Voi että raivostuttaa aikuiset nirsoilijat ruokapöydässä!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En voi käsittää aikuista ihmistä, joka kehtaa nirsoilla ruokapöydässä kylässä ollessaan. Syököön kotonaan vaikka pelkkää ranskanleipää ja nakkeja, mutta kai nyt kylässä voi edes yrittää laajentaa makutottumuksiaan - edes kohteliaisuudesta.

Uutenavuotena oli vieraita ja laitoimme tarjolle juustotarjottimen (5 erityyppistä juustoa, mukana myös helposti lähestyttäviä makuja kuten mustaleimaemmentaalia ja vanhaa goudaa) tykötarpeineen, paria erilaista salaattia, suolaisia piirakoita (savuporo-paprika ja katkarapu) ja jälkkäriksi tiramisua. Yksi pariskunta nyrpisteli pöydässä, huokaili ja totesi ettei ole oikein heidän makuunsa. Söivät lopulta viinirypäleitä, suolakeksejä ja ronkkivat salaatin joukosta kurkkua lautasilleen ja nekin näyttivät jääneen syömättä.

Mitähän tälläset ihmiset itse tarjoaisi vieraille??:eek:
 
  • Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
vierailija
En voi käsittää aikuista ihmistä, joka kehtaa nirsoilla ruokapöydässä kylässä ollessaan. Syököön kotonaan vaikka pelkkää ranskanleipää ja nakkeja, mutta kai nyt kylässä voi edes yrittää laajentaa makutottumuksiaan - edes kohteliaisuudesta.

Uutenavuotena oli vieraita ja laitoimme tarjolle juustotarjottimen (5 erityyppistä juustoa, mukana myös helposti lähestyttäviä makuja kuten mustaleimaemmentaalia ja vanhaa goudaa) tykötarpeineen, paria erilaista salaattia, suolaisia piirakoita (savuporo-paprika ja katkarapu) ja jälkkäriksi tiramisua. Yksi pariskunta nyrpisteli pöydässä, huokaili ja totesi ettei ole oikein heidän makuunsa. Söivät lopulta viinirypäleitä, suolakeksejä ja ronkkivat salaatin joukosta kurkkua lautasilleen ja nekin näyttivät jääneen syömättä.

Mitähän tälläset ihmiset itse tarjoaisi vieraille??:eek:
Kuulostaa ihanilta tarjottavilta :) Olisin itse syönyt kaikkea paitsi tuota katkarapupiirakkaa, kaikista yrityksistäni huolimatta en vieläkään ole oppinut pitämään siitä. Tai no riippuu tietenkin vähän mitä niissä salaateissa oli. Poro-paprikapiirakka kuulostaa kuitenkin erittäin hyvältä, samoin nuo juustot. Juustoista kaikki muut menee paitsi homejuustot.
 
vierailija
Voi kun ihania ruokia siellä olisi ollut tarjolla, olisinpa saanut maistaa!!! (Vesi kielellä luin...)

Kun tulevat seuraavan kerran, tökkää uuniin ranskalaiset ja lämmitä nakit, juomaksi halvin tonkkaviini tai kalja - älä ota stressiä! ;)
- Paitsi jos heillä on lapsia, niin ehkä tasoa vois nostaa lihapulliin, porkkanaraasteeseen ja perunamuusiin...
 
vierailija
Minä taas en ymmärrä, miksi makeat jälkiruoat pitää pilata alkoholilla tai kahvilla. Juustotkin ovat pahoja. Piirakoita olisin syönyt. Salaatista en osaa sanoa, mutta olit varmaan senkin pilannut oliiveilla.
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
vierailija
Voi kun ihania ruokia siellä olisi ollut tarjolla, olisinpa saanut maistaa!!! (Vesi kielellä luin...)

