Voiko sairaala estää synnyttänyttä lähtemästä kotiin?

  • Viestiketjun aloittaja väittely
  • Ensimmäinen viesti
5x
Itse lähdin kotiin nuorimmaisen kanssa alle 24h sisällä. Polikliininen synnytys. Jouduttiin käyttämään kuitenkin sairaalassa tarkistuksella 3 pvän päästä.
Samoin. Hieman ärsytti kun yksi vanhempi hoitaja valitti koko ajan, miksi haluan kotiin, kyllä pitäisi jäädä sairaalaan, jotta imetys sujuu ja osaan hoitaa vauvaa jne. Kaikki sujui, osasin jo, vauva voi ihan hyvin. Öö..halusin kotiin kun siellä oli lauma muksujani odottamassa! :D
 
kolmelle äiti
Siis mää synnytin kuopuksen ns polikliinisesti, siitä ei oltu sovittu etukäteen mitään, vaan esitin toiveen synnytyksen jälkeen, että jos kaikki kunnossa niin lähdetään kotiin ja tultiin sitten lääkärin tarkastukseen kotoa käsin. Siis piti siellä sairaalassa olla jonkun aikaa, oltiinkohan joku 15 tuntia ja sitten kotiin.
Näin meilläkin kuopuksen kanssa. Syntyi 17:05 lauantaina ja sunnuntaiaamuna oli lääkärintarkastus ja lähdettiin kotiin. Kysyin silloin illalla vaan hoitajalta siellä osastolla että mites, oiskos meiän mahollista päästä jo huomenna kotiin ja niin se sitten meni. Käytiin tarkastuksessa kans sitten joo, taksilappu saatiin siihenkin joten oli nopea reissu.

Ei siinä tosiaan mitenkään traumatisoitunut varmaan tarvitse olla jottei sairaalassa viihdy. Taysissa ainakin niin järjettömän pienet ne huoneet ja nukkumaan ei pysty yhtään. Kotona odotti 3v ja ta myös kauhea ikävä. Onneksi tämä oli mahdollista ja päästiin kotiin. :)
 
"joo"
Ei siellä väkisin pidetä.
Sain lähteä yhden yön jälkeen kotiin koska olin 5h huoneessa ja en saanut nukuttua.
Tosin sit joutuu tulemaan uudestaa käymään vauvan kanssa lääkäriin vastaanotolle osastolle.
 
"tii"
Esikoisen kanssa olin sen 3vrk,Maanantaina synnytin,torstaina kotiuduttiin.
Toisen kohdalla kotiuduttiin vajaa 2vrk iässä,yksi yö sairaalassa,samoin kolmannen kohdalla kotiuduttiin yhden yön jälkeen.Ei tarvinnut tulla takaisin,vaan lääkärin tarkastus tehtiin ennen lähtöä.
 
Esikoisesta menin sairaalaan torstaina, käynnistykseen, poika synty pe-la yönä. Tiistaina oltiin lääkärintarkastuksessa, kotiinlähtöä ajatellen, mutta poika oli keltanen ja jouduttiin jäämään sinivalohoitoon. Sillon hoitajat sano, että mä olisin voinu lähteä kotiin, mutta poika olis menny sitte lastenosastolle, koska kyseessä oli esikoinen, niin en empinyt hetkeäkään jäädä vauvan kanssa sitte sairaalaan, päästiin perjantaiaamulla vasta kotiin, eli viikon reissu. Kyllä mä sain nukuttua suurimman osan ajasta ihan hyvin ja mulla oli mukavia huonekavereitakin.

Toista poikaa mentiin synnyttään torstaina, poika synty vähän ennen kuutta illalla. Perjantaina kyselin hoitajalta, josko päästäs kotiin, kun kaikki oli mennyt hyvin, niin lupasivat sitte, että lauantaiaamusta lääkäri kerkee kattoon pojan ja saadaan lähteä jos kaikki on kunnossa. Lähdettiin sitte lauantai aamusta kotiin. Oltais tollon perjantainaki saatu jo lähteä, mutta sit olis tarvinnu ajella takasin lääkärintarkastukseen ja meiltä on kuitenkin 50km sairaalaan, niin jäin sitte mielummin yhdeksi yöksi vielä sairaalaan.
 
"alma"
Synnytin myöhään illalla ja lähdin kotiin seuraavana päivänä joskus iltapäivällä. Kyseessä toinen lapsi ja normaali synnytys. Ei kellään ollut mitään tuota kotiutumista vastaan, Varmistivat kyllä pariin kertaan, että olen halukas lähtemään. Ei mua huvittanut siellä sairaalassa maata sellaisesa jaetussa huoneessa, paljon kivempaa olla kotona perheen kanssa. Käytiin sitten parin päivän kanssa vauvan kanssa lääkärissä.
 
[QUOTE="mie";27976127]aika hassua, multa ne kysy et haluanko kotiin.. en ollut nimittäin mitenkään sitä ajatellut. kotona oli 1v3kk ikäinen isoveli odottamassa :)[/QUOTE]

no miule taas suunilleen naurettiin että perjantaina lääkäri tarkistaa vauvat, sitten pääsette ja että mikäs kiire sinulla on ja että mukavahan täällä on levätä :O
 
Ei voi estää, pyytää voi.

Jo sekä äidillä että lapsella on kaikki ok, ei todellakaan voida estää kotiinlähtöä.
Eikä vauvaa varsinaisesti 'viedä takaisin' kuten joku hauskasti kirjoitti :D vaan käydään lääkärintarkistuksessa esim 3 vrk ikäisenä- käydään, ei jäädä olemaan.

