Voisitko perustella, miksi kerrostalossa saa kuulua kuorsaus naapuriin

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mutta ei esim musiikin tai TV ääntä?

Kuvitteletko että jos on niin huono äänieristys että kerrostalossa kuuluu naapurin kuorsaus ja puhe muminana seinän läpi niin se seinä osaisi valikoida mitä ääniä päästää läpi ja päättäisi että kuorsauksen ja puheen äänet päästän läpi mutta musiikkia ja TV:tä en?

Jos aletaan väittämään että musiikin ja TV äänet ei saa kuulua ollenkaan naapurin puolelle niin reilu peli olisi silloin kieltää kaikki elämisen äänet kuulumasta naapurin puolelle!

Kerrostalon ei kuulu olla mikään ilottomuuden keidas, vaan siellä saa ihan samalla tavalla nauttia musiikin ja TV kuuntelusta kuten omakotitalossakin.

Sen verran vielä, että kuulokkeet ei oo mikään ratkaisu kerta muutkin elämisen äänet saa kuulua ja tiesitkö että kuulokkeiden käyttö pitkän ajan saatossa voi heikentää kuuloa koska sillon musiikki tulee suoraan korvakäytävään ja rasittaa kuuloa, suositus on että kuulokkeita käytetään max 2h päivässä, kun taas musiikin ja TV kuunteluun ilman kuulokkeita ei ole mitään suositeltua rajaa koska ilman kuulokkeita kuuntelu ei vahingoita kuuloa!
 
Aqela
Sääntöjen mukaan hiljaisuus taloyhtiöissä alkaa kello 22 tai 23 ja kestää aamuseitsemään.

- Tällöin asunnoista ei saa kuulua ylimääräistä meteliä, mutta normaalia elämää saa viettää, Isännöintiliiton lakimies Marina Furuhjelm linjaa.

Mitä on sitten tämä kuuluisa normaali elämä?

- Olen saanut yhteydenottoja esimerkiksi siitä, että naapurit harrastavat liian kovaäänistä seksiä, Furuhjelm nauraa.



- Normaaliin elämään ei voi kuitenkaan puuttua. Kovaääninenkin nauru tai puhe hiljaisuuden aikaan on sallittu. Lapset saavat leikkiä aikaisin aamusta ja yöllä saa katsoa televisiota tai kuunnella musiikkia, kunhan volyymitaso on kohtuullinen. Yöllä töistä palaava saa käydä suihkussa, eikä siihen voi puuttua taloyhtiön omilla määräyksillä.

Yörauha ei siis tarkoita täyshiljaisuutta.

- Jopa koira saa haukkua, jos se on satunnaista ja lyhytkestoista. Myös yksittäiset juhlat ovat sallittuja, vaikka ne jatkuisivat yli kymmeneen.

Tarkkaa linjaa ei ole ja asiasta on käräjöity usein. Yöaikaan ei saa remontoida tai aiheuttaa kovaa meteliä. Häirikköasukille voidaan antaa varoitus ja ottaa asunto-osake jopa taloyhtiön haltuun.

Normaalikin elämä voi häiritä naapureita, jos seinän äänieristykset eivät ole nykytasoa.

Jos puhe kuuluu läpi seinistä, koska taloyhtiön äänieristys ei ole riittävä, on taloyhtiön vastuulla vahvistaa asunnon äänieristystä. Jos yhden osakkaan äänieristystä parannetaan, myös muut osakkaat ovat oikeutettuja vastaavaan. Luvassa olisi siis kallis remontti koko taloyhtiöön.

Tahallinen metelöiminen on rikosoikeudellinen asia.

- 2000-luvun alussa oli käräjillä tapaus, jossa pariskunta hakkasi pattereita, koska naapurin askeleet häiritsivät. Heidät tuomittiin kotirauhan rikkomisesta, Furuhjelm muistuttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Huoh, mitä jos itse näiden typerien näsäviisaiden "ota lääkkeesi" kommenttien sijaan osottaisit mun ajatukset vääriksi perustelemalla.
Ne on jo monta kertaa monessa ketjussa osoitettu vääräksi. Siksi toisekseen ei sinua tarvitse todistaa väärässä olevaksi itsestään selvässä asiassa. Sinulla on pakkomielle, päähänpinttymä, joka ei nyt vaan valitettavasti sinun kannaltasi mene oikein. Yritä elää sen asia kanssa tai mikäli se ei onnistu, ota tosiaan ne lääkkeet tai hae jostain keskusteluapua traumasi hoitoon. Ei ole tervettä velloa negatiivisissa ajatuksissa päivästä toiseen.

