Voiko vauvaa pitää liikaa sylissä ja nukkumisasiaa

  • Viestiketjun aloittaja nukkujat
  • Ensimmäinen viesti
nukkujat
Mulle sanottiin, et vauvaa ei sais koko ajan pitää sylissä kun se sit tottuu siihen. Meillä on siis reilun viikon ikäinen vauva, joka on paljon mun tai isänsä sylissä. Ei olla pidetty sittereissä kun musta syli on vauvalle parempi.
Mun mielestä vauvaa ei voi sylittää liikaa, mut voiko teistä?
Onhan se siis välillä joko oomassa sängyssään tai sohvalla kun nukkuu, mut päiväsaikaan varsinkin usein nukkuukin sylissä.
toinen asia on se, et ton ikäisellähän ei oo mitään vuorokausirytmiä. Koska hän heräilee parin tunnin välein, ollaan tehty niin, että mä olen yöllä 24-06 vauvan kanssa olkkarissa, missä vauva nukkuu sohvalla ja mä nukun minkä nukun. Mies nukkuu makkarissa. Aamulla sit vaihdetaan. näin kumpikin saa sen kuusi tuntia nukkua putkeen. Kuulostaako hyvältä, vai onko odotettavissa nukkumisongelmia kun vauva on vanhempi? Tarkoitus on että vauva siirtyy kokonaan omaan sänkyynsä nukkumaan kun tuo vuorokausirytmi alkaa selkiytyä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuule, hyvältä kuulostaa, vauvan paikka on sylissä, älä huoli siitä, että sylittäisitte liikaa, älä huoli siitä lainkaan!
Niin, mä oon siis ihan samaa mieltä, mut aina on joku neuvomassa et tottuu syliin liikaa jos sylitetään:)
 
Meillä pidettiin poikaa myös tosi paljon sylissä ja pidetään vieläkin (1v4kk) kun vaan malttaa siinä olla :) Mun mielestä vauvaa ei voi pitää sylissä liikaa, sehän on pikkuiselle erittäin tärkeää ja niin oli meille vanhemmillekin :heart:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
No ei kai viikon ikäistä voi pitää liikaa sylissä. Sitten kun alkaa olla muutama kuukausi ikää, täytyisi joskus laittaa lattiallekin, että lihakset kehittyy.
Toki laitetaan sit kun alkaa liikkumaan:) Tai et tekee muutakin kun makoilee vaan:)
 
nn
se on niin pieni hetki loppujen lopuksi minkä lapsi sylissä viihtyy, että ite ainakin pidän tuota meijän pian 4kk mahd paljon sylissä jos hän ite niin haluaa. Pian lähetään liikkeelle ja sitten ei enää syli kelpaa kun on tutkimista tms.

Eli saa sylittää niin paljon kuin sielu sietää! toi liika sylittely menee mun mielestä samaan kastiin kuin ei saisi heti reagoida vauvan itkuun vaan pitäisi antaa vaan itkeä ettei totu siihen että heti tullaan...
 
Pidä sylissä vaan, siinä vauvan on hyvä ja turvallinen olla.
Mä en tuota mun vauvaa raaskinut päästää käsistäni, joten on ollut todella paljon sylissä ja nukkunut aina vieressä. Nyt on jo sen verran iso ja painava ( melkein 3 kk ) , että pakko laskea välillä lattialle tai sitteriin.
 
vieraana
Vauva ilmeisesti korvikkeella? Meinaan vaan tosta et jos 6h voi äiti nukkua putkeen. Toi nukkumismenetelmä toimii aikansa mut mites sit kun miehesi lähtee töihin... siinä vaiheessa myös sinä tarvitset yöllä kunnolla lepoa joten suosittelisin jo tässä vaiheessa lepäämään aina kun vauvakin nukkuu jos vaan voit ja pystyt nukkumaan sillon. Tässä vaiheessa tuntuu siltä et jaksaa mut ettei vaan käy niin et ajaa itsensä loppuun vaikkei vauva tässä vaiheessa vielä voimia verota muuta kun sillä et tarvitsee maidon säännöllisin välein ja joutuu sen takia yöllä heräämään pari kertaa (tai no riippuen tietty et miten tiheesti vauva syö ).

