Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

Maija-Mamma nyt pelkkää lepoa ja juo toosi paljon vettä. Mulla auttoi nämä konstit. Ja on ihan yleistä, että loppumetreilla paineet nousee. Itsellä oli proteiinit myös koholla. Jos raskausmyrkytys kehittyisi (näkyy verikokeessa) niin silloin synnytys käynnistetään ennenkuin äidille tai lapselle ehtii mitään vahinkoa tapahtua. Sun vauva jo riittävän iso jos pitäisi käynnistellä. Mutta huoli pois, otat vaan rauhallisesti niin kaik menee ok. Nyt saat laiskotella luvan kanssa =) Pyydät miehesi palvelemaan sua, kasa herkkuja viereen jne. =) Multa kiellettiin jopa imurointi, oikeastaan kaikki rasitus. Taisin maata enimmäkseen sohvalla, tee säkin niin...

Raskausmyrkytyksen oireet ovat kova ylävatsakipu, näköhäiriöt, kova turvotus. Nää on hyvä tietää kuitenkin. Samantien sairaalaan jos oireita ilmenisi.
 
Marican viestiin vielä lisäys, että kaikillahan näitä oireita ei ole tai on vaan esim. proteiinit ja paineet ja silti on myrkytys.

Ne näköhäiriöt ei ollu kivoja.. Mulla ne tarkoitti sitä, että näin kokoajan tähtiä ja aina välillä mustia "langanpätkiä".. Mutta olin siis silloin jo sairaalassa. Ja sekin on hyvä tietää, että aina se tila ei tosiaankaan pääty synnytykseen.. :/

Jos meille joskus "tilataan" toinen lapsi niin täytyy kyllä muistaa sanoa Väestöliittoon, että laittavat samat asetukset.. Neiti 4,5viikkoa vetäisi nimittäin 10 tunnin yöunet!! 6-8h on siis meillä se tavallinen.. :D :D
En tiedä onko sillä vaikutusta mutta kapalossa tuntuu uni maistuvan erityisen hyvin.

Minuutinkin vielä pidempään olisi vauva nukkunut niin olisin päässyt uutisotsikoihin.. "Tampereella räjähti tissit!!" :LOL:
 
Marica ja Tiiti, onnea kovasti omien sylinyyttien saamisesta :flower: :flower: Nauttikaahan vauva-arjen alkamisesta ja tulkaa kertomaan hyviä käytännön vinkkejä meille perässä tuleville!!!

Raitis, uskomattomia unia vetelee teidän neitokainen!! Montako kertaa tuon kymmenen tunnin aikana kävit varmistamassa, että hengittäää?? Olisin varmasti ihan hysteerisenä tunnin välein tarkastamassa. Tampereen räjähtävät tissit olisi kyllä ollut hauska otsikko iltiksessä, itse mietin, päästääkö me vielä eilisten ennätyskaksosten ohi :D

Maija, valmisteluthan tuntuu olevan täydessä vauhdissa ja tuossa vaiheessa on hyvä ollakin, niin saa sitten loppuajan ihan tosissaan keräillä voimia ja huilia. Kannattaa varmasti juoda PALJON vettä - ainakin turvotukselle sillä on hyviä vaikutuksia. Raskausmyrkytyksestä en osaa sanoa enempää.

Kuunkulta, sun toipuminen kuulostaa kyllä vaikealta. Onko kohtu nyt varmasti tyhjä istukanpaloista, ettei jä tulehdusvaaraa? Sinä kun vielä pelkäsit synnytystä etukäteen, niin jäikö minkälainen fiilis nyt kaiken kaikkiaan? Toivottelen täältä toipumista - otahan rauhallisesti :heart:

Mitenkä Kati? Onko laskeutumista jo havaittavissa?

Piti varmasti kommentoida muillekin, mutta kun tässä päässä ei pysy enää mikään.. :ashamed:

( . ) Olimme tänään viimeisen kerran neuvolassa ja oli ihan haikea tunnelma, vaikka välillä tätiä olenkin sättinyt. Saatiin ohjeita perhetyöntekijän tilaamisesta paikalle (kunta tarjoaa 5 maksutonta kolmetuntista ja siitä eteenpäin 7?/kerta), lisäksi sovittiin jo synnytyksen jälkeinen kotikäynti. Kaikki tuntuu silti yhä ihan uskomattomalta - milloinkohan oikeasti TAJUAN, mitä tapahtuu??? Ensi viikolla kontrolli ja sitten seuraavalla viikolla vauvat syntyvätkin jo!! Parina iltana on tosin supistellut kivuliaasti ja mietin, mahtaako vauvat sittenkin haluta säilyttää yllätysmomentin ja päättää itse milloin masusta ulos tullaan.. silloin ei ainakaan tule sitä leikkausta edeltävää piinaavaa yötä, jolloin en varmasti saa nukuttua minuuttiakaan.. :eek:

Miten muuten Annuli?? Sullahan alkaa viikot täyttyä (en nyt ihan tarkkaan muista), onko mitään tuntemuksia?

Lumista päivää kaikille!

Miru 36+1
 
Aurikselle syvät osanottoni, en voi kuin kuvitella tuskaa jota joudutte kohtaamaan :hug:
Onneksi sinulla on mies tukena surussa. Elämä on joskus epäreilua.