Ja jos teillä kuuluu kuorsaus seinän läpi, niin talo ei täytä rakennusmääräyksiä ja se pitää korjata. Ota asia esille yhtiökokouksessa tai mikäli olet vuokralainen, ota yhteyttä vuokranantajaan ja isännöitsijään.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Jäikö sulle levy päälle? Ne lääkkeet olisi ihan hyvä ajatus.
Sinä voit hiljentää telkkarisi ja musiikin soittamisesi, samalla otat huomioon muut ihmiset etkä pelkästään omaa persettäsi. Vaikutat hullulta, ja säälin naapureitasi.
 
vierailija
Mitään järkeviä perusteluja teiltä ei löydy noihin alotuksessani sanomiin kommentteiheni, teidän ainut perustelu on vaan että kun se häiritsee naapureita niin se on kiellettävä! Vaikka kyse olisi normaalista elämästä. Pointti on vaan se että sinua häiritsee ja sinä saat tehdä valituksia mistä huvittaa.

Sekään ei ole mitenkään nautinnollista että pitäisi niin hiljaa tihrustaen kuunnella musiikkia tai tv ettei sitä itse kuule kunnolla, ei tee kuulolle sekään hyvää että joutuu jatkuvasti pinnistelemään kuullakseen. Sinä joka valitat siitä kun musiikki tai tv kuuluu jonkin verran naapurin puolelle niin et todennäköisesti itse harrasta musiikin tai tv kuuntelua tai olet ottanut riskin pilata kuulokkeilla kuulosi.

Ette halua ollenkaan ottaa huomioon mikä on kohtuullista ja että useimmissa kerrostaloissa on huono äänieristys!

Haluatte valittaa pelkästä valittamisen ilosta ja sitten kuvittelette että sellaisessa kerrostalossa on mukava asua ja hyvä naapurisopu kun valitetaan joka risahduksesta ja rasahduksesta.

Onneksi en asu teidän kaltaisten tiukkapipojen naapurissa.

Ja kyllä, mulla jäi levy päälle, koska totta helvetissä siitä seuraa ahdistus jos ei omassa kodissaan saa vapaasti olla!
 
vierailija
Otan myös naapurit huomioon silleen kun en kuuntele joka päivä musiikkia, en katso koko päivää youtube videoita tai tv ohjelmia ja kun katson niin katson niitä normaalin puheen voimakkuudella joka siitä huolimatta kuuluu naapuriin mutta hiljaisuusaikaan 22-7 en kuuntele ollenkaan musiikkia tai katso tv ohjelmia.

Miten joku voi vielä väittää etten tarpeeksi ota huomioon naapureita?
 
vierailija
Luulin että kerrostalossa asumisessa olisi mukavaa yhteishenkeä, mutta enemmän tätä tuntuu olevan pakko monille ihmisille joilla ei ole varaa muuttaa omakotitaloon ja täällä häiriinnytään kun naapurista kuuluvat äänet "rikkoo" oman rauhan ja kytätään ja kyräillään ja tehdään mielellään valituksia!
 
Aqela
Luulin että kerrostalossa asumisessa olisi mukavaa yhteishenkeä, mutta enemmän tätä tuntuu olevan pakko monille ihmisille joilla ei ole varaa muuttaa omakotitaloon ja täällä häiriinnytään kun naapurista kuuluvat äänet "rikkoo" oman rauhan ja kytätään ja kyräillään ja tehdään mielellään valituksia!
Kurjaa että sulla on tuollaisia naapureita.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Sekin mua ihmetyttää että miksi jotkut ärsyyntyy naapurin musiikista koska pitävät sitä musiikkigenreä huonona. Miksi ajattelevat että oma totuus on ainoa totuus. Mikseivät osaa ajatella että kaikki musiikki on arvokasta ja rikastaa maailmaa, se mikä on omasta mielestä huonoa, ei ole välttämättä sitä toisen mielestä, joten suvaitaan eri musiikkigenrejä ja päätetään ettei huonoa musiikkia ole olemassakaan, on vaan olemassa eri mielipiteitä!
 
