin miten käy kun täälläkin pieni ihminen 159cm ja 50kg... :D No poikakin oli sirppana 50cm ja 3090g. Toivottavasti toinenkin tulee helposti!

Raskaudesta kertomisesta, no minun vanhemmat tietää kun nytkin täällä olen lepäämässä kun en yksin kotona pysty olemaan. Muille ollaan ajateltu kertoa aikaisintaan varhaisultran jälkeen joka oli 11.12 :)

Mariet, Esikoisesta ei oikeastaan ollut minkäänlaisia raskausoireita.. Pientä kuvotusta silloin tällöin ja siinä kaikki. Nyt sitten on senkin edestä.. :D

Fiinaliina, kemikaaleista vielä täältäkin, että en ole kamalasti varonut kemikaalien kanssa. En nyt ehkä kuukauden välein hiuksia värjää (en kyllä muutenkaan) ja kaikki vaaralliset kemikaalit pois tietenkin, mutta perus hygieniaan ja siivoukseen liittyvät kemikaalit saa kyllä pysyä tässäkin raskaudessa!

Hammaslääkäri olisi täälläkin 9.12! Inhoan yli kaiken ja tiedän että reikiä on kuitenkin!!

Mequ, sielläkin yksi esikoisen tammikuussa saanut! :wave: Pinsuli saanut näköjään lapsen 11pv ja sinä 13pv, minä tulen sitten väliin kun esikko syntynyt 12pv :D

Täällä vanhemmillani olen vielä lauantaihin asti. Sitten jos menisisi sitä raskaantyön raatajaa katsomaan kotiin ainakin pariksi päiväksi ja sitten taas pitääkin katsoa vointia. Minun onneani tällä hetkellä, että omat vanhempani ovat molemmat eläkkeellä ja mielellään katsovat esikkoa kun minä poden huonoa oloa :) Miten teillä muilla joilla on jo lapsia, niin on isovanhemmat mukana? Entä joille esikoinen on tulossa niin miten olettaisitte isovanhempien olevan mukana teidän lasten elämässä? Meillä kaikki neljä isovanhempaa hengissä ja täysillä mukana menossa. Onneksi! Itsellä ei oikein ollut mukana sellaisia rakastavia isovanhempia joten toivon että omilla lapsilla olisi toisin :)
 
Isovanhemmista, meillä miehen vanhemmat asuu myös Pirkanmaalla, noin 80km päässä meistä. Mun vanhempani asuvat molemmat kaaaukana pohjoisessa, joten heitä nähdään valitettavan harvoin (kuitenkin monta kertaa vuodessa) :/
Mutta siis miehen vanhemmilla ollaan valehtelematta joka viikonloppu. Erityisesti miehen äiti varmaan suuttuis jos ei joskus tultaiskaan tänne XD Mutta se muuttuu sitten kun muutetaan vähän lähemmäs, sillon käydään varmaan pitkin viikkoa. Meidän tän hetkisellä paikkakunnalla kun meillä ei oikein ole kavereita (paitsi miehen koulukaverit, mut hekin menevät yleensä kotikaupunkeihinsa viikonlopuksi), niin emme nää mitään järkeä tylsistyä siellä viikonloppua, kun täällä voimme nähdä ystäviämme ja miehen sukulaisia :)

).( Eilen illalla iski ihan järkyttävä heikotus , väsy ja huono olo! Myös yöllä heräsin huonoon oloon. Esikoisella oli tosi risainen yö, jostain syystä heräsi moneen kertaan ja nukkuikin sitten meidän välissä.

Oireista , mulla on jäänyt yksi aika nolo mainitsematta, nimittäin ummetus :( Sitä on kyllä ollut esikoisen raskaudesta asti enemmän tai vähemmän, joten en tiedä pitäiskö se mieltää raskausoireeksi, mutta veikkaan että se on osittain sitäkin. Pitää varmaan alkaa syödä luumua aamuisin, en nimittäin viimeraskaudessa tehnyt ummetukselle mitään ja se oli aivan kamalaa!! Nyt olis kiva saada se kuosiin ennen synnytystä...