Eri asia sitten, jos lapsella tai äidillä ei ole kaikki niin kuin pitää ja kotiinlähtö vaarantaa jommankumman terveyden tai hengen, siinä tapauksessa voidaan ottaa järeämpiä käytänteitä käyttöön.

Itse olin vuorokauden verran osastolla toisen synnytykseni jälkeen, kaikki ok, vauva kävi lääkärintarkastuksessa ja lähdimme kotiin. Mitään uutta lääkärintarkastusta ei tarvittu, terveydenhoitaja kävi parin päivän päästä meillä kotona.
 
Viimeksi muokattu:
"Lähettäjä"
Lestadiolaisille saa tehdä verensiirtoja ihan normaalisti.
Mikäli äiti vaarantaa lapsen turvallisuuden tai terveyden esim liian varhaisella kotiutumisella, tekee sairaalan sosiaalihoitaja kiireellisen lastensuojeluilmoituksen, joka nojalla lapsi voidaan huostaanottaa ennen kotiutumista.
Varmaan kannattaisi luottaa ammattilaisten tilannearviointiin lapsen tilasta. Eri asia on sitten kotisynnytykset tai synnytyksen ilman terveydenhuollon ammattilaista ( näitäkin on)
Juu, kukapa vanhempi haluaisi riskeerata tällaisessa asiassa. Kyllä sinne kotiin kerkeää.
 
Meidän sairaalassa uudelleensynnyttäjä saa lähteä polikliinisesti pois jos ei ole ollut riskiraskaus, synnytys on sujunut säännöllisesti, äiti ja vauva voivat hyvin.

Kotiin oltais päästy mutta oman olon puolesta hyvillä mielin jäin sairaalaan + ei tarvinnut raahautua parin päivän päästä uudelleen lääkärintarkastukseen.

Monen mielestä mulla kävi lottovoitto kun mulle tyhjennettiin oma huone vaikka osasto oli tupaten täynnä ja synnärillä oli tulossa lisää porukkaa. Musta se oli kurjaa olla yksinään huoneessa kun vauvakin nukkui, en mä juttukaveria kaivannut vaan jotain ääniä ympärille :)
 
IhanaValo
Kuopus oli vähän keltainen, ei kuitenkaan joutunut siihen valohoitoon tai mitään. Neuvottiin vaan että mahd.paljon pitää koittaa imettää..Päästiin kotiin kun tyttö oli muistaakseni pari vrk vanha, seuraavana päivänä piti vielä käydä näyttäytymässä, lääkäri tarkasti. Sillä perusteella päästiin että miulla oli hirvee ikävä esikoista enkä oikeen saanu nukuttua useamman hengen huoneessa.
 
"vieras"
Mikä tuo 3 vuorokautta juttu on? Yhden lapsen olen vasta synnyttänyt, me päästiin kaksi vuorokautta synnytyksestä kotiin. Ihan lääkäri teki tarkastuksen. Todellakaan en kinunnut kotiin, olin hieman ihmeissäni että nytkö jo. Sanoivat sitten, että saa toki vielä jäädäkin yöksi jos siltä tuntuu, mutta kaikki on kunnossa, ei mitään syytä sen puolesta jäädä. Niinpä sitten lähdettiin ja hyvin kaikki sujui.
 
nuin
Olenko mä ihan hassu kun mun mielestä siellä sairaalassa ei ollu mitenkään kamalaa? :D

Sisäänkirjauduttiin lauantaina, leikattiin sunnuntaina ja kotiin päästiin perjantaina eli viikon reissu tuli vedettyä. Lapsi lastenosastolla su-to ja itse olin kahdenhengenhuoneessa yksinäni kunnes sain vauvan torstaina itselleni. Vauvaa sain käydä katsomassa ja hoitamassa niin paljon kun jaksoin ja meistä pidettiin todella hyvää huolta.
Ei siitä ole kyse, vaan siitä voiko sairaala laillisesti estää äitä ja vauvaa lähtemästä. Vastaus on, että ei voi, paitsi jos sosiaalitoimi tekee kiireellisen huostaanoton. Sitä ei voi tosin tehdä perusteettomasti kuten sen takia, että perusterveelle vauvalle pitäisi tehdä lääkärintarkastuksia tai tutkimuksia.
 
feddfd
Vauvalle täytyy tehdä lääkärintarkastus ennen lähtöä. Mulle tehtiin sectio perjantaina ja sunnuntaina lääkäri tarkasti vauvan ja päästiin kotiin. Mutta siis ei ennen tarkastusta pääse, ellei karkaa.
No tämä ei ainakaan päde yliopistosairaaloissa!

Minä lähdin vauvan kanssa kotiin vuorokausi synnytyksen jälkeen ja käytiin kahden vuorokauden ikäistä vauvaa sitten lääkärintarkastuksessa.
 
"Heli"
Esim eräät sydänviat voi huomata vasta vaikkapa seuraavan päivän iltana, ja sitten olikin jo kiire lastenklinikalle! Kannattaa miettiä oikeasti onko kiire kotiin vai haluaako varmistaa että vauvalla ja itsellä on kaikki hyvin.
 
Mun käsityksen mukaan itse voi itsensä kirjata ulos vaikka hoitajilta/lääkäriltä ei lupaa tulisikaan, toki silloin lähdetään omalla vastuulla!
Mulla nimittäin oli viimeksi niin helvetillinen huonekaveri, että kun sektion jälkeen seuraavana päivänä pääsin ylös niin meinasin lähtä kälpsimään, saatiin sit onneksi toinen huone ja oltiin vielä yksi yö!
 

Yhteistyössä