Voiko yökuivuutta opettaa mitenkään?

Kun tuo meidän esikoinen on n. 1,5v ollut päiväkuiva mutta vieläkin yöllä tarvitsee vaippaa. Keskimmäinen(nyt 2v5kk) oppi pari kuukautta sitten päiväkuivaksi ja heti perään yökuivaksi. Voisikohan tuota esikoista siis millään opettaa vai onko se yökuivuus tosiaan vain hormoneista kiinni?
 
vieras
Meilläkin esikoinen oli päiväkuiva 2v3kk. Nyt 4v2kk ja vielä yövaippa joka aina märkä. kaverin poika kohta 8v ja edelleen kastelee. Lääkkeet, hälypatjat ym ei auta. Harkitsevat taas lääkärikäyntiä.
 
meidän 1,5v jätti kanssa päivävaipat pois mutta nyt 2,5v iässä edelleen yövaippa käytössä.

ymmärtääkseni sitä ei voi nopeuttaa. Sitä hormoonia tarvitaan siihen että yön/unen aikana virtsaa ei erity niin paljon kuin päivällä, jolloin on mahdollista nukkua läpi yön ilman että rakko poksahtaa... toisilla silti erittyy sen verran että herää ja käy vessassa, mutta se on sitten jo eri asia.
 
voi
No, riippuu aika paljon lapsesta, mutta kyllä itseasiassa aika monia voi.

Meidän esikoisella oli 3-vuotiaana aina vaippa likomärkä, mutta sitten ostin hänelle uusia kivoja pikkareita ja tarjosin niitä illalla päälle (sai valita vaipan ja pikkareiden väliltä itse), ja hups heijaa, niin ne housut pysyivät yöllä kuivina.

Yhdeltä olen kuullut, että alkoi kuiskata lapsille viimeiseksi illalla korvaan: "kun tulee pissahätä, herää", ja näin ovat hänen kaikki lapsensa oppineet yökuiviksi.
 
muuma
Täällä poika 3v 6kk ja tarvitsee edelleen yövaipan. :( Ei auta, vaikka ei sais juotavaa illalla. Pissa tulee aina sänkyyn parikin kertaa yöllä, sen jälkeen itkee ihan lohduttomasti 40 minsaa. Saakin siis pitää vaippansa, ainakin toistaiseksi.
 
Jellonainen harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Täytyy sitten vaan odotella. Ei siitä siis mitään vaivaa muuten ole mutta pelkään, että tyttö itse huomaa nuoremman olevan kokonaan ilman vaippaa ja alkaa ujostella tuota vaipan käyttöä.
Meilläkin kävi niin, että kuopuksesta tuli yökuiva ennen keskimmäistä. Kuopus oli 2v3kk ja keskimmäinen 4,5v. Keskimmäinen on aika tulisielu ja kiukutteli vaipanlaiton kanssa iltaisin, mutta ilmoitin että pakko on laittaa, sillä en aio joka päivä pyykätä hänen petivaatteitaan. Toki selitin että ei se haittaa vaikka käyttää yövaippaa, että kyllä hänkin siitä pian pääsee eroon.

Nyt keskimmäinen on kuukautta vaille 5v ja on ollut reilun viikon ilman yövaippaa, ei vahinkoja :)
 
voi
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Täytyy sitten vaan odotella. Ei siitä siis mitään vaivaa muuten ole mutta pelkään, että tyttö itse huomaa nuoremman olevan kokonaan ilman vaippaa ja alkaa ujostella tuota vaipan käyttöä.
No, kyllä ainakin kannattaa kokeilla, onko kyse enemmänkin jostain viitsimisestä/asian hoksaamisesta vain. Lupaat jonkun lelun siitä, että vaippa pysyy kuivana yön. Tai jotenkin muuten motivoit itse yrittämään pitämään vaipan kuivana.