Pinsuli ja himpula 5+0 *poks* :heart:
 
Tervetuloa uusille minunkin puolesta! :)

Sain eilen illalla digiin "raskaana 2-3" , joten hyvältä vaikuttaa :heart: Tässä vaiheessa viimeksi keskenmeno oli ja alkanut ja viivaa testissä ei juurikaan näkynyt. Josko nyt taas uskaltaisi vähän huokaista.

Tänään mulla on meno sisätautilääkärille. Mulla on autoimmuuni kilpirauhastulehdus ja siitä johtuva kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitystä nostetaan heti, koska raskaus on alkanut. Onko kellään muulla samaa sairautta?

Isovanhemmista mun äiti asuu n. 600km päässä ja isä n. 300km päässä. Aika harvoin äidin kanssa nähdään, mutta isä käy kuukausittain meillä. Miehen vanhempia nähdään vielä harvemmin, joten apua ei oikeen ole :/

Synnytyksestä esikoinen syntyi alateitse rv 41+5 ja synnytys oli kaikinpuolin hankala. Puudutukset eivät toimineet (lääkäri pisti epiduraalin väärään kohta ym. muuta kivaa) toinen synnytys oli paaaalljon helpompi, kuopus syntyi myöskin alateitse rv 38+4 ja sain puudutukset ajoissa ja kaikki meni tosi hyvin :)

Mitäs Llinndda:lle kuuluu? Oletko testaillut tälle aamulle?

Madeia rv 4+2 :heart:
 
Madeia, tuo on jännä tuo epiduraalipuudutus, kun se toimii niin erilailla eri ihmisillä, ja jopa eri lääkärin laittamana. Mulle laitettiin epiduraali (ja sitä annosta ehdittiin lisäämään neljä kertaa synnytyksen aikana!), ja se ensimmäinen annos oli kyllä niinku taivas! Laittaminen ei sattunut mulla yhtään ja heti meni alavartalosta tunto. Jossain vaiheessa ne annokset ei enää kyllä auttanu. Ens kerralla en siis heti oo kinuamassa epiä, vaikka se hyvin menikin ;) Mutta se sai mut tärisemään ku hullu! Aina kun piti nostaa jalat koukkuun sisätutkimusta varten niin tärisin niin paljon että mua piti pitää paikallaan. Lääkäri vaan sanoi että "Epiduraali voi aiheuttaa tärinää". Jooh :D

ps. Ajattelin, että teen tän päivän aikana joulukuun ketjun, vai mitäs sanotte? :) Ja mikäs nimi saisi eniten kannatusta? Elovauvat 2014, Elokuun ihanuudet 2014, vai joku muu?
 
Viimeksi muokattu:
Pinsull
Samaa vaivaa täällä koko viime raskauden! Ei toiminut maha sitten yhtään.. Levolaccia meni varmaan 3l odotuksen aikana. Nyt en sitä pysty edes haistamaan :D Mutta suosittelen tuota levolacia tai laxoberonia. Laxoberon ei maistu millekkään ja on muutenkin paljon miellyttävänpää juoda. Mulle neuvolalääkäri suositteli sitä viime raskaudessa mutten jotenkaan sitä käyttänyt paitsi sitten synnytyksen jälkeen.

Kertomisesta
Isovanhemmille ollaan kerrottu sekä minun ja miehen sisaruksille. Ja tietty parhaimmille ystäville.

