Voinko estää miestäni ottamasta minun sukunimeäni?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tilanne on se, että ollaan menossa naimisiin ja mies haluaisi kovasti ottaa minun sukunimeni. En kuitenkaan halua että mies ottaa minun nimeäni vaan haluan itse miehen nimen. Lisäksi mielestäni miesten ei muutenkaan kuulu ottaa vaimojensa nimiä, Joten voinko minä jotenkin estää miestä ottamasta minun nimeä?
 
Tilanne on se, että ollaan menossa naimisiin ja mies haluaisi kovasti ottaa minun sukunimeni. En kuitenkaan halua että mies ottaa minun nimeäni vaan haluan itse miehen nimen. Lisäksi mielestäni miesten ei muutenkaan kuulu ottaa vaimojensa nimiä, Joten voinko minä jotenkin estää miestä ottamasta minun nimeä?
Voit tietysti estää siten, että et mene hänen kanssaan naimisiin.

Jos jo sukunimestä tulee kiista, niin miten aiotte vähän isommat riidat ratkaista?
 
Sano miehellesi mitä tahdot, ei kai hän nyt niin itsekäs voi olla että tekis sellasen ratkaisun väkisin? Tai jos muu ei auta niin anna ottaa, otat sinä sitten miehen sukunimen :rolleyes:
 
vierailija
jos ette pääse sopuun, niin keksikää oma sukunimi, joku mukava, josta molemmat tykkää

http://yle.fi/uutiset/3-7155532
"
Vuosittain tuhannet suomalaiset vaihtavat sukunimensä. Monella nimi muuttuu avioituessa tai avioeron jälkeen, mutta sukunimensä voi vaihtaa myös ilman kummempaa syytä.

Omaperäisyyttä haikailevien kannattaa laittaa aivot raksuttamaan, sillä uuden sukunimen voi vaikka keksiä itse. Uusi nimi voi olla esimerkiksi yhdistelmä avioituvan pariskunnan nimistä.

Keksityn nimen yhtenä kriteerinä on, ettei sitä ole ennestään kenelläkään muulla. Myös pitkään, ainakin toista vuosikymmentä käytöstä pois ollut nimi voidaan hyväksyä uutena nimenä.

– Kaiken aikaa keksitään uusia, kauniita nimiä, joiden voisi kuvitella olevan jo nimistössä, sanoo nimilautakunnan sihteeri Juhani Ketomäki.

– Jonkin verran on sellaisia nuoria, jotka haluavat luoda ikään kuin uuden suvun ja keksivät itselleen uuden nimen. Ei voi sanoa sen kuitenkaan olevan mitenkään trendi.

Ketomäen mukaan oleellista on, että keksitty nimi sopii suomalaiseen nimistöön. Ihmiset ovat tästä hyvin selvillä, sillä Ketomäki arvioi nimilautakunnan puoltavan noin 90 prosenttia haetuista nimistä.

Verso, Lampilaakso, Pohjankukko, Kivimetsä, Louhenheimo, Roihuvaara, Poppeli, Sepänniemi, Sadesaari – kaikki nämä on hyväksytty uusiksi suomalaisiksi sukunimiksi.

Viime vuonna nimilautakunta puolsi muun muassa nimiä Vedenhelmi, Lauma ja Aviala. Virccula, Wicman, Lion ja Hernandes puolestaan eivät saaneet nimilautakunnalta kannatusta.

– Esimerkiksi Vedenhelmi on hyvin runollinen nimi. Voi olla, että vielä parikymmentä vuotta sitten olisi katsottu, ettei tuonmuotoisia ole. Jos joku sanoo sukunimekseen Vedenhelmi, se jää ainakin mieleen, että onpa erikoinen nimi, Ketomäki toteaa.
 
