Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

Mirun maha on kyllä upea!!! =)
Missähän se sun terkka näki sen ylimääräisen gramman mistä huolestui??

( . ) Puoli viidestä asti supistellut 10-15minuutin välein..

Vaikka ei nää kyllä mitenkään kipeetä tee mutta tuntuupa nyt joltain niin ei odottavan aika käy turhan pitkäksi kun on jotain ajattelemista. :D Enempi kuvaisin näitä niin, että tulee aina välillä tosi "punkea" olo, hiki ja naama menee punaiseksi. Uutta siis mulle vaikka ei niinkään lähdön merkki..
 
Raitis, jännät hetket käsillä! Valtavasti onnea jakautuneille!

Ellastiina, mä plussasin 1.10. ja mulla alkoi vuoto 4.10. ja jatkuu edelleen tasaisena mutta suht niukkana. Joku kertoi tuolla Alkuraskauden piinailijat -palstalla, että hänen lääkärinsä mukaan suurella osalla IVF-potilaista on vuotoa alkuraskaudessa. Googlaamalla *raskaus vuoto* löytyi hyvä tietolähde, jossa kerrottiin että jos verta tulee enemmän kuin kuukautisten aikana ja samalla supistelee, saattaa olla kyse keskenmenosta. Runsasta veristä vuotoa saattaa aiheuttaa myös esim. "etinen istukka" joka ei välttämättä koidu sikiön kohtaloksi. Kouristeleeko sinua pahasti? Toivottavasti se ei ole vakavaa vaan jotain normaalia alkujuilintaa, eikös menkkakipumaiset tuntemukset liity alkuraskauteen!
:hug:

Oliko pidemmällle ehtineillä kokemuksia alkuraskauden vuodosta?
 
Huomenta kaikille,
Raitiksella jännät paikat, tuntemukset voi vielä muuttua piankin ja kohta vaavi sylissä, ihanaa :heart:

Yritin kuvitella itseni odottamassa kaksosia ja jos oikeasti olen näin iso jo yhdestä en varmasti ilman kottikärryjä saisi mahaani liikkeelle kaksosia odotellessa :LOL:
sain sit kamerani eilen kadottamaan kaikki raskauden aikaiset kuvani jonnekkin bittiavaruuteen, pahkeinen. Ei nyt ole sit yhtään kuvaa jäljellä masun kasvusta. Ja sit yritin ottaa heti uutta kuvaa, niin se masiina ei ottanu enään kuvaakaan.
Mä sit olen nero noiden kapistuksien kanssa, hermot menee :(
Niin neuvolan täti sit arveli että on vain lantion löystymisestä johtuvia kipuja, ei käyntiä tarvita.

mimi, kyllä täällä on melkein kaikki saanut sätkyjä alku raskauden vuotojen kanssa, isojen ja pienempien kanssa. Tuossa ed sivulla tais olla linkkikin sinne meidän alku taipaleen palstalle, siellä on monta kokemusta vuodoista, käy ihmeessä lukemassa.

Tiltalitti ja viuhti 30 tasan
 
Huhuu, miten Raitis sun tilanne on edennyt??? Mua jännittää ihan hirmuisesti jo sun puolesta!! :eek:

Tiltaltti, harmi, että kuvat katosivat! Oletko varma, etteivät ole jossain kameran muistissa kuitenkin? Meillä kerran kuvat tallentui johonkin omaan leikekirjaan ja piti hakea eri kautta kuin normaalisti. Muuten, tänään nauratti kun yritin sanoa talitintti..tuli koko ajan taltiltti :LOL: Olen vissiin tuota sun nikkiä käyttänyt sen verran paljon, että taltiltti kuulosti paljon oikeammalta kuin talitintti..

Taas huhuilen:
Geriä! Joko pikkuinen on putkahtanut maailmaan??
Ja Enniä, onhan kaikki hyvin???!!
Miten Namin lepäily sujuu?? Onko supistukset pysyneet poissa?

