Voitte tästä ajatella, mitä lastenhoitajat ajattelevat niistä, jotka tuovat esikoisen hoitoon....

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Minulle syntyy kohta vauva ja aion pitää 3 ja 4 vuotiaat lapseni kotona. Heille on kavereistakin välillä leikkiseuraa ja aiomme käydä puistossa paljon.

Kotona 3 ja 4 vuotiaat esim. jo opettelevat ruoanlaiton alkeita, siivoavat n. 30 - 40 min päivässä tai enemmänkin. He oppivat kanssani tavallista arkea. Mielestäni tarha on vähän liian lepsu paikka tämän ikäisille jos ei esim. kotona saa joka ilta harjoitella tavallista kotielämää siivouksineen ja velvollisuuksineen. Missähän iässä sitten ne velvollisuudet ajatteli opetella? Ehkä kouluiässä? Silloin on useamman kohdalla myöhäistä koska ihmisen identiteetti kehittyy kolmen ensimmäisen vuoden aikana ja sen jälkeen monen peli on menetetty tai pelastettu :-D Riippuen miten kasvatus on onnistunut.

Ei kaiken pidä olla vain digitaalista viihdettä tai kaverin kanssa leikkimistä kun ei tosielämäkään ole sitä. Lapsi nauttii kun saa vauvasta asti osallistua arkeen.
 
Jaa en tiedä, ehkä vanhemmat haluavat vähän levähtää?

Itse kun olin päiväkodissa harjoittelussa niin siellä oli kaksi äitiä, jotka toivat n. 4-vuotiaan lapsensa juuri 4h/pv hoitoon ja olivat itse kotona 1-vuotiaan kanssa. Eri asia, jos on 8h, mutta 4h minun mielestä on ainakin ok.
 
Täältä ilmoittautuu yks, joka aikoo pistää esikoisen hoitoon syksyllä (suunitelmissa sen 2xviikko, 4-6h/päivä) ja jäädä vauvan kanssa kotiin.
Syynä se, ettei täälä ole tarjolla mitään muuta kaveriseuraa tarjoavaa toimintaa päivisin tuolle silloin 5-vuotiaalle. Seurakunnan kerho kerran viikossa 2tuntia, jossa yleensä meidän muksun lisäksi toinen mukula ja joskus hyvällä tuurilla satunaisesti kolmaskin. Mll:n perhekahvila joka toinen tai kolmas viikko kaksi tuntia kerrallaan. Saman kadun varressa asuu lapsia, kaikki koululaisia, joten heistä seuraa lähinnä viikonloppuisin.
Me ollaan muksun kanssa viihdytty kotona loistavasti, mutta nyt alkaa olemaan selvästi kavereiden kaipuuta.
Oliskin säällisen ajomatkan päässä joku kerho/puisto/harrastus, jossa voitais käydä, niin esikoinen sais olla kokonaan kotona kouluikään, mutta päivättäin en näe puistoilun takia järkeä ajella sitä 60km:n suuntaansa. Tuo matka olisi lähimpään puistoon, jossa ns puistotätitoimintaa, tarkoittaen että siellä on vessa, voi lämmittää omia eväitä ja voi ostaa kahviakin.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Meillä elto ihan ehdotti, että esikoinen olisi pari päivää viikossa tarhassa, vaikka minä olinkin kotona vauvan kanssa. Tämä siksi, että esikoisella oli esim. psykomotorista kuntoutusta tarhassa sekä puheopetusta. Lisäksi oli vaarana, että paikka pienryhmässä olisi mennyt, jos esikoinen olisi jäänyt kotiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28308699:
Kuinka moni aikuinen suostuisi MIHIN - siihenkö, ettei ole vapaapäiviä? No kuule, aika moni suostuu tai joutuu suostumaan. Kaikkien työpaikoilla ei niin vaan pekkaspäiviä jaella sinne tänne. Ei päiväkoti tietenkään ole "lepopaikka", mutta ei se työpaikkakaan ole, siis lapselle - se on päivähoitopaikka.
Kyllä kokopäivähoito vastaa lapselle aikuisen työpäivää. Sosiaaliset kiemurat, stressitaso, hälinä, viriketulva, suuret ryhmät.
 

Yhteistyössä