Voiko isyydestä kieltäytyä?

Sunkin mielestä on ihan normaalia ja hyväksyttävää ja moraalisesti oikein, että mies hankkii tulevaisuudessa lisää lapsia, jos on edellisen hylännyt? :O Mun mielestä ei todellakaan. Sama koskee myös toki äitejä. Jos nainen synnyttää lapsen ja antaa sen adoptoitavaksi vain, koska ei satu haluamaan lasta yhden illan jutun kanssa ja myöhemmin tekee sitten lapsia, pitäisin naista todella vastuuttomana ja kypsymättömänä. Tuossa tilanteessa sekä miehen että naisen pitäisi olla hankkimatta lisää lapsia. Olenkin sitten varmaan outo kun pidän kauheana sitä, että joku kykenee hylkäämään oman lapsensa...
Mies on kasvava ihminen myös, nuoruudesta kasvetaan pois ja mieli muuttaa. Meinaatko, että ehkäisyn pettäessä kun ei henkisesti ole valmis, mies ei sitten koskaan muulloinkaan saa tulla isäksi?

En sano, että tuollainen on normaalia tai hyväksyttävää.
 
"..."
HG ja tytsi, kaks lapsetonta taas täällä tietämässä kaiken, pätemässä ja väittelemässä :D Eiköhän kukin saa olla mitä mieltä haluaa. Siitä että jos "hylkää" vaikka 15vuotiaana siittämänsä lapsen ja tekee 30 vuotiaana silti lisää lapsia ja haluaa olla heille rakastava isä.
Asiat ei ole ihan niin mustavalkoisia aina ja itse annan sentään ihmisille mielipiderauhansa enkä jaksaisi vängätä omaa kantaani monta sivua.

...Mutta kun ei tiedetä elämästä niin.......
 
Kaikki pitäisi vain ulkoistaa ja yhteiskunnan hoitaa. :D Voi hyvät hyssykät mihin tämä maailma on menossa jos vastuunkanto on tuota luokkaa.
Juujuu, siitähän tässä on kyse :D Ihan nyt osuit naulankantaan. Sehän se on pointti että naisetkin jotka näkee asiassa epäkohtia, haluaa vaan omankin tilanteensa huonompaan suuntaan arvostelemalla jotain mistä he voivat hyötyä tulevaisuudessa tai hyötyvät juuri tällä hetkellä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29437806:
Jos mies luovuttaa spermaa niin saako hän tulevan vaimon kanssa tehdä lapsia? Hänhän on hylännyt lapsen sen luovutuksen yhteydessä.
Mun mielestä tuo on ihan eri tilanne. Nämä lapset syntyvät yleensä perheisiin, joissa lapsella on tämän sukusolun vastaanottaneen naisen mies isänä. Lähtokohta on muutenkin erilainen: lapsi ei koe samalla tavalla isän hylänneen häntä eikä lapsen äidillä ole ollut tähän isään minkäänlaista sidettä tai kontaktia.
 
"vieraana"
Olen ollut todistamassa eräissä kesäjuhlissa entisen pariskunnan riitaa syntymättömästä lapsesta.

Isä sanoi ettei ole valmis olemaan isä ja äiti huusi suoraa kurkkua, että MÄÄ PÄÄTIN ET PIDÄN TÄN LAPSEN JA SÄ MAKSAT SIITÄ NIIN V*TUSTI VIELÄ!

Moni täällä hehkuttaa, et elarit menee lapsen hyväksi, mutta kuka oikeasti valvoo, että ne rahat menee todellakin eurolleen lapsen hyväksi???
Koittakaa pitää vähän reaaliteettejä siinä että sillä elatusmaksulla harva äiti kuitenkaan kustantaa edes lapsesta aiheutuvia kuluja. Se on isälle iso summa, mutta en usko että kovinkaan moni hankkii lasta niiden elatusmaksujen takia. 18 vuoden vastuu, ja kuluja tulee äidillekin. Jotenkin ihmetyttää se ajattelu että lapsi hankittaisiin jonkun kanssa tahallaan koska siitä saa elarit.
 