Ja tätä en kirjota sen takia et oisin heti masentamassa tai kertomassa niit huonoja puolia vaan sen takia ettei kävisi niinkuin ystävälleni joka "huijasi itseään" et jaksaa ja sairastui synntyksen jälkeiseen masennukseen.
 
Syli vapaana
Mä olen kanssa sitä mieltä, että vauvalle paras paikka on syli. Pieni tarvitsee läheisyyttä ja turvallisuuden tunnetta ja sylissä saa sitä parhaiten! Ja niinkuin joku kirjotti, kunhan vauva on hieman kasvanut, niin sitten vaan lattialle välillä jos vaan siinä viihtyy. Lihakset kehittyy!
Ei tollaista "älä-pidä-liikaa-sylissä-ettei-sitä-tätä" voi ajatella vielä noin pienen kohdalla! Ja kyllähän äiti ja isäkin haluaa pitää pientään sylissä kun vielä siinä haluaa olla! Sylissä pitäminen noin pienen kohdalla saa vauvan tuntemaan olonsa turvalliseksi!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Vauva ilmeisesti korvikkeella? Meinaan vaan tosta et jos 6h voi äiti nukkua putkeen. Toi nukkumismenetelmä toimii aikansa mut mites sit kun miehesi lähtee töihin... siinä vaiheessa myös sinä tarvitset yöllä kunnolla lepoa joten suosittelisin jo tässä vaiheessa lepäämään aina kun vauvakin nukkuu jos vaan voit ja pystyt nukkumaan sillon. Tässä vaiheessa tuntuu siltä et jaksaa mut ettei vaan käy niin et ajaa itsensä loppuun vaikkei vauva tässä vaiheessa vielä voimia verota muuta kun sillä et tarvitsee maidon säännöllisin välein ja joutuu sen takia yöllä heräämään pari kertaa (tai no riippuen tietty et miten tiheesti vauva syö ).

Ja tätä en kirjota sen takia et oisin heti masentamassa. tai kertomassa niit huonoja puolia vaan sen takia ettei kävisi niinkuin ystävälleni joka "huijasi itseään" et jaksaa ja sairastui synntyksen jälkeiseen masennukseen.
Juu korvikkeella on. toi nukkumisjärjestelyhän tosiaan toimii vaan sen aikaa kun mies on kotona, mutta toistaiseksi ei ole töihin menossa.
Sitten kun työt taas kutsuvat, täytyy tuo nukkumisasiakin hoitaa jotenkin muuten. Kyllä me ollaan muutama yö nukuttu kaikki samassa huoneessa, mutta kumpikin meistä herää kun vauva herää, eli silloin ei kumpikaan saada nukuttua kunnolla. Siihenkin tietty tottuu jos/kun on pakko, mutta nyt saadaan vielä nukkua pitkähköt unet kumpikin vuorollaan:)
 
pihla
No täältä tulee sitten se toinenkin mielipide! Syli on toki tärkeää ja sylittele toki,mutta kyllä vauvan voi ihan hyvin laittaa omaan koppaansa/sänkyynsäkin nukkumaan.Laita vaikka turvallinen kapalo ympärille ja tee vähän peitto-tai pyyherullasta "pesää"niin vauva nukkuu rauhallisemmin.Pääset itsekin rauhassa syömään ja tekemään niitä kotihommiakin.Ja laita aina vauva sänkyynsä kun hän vielä on hereillä - sillä tavalla hän oppii nukahtamaan myös yksin .Jos aina nukutat vauvan syliin hän herää usein kun siirrät sänkyyn.Yhtenäinen uni on tärkeää vauvan aivojen kehitykselle.Seurustele kun vauva on virkeä,mutta anna unirauha kun vauva haluaa nukkua.Ja nukkua vauva voi ihan hyvin omassa sängyssään.Eikä teidän tarvitse päivystää kuuden tunnin jaksoissa vuorotellen,kyllä terve vauva ilmoittaa kun hänellä on nälkä! Puhun kokemuksesta omien lasteni kanssa ja myös lastensairaanhoitajana.
 