Itsellä on nyt ollut häpyliitos niin julmetun kipeä että edes makaaminen ei tunnu kivalta. Jatkuvaa särkyä ja tunne että on keilapallo jalkojen välissä painamassa luita. Maha on vähän laskenut mutta ei kuitenkaan ihan sinne alas asti vielä. Aamu yöstä tuntuu selän puolella menkkamaista juilintaa mutta kohtu ei supistu, eli ei supistuksia ainakaan tuntuis olevan. Turvotusta on alkanut kans olemaan jo heti aamusta mutta sitäkään ei hätkähdyttävän paljoa. Onneksi huomena on se neuvola lääkäri. Ja kaiken huipuksi olen saanut ekan peräpukaman.... meinasin jo iloita että moiselta vitsaukselta säästyis mutta ei.
Onneksi poika jaksaa taas kuitenkin pienen hiljais elon jälkeen liikuskella ahkeraan masussa ja nikottelu on 4 kertaa päviässä tapahtuva rutiini melkein samoilla kellon lyömillä.

Raitiksen tyttelihän vetelee mahtavia unia. Mun siskon poika oli kans sellainen että nukkui yöt ja päivät kukkui syntymästään lähtien. Unipussi oli käytössä pojalla. Nyt kun Konsta on vuoden vanha ja sisko jätti pussin pois on alkanut yö heräilyt ja kiukuttelut taas.

Ennistäkin oli kiva kuulla vaihteeksi ja maijasta, hyvä että odotus on teilläkin mennyt hyvin ja nyt lupa levätä. Tuohon raskausmyrkytykseen ei taida muuta apua ollakkaan kun se tarpeeksi juominen. Itse pidän puolen litran pulloa mittarina että juon ainakin 4 pullollista päivässä ihan pelkkää vettä ja siihen sit muut päälle jos jotain tulee juotua. Olen huomannu että se oikeasti auttaa turvotukseen ja helpottaahan se lapsivedenkin vaihtoa kun ei tartte nestettä mamman kudoksista imeä sinne. Tosin öisin se pakottaa juoksemaan vessassa sen kolmisen kertaa vähintään.. :|

Juu mutta nyt niin hieno ilma että taidan lähteä matelemaan tuohon lähitienoolle koiran kanssa kun ei pidemmällekkään pääse ton säryn takia. Voi itku että sitä kaipais kunnon lenkkiä metsässä... Keväämmällä sitten pojun kanssa pitää lähetä patikoimaan kun saa ukon rinkkaan laittaa.

tiltalitti ja viuhti 36 tasan
 
Auringokukka ei ole sanoja lohduttaa teidän tilanteessanne, tuo on aivan kamalaa. :'( Voimia läpikäydä valtava suru ja menetys. :hug: Ja sairaslomasta, viikko tuossa tilanteessa ei ole yhtään mitään. Siinähän ehkä ehtii toipua juuri ja juuri fyysisesti (jos sitäkään), mutta henkinen puoli tulee niin paljon hitaammin perässä. Haethan rohkeasti lisää saikkua, jotta saat levätä ja surra rauhassa! Ihmeellisiä lääkäreitä sitä onkin, ei ole pitkälle ajatellut.

Kaikille vauvansa saaneille taas onnittelut! Ainakin Tiiti ja Marica ovat jakautuneet, enkä ole Cattustakaan tainut vielä onnitella! :flower: Lukisin mielelläni synnytyskertomuksia, jos vaan jaksatte niitä kirjoitella.

Miru, kiitoksia kysymästä täällä viikkoja nyt 37, mutta eipä taida olla vielä hetkeen tulossa neiti kohdun suojasta. On tosin laskeutunut ja pää kiinnittynyt alas lantioon, mutta viikko sitten kohdunsuuntilanne oli vielä täysin epäkypsä. Kiinni ja kanavaa oli käytännössä saman verran jäljellä kuin alkuraskaudessa. Tällaista se on; ensin pelätään älyttömästi että avaudutaan ennenaikaisesti, mutta sitten kun paikat saisi alkaa reagoimaan ei mitään tapahdukaan. :D Jokatapauksessa nyt raskaus on virallisesti täysiaikainen, ja painoarviokin oli viime viikolla siinä kolmen kilon hujakoilla. Vauveli alkaa olla siis kutakuinkin valmis tähän maailmaan. =)

Miruliinilla leikkauspäivä tosissaan vaan lähenee! Jännää kun tietää tarkalleen milloin vauvat tulee ulos viimeistään. Vastahan tässä piinailtiin alkuraskauden vuotojen kanssa, ja nyt ollaan jo tässä! Aika menee tavallaan nopeasti, pakko sanoa tavallaan, sillä jollain tapaa raskausaika on myös tuntunut mielettömän pitkältä.

Maija-mamma, minä olen voimakkaasta turvotuksesta kärsinyt jo pitkään. Joskus viikolla 29 paineet oli vähän koholla, ja proteiinit plussalla ja tilannetta alettiin tarkkailla neuvolassa viikottain. Paineet kuitenkin melko pian laskivat täysin normaalille tasolle, ja ovat pysyneet nyt siellä. Eivät ne kovin korkeat olleet missään vaheessa, mutta kuitenkin reippaasti ylempänä mitä minulla normaalisti. Eli raskausmyrkytyksestä ei onneksi ole ollut kysymys kovista turvotuksista huolimatta! Toivottavasti sinullakin kaikki kunnossa, tuo turvotushan varsinkin loppuvaiheessa on aika tavallista.