Kaikille, jotka olette ihmetelleet mun masua.. Äidiltäni tuli kyllä paras kommentti. Asutaan kaukana toisistamme eikä olla pariin kuukauteen nähty. Laitoin samaiset masukuvat nähtäväksi hänelle seurauksella: "miten se voi olla tollanen? Tollasta en ole kyllä KOSKAAN nähnyt! Eikö ne neuvolassa ihmettele ollenkaan??"... Joo äiti, neuvolassa sanottiin, että rouvan maha on kyllä ihan väärän mallinen, tuollainen ei ole mahdollista :headwall: :headwall: äiti ja äidin suorapuheisuus...

 
Miruliini nauratti sun äidin kommentti :D äidiltään sitä saakin aina suoran palautteen ja tuntuu siltä, että ne on aina enempi huolissaan jostain normaalista raskausvaivasta kuin mitä itse on.

Mulla ei ole kokemuksia alkuraskauden vuodoista, suppareista kyllä. Mua koski mahaa niin lujaa parisen tuntia rv 7, että olin varma että alkaa vuotaa ja että menee kesken. Kumpaakaan ei tapahtunut. Siinä vaiheessa mulla tuntu supparit vatsakipuna, ei mennyt vatsa kasaan tms.

Neuvolakuulumisia. Hemppa on noussut 118-121:een! jihuu!!! se pysyi tosi sinnikkäästi alle tuon 120. Vaihdettiin Obsidan Maltoferiin niin johan alkoi tehoaa. Ja jostain luin neuvon, että ruisleipä ja sitrushedelmät auttaa rautaa imeytymään. Mä olen popsinut viikon verran satsumeja ja en tiedä oliko tuolla vaikutusta. Jotenkin tuntuu, että voi ollakin. Kiloja tullut tällä hetkellä reilut 18kg :eek: ei varmaan mene kauaa kun 20kg menee rikki. Mulle ei ole kertaakaan huomatettu noista kiloista ja näkeehän ne, että ne on vatsassa joten tulee mitä tulee. Itse toivon ettei tulisi paljoa yli 20kg vaikka mulla on niin tiukka itsekuri etten epäile hetkeäkään ettenkö saisi niitä pois tavalla tai toisella.

Th sanoi, että vaavi on aika alhaalla joten ei ihme, että mulla on niitä inhottavia virtsistuntemuksia aika ajoin. Ne menee aina ohi ja tuntuu lähinnä kipuna. Pissavaivoja ei ole. Vaavi on siis hyvin lähtökuopissaan =)

Mun pitää vähän rauhoittaa tahtia vaikka olenkin nyt niin voimissani. Alavatsalihakset on niin kireänä noista mun koiralenkeistä, että parempi kävellä vähän rauhallisemmin ettei sitten synnytyksessä kramppaa täysin. Sitä helposti näköjään innostuu kun voimat on palautuneet.

Ettei olis Raitis vaan jo laitoksella? Jos noin kauan on noin säännölliseen supistellut niin lähtö tuskin on kaukana. Onpa jännää!

Vointeja kaikille :wave: :wave:

Marica 35+0
 
Ehei... Täällä ollaan!! :wave: :wave:
Yhä supistelee 2-4 kertaa tunnissa, äsken vähän tiuhempaankin. Hengitys menee vähän raskaaksi aina kun pallo pinkeytyy mutta eipä nämä vieläkään satu. Aamulla oli kyllä jotain vähän säväkämpää kohdunsuu-tuntemusta. :p

Lupaan tulla ilmoittamaan teille kun lähtö tulee. Se ei kuitenkaan vie aikaa kuin minuutin kun tää kone on koko ajan auki. Saatte sitten jännätä.. ;)

Ihania Mirun äidin kommentit!! :D :D Sun maha on kyllä mahtava!