Oireista
EI MITÄÄN tulis nyt edes jotain niin sais mielenrauhan..
Ostin täältä maanantaina CB:n digin ja se näytti 1-2 ( samaa näytti la) ja sitten ostin CB:n sen normin mihin tulee se + niin tiistaina siihen pamahti plussa jo pissatessa ja eilen sitten tein vielä paikallisella raskaustestillä niin siihen tuli hieman haaleampi viiva kuin tuo kontrolliviiva on. Ärsyttävää :D

Hemutus 5+1
 
Hemutus, joo toi ummetus tuntuu olevan harmittavan yleinen vaiva! Ja mulla ainakin se vielä tekee kovia alavatsakipuja :( Inhottavaa. Mullakaan ei tunnu taas olevan oikein oireita, ottaisin mieluummin vaikka sen etovan olon ku tän normaalin olon! :D
 
Pinsuli kuopuksen synnytyksessä sain spinaalin lopussa ja sit pudendaalin pariin kertaan alussa. Niillä pärjäsi tosi hyvin :) Nuo puudutteet toivon tässäkin saavani, jos ja kun sinne asti päästään :)

Elokuun ihanuudet saa minun ääneni, on jotenkin söpömpi :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Isovanhemmista mun vanhemmat asuu ihan lähellä, samoin miehen. Oiskohan max 8km välimatkaa :) Mun vanhemmilla käydään viikottain, ja sillon kun isällä oli vähemmän töitä, niin vei esikoista aina kerran viikossa uimahalliin. Joskus myös pyytävät isompaa yöksi, ihan omaksi ja pojan iloksi. Ja jos apua tarvitsee niin sitä kyllä saa, tosin harvoin on tullut tätä käytettyä.
Miehen vanhempien luona taas käydään vähän useemmin ja isompi poika onkin melkeen joka viikko siellä yhden yön, ihan omasta ja isovanhempien tahdosta. Tänne voi myös jättää molemmat pojat yökylään jos on tarve, aina mielellään ottavat. Ja esikoinen mökkeili kesällä paljon mummin ja papan kanssa.
Meillä siis sillä tavalla asiat hyvin, että aina on apua saatavilla ja ihanat isovanhemmat :)

Oireista mulla on nyt tullu illalla ihan hirvee turvotus! Ei nyt niinkään ulos päin näy, mut tuntuu kyllä senkin edestä. Tosi ikävä tunne :s

Noi hoidot kuulostaa kyllä ihan älyttömän rankoilta, voin vaan kuvitella. Paljon tsemppiä teille jotka ootte sitä kautta raskautuneet!
Itsellä kun tuntui tä n.1,5v luomuyrityskin ihan järkyttävän pitkältä ja epätoivoselta.

Kannatan joulukuun ketjun nimeksi Elovauvat 2014 :)
 
Isovanhemmista: Suomivaari ja mummu on lentomatkan päässä saksan oma ja opa on n. 400 km päässä. Onneksi ovat niin ihania että siellä on kiva käydä, ja varmaan myös auttavat aina välillä!

Pinsuli: Onko tuo yleistä että epiduraali toimii hyvin vaan alussa? Kannattaisko sen kanssa siis malttaa vähän odottaa? Jossain vaiheessa sen laittaminen on vissiin liian myöhäistä?

Mä kannatan elovauvoja :)
 
Moikka kaikki ja ihanaa perjantaita, huomenna olis viikonloppu <3

Kertomisesta, kirjoittelen yliopistolla tällä hetkellä gradua, joten omalle ohjaajalleni kerroin raskaudesta, koska ajattelin, että hänen on hyvä tietää aikataulujen jne. vuoksi.

Mutta noin muuten ei olla kerrottu vielä, mies haluais jo kertoa perheelleen hirveesti, mutta vannotin, että kerrotaan vasta varhaisultran jälkeen, että tiedetään onko siellä Vauva.

Omalle äidilleni mä ajattelin kertoa kuitenkin ensimmäisenä ja jokaisella puhelinsoitolla oon koittanu sitä hälle sanoa, mutta en oo vaan jotenki pystyny :D:D en tiijä miks ihmeessä. Se kuitenki alkais heti murehtimaan meidän jaksamista sun muuta (meillä on miehen kanssa aina sata rautaa ja projektia menossa).

