Voiko yökuivuutta opettaa mitenkään?

km
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Miten te olette kokeillut sitä, onko yökuiva vai ei? Meillä esikoisella oli aamuisin aina vaippa märkä, sitten vaan jätin sen vaipan pois, eikä kertaakaan tullut sänkyyn (oli 2v) Kokeilin sitten kerran että laitoinkin yöksi vaipan, ja taas se oli aamulla märkä. Eli sillä lapsella on alitajunnassa se, onko vaippaa vai ei. Kuopus oppi myös 2v päiväkuivaksi, ja samalla jätin yövaipan pois, eikä vahinkoja tullut kertaakaan. Mun siskon pojilla taas oli niin, että jos niille laittoi pelkät pyjama-housut, oli tullut pissat housuun, mutta kun laittoi pikkukalsarit alle, niin pysyi kuivana.
Just näin minäkin olen tehnyt. Lapselle vaippa on lupa pissata alleen. Kun sitä ei ole, niin ei myöskään pissaa. Ja mun lapset olivat yökuivia viimeistään 2-vuotiaana. Kertaakaan ei yhdellekään tullut pissaa housuun sen jälken, kun yövaippa jätettiin pois.

Juu ei mee kaikilla noin helposti. Meillä esikoinen oli yökuiva vasta 5,5v ja useaan otteeseen tätä ennen kokeiltiin sitä, että jätetään kylmästi vaippa pois, josko oppis kun laskee alleen. tuloksena oli se, että lapsi nukkui kusesta lainehtivassa sängyssä onnellisesti aamuun asti. Että meillä kyllä todellaki tuli pissat yöllä housuun. Kun se on edelleenki kiinni siitä hormonista, jota hänellä alko erittyä vasta 5,5vuotiaana jolloin sitte alkoi olla yövaipat kuivia ja jätettiin ne pois.

Tietysti kannattaa kokeilla tota mitä tekin että jättää vaan vaipat pois ja kattoo muutaman yön että miten käy, mutta se toimii vain tapauksissa, joissa lapsella on valmiudet yökuivana olemiseen ja pissaaminen vaippaan tapahtuu muista syistä. Jos lapsella ei oo valmiuksia ja sitä hormonia ei erity niin vaipatta oleminen ei tee muuta kuin lisää pyykkiä.
 
voi
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Onhan vastauksia.

En oikein ymmärrä miten voisi OPETTAA yökuivaksi, kun minusta se ei opettamisesta ole kiinni. Ei kuviaksi oppiminen ole mikään sellainen asia, että kun illalla annan kivat pikkarit ja aamulla tarran ja sitten kuiskaan korvaan: mene pissille ! niin thäts it ja lapsi on samantien kuiva!

Jos se olisi noin yksinkertaista, KAIKKI maailman lapset olisivat yöllä kuvia varmaan jo alle vuoden ikäisestä!
Lukisit vähän tarkemmin ennen kuin vedät hernettä nenään. Minä kirjoitin juuri noita mainitsemiasi esimerkkejä ja lisäksi kirjoitin, että _aika_monia_voi_opettaa_. Eli toki jotkut lapset ovatkin kypsiä yökuivuuteen vasta vanhempana, mutta aika monella myös märässä yövaipassa on kyse ihan jostain muusta kuin siitä, ettei pystyisi/osaisi olla yökuiva.
 
vieras
Ei voi opettaa, lapset oppivat eri ikäisinä useimmiten ihan itse yökuivuksi. Ilmneisesti on olemassa lääkkeitä, jotka auttavat asiaa, mutta niitä otetaan vasta 5-6 v.

Ei ole mitään järkeä herättää pientä lasta yöllä potalle tai nukuttaa vaipatta, jos on tuloksena märkä sänky.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja voi:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Onhan vastauksia.

En oikein ymmärrä miten voisi OPETTAA yökuivaksi, kun minusta se ei opettamisesta ole kiinni. Ei kuviaksi oppiminen ole mikään sellainen asia, että kun illalla annan kivat pikkarit ja aamulla tarran ja sitten kuiskaan korvaan: mene pissille ! niin thäts it ja lapsi on samantien kuiva!