Kun tulevat seuraavan kerran, tökkää uuniin ranskalaiset ja lämmitä nakit, juomaksi halvin tonkkaviini tai kalja - älä ota stressiä! ;)
- Paitsi jos heillä on lapsia, niin ehkä tasoa vois nostaa lihapulliin, porkkanaraasteeseen ja perunamuusiin...
Minkä takia aina nää nakit ja ranskalaiset??? Burgerit, kebabit ja pizzat on paljon yleisempiä varmasti sopivia kunhan ne on oikeen tekijän.
 
vierailija
Mustaleimaemmental on kyllä yksi yököttävimmistä juustoista mitä on, vanha goudakin on aika voimakkaan makuista. Varmaan loputkin juustoista oli jotain hikkisukkajuustoja. Joka joulu ostelen jotain juustoja maistettavaksi, tämän vuotisista ei uusia suosikeita kyllä löytynyt. Helppoa lähestymistä varten voi laittaa vaikka jotain port salut juustoa, joka on mieto

Savuporoa en kyllä törsäisi mihinkään piirakkaan vai teitkö sen jostain savuporojuustosta, missä sitä savuporoa ei kyllä juurikaan ole. En yhdistäisi paprikaan. Paprika ei myöskään sovi läheskään kaikille, siitä saa helposti vatsavaivoja. Piirakoissa katkaravut tahtoo olla kumisia. Salaatitkin varmaan marinoit jollain ällöllä kastikkeella.

Tiramisukaan ei kuulu suosikeihin, alkoholi-kahvi yhdistelmä ei iske ja harva osaa tehdä siitä hyvän makuisen.

Minä tarjoan usein salaatit itse koottavina, etenkin jos en tiedä syöjien makua etukäteen.
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
Pey
Olin tulossa puolustamaan nirsoilua, mutta kun luin aloituksen niin en voi kun ihmetellä tommosta käytöstä. Outoa. Tarviiko sitä muuten sanoa jos ei tykkää? Eikö voi vaan vaivihkaa syödä sitä mitä pystyy. Tuo ettei voi syödä salaattia, on kyllä ihan outoa. Hyviltä kuulosti pöperöt.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Mulle olis kelvannut.
Ehkä he ovat jotakin perus peruna + kastike -tyypin ihmisiä, joille ei kelpaa muunlainen safka.
Kiitollisena olisin maistellut ja itse ainakin tykkään erilaisista juustoista. nam :p
 
vierailijaM
En voi käsittää aikuista ihmistä, joka kehtaa nirsoilla ruokapöydässä kylässä ollessaan. Syököön kotonaan vaikka pelkkää ranskanleipää ja nakkeja, mutta kai nyt kylässä voi edes yrittää laajentaa makutottumuksiaan - edes kohteliaisuudesta.

Uutenavuotena oli vieraita ja laitoimme tarjolle juustotarjottimen (5 erityyppistä juustoa, mukana myös helposti lähestyttäviä makuja kuten mustaleimaemmentaalia ja vanhaa goudaa) tykötarpeineen, paria erilaista salaattia, suolaisia piirakoita (savuporo-paprika ja katkarapu) ja jälkkäriksi tiramisua. Yksi pariskunta nyrpisteli pöydässä, huokaili ja totesi ettei ole oikein heidän makuunsa. Söivät lopulta viinirypäleitä, suolakeksejä ja ronkkivat salaatin joukosta kurkkua lautasilleen ja nekin näyttivät jääneen syömättä.

Mitähän tälläset ihmiset itse tarjoaisi vieraille??:eek:
Allergioiden vuoksi en pystyisi syömään noista juuri mitään. Jos vieraillasi ei ollut tällaista syytä, niin sitten heillä oli vaan huonot käytöstavat. Hyvät tarjoiltavat olit laittanut.
 
vierailija
Olin tulossa puolustamaan nirsoilua, mutta kun luin aloituksen niin en voi kun ihmetellä tommosta käytöstä. Outoa. Tarviiko sitä muuten sanoa jos ei tykkää? Eikö voi vaan vaivihkaa syödä sitä mitä pystyy. Tuo ettei voi syödä salaattia, on kyllä ihan outoa. Hyviltä kuulosti pöperöt.
Jospa ap on niitä emäntiä, jotka vinkumalla vinkuvat kehuja ruoilleen. Yhdessä paikassa on aina homma keksiä, mitä sanoisi sen sijaan, että ilmoittaisi tuollaiselle vinkujalle, että miten voit tarjota tällaista paskaa. On siinä aina oma huvinsa katsoa, miten "ensikertalaiset" kyseisessä paikassa hankkiutuvat eroon jostain ällöttävästä ruoasta, mitä pahaa aavistamatta ovat ottaneet ja mitä valkoisia valheita keksivät kehuakseen ruokaa.