nn
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Vauva ilmeisesti korvikkeella? Meinaan vaan tosta et jos 6h voi äiti nukkua putkeen. Toi nukkumismenetelmä toimii aikansa mut mites sit kun miehesi lähtee töihin... siinä vaiheessa myös sinä tarvitset yöllä kunnolla lepoa joten suosittelisin jo tässä vaiheessa lepäämään aina kun vauvakin nukkuu jos vaan voit ja pystyt nukkumaan sillon. Tässä vaiheessa tuntuu siltä et jaksaa mut ettei vaan käy niin et ajaa itsensä loppuun vaikkei vauva tässä vaiheessa vielä voimia verota muuta kun sillä et tarvitsee maidon säännöllisin välein ja joutuu sen takia yöllä heräämään pari kertaa (tai no riippuen tietty et miten tiheesti vauva syö ).

Ja tätä en kirjota sen takia et oisin heti masentamassa. tai kertomassa niit huonoja puolia vaan sen takia ettei kävisi niinkuin ystävälleni joka "huijasi itseään" et jaksaa ja sairastui synntyksen jälkeiseen masennukseen.
Juu korvikkeella on. toi nukkumisjärjestelyhän tosiaan toimii vaan sen aikaa kun mies on kotona, mutta toistaiseksi ei ole töihin menossa.
Sitten kun työt taas kutsuvat, täytyy tuo nukkumisasiakin hoitaa jotenkin muuten. Kyllä me ollaan muutama yö nukuttu kaikki samassa huoneessa, mutta kumpikin meistä herää kun vauva herää, eli silloin ei kumpikaan saada nukuttua kunnolla. Siihenkin tietty tottuu jos/kun on pakko, mutta nyt saadaan vielä nukkua pitkähköt unet kumpikin vuorollaan:)
Meillä mies aluksi oli ihan kauhistunut, että miten hän saa nukuttua kun vauva heräilee mutta eipä mennyt kauaa kun jo nukkui nii ettei herännyt yhtään. Meilläkin mennään pullolla ja ollaan miehen kanssa tehty sellanen jako,että viikolla yösyötän minä ja vkoloppusin mies syöttää, että saan nukuttua itse pari yötä kunnolla! Kaikkeen tottuu tosiaan kun on pakko! Täytyy varmaan alkaa tästä lämmittää maitoa pojalle ja painella itekin sänkyyn koisimaan!
 
harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Miten voi olla, että lapsi on vasta viikon vanha ja olet jo luovuttanut imettämisen suhteen?
En ole ap mut kysyn sinulta et mitäs se asia sinulle kuuluu? Kaikki eivät halua imettää tai maitoa ei tule jne. Eikös pääasia ole se ettei lasta pidetä nälässä, väliäkö sillä sinulle saako lapsi maitonsa rinnasta vai pullosta... nimim äiti joka teki kaikkensa et imetys ois onnistunu mut ei kovan ja pitkään jatkuneen kuumeen (ja siihen syödyn rankan antibioottikuurin takia) onnistunu. Ja nään punasta joka kerta kun joku täysin vieras rupee syyllistämään äitiä siitä ettei imetä vaikkei tiedä taustoja!