vierailija
Mulla on ollut joka kerrostalossa ongelmia. Hirmu helposti löytyy ihmisiä jotka ärsyyntyy jos jonkin verran kuuluu naapurin tv tai musiikin äänet oman kodin puolelle. En tajua, että miksi eivät osaa suhteuttaa asioita oikein, kerta naapurista kuuluu muitakin ääniä oman kodin puolelle niin tulisi tajuta että kyllä se päästää sillon myös musiikin ja tv äänet läpi!
 
vierailija
Ja ei ole reilua, että muut elämisen äänet sallitaan mutta kerrostalo kodissa pitäisi vaan hiljaa möllöttää paikallaan ja mitään huvikkeita ei saa olla kuten musiikkia tai tv koska nekin kuuluu naapuriin tai sitten pitäisi ottaa riski ja pilata kuulonsa kuulokkeilla!

Reilua on se että joko kaikki normaalin elämisen äänet sallitaan tai sitten ei yhtään mitään ääniä.

Kun normaalia elämää on se, suurimmalla osalla ihmisistä on kotonaan tv ja välillä nauttii huvikkeista.
 
vierailija
Mulla on ollut joka kerrostalossa ongelmia. Hirmu helposti löytyy ihmisiä jotka ärsyyntyy jos jonkin verran kuuluu naapurin tv tai musiikin äänet oman kodin puolelle. En tajua, että miksi eivät osaa suhteuttaa asioita oikein, kerta naapurista kuuluu muitakin ääniä oman kodin puolelle niin tulisi tajuta että kyllä se päästää sillon myös musiikin ja tv äänet läpi!
Siis sulla on ollut joka kerrostalossa samoja ongelmia...? Mitenhän se on mahdollista?
 
vierailija
Mitään järkeviä perusteluja teiltä ei löydy noihin alotuksessani sanomiin kommentteiheni, teidän ainut perustelu on vaan että kun se häiritsee naapureita niin se on kiellettävä! Vaikka kyse olisi normaalista elämästä. Pointti on vaan se että sinua häiritsee ja sinä saat tehdä valituksia mistä huvittaa.

Sekään ei ole mitenkään nautinnollista että pitäisi niin hiljaa tihrustaen kuunnella musiikkia tai tv ettei sitä itse kuule kunnolla, ei tee kuulolle sekään hyvää että joutuu jatkuvasti pinnistelemään kuullakseen. Sinä joka valitat siitä kun musiikki tai tv kuuluu jonkin verran naapurin puolelle niin et todennäköisesti itse harrasta musiikin tai tv kuuntelua tai olet ottanut riskin pilata kuulokkeilla kuulosi.

Ette halua ollenkaan ottaa huomioon mikä on kohtuullista ja että useimmissa kerrostaloissa on huono äänieristys!

Haluatte valittaa pelkästä valittamisen ilosta ja sitten kuvittelette että sellaisessa kerrostalossa on mukava asua ja hyvä naapurisopu kun valitetaan joka risahduksesta ja rasahduksesta.

Onneksi en asu teidän kaltaisten tiukkapipojen naapurissa.

Ja kyllä, mulla jäi levy päälle, koska totta helvetissä siitä seuraa ahdistus jos ei omassa kodissaan saa vapaasti olla!
Hirveetä kun kaikki vainoaa. :rolleyes:
 
vierailija
Luulin että kerrostalossa asumisessa olisi mukavaa yhteishenkeä, mutta enemmän tätä tuntuu olevan pakko monille ihmisille joilla ei ole varaa muuttaa omakotitaloon ja täällä häiriinnytään kun naapurista kuuluvat äänet "rikkoo" oman rauhan ja kytätään ja kyräillään ja tehdään mielellään valituksia!
Ahaa, no nyt selvisi. Siis taas yksi omakotitalossa kasvanut, joka on joutunut muuttamaan kerrostaloon. Ja sitten tulee yllätyksenä kun "normaali elämä" ei olekaan normaalia.
 