Mukavaa talvista päivää kaikille, minä lähden jouluostoksille. :wave:
 
Moikka!

Miru, enpä osaa sanoa, onko täällä jo alettu laskeutumaan vai ei. Välillä on kyllä ollut tuolla alhaalla sellaisia nopeita vihlaisuja, jotka voisivat sitä tarkoittaa. Mutta muuten kyllä kovin ylhäällä poika tuntuu edelleen viihtyvän.

Niin, teillähän on nyt mahikset pistää paremmaksi nämä ennätyskaksoset - olivatkohan he 3600 g ja 3900 g jotakuinkin... No, kyllähän sitä pienemmätkin hyvin kelpaisi. Ihanaa, kun h-hetki on tiedossa, eikä siihen ole oikeasti enää paljoakaan aikaa. Olisi kiva, jos tämän alatiesynnytyksenkin päivän voisi etukäteen tietää ja siihen valmistautua.

Kuunkulta, toivottavasti sulla haavan paraneminen lähtisi nyt hyvin käyntiin, eikä mitään takapakkeja tulisi.

Raitis, täytyy kyllä yhtyä muiden sanoihin teidän tyttösen unenlahjoista. Tuollainen kun jatkuisi mahdollisimman pitkään, niin eihän sitä äidillekään mitään univelkaa kertyisi... ;)

Maijalle kans toivottelen kovasti lepoa ja veden juomista. Josko ne auttaisivat ensiapuna.

Mitäs kaikkea teillä jo vaavin saaneilla oli mukana pakattuna sairaalakassissa? Pakkaus on täälläkin pikkuhiljaa käynnistymässä...

Kati rv 37+1
 
Hellou! :) Täällä neuvolaa:

Paineet 122/70
Pissa puhdas
Hb 91
Sf 23
Syke + (Lukua en huomannutkaan kysyä, eikä ole merkattu korttiin)
Lähtöpainoon +4,3 kg

Sokerirasitus viikon päästä, perjantaina. Ja rauta-arvot senkun laskee. Kräuterblutsaftia en ehtinyt kuin kolme viikkoa syödä, eikä ainakaan sinä aikana ehtinyt vaikuttaa. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että olisin voinut jatkaa, mutta lääkärin käsky kävi ottaa Obsidania ja huomenna vielä tarkempiin verikokeisiin. Mulla oli pari yötä sitten vaaleanpunaista veristä vuotoa, joka ei nyt sitten selvinnyt. Vauvan syke oli normaali ja kohdunsuu & kohdunkaula sellainen kuin pitääkin. Huomenna valkovuototesti verikokeen yhteydessä, tarkistetaan onko mitään tulehdusta. Liikkua saan ihan normaalisti, mitään kipujakaan ei ole. Sitä vähän jännitin, jos on jotain häikkää ja joutuu vuodelepoon. Yritän kävellä pieniä lenkkejä niin kauan kuin kroppa kestää. Tänään on myös toiseksi viimeinen vatsatanssitunti ennen joulua ja menen sinne pyörittämään lantiota omien tuntemuksien mukaan. Niin ja huomenna on muuten ultrakin istukan paikan tarkistamiseksi.

Käytiin anoppilassa kahvittelemassa neuvolan jälkeen. Sain pinon vanhoja naisten lehtiä. Tykkään lukea niitä kera kupillisen kuumaa makuteetä ja silputa niistä tärkeitä juttuja & kivoja kuvia. Kissakin tykkää olla touhussa mukana, kyttää vieressä kun leikkaan paperia ja kun pieni soiro alkaa repsottaan, se nappaa sen hampailla ja vie mennessään. Sitten tulee takaisin ja nappaa taas uuden palan. Sivusilmällä täytyy vahtia, ettei kuitenkaan syö niitä. :)

Ihana lumisade! :heart:

Rv 26+0
 
Heippa hei!

Soraya, kiva kuulla susta! Teillähän on kissan kanssa ihana yhteinen harrastus! Nauratti oikein ääneen kun ajattelin teitä siellä silpomassa lehtiä :D
Toivottavasti hemppa saadaan nousemaan uudella lääkkeellä. Mulla toi Obsidan toimi oikein hyvin - tehokuurin aikaa otin yhden yöllä ja yhden iltapäivällä (mikä tuotti ruokailutaukojen suhteen vähän ongelmia, että sai varmasti tyhjään vatsaan ja pystyi olla syömättäkin vielä lääkkeen oton jälkeenkin) ja nousi hienosti 112-->130 parissa viikossa. Nyt on pysynyt siellä 130 huitteilla napsimalla yhden silloin tällöin öisin. Ja muutenkin loppuraskaudessa äidin rautavarastot saa kaiketi olla paremmin suojassa. Tosi yksilöllistä tuo hempan taso muutenkin tuntuu olevan. Olin siis aivan kuollut sen laskiessa 112 ja sinä suunnittelet vatsatanssia - huh! Toivottavasti syy veriseen vuotoon selviää huomenna ja on harmitonta.

Hobskulle tuli yksi vinkki mieleen omalta alkuraskauden ällötykseltä. Ite karkotin pahaa makua suussa ihan perinteisillä Sisu-pastilleilla. Sellainen kummasti helpotti kuvotuksen tunteeseenkin. Unkarista sitä ei tietystikään saa, mutta jos pystyt tilaamaan kotosuomesta joltain tai keksimään vastaavaa sieltä suunnalta. Läkerol oli toinen pastillimerkki, josta itse löysin hyviä makuja myös.