 
minäkin
ipanat nukuttanut sylkkään,ko ovat vaaveja olleet,mikäs sen mukavampaa ko tuhiseva vaavilta tuoksuva nyytti sylis??? miulki noit jo 3+ 3 nuarin juur 5v ihtell ja koht 4v vanhimmal lapsenlapsel ikää...syli paras paikka taimel,ei ne enää yli 10v sylii hinkuu,ja jos otat...nehä juaksee karkuu...=) terv; muumma40v(kokemusta kyl löytyy;),,, eikä nää oo ollu mitää "helppoi vauvoi" alle 1v. PÄINVASTOIN#\ en mitään antais pois kuitenkaan....pv=)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja pihla:
No täältä tulee sitten se toinenkin mielipide! Syli on toki tärkeää ja sylittele toki,mutta kyllä vauvan voi ihan hyvin laittaa omaan koppaansa/sänkyynsäkin nukkumaan.Laita vaikka turvallinen kapalo ympärille ja tee vähän peitto-tai pyyherullasta "pesää"niin vauva nukkuu rauhallisemmin.Pääset itsekin rauhassa syömään ja tekemään niitä kotihommiakin.Ja laita aina vauva sänkyynsä kun hän vielä on hereillä - sillä tavalla hän oppii nukahtamaan myös yksin .Jos aina nukutat vauvan syliin hän herää usein kun siirrät sänkyyn.Yhtenäinen uni on tärkeää vauvan aivojen kehitykselle.Seurustele kun vauva on virkeä,mutta anna unirauha kun vauva haluaa nukkua.Ja nukkua vauva voi ihan hyvin omassa sängyssään.Eikä teidän tarvitse päivystää kuuden tunnin jaksoissa vuorotellen,kyllä terve vauva ilmoittaa kun hänellä on nälkä! Puhun kokemuksesta omien lasteni kanssa ja myös lastensairaanhoitajana.
Juu, hän kapalossa ja yleensä nukkuukin joko sängyssään tai sohvalla. Välillä kyllä nukahtaa syliinkiin ja oon antanu siinä nukkua jos ei ole itsellä ollu tekemistä. Ei siis ihan alvariinsa sylissä nuku:) Ja hän nukahtaa itsekseen sänkyyn kyllä jos sinne viedään ruokailun jälkeen uinumaan.
ja imetä en, mutta pumppaan maitoa kyllä. imetys ei onnistunut. En oo huolissani siitä ettenkö heräisi kun vauvalla on nälkä, vaan itse nukun niin huonosti ne syöttövälit, et sama kun en nuku ollenkaan. Siksi nukutaan ainkain toistaiseksi tälleen.
 
en edelleenkään ymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Miten voi olla, että lapsi on vasta viikon vanha ja olet jo luovuttanut imettämisen suhteen?
En ole ap mut kysyn sinulta et mitäs se asia sinulle kuuluu? Kaikki eivät halua imettää tai maitoa ei tule jne. Eikös pääasia ole se ettei lasta pidetä nälässä, väliäkö sillä sinulle saako lapsi maitonsa rinnasta vai pullosta... nimim äiti joka teki kaikkensa et imetys ois onnistunu mut ei kovan ja pitkään jatkuneen kuumeen (ja siihen syödyn rankan antibioottikuurin takia) onnistunu. Ja nään punasta joka kerta kun joku täysin vieras rupee syyllistämään äitiä siitä ettei imetä vaikkei tiedä taustoja!
No siksihän minä asiasta kysyinkin? Voihan olla, että ap:n rinnat ovat fyysisesti turmeltuneet jossakin onnettomuudessa tms.

Mutta muutoin on outoa, jos terve nainen ei viikon vanhaa lastaan edes yritä imettää.