  • Tykkää
Reactions: nisäkäs
kfkfkf
[QUOTE="vieraana";29437796]Mulle kamalina ajatus mitä suunnilleen tiedän olisi tulla raskaaksi, koska en lasta halua. Haluan kuitenkin seksiä. Jos kuitenkin tulisin raskaaksi, olisin pahis koska joko A) haluaisin abortin tai B) jos en halua aborttia ja mies haluaisi abortin.

Eli mitkä on tuossa nyt sitten oikeastaan naisen vaihtoehdot. Ei kovin hyviä nekään.

Jos lähdetään siitä että läheskään kaikki vahingossa raskaaksi tulleet eivät ole tehneet sitä tahallaan.[/QUOTE]

C) antaisi lapsen adoptioon, nyt sekin olisi näemmä huono vaihtoehto eikä ikinä koskaan milloinkaan olisi enää hyväksyttävää hankkia lapsia :D

Mitäs tytsi kun itsekkin tulin jo 15-vuotiaana raskaaksi, ihan omaa tyhmyyttäni. Jos en olis halunnut lasta ja olisin sen antanut adoptioon, enkö tosiaan mielestäsi olisi ikinä enää oikeutettu saamaan lasta?

Samanlaisia ehkäisystä piittaamattomia aikuisiakin on olemassa ja se ehkäisy voi myös pettää (käynyt niin myös minulle)

Jos lapsi ei mitenkään sovi elämäntilanteeseen, luojan kiitos sen voi myös antaa pois. Mitä jos sulla ei vain olisi rahaa elättää sitä lasta, olisit sairas tms? Väkisin vain pitäisit lapsen, vaikka sillä olis asiat paljon paremmin jossain muualla?
 
  • Tykkää
Reactions: nisäkäs
Mun mielestä tuo on ihan eri tilanne. Nämä lapset syntyvät yleensä perheisiin, joissa lapsella on tämän sukusolun vastaanottaneen naisen mies isänä. Lähtokohta on muutenkin erilainen: lapsi ei koe samalla tavalla isän hylänneen häntä eikä lapsen äidillä ole ollut tähän isään minkäänlaista sidettä tai kontaktia.
Tämähän on just sama tilanne. Mies tapaa naisen ja känissä luovuttaa sille spermaa.
 
  • Tykkää
Reactions: LIEN
Mies on kasvava ihminen myös, nuoruudesta kasvetaan pois ja mieli muuttaa. Meinaatko, että ehkäisyn pettäessä kun ei henkisesti ole valmis, mies ei sitten koskaan muulloinkaan saa tulla isäksi?

En sano, että tuollainen on normaalia tai hyväksyttävää.
Mun mielestä tässä oli nyt kyse lapsishoppailusta. Kyseinen mies ei taida olla mikään teini eikä hyväksy lasta, jonka synnyttää yhden illan juttu, mutta luultavasti nykyisessä parisuhteessaan syntyvä lapsi olisi toivotumpi. Ihan sama asia kuin vaikka nainen, joka tekisi abortin sukupuolen perusteella tai nainen, joka antaisi adoptoitavaksi irtosuhteesta syntyneen lapsen ja seuraavana vuonna tekisi uudessa suhteessaan lapsen.
 
Tätä minäkin olen pohtinut ja kiva jos joku asiasta on perillä. :)
Isä nosti kytkintä raskauden loppupuolella eikä lämmennyt enää edes ajatukselle isyydentunnustuksesta vaikka alkuun oli neuvoloista ja ultrista mielissään ja sydän sykkyrällä odotteli lastaan saapuvaksi. Vastuun haluaisin silti edes taloudellisesti kantavan vaikka tekemisissä ei aijo ollakaan.
 
