voiko 6-v:n jättää kotiin yksin?

Meillä 6v on jäänyt kaks kertaa vajaaksi tunniksi yksin kotiin, oman lemppari ohjelman aikaan ja omasta tahdostaan. Hän haluaisi jäädä kotiin useimmiten, mutten uskalla jättää. Mutta nuo kaksi poikkeusta olen tehnyt olosuhteiden pakosta. (Ja olen kertonut naapureille, että poika yksin kotona ja sopinut, että sieltä saa apua jos jotain tulee ja poika tiennyt asiasta).
 
äiti83
Itse olen miettinyt samaa kysymystä..
Vaikka laittaisin poikani iltapäiväkerhoon sitten jonain päivänä kun poika lähtee koulutielle, joudun hankkimaan kotiin kotiapulaisen, sillä mikään iltapäiväkerho ei taida pitää klo.21 asti ekaluokkalaista? Ja mielestäni on kohtuutonta pitää 6-8v lasta yksin klo.17-21.. siis jos olisi koulun jälkeen iltapäiväkerhossa ja tulisi sen sulkeuduttua kiinni..

Ja kuka hakee pojan kerhosta? Ei ole muuta mahdollisuutta kun palkata joku kotiinn.. mut en ole vielä keksinyt että millä kustannan tämän kodinhoitajan?
 
ihmettelen
Silloin kun mä aloitin koulun 80-luvulla, ei ollut mitään iltapäiväkerhoja. Suurin osa ekaluokkalaisista pärjäsi yksin, kun ei ollut muuta vaihtoehtoa. Ja ihan normaaleja ihmisiä kasvoi kaikesta huolimatta. Miksei nykyään enää pärjää? Onko maailma muuttunut niin pahaksi paikaksi vai lapset avuttomimmiksi?
 
Mä en kyllä jättäis, oli luonne mikä tahansa. Aina voi sattua jotain, vaikka naapurissa tulipalo, ja 6-vuotias on vielä lapsi. Vähän rajumpana esimerkkinä, mun mutsi jätti mut KOKONAAN kun olin 5-vuotias, ja nykyään vetoaa siihen että olin kuulemma itse niin päättänyt. Hmmm, jotenkin tuntuu etten ollut IHAN kypsä asiaa vielä silloin päättämään. Lapset kuitenkin tuntuvat vähän yliarvioivan omat kykynsä huolehtia itsestään.
 
Höh. Kyllä sitä ennen vanhaan vaan yksin kotona oltiin pari tuntia koulun jälkeen, ei ollut mitään iltapäiväkerhoja tms. Aamuisin joutui vielä kouluun lähtemään yksin jos oli vaikka klo 10 koulun alku. Mikäs noissa nykyajan mukulissa oikein on kun ei hetkeksikään yksin voi jättää :whistle:
 

Yhteistyössä