vierailija
Ahaa, no nyt selvisi. Siis taas yksi omakotitalossa kasvanut, joka on joutunut muuttamaan kerrostaloon. Ja sitten tulee yllätyksenä kun "normaali elämä" ei olekaan normaalia.
Olen lapsuuteni omakotitalossa elänyt mutta minut on kasvatettu kyllä sielläkin elämään normaalisti. Olen oppinut että jokainen saa vapaasti kotonaan aivastaa, pierasta, yskiä ja niistä lähtee se ääni mikä on lähteäkseen. On myös normaalia katsoa tv tai kuunnella musiikkia kodissaan ilman kuulokkeita, mutta siitä huolimatta meillä ei ole huudatettu musiikkia tai tv:tä koska omakotitalossa eli myös muita ihmisiä kuin minä ja oli pakko ottaa huomioon myös muut. Kerrostalossa tuntuu että pitäisi elää normaalia hiljaisemmin ja se ei ole minusta oikein, koska jos ihminen ei pysty kotonaan elämään normaalilla äänenvoimakkuudella niin sitä ahdistuu kun pitää varoa jokaista risausta ja rasausta joka kuuluu todennäköisesti naapuriin.
 
vierailija
Älyttömintä mitä mulle on sanottu niin mun pitäisi kuulemma jopa aivastaa kerrostalossa hiljaisemmin ja laittaa tyyny nenän eteen joka vaimentaisi ääntä, sepä on hienoa kun ne räkäbakteerit sitten siirtyy siihen tyynyyn kun aivastat siihen!

Ei, ei, ei.

Ei millään tavalla uppoa mun normaaliin järkeen ja oikeustajuun.

Minähän aivastelen, piereskelen ja yskin kotonani aivan vapaasti vaikka se koti olisi kerrostalossa ja niistä ei pitäisi lähteä niin suurta ääntä että häiritsee ja jos häiritsee huonon äänieristyksen takia niin en ala todellakaan tuntemaan huonoa omaatuntoa.

Jos tälläsestäkin asiasta pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa, niin mikä v*ttu teitä ihmisiä riivaa!? Menkää itseenne jos naapurin jatkuvat aivasteluäänetkin ärsyttää.
 
vierailija
Emmä mölise vaan elän normaalilla äänenvoimakkuudella joka kuuluu huonosta äänieristyksestä johtuen naapuriin. En tee mitään normaalista poikkeavia asioita kerrostaloasunnossa joita pidettäisiin erittäin poikkeavina ja paljon melua aiheuttavana, en pidä bileitä, en riitele kovaäänisesti, en pidä kotonani puutyöpajaa, en pimputa 6h pianoa putkeen siinä on jo monta syytä miks oon hyvä naapuri... Olen myös sanonut että naapurit ja isännöitsijä ovat tervetulleita kuuntelemaan asuntooni miltä kuulostaa kun kuuntelen tv-ohjelmia tai musiikkia ainoastaan läppäriltä äänenvoimakkuudella 12%/100%, sillon kuulevat itsekkin että se on normaalin puheen voimakkuudella ja läppärini ei ole myöskään kummankaan naapurin seinässä kiinni. Sinäkin varmasti käsität että jos maximi äänenvoimakkuus on 100% niin 12% on aika pieni määrä siihen verrattuna. Joten minun mielestäni on kohtuutonta, ettei voida sen vertaa suvaita että naapuriin kuuluu tv ja musiikin äänet vaikka sieltä kuuluu myös puhe ja kuorsaus tänne... Mikä siinä tv:ssä ja musiikissa ärsyttää noin paljon verrattuna puheeseen ja kuorsaukseen? en ymmärrä. Minä toivon että ihmiset osaisi löysätä pipoa, ei ottaisi kaikkia asioita niin vakavasti, ymmärtäisi että kerrostalossa erilaiset äänet kuuluu helposti naapuriin ja ymmärtäisi myös sen että on kivempi että voidaan puolin ja toisin nauttia tv/musiikin kuuntelusta kun ymmärretään että niitä ääniä voi välillä naapurin puolelta kuulua, kunhan ei kuulu hiljaisuusaikaan ja ei nipoteta pienistä!
 
vierailija
" Kuorsaus, pierut, paskapökäleet tippumiset vessan kaakelille, paneskelu, ajoittainen ja kohtuullinen riitely = normaaleja elämiseen ja asumiseen liittyviä ääniä "

Tässä sulle vastaus: > " Niin ja muuhan on hirveän epänormaalia. On epänormaalia omistaa nykypäivänä teknologian edetessä tv tai rentoutua musiikin parissa, pyh kuka nyt sellaista tekisi!? en ole koskaan aikaisemmin kuullut ihmisestä joka rentoutuisi musiikkia kuunnellessaan, miten sellainen on edes mahdollista... ei voi mitenkään kuulua normaalin elämisen ääniin. "
 

Yhteistyössä