Mun mielestä tässä oli nyt kyse lapsishoppailusta. Kyseinen mies ei taida olla mikään teini eikä hyväksy lasta, jonka synnyttää yhden illan juttu, mutta luultavasti nykyisessä parisuhteessaan syntyvä lapsi olisi toivotumpi. Ihan sama asia kuin vaikka nainen, joka tekisi abortin sukupuolen perusteella tai nainen, joka antaisi adoptoitavaksi irtosuhteesta syntyneen lapsen ja seuraavana vuonna tekisi uudessa suhteessaan lapsen.
Tietysti se lapsi siinä nykyisessä suhteessa olisi toivottu, sitähän olisi kummatkin haluneet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29437830:
Tämähän on just sama tilanne. Mies tapaa naisen ja känissä luovuttaa sille spermaa.
Eikun se on rakkauden akti jossa Romeo saa Juliansa ja aikovat olla loppuelämän yhdessä, sitten mies onkin roistopaska eikä kuolekkaan vaan ei halua isäksi, ja pakoilee suunnittelematonta raskautta yhden illan kuolemattoman rakkaustarinan jälkimainingeissa.
 
Kyllä vain voi oikeusteitse mieskin vaatia isyyden selvittämisen ja tapaamisoikeudet. Sitäpaitsi, jos äiti vaatii isyydentunnustuksen, ei hän automaattisesti saa yksinhuoltajuutta.
Voi toki vaatia, mutta jos lapsi alle 15 ja äiti vastustaa lähivanhempana niin tätä ei tehdä :) Lapsi voi itse päättää tästä 15 täytettyään. Muu keskustelu kanssasi on kuin derivoinnin opettamista rintaruokinnassa olevalle vauvalle. Asia tulee läpikäydyksi ilman että toinen osapuoli ymmärtää siitä yhtään mitään, saatika muistaisi siitä jotain silmänräpäyksen jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: nisäkäs
Olen ollut todistamassa eräissä kesäjuhlissa entisen pariskunnan riitaa syntymättömästä lapsesta.

Isä sanoi ettei ole valmis olemaan isä ja äiti huusi suoraa kurkkua, että MÄÄ PÄÄTIN ET PIDÄN TÄN LAPSEN JA SÄ MAKSAT SIITÄ NIIN V*TUSTI VIELÄ!

Moni täällä hehkuttaa, et elarit menee lapsen hyväksi, mutta kuka oikeasti valvoo, että ne rahat menee todellakin eurolleen lapsen hyväksi???
Vaikka tuo vitun huutelija ei kuulosta kommentin perusteella sivistyneeltä ihmiseltä, niin hän on kuitenkin ihan oikeassa siinä, että on oikeutettu elatustukeen.

:)
 
kfkfkf
C) antaisi lapsen adoptioon, nyt sekin olisi näemmä huono vaihtoehto eikä ikinä koskaan milloinkaan olisi enää hyväksyttävää hankkia lapsia :D

Mitäs tytsi kun itsekkin tulin jo 15-vuotiaana raskaaksi, ihan omaa tyhmyyttäni. Jos en olis halunnut lasta ja olisin sen antanut adoptioon, enkö tosiaan mielestäsi olisi ikinä enää oikeutettu saamaan lasta?

Samanlaisia ehkäisystä piittaamattomia aikuisiakin on olemassa ja se ehkäisy voi myös pettää (käynyt niin myös minulle)

Jos lapsi ei mitenkään sovi elämäntilanteeseen, luojan kiitos sen voi myös antaa pois. Mitä jos sulla ei vain olisi rahaa elättää sitä lasta, olisit sairas tms? Väkisin vain pitäisit lapsen, vaikka sillä olis asiat paljon paremmin jossain muualla?
TYTSI, vastaatko :)
 
[QUOTE="...";29437817]HG ja tytsi, kaks lapsetonta taas täällä tietämässä kaiken, pätemässä ja väittelemässä :D Eiköhän kukin saa olla mitä mieltä haluaa. Siitä että jos "hylkää" vaikka 15vuotiaana siittämänsä lapsen ja tekee 30 vuotiaana silti lisää lapsia ja haluaa olla heille rakastava isä.
Asiat ei ole ihan niin mustavalkoisia aina ja itse annan sentään ihmisille mielipiderauhansa enkä jaksaisi vängätä omaa kantaani monta sivua.