Annulille vaan kotikonstit käyttöön eikö niin. Ei muuta kuin siivoamaan, saunomaan ja lakanoita pöllyttämään (hoitojen aikainen ilmaisu, joka tuntuu nyt jopa nostalgiselta). Olen kanssasi samaa mieltä, että vaikka aika on mennyt toisaalta nopeasti, tuntuu, että raskaana olen ollut tosi kauan. Mies eilen illalla silitteli masua ja valitti, että kohta tätä tulee ikävä jo.. Ilmeensä oli näkemisen arvoinen kun tokaisin, ettei muuta kuin uutta masua vaan pian kehittelemään - Papun ja Nupun sisaruksia odottaa kuusi kappaletta pakkasessa!
:LOL: (huh, ei ihan äkkiä kyllä..!)

Mun mies joutui vielä loppuviikoksi työreissuun (on kolmen tunnin ajon päässä sairaalasta) ja sen kunniaksihan multa tänään tuli veristä vuotoa. Lähinnä siis valkovuotoa, joka oli värjääntynyt oranssihtavaksi. Ensin panikoin, mutta soitto polille rauhoitti. Mulla on menossa hiivalääkitys ja siihen liittyen limakalvoista saattaa vähän vuotaa. Toki tilannetta pitää seurailla ja jos epäilyksiä muusta, sitten pitää vaan lähteä sairaalaan. Toivotaan, etteivät Papu ja Nuppu kuitenkaan halua vielä masun lämmöstä lähteä mihinkään.

Lumen tulo saisi jo riittää. Tai mikäs siinä, jos tämä pikku pakkanen pysyisi, mutta taitaa olla loppuviikoksi meillekin luvassa lämpöasteita ja sitä loskan määrää ei pysty kuvittelemaankaan silloin.

Kiitos Raitis muuten tuosta turvakaukalopussi-infosta. Laitan tilauksen sisään ja samasta paikasta tilaan myös unipussit pikkuisille.

Illanjatkoja!!
 
Miruliini. Juu en ole voinnissa huomannut mitään radikaalia väsymystä, vaikka hemoglobiini onkin alhainen. Katsoin muuten, että Obsidanissa on kymmenkertainen määrä rautaa verrattuna Kräuterblutsaftiin! Otat sitä öisin? Ja enpäs tiennytkään, että se pitää ottaa tyhjään vatsaan. Luulin, että esimerkiksi teetä ja maitoa tulee välttää samanaikaisesti. No, toivottavasti vatsa kestää... :)
 
Mulla vatsa kesti hyvin, mutta otinkin orjallisesti th:n ohjeita noudattaen. Yöllä vatsa on kuitenkin tyhjä ja vessassa kun tulee joka tapauksessa ravattua, toimii tuo yö hyvin. Kahta ei kuitenkaan saanut ottaa kerralla, joten siksi tehokuurin aikaan iltapäivään piti tuo toinen ottaa. Toivottavasti auttaa sullakin! =)
 
Miru, ei kai tuollainen punertava vuoto voisi liittyä limatulpan irtoamiseen? Eikös se kuulemma usein ole väriltään vähän punertavaa? Tuli vaan mieleen...

Soraya, tosi mukavaa kuulla sustakin! Sullakin on viikkoja takana jo melkoisesti. Vastahan säkin plussasit!
 
Huomenta!

Nukuin yön kuin tukki - vain kerran pissalla 1 maissa ja siihen tunnin valveillaoloa.. Normaalisti pissalla tunnin välein. Tyyntä myrskyn edellä??? Vuoto on lakannut ja hiivaoireetkin helpottaa. Sen kunniaksi uskallan ehkä alkaa pipareiden paiston. Perinteinen piparitalo on tehtävä tänäkin vuonna ja ehkä nyt olisi hyvä hetki siihen.

Piparintuoksuisin terveisin,
Miru

 
Joo-o.. Pakko jakaa tämä teidän kanssa..

Meillä menty tyytyväisenä viikko täysimetyksellä ja nyt joudutaan alkaa antamaan taas korviketta kun paino ei nouse.. Vauva on tyytyväinen rinnallaolon jälkeen, nukkuu hyvin, kuten tiedätte.. Pissaa, kakkaa, hyvä iho, terveen ja virkeän oloinen jne... mutta paino ei vaan nouse. Viime perjantaista eiliseen oli noussu vaan 20g!!
Tänään tulee viisi viikkoa ikää täyteen ja yhä ollaan 40g lähtöpainosta jäljessä. Syntymäpaino 3720g ja eilen 3680g.

En vaan tiedä missä välissä annan sitä lisämaitoa kun tää joko nukkuu tai syö melkein koko ajan. Ja tuloksena on pulautus johtuen liikatäytöstä jos viä pulloa tungen suuhun rinnan jälkeen..
Toissa yönä annoin rinnan suuhun nukkuvalle lapselle kahteen kertaan kun vähän jotain pikku ähkimistä vierestä kuului, että tulis siis silloinkin syötyä, vaikka tää haluais vaan nukkua. Mutta se on ainut keino saada yölläkin ruokaa menemään. Kyllä hän siitä vähän söi unissaan ja jatkoi unia aamuun asti.
No viime yönä sitten taas herättelemään eilisten terkan ohjeitten mukaan ja nyt vauva oli ihan umpiunessa.. Ei tajunnut ressukka syömisestä mitään ja lopulta kun heräsi niin söi kyllä ja sitten itkeskellen valvoi pari tuntia kunnes nukahti.. Taidettiin itkeä molemmat sitä tilanteen kurjuutta.. :'(

Päivällä neiti on rinnalla pitkin päivää ja musta tämä meidän meno vaikuttaa ihan normaalilta mutta ei.. Nyt sitten päätettiin, että päivällä tarjotaan pulloa rinnan päälle mutta öisin ei herätellä. Ja jos itse herää yöllä niin tissiä tarjoan ja jos ei sillä nukahda niin sitten pulloa.

