Vinkkejä itsenäisen ruokailun opetteluun?

Esikoisen kanssa tuli jo kokeiltua ja opittua miten lapset oppivat itse syömään. Mutta kuten tiedetään: mikä toimii yksösiin, ei aina toimi kaksosiin ;)
Lähinnä nyt kaipaisin vinkkejä siihen miten ruokailut saisi hoidettua niin, ettei joka kerta tarvittaisi painepesuria keittiön putsaamiseen *huoh*

Tai sitten olen vain jo niin vanha ja hidas, etten millään ehdi reakoimaan kahden vilkkaan lapsukaisen keksintöihin (Tiedättehän, samalla kun kiellät toista leikkimästä nokkamukilla ja olet ottamassa sitä pois, toinen ehtii kaatamaan lautasensa syliinsä. Kun alat sitä siivoamaan, työntää toinen omaa lautastansa pöydältä pois ja juuri ennenkuin lautanen tippuu pöydänreunan yli saat siitä kiinni. Samalla hetkellä toinen keksii täräyttää nokkamukia niin lujaa pöytään, että se aukeaa ja maitoa on joka paikassa jne, jne...)

Varsinkin siinä vaiheessa, kun aletaan villitsemään ja naurattamaan toista, on äidin peli menetetty...
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen tehnyt niin, että tytöt istuu syöttötuoleissaan ja mä tuolissani heidän keskellään ja koitan reagoida tilanteisiin parhaan kykyni mukaan. Sotkua tulee mutta aina vain paremmin sujuu. Tsemppiä!!!
 
hk
Ei mullakaan neuvoja ole..... mut mä syötin noita mahdollisimman pitkään ite. hieman työläämpää, mut siistimpää ja jos molemmat paikalla, niin sit molemmille omat syöttäjät. Laitoin yhdelle lautaselle molempien annokset ja vuorotellen suuhun ja välillä maitoa. Toimi loistavasti ja nyt jo osaavat syödä itse jos vaan halua riittää.

Muuten mikään mikä toimi yhden kanssa ei oikeasti toimi kahden kanssa se on varmaa näin kolmen vuoden kokemuksella kaksosista esikoisen kanssa kaikki meni tavattoman helposti. Tiedän tuon tunteen ja oman väsymyksen kun vaan kaikkeen ei pysty. Tsemppiä!
 
itse tuskailen kanssa täällä noiden ruokailujen kanssa...syötän/syötetään vielä lapsia itse, vaikka ikää on jo kohta 1v3kk...heh...omaa lusikkaa ollaan annettu käteen ja sitä kautta meillä ainakin poitsu on vähän välillä vienyt ruokaa myös suuhunsa, mutta pääasiassa leikkimiseksi menee..nyt meillä muutenkin huono vaihe ruokailujen suhteen, pitäisi siirtyä siihen kotiruokaan, mutta arki tuntuu olevan niin kiireistä, että ei tässä itsellekään kerkiä ruokaa tekemään, joten purkkiruokia syövät..aika paljon...:confused:

mun tekemät soseet upposivat vauvana tosi hyvin, mutta kun normiruokaa olen yrittänyt tarjota, niin ei uppoa....viimeksi eilen lohikiusausta, muutaman lusikan sain menemään, kun haarukalla vähän muussasin vielä ja lisäsin vettä.

ETTÄ VINKKEJÄ KAIVATAAN RUOKAILUJEN SUHTEEN TÄÄLLÄKIN!!! :)

Meillä vielä se maitoallergia, joten soija ja kauramaidot käytössä.

=)
 
hk
Meillä ollaan jo tuo vaihe päästy kaksoset tosiaan reippaat 3 vuotta. Meillä onnistui lasten oman halun kautta tuo ruokien vaihtaminen... Mut esikoisella menin niillä mitä suostuivat syömään niin pitkälle kun oma halu tuli mukaan kokeilla jotain uutta.

Nytkin tosin normaali ruoka tilsattuna uppoaa nopeasti ja ainakin mummolassa sitä syödään helposti... toisin on nää äitin pöperöt jotka kuulemma osaksi tarkoitettu vauvoille.

Meillä muuten minä ja mies ollaan ruoka-aineallergisia ja siksi myöskään lapsille ei noita meille kiellettyjä olla tarjottu. Minusta ei kannata tehdä elämää vaikeammaksi ku se jo kaksosten kanssa on vaan siitä mistä sen helpoimmalla saa menemään niin mennään kyllä noi oppii aikanaan syömään muitakin vaihtoehtoja, kunhan vaan ikää saadaan kertymään lisää.
 

Yhteistyössä