...Mutta kun ei tiedetä elämästä niin.......[/QUOTE]

Tässä ei kuule ollut kyse nyt mistään teinivanhemmuudesta vaan siitä, että tietyn ihmisen kanssa alulle laitettu lapsi kelpaa, toisen kanssa ei. Sama kuin nainen antaisi irtosuhteesta syntyneen lapsen adoptoitavaksi ja seuraavana vuonna tekisi lapsen parisuhteeseen. Ikävä kyllä ikä ei tässä maailmassa kerro vastuunkannosta paljoakaan. Siis haavemaailmasi ulkopuolella. Väittely ei tavallisesti lopu siihen, että kukin on kertonut kerran oman mielipiteensä. Totta kai niihin laitetaan vasta-argumentteja.
 
Mun mielestä tuo on ihan eri tilanne. Nämä lapset syntyvät yleensä perheisiin, joissa lapsella on tämän sukusolun vastaanottaneen naisen mies isänä. Lähtokohta on muutenkin erilainen: lapsi ei koe samalla tavalla isän hylänneen häntä eikä lapsen äidillä ole ollut tähän isään minkäänlaista sidettä tai kontaktia.
Kieltäisitkö yksinäisten oikeuden lapsiin adoptioita myöten?
 
grett
Unohtakaa ne isien oikeudet. Unohtakaa ne äitien oikeudet. Aikuiset ihmiset kantakoon vastuun teoistaan. Todistettavasti molemmat ovat olleet lasta alkuun laittamassa, joten kantakoon silloin myös vastuun. Ihme valittamista, toisten syyttelyä ja vastuun vierittämistä toiselle kuin pikkulapsilla. Minkälainen käsitys teillä on aikuisuudesta ja sen mukanaan tuomasta vastuusta ja velvoitteista?

Ei isien oikeus, ei äitien oikeus vaan LAPSEN oikeus edes siihen elätykseen. Lapsen ei tarvitse kärsiä puutteesta siitä syystä, että aikuinen ihminen pakoilee vastuutaan. Eikä yhteiskunnan kuuluu kustantaa, kun aikuinen ihminen ei haluakaan kantaa tekojensa seurauksia. Tämä koskee yhtä lailla äitejä kuin isiäkin. Lapsi on aina saatettu alulle yhdessä ja tällöin edes jonkinlainen vastuu on molemmilla, ei vain toisella, eikä suinkaan yhteiskunnalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkeä Harmaa;29437849:
Voi toki vaatia, mutta jos lapsi alle 15 ja äiti vastustaa lähivanhempana niin tätä ei tehdä :) Lapsi voi itse päättää tästä 15 täytettyään. Muu keskustelu kanssasi on kuin derivoinnin opettamista rintaruokinnassa olevalle vauvalle. Asia tulee läpikäydyksi ilman että toinen osapuoli ymmärtää siitä yhtään mitään, saatika muistaisi siitä jotain silmänräpäyksen jälkeen.
Ota asioista selvää ennen kuin pädet ja kettuilet toisille, ennen kuin nolaat itsesi. :D Tässä maassa miehellä on ihan yhtälainen oikeus vaatia oikeusteitse isyydenselvitystä tapaamisineen. Äiti ei voi tätä estää kuin tilanteessa, jossa lapsi on syntynyt avioliiton ulkopuolella ja naisella on aviomies. Jos isyys on selvitetty, on kummallakin lasten vauvaiän jälkeen yhtäläinen oikeus tiiviisiinkiin tapaamisiin, monesti jopa viikko-viikko.
 