Isovanhemmista sen verran, että miehen vanhemmat asuu ihan lähellä ja varmasti heiltää saa aina apua kun tarvii. Omat vanhemmat asuvatkin sit vähän kauempana, mutta mukana ovat varmasti enemmän kun 100% Miehen puolella tää vauva on heidän eka lapsenlapsi, mutta omille vahemmilleni tulee olemaan jo seitsemäs :)

Mäkin kannatan tota Elovauvoja (oon ehkä jäävi sanomaan), mutta mun mielestä tuolla on aika monta noita ihanat, murut ja kullanmurut -ryhmiä niin vois vähän erottua joukosta :) Ja kiitos pinsuli tuhannesti kun jaksat päivittää ja tehdä pinon :heart:

ON: tänne ei oloihin kummempaa, ainut oire edelleen ettei tarvi kärsiä menkkakivuista tai -vuodosta. Kauhulla siis odottelen mitä tuleman pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Fiinaliina, päivittelen oikein mielelläni! Mää kun oon hoitovapaalla niin tekemistä ei ole sitten yhtään ikinä, niin suorastaan asun tällä palstalla (jos joku ei ole huomannut vielä ;D). Voin siis päivitellä niin pitkään kunnes jos joku toinen haluaa kokeilla päivittämistä.

Elovauvoille on nyt tullut enemmän kannatusta, ja mäkin ehkä vähän kallistun sille puolelle (vaikka elokuun ihanuudetkin olis aivan...ihana :D). Myöhemmin tänään löydätte siis sellaisen täältä. Elokuisten ensimmäinen ikioma ketju! :heart:

Joo, toi elokuu synnytyskuuna on ny ollut ruuhkaisa. Kuulemma nykyään "suunnitellaan" vauva elokuulle, että menis sopivasti kesälomien yhteyteen isyysvapaat ynnä muut o_O Ei meillä ainakaan mitenkään suunniteltu juuri elokuuta. Saas nähä kuin iso tästä meidän pinosta lopulta tulee... :D Kukaan muu ei ainakaa vielä synnytä taysissä ku mää.
 
Viimeksi muokattu:
Pinsuli, eipä oo meilläkään suunniteltu juttu. Sen verran pitkään on vauvaa odotettu :D:D mutta mietittiin miehen kanssa kyllä heti, että vitsit se voi olla sit pitkään kotona, kun voi pitää kesäloman ja sit myöhemmin isyysloman ja isäkuukauden jne. Eli en pistä ollenkaan pahitteeks että vauva syntyy just elokuussa.

Toi sairaaloiden ruuhkaisuus vaan mietityttää.
 
Ruuhkasta Mä olin viime elokuussa kun synnytin niin ainoa synnyttäjä koko sairaalassa, mutta kai se vaihtelee :)

Isovanhemmat Miehen vanhemmat asuvat 17km päässä ja omat vanhempani yli 450km, mutta onneksi mulla on ihanat appivanhemmat :) Ja meillä on vielä isoisovanhempia elossa yhteensä 5kpl kun ollaan näin nuoria :)

Testiä En vielä tehnyt, maltoin mieleni ja teen sen digin huomenna niin pitäisi näyttää oikein, jännittää ihan hirveesti! :) Ja jos en oo raskaana niin oon varmana tulossa hulluks, vatsaa jomottaa ja turvottaa ihan hirveesti ja oon kauheen itkuinen, eilen aloin itkemään kun katsoin mastercheffiä :D
 
Minä kannatan elokuun ihanuuksia (puolueellisesti ;) ), mutta eipä tuolla nimellä nyt niin paljon merkitystä ole. Ihania nämä elokuiset ovat ihan vauvoinakin :)

Meillä isovanhemmat asuvat kaikki ihan muutaman kilometrin säteellä. Ennen asuttiin 250 km päässä kaikista, mutta nyt onneksi täällä lähellä. Varmasti helpottaa vauva-aikaakin ihan eri tavalla kuin esikoisen kanssa. Miehen vanhempien kanssa ollaan enemmän tekemisissä ja viikoittain käydään siellä tai poika käy pari tuntia leikkimässä. Minun äidin kanssa hieman vähemmän ja isän kanssa harvakseltaan.

