Voisitteko elää ilman autoa? Miksi tai miksi ei?

  • Viestiketjun aloittaja Automobiili
  • Ensimmäinen viesti
Automobiili
Olen nyt viimeaikoina käynyt keskustelua kaverini kanssa auton tarpeellisuudesta tai sen tarpeettomuudesta. Asumme mieheni kanssa kaupungin keskustassa ja molemmat käyvät töissä sellaisessa paikassa, johon pääsee myös julkisilla noin 30 minuutissa MUTTA silti meillä on auto emmekä siitä luovu! Tarvitsemme sitä kauppareissuihin; marketeissa on halvempaa kuin keskustan kaupoissa, eikä sinne ilman autoa pääse. Samoin mielestäni aikuisten oikeaan perheessä nyt vain kuuluu olla auto. Se tuo vapautta liikkumiseen, kun ei tarvitse olla pummaamassa kyytiä vaikkapa silloin kun ystävät pyytävät kyläilemään jossain kauempana. Ja koska tuo auto nyt on hankittuna, niin käytämme sitä myös työmatkoihinkin.

Ystäväni tuntuu olevan sitä mieltä, että me emme oikeasti autoa tarvitse ja että sen hankkiminen oli itsekäs ympäristörikos.

Onko täällä kaikilla auto? Voisitko kuvitella luopuvasi siitä? Miksi tai miksi et?
 
Keittiönoita
Mulla ei ole koskaan ollut autoa. Julkinen liikenne toimii ja markettiin pääsen bussillakin. Joskus, jos olen intoutunut ostamamaan marketista enemmän kuin kykenen kantamaan, olen surauttanut taksilla kotiin. Uskoisin, että halvemmaksi on tullut kuin auton pitäminen.
 
Meillä ei ole autoa. Syy: ei ole rahaa ostaa tai ylläpitää sitä ja siinä samassa vaivihkaa autetaan luontoa :D :whistle: :wave:
Aletaan ympäristörikollisiksi sitten kun minäkin menen töihin. EHKÄ sitten varaa juuri ja juuri ostaa joku kottero osarilla ja ylläpitää niin, että ajetaan vain pakolliset.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mulla ei ole koskaan ollut autoa. Julkinen liikenne toimii ja markettiin pääsen bussillakin. Joskus, jos olen intoutunut ostamamaan marketista enemmän kuin kykenen kantamaan, olen surauttanut taksilla kotiin. Uskoisin, että halvemmaksi on tullut kuin auton pitäminen.
Siipeilijä.
 
:D
Voisin, mutta en tahdo, silä elämästä tulisi tosi ankeaa:

Työpäivä pitenisi matkojen vuoksi kahdella tunnilla. Sen jälkeen pitäisi yhä tehdä kaikki pakolliset kotityöt: lumenluonti/haravointi/ruohonleikkuu, lämmityspuiden hakeminen, ruuanlaitto, siivous, pyykinpesu jne.. Milloin ehtisin viettää aikaa lasten kanssa?

Markettiin (lähikauppamme valikoima on surkea ja hinta-taso kallis) pitäsi mennä kahdella linja-autolla, joten matkoihin tuhrautuis lähde kaksi tuntia. Pakasteet ehtisivät sulaa ja lihat lämmetä. :x

Muutamien ystävien luoksekin matkustamiseen varattava iaka moninkertaistuisi. Lisäksi kyläillessä pitäisi vahdata kokoajan kelloa, ette myöhästy viimeinsestä linja-autosta.

Lähipuistossamme ei ole koskaan ketään ja lelut on aika tylsiä. Autolla hurautamme 10 minuutissa hieman kaauemmas puistoon, julkisa matkoihin menisi n 0,5 h/suunta. Tämä on kulläkin huono syy. :ashamed:

Autottomuus onnistuu parhaisten tietyissä osissa pääkaupunkiseutua, missä julkisia kulkee säänöllisesti ja usein.
 
Itsellä ei korttia,mutta mies tarvitsee työnsä takia autoa joten auto on meillä tarpeellinen. Muutenkin liikumme koko perhe aika paljon mummulassa jne. Meiltä matkaa molempien vanhemmille on 35km. Ja tälläsen 5 henkisen perheen ruoka ostokset vaippoineen on helpompi kuljettaa autolla. :)
 
Glip
Mies tarvitsee autoa, sillä tulee ehkä 15 000 km työmatkoja vuodessa. Muuten voitaisiin luopua, koska me asutaan keskustan tuntumassa ja julkinen liikenne toimii tosi hyvin reilu 50 m kotiovelta.
 
Mina
Liian mukavuudenhaluinen olen autosta luopumiseen, enkä halua elää bussien aikataulujen mukaan, minun on päästävä sinne minne haluan silloin kun sinne haluan :) Bussit on sitäpaitsi hengenvaarallisia, kahtena peräkkäisenä aamuna olen todistanut miten bussi on meinannut pysäkiltä lähtiessään osua etukulman kohdalla olevaan autoon. Eli ei ollut edes sokeassa kulmassa, ja oli jo niin edessä, että bussin olisi pitänyt väistää.
 
v
Meillä ei moneen vuoteen ollut autoa. Ihan hyvin pärjättiin kaikki työmatkat ja lomareissut ja kaupastakin on aina saatu tarvitsemamme tavarat. Nyt meille ikään kuin pakkoraossa tuli auto (perintöjuttuja) ja herrajjesta, että olen keksinyt tarpeita autoiluun. Plantageniin. Ikeaan. Naapurikylän kirppiksille.... Olen sitä mieltä, että auton omistaminen lisää autoilun tarvetta.
 
Anne
En voisi. Haluan joskus käydä vanhemmillani. He asuvat 75km:n päässä, mutta julkisilla sinne kestää noin 3h.
Toisaalta kun on alle vuoden ikäinen lapsi, niin tuleehan sitä mietittyä että mihin sen ja esimerkiksi bussissa sitoisi. Sitten vielä toi vähän kaikkea pelkäävä koira jos sen ottaa mukaan niinkuin usein teen kun menen vanhemmilleni tai muille sukulaisille.
Kaupassa pääsis käymään tossa ihan lähellä helposti, sen kanssa ei olisi ongelmaa.
Mutta se liikkumisen vapaus kun on oma auto..
Ja sitte taas, kun on herännyt jo tunteita tuohon ikuiseen projektiin, niin en mä vois siitäkään luopua, muita autoja voin vaihella ihan miten vaan.
 
En voisi. Asutaan sen verran syrjässä, ettei täällä julkiset kulje. Lisäksi, lapsiperhe on 'velvollinen' pitämään autoa. =)
 

Yhteistyössä