Jos se olisi noin yksinkertaista, KAIKKI maailman lapset olisivat yöllä kuvia varmaan jo alle vuoden ikäisestä!
Lukisit vähän tarkemmin ennen kuin vedät hernettä nenään. Minä kirjoitin juuri noita mainitsemiasi esimerkkejä ja lisäksi kirjoitin, että _aika_monia_voi_opettaa_. Eli toki jotkut lapset ovatkin kypsiä yökuivuuteen vasta vanhempana, mutta aika monella myös märässä yövaipassa on kyse ihan jostain muusta kuin siitä, ettei pystyisi/osaisi olla yökuiva.
On sinulla "mielenkiintoisia" näkemyksiä =)

Mistä ihan muusta on kyse, jos lapsi nukkuessaan pissaa vaippaan?

... mutta aika monella myös märässä yövaipassa on kyse ihan jostain muusta kuin siitä, ettei pystyisi/osaisi olla yökuiva.
 
Ei voi opettaa, mutta avustaa kyllä. Tosiasiassa jos hormonia erittyy riittävästi, ei ole merkitystä sillä vesilasillisella illalla tai muulla vastaavalla, eikä tarvitse herättää pissalle koska hormonin tehtävä on nimenomaan vähentää yöllä erittyvän virtsan määrää.

Meillä 2 lasta on oppinut yökuivaksi 2.5v, yksi lapsista 4v9kk ja yksi on ens kuus 5v eikä meininkiäkään yökuivuudesta. Katsotaan mihin kastiin tämä viides kuuluu kun ikää tulee lisää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Miten te olette kokeillut sitä, onko yökuiva vai ei? Meillä esikoisella oli aamuisin aina vaippa märkä, sitten vaan jätin sen vaipan pois, eikä kertaakaan tullut sänkyyn (oli 2v) Kokeilin sitten kerran että laitoinkin yöksi vaipan, ja taas se oli aamulla märkä. Eli sillä lapsella on alitajunnassa se, onko vaippaa vai ei. Kuopus oppi myös 2v päiväkuivaksi, ja samalla jätin yövaipan pois, eikä vahinkoja tullut kertaakaan. Mun siskon pojilla taas oli niin, että jos niille laittoi pelkät pyjama-housut, oli tullut pissat housuun, mutta kun laittoi pikkukalsarit alle, niin pysyi kuivana.
Just näin minäkin olen tehnyt. Lapselle vaippa on lupa pissata alleen. Kun sitä ei ole, niin ei myöskään pissaa. Ja mun lapset olivat yökuivia viimeistään 2-vuotiaana. Kertaakaan ei yhdellekään tullut pissaa housuun sen jälken, kun yövaippa jätettiin pois.
Mun 2v7kk on päiväkuiva mut yö menee kuivana ta ei mene, oli vaippa tai ei. Ei se vaippa meillä ainkaan oo "pissilupa" kun pissii jos on pissiäkseen yöllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Just näin minäkin olen tehnyt. Lapselle vaippa on lupa pissata alleen. Kun sitä ei ole, niin ei myöskään pissaa. Ja mun lapset olivat yökuivia viimeistään 2-vuotiaana. Kertaakaan ei yhdellekään tullut pissaa housuun sen jälken, kun yövaippa jätettiin pois.
Mun 2v7kk on päiväkuiva mut yö menee kuivana ta ei mene, oli vaippa tai ei. Ei se vaippa meillä ainkaan oo "pissilupa" kun pissii jos on pissiäkseen yöllä.

Näin meilläkin. Kummasti 4v lapsi on pissannut yöllä myös "ilman lupaa", siis ilman vaippaa, kun on välillä kokeiltu vaipatta oloa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja muuma:
Täällä poika 3v 6kk ja tarvitsee edelleen yövaipan. :( Ei auta, vaikka ei sais juotavaa illalla. Pissa tulee aina sänkyyn parikin kertaa yöllä, sen jälkeen itkee ihan lohduttomasti 40 minsaa. Saakin siis pitää vaippansa, ainakin toistaiseksi.
Näin meilläkin.

Täysin päiväkuivaksi oppi 1,5 vuotiaana, mutta yöt..
 

Yhteistyössä