Salaatinkin saa helposti pilattua lisäämällä siihen jotain syöjälle sopimatonta ainetta, joka maustaa kaiken tai marinoimalla kaiken jollain kamalalla salaattikastikkeella.
 
nyrpistelijä
En itsekään olis pitänyt mistään noista tarjottavista plus että silloin kun juodaan, ei syödä, on periaatteeni. Mutta toki olisin käyttäytynyt niin, ettei isäntäväki olisi edes huomannut nirsoiluani. Osaan sen vallan hyvin :)
 
hyvät tavat kunniaan
Vaikka makuasioista ei voikaan kiistellä, niin huomaavaisiin ja hyviin peruskäytöstapoihin kuuluu pitää turpansa kiinni kyläpaikan ruuista. Ja jos vieraittesi syömättömyys perustui heidän kehittymättömiin makutottumuksiinsa, niin oletan ettei sellaisilla tyypeillä ole myöskään käsitystä hyvistä käytöstavoista. Täysiä kakaroita! Joten onkohan heitä aivan pakko jatkossa pyytää kylään muutenkaan? Minä miettisin kahteen kertaan jaksaisinko katsella (ja pilata oman iltani) moisia lapsellisuuksia kotinurkissani.
 
hyvät tavat kunniaan
Mun mielestä on nykyään asiallista kysyä ja kertoa että mitä ruokia on tarjolla ja sitten jutella että sopiiko ne.
Antaisitko tämän ohjeen myös, jos sinut kutsuttaisiin vaikkapa työsi puolesta virallisiin tilaisuuksiin?

On asiallista ilmoittaa ruokarajoitteistaan. Jos ei tykkää jostakin kyläpaikan ruuasta, niin siitä ei ole asiallista huomautella. Ja minkälaisen vaikutelman se antaa vieraasta, jolla ei ole kokemusta erilaisista ruuista tai mauista? Hyvin moni siinä vierellä kokee myötähäpeää, vaivautuu ja myös kertoo eteenpäin, jos joku on täys ummikko ruokien suhteen. Ja koska ap:n tarjoiluissa ei ollut mitään haastavaa, mitään sellaista mitä ei olisi jo muutenkin ihmiskunnassa syöty, niin sitäkin suuremmalla syyllä ihmettelen mistä ap:n olisi pitänyt "asiallisesti" neuvotella vieraiden kanssa. Eikös sitten voi jo harkita nyyttäreitä, että ne jotka ne nakkinsa haluavat, tuovat mukanaan.
 
vierailija
Hah.. Itse en pidä juustoista, salaatista joo jos siellä on ns. normaaleita aineksia (tomaatti, salaatti, kurkku jne, ei missään nimessä oliiveja), paprika ei sovi mihinkään suolaiseen piirakkaan, savuporokaan ei kylmänä piirakassa oikein iske, katkarapu no joo... Miksi ei voi tehdä normaaleita ruokia, tai kysellä vierailta vähän etukäteen, että mitä syötte? Kuulosti joltain ihme snobi-illanistujaisilta, ruuan tulee olla mahd. hienoa ja erikoista.
 
KaroliinaK
Valitettavan usein olen huomannut, että kun itse yrittää vaihvihkaa valikoida syömisensä niin muut tulee määkymään kovaan ääneen, että miksi et syö tuota ja tuota. Pitää oikein vahdata toisen lautaselle mitä siinä on. Eli en itse tee asiasta minkäänlaista numeroa vaan yritän olla huomaamaton, mutta muiden pitää tehdä asiasta numero.

Ap:n tarjottavista olisin syönyt kaikkea, paitsi jos tarjolla oli homejuustoja.
 