Ihmettelin myös tuossa uutisessa, että miten ihmeessä ihmiset muka suunnittelevat vauvan elokuulle :confused: Kun eihän se nyt kovin monelta kuitenkaan ihan sormia napsauttamalla tapahdu.

Minulla olisi kanssa yksi digi vielä kaapissa, mutta teen sen varmaan vasta joskus ensi viikolla. Toivoisin saavani silloin jo 3+ eli en halua tuhlata liian aikaisin.

Äsken tuli lounalla ensimmäistä kertaa kertakaikkinen stoppi ruuan kanssa ja loput kasvissosekeitot lähti viemäriin. Tuli vaan sellainen olo, että laatta lentää, jos vielä sitä syön lusikallisenkaan. Onneksi meni kyllä ihan sillä ohi, että lopetin sen syömisen eikä nyt enää ole huono olo.

Puudutteista: Minä sain esikoisesta epiduraalin ja ehdin saamaan vielä lisäannoksen juuri ennen ponnistusta. Toimi hyvin eikä tullut mitään sivuvaikutuksia, joten mielelläni otan sen uudestaankin jos saan.
 
Mitähän tässä nyt pitäis ajatella, tosissaan silloin pari päivää sitten sain hailun viivan apteekin raskaustestiin, kuitenkin ihan ilman tihrustamista nähtävissä ja tänään sain samanlaisen. Tein sitten vielä Clearbluen viikkonäyttö testin ja se näytti EI RASKAANA!! Nyt vielä päivällä tein ellivon perustestin ja siihen en saanut toista viivaa.. :/ Ainoastaan viivan paikka näkyy jos oikein tihrustaa. Onkohan tääkin raskaus menossa taas kesken vai vielä niin alussa. Jos ed. keskenmenosta lasketaan niin nyt pitäis olla viikot 6+0 MUTTA kierto on kyllä ollut normaalia pidempi koska viime viikon alussa tein vielä negoja testejä 2kpl. Ärsyttää tää epätietoisuus. Oireita kyllä edelleen on: huonoa oloa, menkkasärkyjä jo pari viikkoa ja koska imetän niin maito on tiukemmassa kuin normaalisti.... HUOH! :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Maari toivotaan että se plussa siellä kuitenkin olisi :) Itse kun tein apteekin omalla testillä tuli haamuja, mutta clearbluella kun tein sain heti raskaana 1-2, ajattelin vielä ens viikolla tehdä viimeisen clearblue testin pois, josko sillon saisi sen raskaana 2-3. Vaikka tässä ei kyllä ole mitään epäselvyyttä etteikö raskaana olis, haluan vaan tehdä sen testin pois kaapista pölyttymästä :D

Kertomisesta, meillä tietää vasta yksi mun ystävä jolla oli myös vaikeuksia tulla raskaaksi, mutta nyt ollaan yllättäen kumpikin onnellisesti odottavia, hän on hieman pidemmällä. Toki myös sairaanhoitaja terveyskeskuksessa tietää, hammaslääkäri ja neuvolatäti myös :) Ajateltiin itsenäisyyspäivänä kertoa mun vanhemmille ja sisaruksille, kun ollaan kerrankin kaikki koossa. Miehen isällä varmaan poiketaan sen jälkeen kertomassa ja jos mies sitten vielä äidilleen kertoisi. Tämä lapsi on ensimmäinen lapsenlapsi kummaltakin puolelta, joten tämä on hieno uutinen kaikille ja odotettu :)

Muille sukulaisille ajateltiin sitten jouluna kertoilla, kunhan kaikki on hyvin VU:ssa, joka on siis 19.12 :)

Tulipa pitkä stoori, hyviä päivänjatkoja! Itse olen iltavuoroon menossa :)
ps. Joululaulut taustalla, mä olen niin hullu jouluihminen kun mahdollista :D
 

Yhteistyössä