Mäkin sain tänään kuulla meidän lapsettomuuslääkäriltä ruokalassa, että "Ooh, upeaa.." Olin kai niin punkea näky kaikkien niiden solakoiden 17-v opiskelijoiden keskellä.. Tai kaipa tuo tykkäsi nähdä työnsä tuloksia. B) B)
 
Raitis, tsemppiä puuskutteluun ja tännekkin olisi ne supparit suotavia :wave: .

Tänään viimeinen neuvola kaikki ok ja yliaikaiskontrolli perjantaina. Nyt kaikki peukut ja varpaat pystyyn ettei sinne asti tarvitse kärvistellä.

 
Hello
Vai ei raitis vielä ollutkaan päässyt synnärille asti... kohta sitten :heart:

Mähän olen rh neg ja toi kyl kuulostais ihan käypäseltä tutkimukselta. En ees ollu tietoinen että mun poitsulla vois olla anemiaa sen takia kun olen neg merkiltäni. Ei neuvolassa siitä olla mitäään sanottu :eek:
Pitää ottaa yhteyttä tuonne,
Kiitti vinkistä raitis.

Linnut on välillä voi olla vaikeita lausua, tunnustan tyhmyyteni mutta ennen kun menin eräoppaaksi opiskelemaan en edes tienny että suomessa elelee lintulaji nimeltä tiltaltti josta sit tuli väännettyä tuo mun nim.

Marille pikaista synnytystä toivottaen...

tiltalitti ja viuhti 30
 
Toivotaan, että Mari ja Raitis pääsee pian jakautumaan :heart: Mie olin jo melko varma, että Raitis on jo pusaamassa :D

Yksi tuttuni muuten sanoi, että hän otti molempien lapsien kohdalla ennen synnytystä suolityhjennyksen. Mä mietin myös, että joo mä otan kans sen samaan hintaan :D No enpä tiedä tuleeko siinä kärvistellessä se edes mieleen, nähtäväksi jää. Hyvää se tekis joka tapauksessa, siis muutenkin. Onko kukaan muu miettinyt jotain näin hölmöä? tai en mä tiedä onko se hölmöä. Mä olen kyllä niin kova reagoimaan jännitykseen vatsahermoilla, että enköhän mä olen saanut suoleni tyhjäksi ihan omin avuin reilusti ennen synnytystä :LOL:

Toinen tuttuni sanoi, että hän sai synnytyksen käynnistettyä lyllertämällä oikein mäkistä lenkkipolkua, onko Mari kokeillut =)

Marica
 
Mari mehän voidaan olla siellä perjantaina yhtä aikaa.. ;)
Mulla on 8.30 se käännösyritys.

Nää supparit on kyllä tyhjänny suolen jo kolmeen otteeseen näiden 27tunnin aikana.. En mä kyllä uskaltaisi mitään mäkeä lähteä lyllertämään. Ei muuten mutta siinä kun oma syke nousee liikaa niin vauvan hapensaanti voi heikentyä.

Ai niin.. Naapurin rouva ihmetteli kun mun maha ei oo ollenkaan laskeutunu. Mutta eihän tää mihinkään tuu laskeutumaan kun vauva istuu!! B)
 
Raitis ja Mari, tsemppiä vaan viime metreille! Eiköhän ne supparit kohta näytä, mistä pesee... ;)

Marica, mä oon kans miettinyt nyt jo tuota suolityhjennystä. Varmaan otan sellaisen kaiken varalta. Asia ei kyllä mitenkään houkuttele, mutta varmaan teen sen silti.

Juu, Mirulla oli kyllä upean kokoinen vatsa. Ja äitisi kommentit myös naurattivat...