Että tässä tuntee ittensä huonoksi... :ashamed: :ashamed:
 
Paljon kiitoksia kaikista onnitteluista! Palasimme kotiin sunnuntaina iltapäivällä, tyttö nukuskelee nyt tuossa vieressä pitkiä unia (eikä mikään ihme viimeöisen kukkumisen jälkeen, meni aamuneljään ennen kuin uni voitti!), ja toivottavasti malttaa vielä sen aikaa, että saan tän kirjoitettua vihdoin loppuun asti... :)

Synnytyskertomusta:
Käytiin ekan kerran synnärillä reissu, kun 18.11. yöllä lähti limatulppa sen verran liukkaasti valumaan, että säikähdin, että lorahdus ois ollut lapsivettä. Eipä onneksi ollut, vaan päästiin samantien takaisin kotiin... Seuraavana yönä tuli lähtö seuraavan kerran, kun erehdyin miehelle sanomaan, että nyt supistelee 5 min välein. Ei siinä auttanut enää sen jälkeen selitellä, että ei ne vielä "niin kipeesti" supistele, vaan käytiin sitten synnärillä toteamassa, että olen vasta sormelle löysästi auki ja kohdun kaulaa sentin verran jäljellä...

Kotiinpaluun jälkeen supparit alkoi mennä jo sille tasolle, että yöunet jäi väliin lopultakin yötä. Päivän aikana sain onneksi jonkun hetken nukkua, kun supparien väli kasvoi taas pidemmäksi. Iltaa kohden olo alkoikin sitten taas mennä pahemmaksi. Mulla noi supparit ei muuten oikein missään vaiheessa sattuneet juurikaan vatsan puolelle, vaan alaselän lihakset meni aina ihan kramppiin ja se tuntui tosi hirveältä. Panadolista ei ollut mitään apua, ja kun lopulta ei pystynyt olemaan enää edes lämpimässä suihkussa, niin päätettiin lähteä taas synnärille, jos ei muuten niin saamaan jotain tehokkaampaa kivunlievitystä...

Tulotarkastuksessa todettiin, että olin 3.5cm auki ja ruuhkaisesta illasta huolimatta satuttiin juuri sellaiseen väliin, että päästiin suoraan saliin. Sain heti käyttöön ilokaasun, mutten sitä sitten alkuun tarvinnutkaan, kun huomasin, että salin keinutuoli vie kivun selästä... Jossain vaiheessa myöhemmin sitten asetuin sänkyyn ja käyrille, ja siinä vaiheessa ilokaasulle tuli käyttöä. Aquarakkuloitakin tarjottiin, mutta päätin sitten jättää ne välistä.

Muutaman tunnin kuluttua olo alkoi käydä niin tuskaiseksi, ettei kaasulla ollut enää tehoa. Meidän salilla oli viereisen salin kanssa yhteiskäytössä amor amme, mutta se oli sen toisen salin käytössä silloin, niin ei päästy sen tehoa kokeilemaan. En tosin tiedä oisko siitä enää ollut apuakaan, kun koitin kuumassa suihkussa oleskella, eikä siitä ollut mitään apua. Kätilö totesi kohdunsuun auenneen 4.5cm ja pyysin ja sain epiduraalin. Anestesialääkäri oli heti paikalla, eikä operaatio sattunut yhtään, ja kivut katosivat kohdunkaulan tuntemuksia lukuunottamatta täysin! Sitten alkoikin tapahtua ihan eri tahtiin... parissa tunnissa kohdunkaula oli jo auki 8cm ja lapsivesi alkoi valua. Vajaa tunti tästä alkoi tulla ponnistustarpeen tunnetta, ja aika pian sainkin luvan alkaa ponnistelemaan.

Ponnistusvaihe venyikin sitten lopulta maratoniksi... en saanut kätilön hyvästä opastuksesta huolimatta ponnistuksia suunnattua oikein ja supistukset tuntuivat liian lyhyiltä. Lopulta tunnin ähellyksen jälkeen kätilö neuvoi miehen avustamaan varovasti vatsan päältä. Sitten tyttö syntyikin jo toisella yrityksellä, ja aloitti parkumisen heti. Epparia ei tarvinnut lopulta tehdä ollenkaan, mutta pari repeämää tuli ja niitä tikkailtiin sillä aikaa kun isä kylvetti pikkuista.

Synnäriltä tuli siirto osastolle ~2 tunnin kuluttua. Synnyttäneiden osasto oli kuitenkin ihan täynnä juuri silloin, joten päädyimme osastolle, jossa on enimmäkseen odottajia. Siellä vietettiin sitten seuraavat päivät ja opeteltiin vauvan hoitoa ja imetystä hoitajien opastuksella. Oli todella mukavaa muuten, mutta univelkaa kertyi aina vaan lisää, varsinkin kun ekan yön jälkeen siirryin huoneeseen, jossa oli toinenkin vauva omine rytmeineen ja hoitohenkilökunta tietysti toimi oman aikataulunsa mukaisesti. Imetys lähti käyntiin ihan mukavasti ja vauvan painokin lähti nousuun jo toisena päivänä (jotenkin tyttö tiesi ajoittaa syömismaratonit aina juuri ennen punnitusta), niinpä päästiin sitten onneksi kotiutumaan sen minimi 3 päivän jälkeen, jonka ensikertalaisia siellä pitävät :).