Näe punaista ihan rauhassa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Miten voi olla, että lapsi on vasta viikon vanha ja olet jo luovuttanut imettämisen suhteen?
En ole ap mut kysyn sinulta et mitäs se asia sinulle kuuluu? Kaikki eivät halua imettää tai maitoa ei tule jne. Eikös pääasia ole se ettei lasta pidetä nälässä, väliäkö sillä sinulle saako lapsi maitonsa rinnasta vai pullosta... nimim äiti joka teki kaikkensa et imetys ois onnistunu mut ei kovan ja pitkään jatkuneen kuumeen (ja siihen syödyn rankan antibioottikuurin takia) onnistunu. Ja nään punasta joka kerta kun joku täysin vieras rupee syyllistämään äitiä siitä ettei imetä vaikkei tiedä taustoja!
No herttileijaa! Ei yks kuuri nyt imetystä lopeta jos halua on jatkaa.Oisit lypsäny sen ajan.Että turhaan näet punasta!Nim.enemmänkin sairastanut ja silti imettänyt
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja en edelleenkään ymmärrä:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Miten voi olla, että lapsi on vasta viikon vanha ja olet jo luovuttanut imettämisen suhteen?
En ole ap mut kysyn sinulta et mitäs se asia sinulle kuuluu? Kaikki eivät halua imettää tai maitoa ei tule jne. Eikös pääasia ole se ettei lasta pidetä nälässä, väliäkö sillä sinulle saako lapsi maitonsa rinnasta vai pullosta... nimim äiti joka teki kaikkensa et imetys ois onnistunu mut ei kovan ja pitkään jatkuneen kuumeen (ja siihen syödyn rankan antibioottikuurin takia) onnistunu. Ja nään punasta joka kerta kun joku täysin vieras rupee syyllistämään äitiä siitä ettei imetä vaikkei tiedä taustoja!
No siksihän minä asiasta kysyinkin? Voihan olla, että ap:n rinnat ovat fyysisesti turmeltuneet jossakin onnettomuudessa tms.

Mutta muutoin on outoa, jos terve nainen ei viikon vanhaa lastaan edes yritä imettää.

Näe punaista ihan rauhassa.
Yritettiin kyllä, mutta ei vaan onnistunut. Niin isot rinnat ja pyöreä rinnanpää, että ei tullut mitään edes rintakumin kanssa. Siinä turhautu sekä vauva että minä, kun toinen hörppi vaan ilmaa. En nähnyt järkeä jatkaa imetystä itkun kanssa, vaan mielummin pumppaan maidon ja annan pullosta. Ei tarvii lasenkaan itkeä nälkäänsä kun rinnasta ei saanut mitään irti. Ei, vaikka kuinka kätilötten kanssa yritettiin etsiä sopivaa asentoa ja imetyskeinoa.
 
harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Miten voi olla, että lapsi on vasta viikon vanha ja olet jo luovuttanut imettämisen suhteen?
En ole ap mut kysyn sinulta et mitäs se asia sinulle kuuluu? Kaikki eivät halua imettää tai maitoa ei tule jne. Eikös pääasia ole se ettei lasta pidetä nälässä, väliäkö sillä sinulle saako lapsi maitonsa rinnasta vai pullosta... nimim äiti joka teki kaikkensa et imetys ois onnistunu mut ei kovan ja pitkään jatkuneen kuumeen (ja siihen syödyn rankan antibioottikuurin takia) onnistunu. Ja nään punasta joka kerta kun joku täysin vieras rupee syyllistämään äitiä siitä ettei imetä vaikkei tiedä taustoja!
No herttileijaa! Ei yks kuuri nyt imetystä lopeta jos halua on jatkaa.Oisit lypsäny sen ajan.Että turhaan näet punasta!Nim.enemmänkin sairastanut ja silti imettänyt
Tässäpä taas kommentti mikä kirjoitetaan vaikkei asiasta mitään tiedä... imetin ja pumppasin mut jos pullon pohjalle tulee verensekasta "maitoa" 10ml niin kerroppa onko siinä mitään mieltä? Lisäyksenä et kun kuumetta 40 astetta puoltoista viikkoa putkeen, välissä kuumeeton viikko ja taas kuume 40 viikko niin onko ihme jos ei maitoa tule vaikka kuinka pumppais ja yrittäis imettää. Siinä vaiheessa kun en tiennyt onko yö vai päivä ja milloin lapsi syönyt viimeksi ym niin katsoin parhaaksi taata edes sen ettei lapsen tarvitse huutaa nälkäänsä ja annoin pullosta. En jaksa kommentoida enempää ettei mene tämäkin ketju tappeluksi.

 

Yhteistyössä