Blue
Voi kun mä joskus toivonkin että elämä olisi noin ihanaa vaaleanpunaista höttöä missä ihmiset on joko 100% hyviä tai sitten 100% huonoja. Huonoja valintoja ei tehdä, kaikki menee superhienosti, elämä on ihanaa ja loistavaa. Ja sinne huonojen puolelle ei tietenkään luoda katsettakaan koska jos tekee yhdenkin huonon valinnan elämässään ei ole oikeutettu enää mihinkään oikeuksiin. :heart: :heart: :heart:

Hassua, mua kun joku on oikeasti kutsunut naiviksi, ja mä mielestäni olen vielä kaukana näistä aatteista.
 
  • Tykkää
Reactions: Miä. ja nisäkäs
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29437843:
Tietysti se lapsi siinä nykyisessä suhteessa olisi toivottu, sitähän olisi kummatkin haluneet.
Voi jestas sentään, jos ihminen pystyy jättämään ja unohtamaan lapsensa niin ei hänestä kyllä ole vanhemmaksi myöhemminkään. Tunnen monia nuoria miehiä jotka erittäin kypsästi ja kunniallisesti hoitavat osuutensa lapsensa hoidossa, se on kunnia-asia vaikka naiseen sukset onkin ristissä. Ero onkin siinä, että ovat miehiä sanan todellisessa merkityksessä. ;)
 
Viimeksi muokattu:
kfkfkf
Ota asioista selvää ennen kuin pädet ja kettuilet toisille, ennen kuin nolaat itsesi. :D Tässä maassa miehellä on ihan yhtälainen oikeus vaatia oikeusteitse isyydenselvitystä tapaamisineen. Äiti ei voi tätä estää kuin tilanteessa, jossa lapsi on syntynyt avioliiton ulkopuolella ja naisella on aviomies. Jos isyys on selvitetty, on kummallakin lasten vauvaiän jälkeen yhtäläinen oikeus tiiviisiinkiin tapaamisiin, monesti jopa viikko-viikko.
No eikös tuossa joku justiinsa linkannut ihan lakitekstiä jossa sanottiin ihan päinvastaista :D

Itsekkin olen ollut siinä uskossa, ettei äiti voi tunnustamista kieltää...
 
Unohtakaa ne isien oikeudet. Unohtakaa ne äitien oikeudet. Aikuiset ihmiset kantakoon vastuun teoistaan. Todistettavasti molemmat ovat olleet lasta alkuun laittamassa, joten kantakoon silloin myös vastuun. Ihme valittamista, toisten syyttelyä ja vastuun vierittämistä toiselle kuin pikkulapsilla. Minkälainen käsitys teillä on aikuisuudesta ja sen mukanaan tuomasta vastuusta ja velvoitteista?

Ei isien oikeus, ei äitien oikeus vaan LAPSEN oikeus edes siihen elätykseen. Lapsen ei tarvitse kärsiä puutteesta siitä syystä, että aikuinen ihminen pakoilee vastuutaan. Eikä yhteiskunnan kuuluu kustantaa, kun aikuinen ihminen ei haluakaan kantaa tekojensa seurauksia. Tämä koskee yhtä lailla äitejä kuin isiäkin. Lapsi on aina saatettu alulle yhdessä ja tällöin edes jonkinlainen vastuu on molemmilla, ei vain toisella, eikä suinkaan yhteiskunnalla.
Se on lapsen alkuun saattamista kun käyttää ehkäisyä?

Minusta kun se on tietoista lapsen saamisen välttelyä ja sitä käytettäessä ollaan molemmat ilmaistu jo että se lapsi ei ole se mitä haetaan siitä.
 

Yhteistyössä