vierailija
Valitettavan usein olen huomannut, että kun itse yrittää vaihvihkaa valikoida syömisensä niin muut tulee määkymään kovaan ääneen, että miksi et syö tuota ja tuota. Pitää oikein vahdata toisen lautaselle mitä siinä on. Eli en itse tee asiasta minkäänlaista numeroa vaan yritän olla huomaamaton, mutta muiden pitää tehdä asiasta numero.
Tai jos ei määytä syömättömyydestä, niin ainakin yritetään väkisin tunkea sitä ruokaa, että ota nyt tätä, vaikka kuinka sanoisi, että kiitos ei. Tekevät vieraasta oikein silmätikun tuolla. Yleensä nämä ovat noita samaisia, jotka kärttävät tarjoilulleen kiitosta ja kehuja eli vaatimalla vaativat mielipidettä. Jos ei kerro valkosia valheita, niin sitten on epäkohtelias ja vaativa vieras :ROFLMAO:
 
vierailijaoho
Kylläpäs nykyäidit ovat mahdottomia
Mikään ei kelpaa ja mitään ei tarjota toisille, juodaan

Jokaisen pitää osata käyttäytyä kahvipöydässä.
Kylään kutsujan ei tarvitse kysyä mitä syöt
Allergiat o eri juttu.silloin pitää itse avata suu ja kertoa.
 
mun motto on, että jos ei kelpaa, niin sitten ollaan ilman. mä en ikinä menen nirsoamaan mihinkään. jos tarjottava on sellaista, etten siitä pidä, niin otan kyllä jotain ja syön, tekemättä asiasta sen kummenpaa numeroa. aikuinen ihminen osaa käyttäytyä. no nykyajan aikuiset ei osaa monessakaan asiassa. ei oo ihme, jos lapsetkaan ei osaa sitten käyttäytyä kylässä, lapsetkin oon opettanut siihen, että jos kylässä ei oo mitään sellaista, jota haluavat syödä, voivat sanoa kohteliaasti, ettei ole nälkä.
ja vierailta ei todellakaan tarvii alkaa kyselemään, että mitäs teille sitten pitää tarjolle laittaa kun tuutte.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Vieraan ei sovi arvostella tarjottavia, vaan pitää tyytyä siihen mitä tarjotaan ja pyytää vaikka lasi vettä, jos muuta sopivaa ei ole. Mutta yhtälailla emännänkään ei pidä vaatia, että tarjottavia syödään. Ihmisillä on nykyisin monenlaisia ruokaongelmia, jotka voivat johtua laktoosista, gluteenista, maidon proteiinista, lisäaineista tai mistä vaan. Harvemmalla on allergioistaan virallista todistusta. Moni ei edes tiedä tarkalleen, mikä ainesosa aiheuttaa oireita. Sen vuoksi on kohtuutonta, että hyväksyttäisiin vain ns. oikeat allergiat ruuasta kieltäytymiseen. Ruokavalio voi olla hyvinkin tarpeellinen terveyden kannalta. Jollekulle hetkellinen poikkeaminen ei aiheita ongelmia, mutta toiselle se voi aiheuttaa. Toisaalta hetkellinen poikkeaminen voi altistaa totaalirepsahdukselle (samoin kuin alkoholisteilla), jolloin tarjotuista ruuista kieltäytyminen on järkevin vaihtoehto.
 
vierailijajuu
Vieraan ei sovi arvostella tarjottavia, vaan pitää tyytyä siihen mitä tarjotaan ja pyytää vaikka lasi vettä, jos muuta sopivaa ei ole. Mutta yhtälailla emännänkään ei pidä vaatia, että tarjottavia syödään. Ihmisillä on nykyisin monenlaisia ruokaongelmia, jotka voivat johtua laktoosista, gluteenista, maidon proteiinista, lisäaineista tai mistä vaan. Harvemmalla on allergioistaan virallista todistusta. Moni ei edes tiedä tarkalleen, mikä ainesosa aiheuttaa oireita. Sen vuoksi on kohtuutonta, että hyväksyttäisiin vain ns. oikeat allergiat ruuasta kieltäytymiseen. Ruokavalio voi olla hyvinkin tarpeellinen terveyden kannalta. Jollekulle hetkellinen poikkeaminen ei aiheita ongelmia, mutta toiselle se voi aiheuttaa. Toisaalta hetkellinen poikkeaminen voi altistaa totaalirepsahdukselle (samoin kuin alkoholisteilla), jolloin tarjotuista ruuista kieltäytyminen on järkevin vaihtoehto.
Näissä vaikeissa allergioista pitää puhua.
Sopiessa Kyläiltaa pitää sanoa älä valmista mitään , otan omat eväät tai juon vain kahvin.
Suomalaisten pitää oppia puhumaan.
 

Yhteistyössä