Nyt opetellaan kotona uudenlaista elämää. Univelka alkaa olla historiaa, tosin sitä tulee kurottua kiinni aina muutaman tunnin jaksoissa, mutta yllättävän helppoa on ollut nukkumisten suhteen. Kissat ei ole reagoineet tulokkaaseen oikein mitenkään. Muodon vuoksi kävivät vähän nuuhkaisemassa ja poistuivat sitten ruokakupille. Ainoa milloin jotain reaktiota saa, on kun tyttö alkaa huutaa... siinä vaiheessa kollit siirtyvät pikaisesti eri huoneeseen, tai yleensä vielä eri kerrokseen :D

Maricalle ja Tiitille valtavasti onnitteluja pikkuisista! :) Tiiti, meidän tyttö näyttää syntyneen pari tuntia teidän tytön jälkeen, ollaan varmaan oltu samaan aikaan synnärillä :)

Kuunkulta kiitokset hyvistä neuvoista! Ja kiva kun kerroit tuosta jälkivuodostakin, olisin muuten ollut aika paniikissa kun löysin siteestä ison klimpin, ei nyt sentään omenan kokoista, mutta isomman kuin mitä kuukautisten aikana ikinä :?. Paljon voimia toipumiseen, toivottavasti pian jo pääset liikkeelle paremmin.

Katille rintapumpusta... ei tullut hankittua etukäteen, olin loppuun asti 50/50 että pitäisikö se jo hakea vai ei. Noh, niinhän siinä kävi, että miesraukka joutui sitten kotiinpaluupäivänä heti pumpunostoreissulle (ostettiin meillekin se käsikäyttöinen Avent Isis), kun alkoi olo käydä niin tuskaiseksi. Tyttö kuitenkin innostui sitten vielä samana päivänä parin tunnin välein tyhjentämään rinnat sitä tahtia, että pumppu jäi toistaiseksi pientä testiä lukuunottamatta kaappiin, mutta eiköhän tuolle vielä käyttöä tule. Hyvältä ja toimivalta vaikutti minusta ainakin noin pikaisella testauksella.

Soraya, mukava kuulla sinusta. Kiva että raskaus on sujunut hyvin :). Joulua odotellaan täälläkin, tuntuukin ihan eriltä alkaa laitella koristeita ja muuta tänä vuonna. Viime vuosina on koristeet jääneet pääosin kaappiin, kun kuitenkin ollaan aina pyhiksi matkattu jomman kumman vanhempien luokse, mutta tällä kertaa taidetaan kyllä monen vuoden tauon jälkeen kaivella jopa kuusikin varastosta, vaikka joulua ei kotona oltaisikaan :)

Mirulle tsemppiä viimeisille parille viikolle sektiota odotellessa! Aika jännää varmaan tietää syntymäpäivä jo etukäteen, elleivät sitten muksut järjestä yllätyksiä (toivotaan, että eivät) :).Sen täytyy olla hiiva! ;)

Sahranami, mahtava mies sulla, kun on noin ihanasti mukana :). On siinä makaamisessa kyllä varmasti ollut jaksamista, en itse osaa edes kuvitella... vielä viimeiset muutamat viikot ja pian saavat vauvat jo syntyäkin :)

Raitis, kiitokset kaukalopussivinkistä! Mies kävi juuri tänään kaupungilta hakemassa sellaisen (Tiitille tiedoksi, jos nuo kiinnostaa, niin Oulussa niitä myy Taikapilvi). Mahtavia unia nukkuu teidän tyttönen! Meillä öisin heräillään tavallisesti 3 tunnin välein, tosin taitaa rytmi olla tytöllä päälaellaan, kun päivällä on muutaman kerran tullut jo nukuttua jopa 5 tunnin unia. Tosi inhottavaa tuo, että pitää herätellä syömään. Kokeilin sitä itekin silloin kun olin vielä osastolla ja sanoivat, että max 4 tuntia sais nukkua syömättä... kokemukset oli aika lailla samat kuin teilläkin... Hyvä että osaat pitää oman pääsi tuon herättelyn suhteen! Tyttö on kuitenkin tyytyväinen ja kaikin puolin kunnossa niin älä turhaan syyllistä itseäsi! Ite alkaisin jo kääntymään vakaasti sille kannalle, että synnärillä on paino mitattu tai merkitty vahingossa väärin.