Vauvanvaatteista sitten juttua, oletteko muuten huomanneet, että monetkaan liikkeet eivät kauheasti enää myy perinteisiä potkuhousuja? En tiedä, olenko täysin väärässä tai käynyt väärissä liikkeissä, mutta siellä missä olen käynyt, niin ei juurikaan sellaisia ollut myynnissä minkäänlaisia. Nykyaikana tunnutaan suosivan erilaisia puolipotkareita, housuja tms. bodyjen kanssa käytettäväksi. No, onhan ä-pakkauksessa sentään joitakin.
 
uh ja huh - niin on ollut ikävä tänne, enkä ole ehtinyt kautta jaksanut.
Auris sen tossa totesikin, että työviikot vie niin mehut. Näin on. On ollut vielä jokseenkin stressaava vaihe töissä. Kotiin kun illalla pääsee sitä syö ja menee makaamaan - ei siinä nettiä ole meikäläinen enää saanut päälle laittaa.
Mutta nyt naputtelemaan - luin just monta sivua taaksepäin ja juttua on täällä piisannut. Ihan kättelyssä mielettömästi onnea synnyttäneille - Heidh, Miikkis, Marimilla, Ulpis.. ja Ulpis, sun tarinasi oli ihana lukea, ja koskettava. ISo, iso halaus sulle ja sun miehillesi! :) Toivottavasti Mari75 pääset säkin ponnistaan ihan kohta. Ja Raitiksellakin näyttäs alkavan tapahtumaan... Tuntuu että itsellä on tuohon vielä niin pitkä matka (ja niinhän se kuuluukin näillä viikoilla vielä olla! )

Se mikä on positiivista on, että kun vihdoin pääsi punnertaan ton puolivälin yli niin on alkanut tuntumaan, että aika ja viikot menis nopeammin. Raskautta ei ole enää pohtinut niin paljon, olen onnistunut rentoutumaan :)
Tämä lohduksi etenkin alkuvaiheessa piinaileville - niitä vuotoja kun oli itselläkin ja tänne pinoon ekan kerran päädyin niistä kyselemään. Unissa mulla on vieläkin vuotopainajaisia ja vessassa tsekkailen, mutta olo on rennompi. Voimia Mimi79 ja muut joilla tuhruttelee! Ja onnea kaikille uusille plussanneille!!!!

Voimia Deninalle - raskausmyrkytys kuulostaa niin pelottavalta.
Miru - onko tosiaan niin että synnärille täytetään etukäteen jotain lomakkeita, joissa mm. kysytään mahdollisia hätäkastenimiä, tai onko tää vain näissä tapauksissa, kun tuplaraskaus ja tiedetään, että ennenaikaiseksi tulee menemään? Ja vielä, sun masu oli ihan mielettömän makee ja hurja, niin pinkee! ;)

Kuunkulta - mullakaan ei ole ollut jäykkäkouristus voimassa enää muutamaan vuoteen, kun olen sen autuaasti unohtanut. Totesivat heti neuvolassa, että ei pistetä raskausaikana. Eikä kai sitten imetyksenkään aikana. Lisäksi mulla on sairastamatta vesirokot ja muut muksutaudit, että niiden suhteen saa hieman katsoa - tsekata lapsiperhevierailujen yhteydessä, että eikai ole kukaan kipeänä :)
Muuten, mainitsit, että lapsivesi saattais jonkun mukaan haista/tuoksua (miten tuon ottaa) spermalta. Jostain luin, että lapsivesi olis makean tuoksuista... että sen erottas helposti pissanhajusta... Sulle muuten lähettelen voimia lepoon, koita jaksaa!

Raitis - kiitos tuosta Rh- tutkimus vinkistä, meikä miinusta ja sinänsä voisin harkita osallistuvani, eihän se ole kuin yksi verinäyte... Tosin olen ymmärtänyt, että ekan raskauden kohdalla vasta-ainetta ei pitäisi koskaan esiintyä vaan riski on sitten seuraavien raskauksien kohdalla.

Marica - hempoista, täällä kanssa popsitaan nyt Maltoferia, ei riittänyt tumman leivän ja appelsiinien syöminen, vaan nyt hempat laskeneet lähemmäs sataa. Toivottavasti Maltofer tosiaan tepsii!