Edellisestä vielä unohtui kertoa yhdestä perheestä, jossa vanhemmat tiesivät, että pojan yövaippa on märkä vain siksi, että ensimmäiseksi herättyään laskettelee pissansa mieluummin vaippaan kuin kävelee vessaan. Sopivat sitten yhdessä, että 4-vuotissyntymäpäivänä ei enää laiteta vaippaa, ja silloin poika siis alkoi käydä aamupissalla vessassa.
 
asp
ihanaa lukea näit vastauksia. mä jo luulin että meijän 4v poika on jotenki "viallinen", kun nukkuu yöt vaippa päällä..
nukkuu sikeästi, ettei olis vielä toivoakaan. opeteltu on, monet kerrat ja eri keinot.
puolisen vuotta sitten päätin etten anna olla ilman vaippaa ennekuin vaippa on useasti aamuisin kuiva.
 
meidän toi 2,5v on vaihtelevasti kuiva öisin. Toisinaan menee monta yötä että on kuiva, usein herää yöllä ja pyytää vessaan. Aamullakin menee ite vessaan ja ottaa sen vaipan pois ja käy potalla. Ja sitten taas on monta aamua ja ihan märkä vaippa...
 
km
me oltiin tossa talvella lääkärissä meidän 5v kanssa yökastelun takia ja lääkäri sanoi että yökuivuutta ei voi opettaa koska siihen tarvitaan joku aivoista erittyvä hormoni joka vähentää yöllistä virtsamäärää. TOisilla tään hormonin erittyminen alkaa vasta myöhään ja siksi kastelevat. Meille lääkäri suositteli pitämään vaippaa kunnes saamme kasteluhälyttimen kokeiltavaksi. No, jouduimme jonottaa hälytintä niin kauan että lapsi ei sitte enää tarvinnutkaa sitä ku sitä tarjottiin. Yhtäkkiä vaan alkoi olla yövaipat kuivia ja sillä tiellä ollaan :). Mutta kauan se vei. 5,5vuotta. Lapsen pienempi sisarus on 2,5vuotta ja yökuiva jo ennen isosisarustaan.

 
minä
meidän 3,5 veellä on vaippa. pissaamismäärät vähentyneet tosin huomattavasti. ehkä yhdet pissat tulee vaippaan yön aikana. olen itse ollut yökastelija tosi pitkään... onko kokemusta voiko lääkkeitä saada ennen 5 vuoden ikää???
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen nostannut lapset yöllä pissalle! usein eivät edes heränneet siihen, mutta sänky pysyi kuivana :)
Meille lääkäri sanoi tästä yöllisestä pissalle nostamisesta että sillä saattaa saada sängyn pysymään kuivana mutta se ei poista itse ongelmaa kuitenkaan mihinkään koska kyse on hormonierityksen puutteesta.
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
meidän 3,5 veellä on vaippa. pissaamismäärät vähentyneet tosin huomattavasti. ehkä yhdet pissat tulee vaippaan yön aikana. olen itse ollut yökastelija tosi pitkään... onko kokemusta voiko lääkkeitä saada ennen 5 vuoden ikää???
Meille ainaki sanottii neuvolassa, että alle 5vuotiaiden yökasteluun ei puututa. vasta jos 5v neuvolan aikaa vielä kastelee runsaasti (eli märkiä öitä on enempi kuin kuivia) niin sitten puututaan. Eli lääkkeitä ei ainakaa täällä saa tuota ikää ennen.
 