Maija-mamma, meillä ei ole tuosta Angelcaresta kokemuksia, mutta meillä on käytössä vähän vastaava laite: http://www.babysense.fi/. Pitkään tuon hankkimista mietittiin ja lopulta sitten päädyttiinkin se ostamaan vaikka hinta on tosiaan hurja. Väittäisin että mulle tuolla on kyllä ollut positiivista vaikutusta yöunen määrään ja laatuun. Noin käyttökokemuksena laite on toiminut kyllä moitteetta: ei ole alkanut kertaakaan hälyttää kun tyttö on sängyssä, mutta kun hajamielinen äiti nostaa tytön yöllä syötölle eikä muista kytkea laitetta pois, se on hälyttänyt joka kerta...:)

plasebo, meille siirrettiin 2 pakastealkiota, luokkaa 1. ja 2., toinen 8- ja toinen 7-soluinen. Toinen tuhisee nyt siis tuossa vieressä, toisesta ei ole näkynyt siirron jälkeen jälkeäkään. Pari niukkaa vuotoa tuli ihan raskauden alkuvaiheessa, mutta vuodot tuli ilmeisesti emättimen limakalvolta lääkärin arvion mukaan.

Auris, kyyneleet silmissä luin viestiäsi. Elämä voi olla niin käsittämättömän epäreilua :'(. Ei ole olemassa sanoja, jotka auttaisivat, vain aika voi parantaa niin kuin sanoit. Halaus ja paljon voimia suuren tuskan keskelle! :hug:

Paljon voimia myös teille kaikille muille, tämä ketju ja täältä saatu vertaistuki on ollut pitkän matkan aikana korvaamatonta! Käyn täällä seurailemassa säännöllisesti teidän kuulumisia ja yritän ehtiä kirjoittelemaan tuonne vauva-puolen ketjuunkin. Tällä hetkellä olen vaan ihan täysin uppoutunut tuohon pieneen tuhisijaan, jota voisin vaikka vain katsella päivät pitkät :heart: =)


Cattus & tyttö 8 päivää


 
Ihana kertomus Cattus, alkoi itkettää ilosta ja onnesta ja omasta jännityksestä ja kaikista meidän kokemuksista ennen kuin tähän pisteeseen ollaan päästy.. :heart:
Oikein ihanaa vauvaelämää teille pienen tytön kanssa =)
 
Heippa Nami!

Hienoja kontrollikuulumisia teillä - onnea!! Pojat kasvavat tosi hyvin ja äiti on malttanut upeasti ottaa iisisti. Miehesi on kyllä huippuesimerkki - valmennuksessa yksin käyvä mies taitaa olla todellinen harvinaisuus. Noista turvotuksista ja selkäkivuista ei myöskään mulla ole onneksi kokemusta - mikä on jännä, sillä olisi voinut luulla, että tuplataakan kanssa tulee taatusti noita ongelmia. Mä olen sen sijaan tasaisesti liikuskellut ja käyttänyt hyviä Instrun tukisukkia sekä kutonut ahkerasti sukkia ja tumppuja - nyt menossa kummmilapset, josko joululahjat saisi vielä ahkeroitua.

Noista vaatteista kun kyselit vaunuihin. Meillä on hankittuna sellaiset fleece-pussit. Vähän kuin unipussit, paitsi näissä on hihat ja huppu sekä vetoketjut. Sinne alle perusvaatekerrokset, koko komeus makuupussiin (äippäpakkauksen) ja sitten siihen pehmeään kantokoppaan (meillä Emman), joka on varsin lämpöisen tuntuinen myös. Kyllä pitäisi tarjeta. Ostin noi tuttavakaksosilta, äitinsä kehui juuri tuon helppouden ja mukavuuden näkökulmasta.

Mihin vaunuratkaisuun päädyitte, kyselen vielä uteliaana?

Ja kiitos kysymästä, odottelen sektiota toistaiseksi ihan rauhallisin mielin. Ensi maanantaina meillä on vielä kontrolli ja saadaan tarkat ohjeet sektioon - voi olla että se paniikki iskee sitten. Enemmän pelkään, että kiireelliseen sektioon joudun kuitenkin sitä ennen, noita supisteluita kun kuitenkin täälläkin on koko ajan enenevässä määrin. Mutta otan nyt mahdollisimman iisisti, että selvittäisiin tuonne kymmenenteen päivään.

Ajattele, miten ihmeellistä, että tässä sitä nyt ollaan... Se kevättalven ilta Teerenpelissä. Sinä pitelemässä kipeitä tähystyshaavoja, kun naurulle ei tullut loppua. Minä panikoimassa pehmennyttä kohdunnapukkaa ja Auris valittamassa kipeää polveaan, joka ehdottomasti oli Oire.. Niin paljon on tapahtunut sen jälkeen - sekä uskomatonta iloa, että raastavaa surua, mutta olen ihan vama, että myös Auriksen aurinko paistaa vielä kirkkaana ja onnellisena. Täältä lämpöisiä halauksia lähetellen ja pieniä Mustikkaenkeleitä ajatellen :hug:


Nostalgisissa ja herkissä tunnelmissa Miru :flower:
 
hei,

kiitos kans cattus synnytys kokemuksesta. On se vaan niin erilainen tilanne kaikilla kun lähtö tulee. Ite kans miettii jo että montakohan kertaa tulee mentyä ns. turhaan itseään tyrkyttämään laitokselle. Mutta mistäs sitä voi tietää milloin on oikea aika kun ei ole moisesta kokemusta.
itsellä lääkärin tarkastuksessa kohdunsuuta vielä n.1.5cm jäljellä aika napakasti kuulemma kiinnii ja aukikin olin jo kolmelle sormelle.
Mulla ainakin viuhti on ollu rt:ssä jo pari kuukautta, nyt huomaa että painava tunne häpyluun tienoolla on joka päivä vaan kovempi ja vessa käynnit tihenee. Käveleminenkin on jo vaappumista kun tuntuu olevan keilapallo jalkojen välissä. Mitään kipeitä suppareita ei pahemmin ole paitsi jos kävelee liian pitkään reuhaavan koiran kanssa. Öisin tuntuu menkkamaista jomotusta selän puolella.