vierailija
Sano miehellesi mitä tahdot, ei kai hän nyt niin itsekäs voi olla että tekis sellasen ratkaisun väkisin? Tai jos muu ei auta niin anna ottaa, otat sinä sitten miehen sukunimen :rolleyes:
Minä kyllä olen selittänyt miehelle parhaani mukaan miksi en halua hänen ottavan minun nimeä vaan minä haluan hänen nimensä. Hänen nimi on harvinaisempi, vähemmän kömpelö kuin minun ja mielestäni kauniimpikin eikä miehellä edes ole mitään huonoja välejä sukuunsa tms. Muutakaan järkevää syytä sille, miksi hän ottaisi minun nimeni. Mies ei ota selityksiäni kuuleviin korviinsa sitten millään, vaan jääräpäisesti haluaa minun nimeni koska hänen mielestään minun nimi on taas kauniimpi... -ap
 
Minä kyllä olen selittänyt miehelle parhaani mukaan miksi en halua hänen ottavan minun nimeä vaan minä haluan hänen nimensä. Hänen nimi on harvinaisempi, vähemmän kömpelö kuin minun ja mielestäni kauniimpikin eikä miehellä edes ole mitään huonoja välejä sukuunsa tms. Muutakaan järkevää syytä sille, miksi hän ottaisi minun nimeni. Mies ei ota selityksiäni kuuleviin korviinsa sitten millään, vaan jääräpäisesti haluaa minun nimeni koska hänen mielestään minun nimi on taas kauniimpi... -ap
Mutta jos hän on noin jääräpäinen tuossa asiassa niin miten sitten ajattelit selvittää isommat asiat hänen kanssaan? Anna hänen sitten ottaa sinun kauniimpi sukunimi jos se kerran on niin tärkeä asia hänelle ettei voi kunnioittaa taas sun mielipidettä millään.
 
vierailija
Mutta jos hän on noin jääräpäinen tuossa asiassa niin miten sitten ajattelit selvittää isommat asiat hänen kanssaan? Anna hänen sitten ottaa sinun kauniimpi sukunimi jos se kerran on niin tärkeä asia hänelle ettei voi kunnioittaa taas sun mielipidettä millään.
En halua hänen ottavan minun sukunimeäni. Ihan hänen parastaan minä ajattelen sillä jos hän ottaisi minun nimeni ihmiset varmasti kummastelisivat ja jopa nauraisivat hänelle. Me olemme kyllä selvinneet paljon isommistakin riidoista tämän kuusivuotisen suhteemme aikana joten ihan varmasti tämäkin asia saadaan selvitettyä. -ap
 
vierailija
http://kaksplus.fi/threads/menossa-naimisiin-ja-mies-haluaisi-ottaa-minun-sukunimeni-mitae-ihmettae.2482668/

Olemme menossa piakkoin naimisiin, ja olemme puineet sukunimiasiaa. Mies haluaisi ottaa minun sukunimeni, koska hänen mielestään minun sukunimeni on kauniimpi ja harvinaisempi kuin omansa (kastia Virtanen/Korhonen). Minusta taas koko ajatus kuulostaa aivan tyhmältä, että mies ottaisi vaimonsa sukunimen. Minä kun en itse koe olevani miehen kanssa naimisissa mikäli minulla ei ole hänen sukunimeään, ja olen pienestä pitäen unelmoinut siitä, että saan avioitua miehen kanssa ja ottaa hänen sukunimensä. Ei sen yksinkertaisesti kuulu mennä muuten kuin niin, että minä otan mieheni sukunimen! Mies vaikuttaa minusta aivan nössöltä, jos hän ottaisi minun nimeni. Olen kovasti yrittänyt selittää miehelle miksi minulle on tärkeää saada hänen sukunimensä, ja mies on selittänyt minulle miksi hän haluaa ottaa minun nimeni, ja nyt olemme pattitilanteessa. Kumpikaan ei halua ottaa yhdistelmänimeä tai keksiä uutta sukunimeä. Minä haluan koko perheelle yhden ja saman nimen eli miehen nimen, kun taas mies tahtoisi minun nimeni. Miten ratkaista tämä tilanne? Häihin ei ole enää kuin muutama kuukausi.

vierailija, 07.10.2016
 

Yhteistyössä