Nami - ihana kuulla susta! Sua jäin kaipaamaan ja jäit mieleen jo tuolla Pömppiksissä, plussasit just ennen mua ja luomuihme olet eikös? Mulla jäi toi Pömppispinoilu sinänsä lyhyeen, että löysin sen pinon vasta kun olin jo ekassa ivf:ssä, josta tuli tämä ihana plussaylläri. Muuten, kehuit Kelaa, sulla onneksi ollut hyvä kokemus. Mulla palanut ihan hihat nyt kun olen yrittänyt selvittää näitä tukia (raskauskärttysyys vielä maustamassa tilannetta... ) Verovuosi 2006 ei ollut mulle niin hyvä kuin viime vuosi ja oisin niin toivonut, että päivärahat laskettais viime vuoden verotuksen mukaan, mutta ei. Koska jään äitiyslomalle aavistuksen ennen uutta vuotta, niin kaikki lasketaan v. 2006 perusteella. No näitä on nyt selvitelty. Ja samalla on onneksi pysynyt mielessä, että tää raskaus ja vauva on maailman tärkeintä ja saa olla onnellinen että jotain tukea Kelasta saa.

Maija - sulla siis työreissut nyt loppu? Mulla edessä yksi, hieman jännittää. Kyselin, että missä vaiheessa tarvii todistusta yms. ja kuulemma vasta kahdeksannella kuulla. En kyllä yhtään nyt hahmota mitä viikkoja se sitten meinaa...onko rv.27 niinku 6.s kuukausi?

Yksi kyssäri vielä: juotteko te yöllä paljon? Mulla on yhä niin karmee jano koko ajan, että yöllä menee runsas litra vettä. Pisimmät unijaksot on nyt jotain puoltoistatuntia, kun on jo pakko herätä juomaan.

Ai niin ja vielä
Tiltalitti - surku, jos sulla hävis kaikki kuvat! eikä niitä tosiaan enää löytynyt kamerasta? Muuten, sä kirjoittelit siitä, että miten erottaa supistuksen vauvan ponkaisuista. Vähän siihen liittyen, tilittäisin.
Muakin on ihmetyttänyt toi supistusasia. Mulla on yksi alue alavatsalla joka kovenee ihan pienestäkin rasituksesta joka päivä monta kertaa. Siitä olen valitellut mm. rakenneultran yhteydessä yms. On aina todettu, että se on supistus, ei huolta.
Nyt sitten, kun pääsin vihdoin sinne vakkarineuvolatädin luo, niin se totesi, että se ei ole mikään supistus. Ei osannut sanoa mikä se sitten on. Tsekataan ultrassa parin viikon päästä. No mulla oli just yksityiselle aika 4D:hen ja siinä yhteydessä lääkäri totesi, että siellä alavatsassa, kohdun seinässä on joku verisuonirykelmä niinkun joku suonikohju (??) ja se aiheuttaa noi krampit ja kivut. Oisko jollain ollut jotain vastaavaa? Ei kai pitäisi olla mitään vakavaa, mutta kyllä nää kivut on olleet kovat - etenkin viime yönä sattui jo lujasti. Kipu tuntuu nykyään alkavan vaikken tee edes mitään. Tähän asti, jos olen vähänkin reippaammin kävellyt, niin tuo kohta on vetänyt ihan kipeäksi, kovaksi ja sitten on vaan joutunut seisomaan tai istumaan että se hellittää. Siksi mitään kuntoilua ei ole voinut harkitakaan...rapakunnossa siis...