Mulla on vauvan ulko vaatteiksi varattuna parit kevyt toppa puvut ja päällitoppapuvut. Myös sellanen karvainen aluspuku ja fleesepukuja näköjään muutama tullut kans tuolta maailmalta. Sit äippäpaketin makkari, lampaankarva alusta ja lämpöpussi vaunuissa. Sittenhän sen oikeasti saa selville mikä on oman lapsen lämmöntarve kun kokeilee välillä niskaa onko kylmä vai hikinen. Hienosäätöähän se varmasti tulee olemaan vielä pitkän aikaa.
Sorayasta oli kiva kuulla pitkästä aikaa ja toivottavasti jatkossa menee odotus hyvin ja leppoisaan tahtiin.
Mirulle jänniä aikoja odotellessa, varmasti upeaa odottaa lähenevää päivää kuin kuuta nousevaa. Toivotaan että pienet siellä maltaa odotella hetken vielä.

Vaikka mulla on laskettu aika 23.12 ajattelin laittaa kans joulun meille ja meittin vanhemmat ja mun sisko poikansa kanssa tulee meille jouluna syömään ja ottamaan joulupukkia vastaan. Mutta sillä varauksella että en ole laitoksella. Yritän joka päivä puhua pojulle että 13 -17 pvä olis hyvä aika syntyä.

Raitis, älä pode yhtään huonoa omaatuntoa siitä jos tyttö ei muka liho tarpeeksi neuvolatädin mielestä. Kertomas perusteella tytteli syö sen mit tarvitsee ja tuntuu olevan todella tyytyväinen yksilö ruuan määrään ja laatuun kun nukkuukin noin mukavasti. Kyllä äiti tuntee oman lapsensa tarpeet. Tee niinkun omasta mielestä on tarpeen, ruokaa se saa varmasti tarpeeksi. Jos stressaat moisesta niin stressi tekijät siirtyy maidossa tyttöön kans ja sekin voi vaikuttaa että paino nousee heikosti kun stressi kuluttaa. Mutta sit se kyllä oireilis muutenkin jos lapsi stressaa joten tuskimpa sekään syynä. Nyt relaat ja annat tytön syödä kun se haluaa ja paljonko haluaa.
Neuvoloissa tuo käyriin tuijottelu on todella ärsyttävää kun kuitenkin kaikki lapset ovat yksilöitä eikä tee just niinkun käyrät määrää. Aiheuttavat meissä äideissä turhaa murhetta moisella.

Että sellasta, nyt miettimään joululahja listaa kun huomena ajattelin poiketa ostaan lahjat kun vielä on kävely kunnossa.

Hips, kohta saa avata jo ekan luukun kalenterista ja samalla se on sellainen aamukampa meille joulun aikaan tähtääville odottajille.

Tiltalitti ja viuhti 36+3
 
Joo.. Annoin eilen rinnan päälle korviketta 35ml.. Eikä aikaakaan kun ulos tuli ainakin 70ml ja molemmilta kaikki vaatteet pyykkiin.. Puklua tuli nenästäkin ressukalta.. :'( :'(
Ei tämä lapsi ainakaan tällä tavalla kasva kun äidinmaidot tulee siinä samalla ulos..
 
Rakas Auris - :hug: surettaa kovasti puolestanne. En uskaltanut tulla lukemaan uutisia, koska olisin niin halunnut mustikoiden tai ainakin isomman selviytyvän :'( . Haet nyt sairaslomaa, sinun ei tarvise nyt jaksaa töitä. Yksi asia kerrallaan, yksi askel kerrallaan, enempää ei tarvita. :hug:

Onnea Cattus ja Tiiti tytöistä ja Marica pojasta!!! :heart:
Maija-Mamma - Päätettiin muuttaa. Joulun jälkeen aletaan etsimään asuntoa ja muutetaan joskus hutikuun alussa. Pécs on mun mielestä yksi mahtavimpia kaupunkeja, johtuukohan historiasta jota tulvii kaduilla vastaan.
Kuunkulta - Oletko kokeillut aloe veraa haavaahoitoon? Täällä pustalla vannotaan sen nimeen.

(.) Kovasti odotetaan etta maha alkaisi kasvamaan. Tiistaina oltiin np-ultassa ja niskatuvotus oli 2,2mm ja kaikki muutkin hommat kunnossa. Vattu oli 7cm. Minä kotona sitten viivoittimen kanssa mittailin mahaani. Pahoinvointi ja väsymys vahentynyt (enäa oksennan joka toinen paiva). Hampaitakin voin nyt pestä ihan kunnolla - :D . Hiukan on ollut haittaa hiivasta ja epäilen, että tulee olemaan jatkossakin, ja migreenista, onneksi ei ole pamahtanut kunnolla paalle, sillä en tiedä mita tekisin, jos saan sen puolivuosittaisen jysärin, jolloin vain verisuoneen annettava kipuläake auttaa.
Mieheni veljen vaimolla oli kamalat hetket, kun vuosien (huonot lääkärit mielestäni) jälkeen hanellä todettiin kahden omenan suuruinen myooma. Onneksi se on täysin leikattavissa, ilman kohdun poistoa.

Hobelix & vattu 13+3
 

Yhteistyössä