kinuski
Miten te olette kokeillut sitä, onko yökuiva vai ei? Meillä esikoisella oli aamuisin aina vaippa märkä, sitten vaan jätin sen vaipan pois, eikä kertaakaan tullut sänkyyn (oli 2v) Kokeilin sitten kerran että laitoinkin yöksi vaipan, ja taas se oli aamulla märkä. Eli sillä lapsella on alitajunnassa se, onko vaippaa vai ei. Kuopus oppi myös 2v päiväkuivaksi, ja samalla jätin yövaipan pois, eikä vahinkoja tullut kertaakaan. Mun siskon pojilla taas oli niin, että jos niille laittoi pelkät pyjama-housut, oli tullut pissat housuun, mutta kun laittoi pikkukalsarit alle, niin pysyi kuivana.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Miten te olette kokeillut sitä, onko yökuiva vai ei? Meillä esikoisella oli aamuisin aina vaippa märkä, sitten vaan jätin sen vaipan pois, eikä kertaakaan tullut sänkyyn (oli 2v) Kokeilin sitten kerran että laitoinkin yöksi vaipan, ja taas se oli aamulla märkä. Eli sillä lapsella on alitajunnassa se, onko vaippaa vai ei. Kuopus oppi myös 2v päiväkuivaksi, ja samalla jätin yövaipan pois, eikä vahinkoja tullut kertaakaan. Mun siskon pojilla taas oli niin, että jos niille laittoi pelkät pyjama-housut, oli tullut pissat housuun, mutta kun laittoi pikkukalsarit alle, niin pysyi kuivana.
Just näin minäkin olen tehnyt. Lapselle vaippa on lupa pissata alleen. Kun sitä ei ole, niin ei myöskään pissaa. Ja mun lapset olivat yökuivia viimeistään 2-vuotiaana. Kertaakaan ei yhdellekään tullut pissaa housuun sen jälken, kun yövaippa jätettiin pois.
 
vieras
juu eihän sitä opettaa voi. itse ihmettelenkin kun oma 2v jätti yövaipan pois samaan aikaan kuin oli päiväkuiva, vähän alle 2v, koska luulin että useasti se menee sinne ~4v ikään. Mä en oo koskaan nostellut pissalle lasta yöllä koska mun mielestä se ei olis silloin valmis vielä olemaan ilman vaippaa. Itse se saattaa herätä joskus ja käy potalla joka on yöt hänen huoneessaan. Mutta ei teillä mitään 'vikaa' ole, yleistähän tuo on =)
 
hohhoijaa
Onhan vastauksia.

En oikein ymmärrä miten voisi OPETTAA yökuivaksi, kun minusta se ei opettamisesta ole kiinni. Ei kuviaksi oppiminen ole mikään sellainen asia, että kun illalla annan kivat pikkarit ja aamulla tarran ja sitten kuiskaan korvaan: mene pissille ! niin thäts it ja lapsi on samantien kuiva!

Jos se olisi noin yksinkertaista, KAIKKI maailman lapset olisivat yöllä kuvia varmaan jo alle vuoden ikäisestä!

Minulla on neljä lasta. Vain yksi lapsista oli yökastelija, eikä hän oppinut kuivaksi vaikka miten jätin vaippaa pois tai keskustelun asiasta.

Ei auttanut pissalle nostaminenkaan. Joskus pissasi tunnin nukuttuaan, eli meni nukkumaan klo 20, klo 21 mennessä oli unessa ja klo 22 nostin pytylle; vaippa olikin jo märkä. Jos ei ollut vaippaa, oli koko sänky ja tenava märkänä. Aina ei edes herännyt siihen, että oli märkä!!

Lääkitys ei auttanut ja kuivaksi poika oppi hälytinlakanan / patjan avulla.

Päiväkuivaksi oppi 2 vuotiaana.

Nuorin lapsista on 2,5 v.
Olin jo huolissani, kun ei suostunut istumaan potalle, emme voineet siis alkaa opettelee päiväkuivaksi kun ei istu potalle, enkä viitsinyt väkisin taivuttaa parkuvaa.

Kunnes yhtäkkiä vaan "napsahti", istui potalle, teki pissat jne, ja oli viikon-kahden sisällä päivä- ja yökuiva.
Laitoin yöksi vaipat, mutta kun oli aina kuiva, jätin pois.

Kyse on hormoonista ja hormonaalista kehitystä ei voi nopeuttaa eikä sitä voi opettaa.

Meillä ei poika hävennyt yökasteluaan eikä kokenut olevansa jotenkin erilainen tms. Emme tehneet numeroa asiasta.
Emme moittineet emmekä verranneet muihin.
 

Yhteistyössä