Nyt jätän pitkän sepustukseni tähän - hyviä unia kaikille masuille!

t.meikku ja masu 24+1 (ensimmäistä kertaa en muistakaan mikä viikko nyt on... jotenkin jopa huojentavaa :)

 
Mimi : Kiitos kommentista (ja kiitos myös muille). Itsekin löysin lähteen, jossa sanottiin, että jos vuoto on runsaampaa kuin kuukautisvuoto, niin silloin on syytä huolestua. Itselläni se ei ole yhtä runsasta vaan aika vähäistä, mutta selkeää kirkasta verta (ei siis ruskeaa) ja sitä tulee siteeseen asti silloin kun on menkkamaista kipua. Ja se alkaa n. klo 15-16 iltapäivällä (siis menkkamaiset kivu). Ne ovat siis sellaista ohimenevää eli supistelua kai. Koska tätä samaa kaavaa on mennyt jo viimeiset kuusi päivää ilman tulvaa, niin täytyy toivoa, että tällä on jokin yksinkertainen selitys. Eilen kävin hormoniverikokeessa ja hcg arvo oli kohonnut normaalisti. Joten päivä kerrallaan on mentävä edelleen. Ekaan ultraan on pari viikkoa aikaa.

Olen tätä palstaa lueskellut aina välillä siitä asti, kun itse aloitin hoidoissa viime keväänä. Tämä on ollut sellainen toivoa antava paikka -- on imenyt itseensä sitä toivoa, että hoidot tuottavat tulosta. On ihana lukea, miten on ensimmäiset vauvatkin jo syntyneet.
 
Huhuu..? Ei ketään muuta ole hereillä? =)

Mä täällä pallo kovana roikun aikaa kuluttamassa.. Kai sitä vaan pitää luottaa, että vauvalla on kaikki hyvin supistuksien aikana kun kumminkin välissä vähän liikuskelee..?

Kai mun pitää alkaa ettiä uutta pinoa, että mihin sitten siirryn kun olen jakautunut.. :|
Pitäiskö perustaa tuonne toiselle puolelle pino "Vuoden 2008 Lapsettomuushoidoista plussanneet ja sittemmin jakautuneet".. :D
 
Huomenta,

raitiksen ehdotus uudesta pinosta jakautuneille kuulostais kivalta, olis kiva seurailla kuinka arki sitten uuden tulokkaan kanssa lähtee alkuun ja sais samalla hyviä kokemus juttuja omaan arkeen kun tarve vaatis. Kuitenkin kun ollaan jo aika tutuiksi tultu tällä palstalla niin on helpompi alkaa purkamaan omia juttuja.

Meikku, kuulostaa aika kivuliaalta tuo suonikohju mahassa, toivottavasti se ei ole sitä.
Mulla tuo veitikka äheltää kyllä niin pylly pystyssä aika ajoin että maha on ihan vinossa ja himalajan harjanne nousee milloin mihinkin päivän ja yön mittaan. Tutnuu että tää on sellanen iki liikkuja joka ei paljoa lepäile. Nytkin tulee nyrkkiä oikean puolen nivusten seudulla.
Kyllä se on aika ihana tunne kun ns. puolen välin rajapyykki on rikottu. Sitä oikein pääsee nauttimaan raskaudestaan ja voi ihailla ja selkeää masuaan ylpeänä.

Ellalle tsemiä pikku vuodon kanssa, kuulostaa hyvälle tuo hormoni pitoisuuden nousu. Kyllä se siellä kovasti kasvaa se katkarapu.

Lähden oikaseen taas itseni kun alkaa kaveri vetään villiksi istuessa, taitaa vaatia lisää tilaa tuolla masussa.

tiltalitti ja viuhti 30+1
 
Huomenta!

Valvoitko Raitis koko yön??? Toivottavasti sait myös nukuttua jonkin verran. Itsekin olin kyseisenä ajankohtana hereillä, kun mies peijooni kuorsasi LUJAA |O arghh.. Sohvallehan sitä sitten lyllersin ja totesinkin, että siinä saa aika hyvä puolikylkiselkä asennon kun sohvan selkänoja pitää selän sopivassa asennossa. Ehdottomasti pitää perustaa se sun ehdottama pino... luulenpa, että meillä samat hysteeriset spekuloinnit jatkuvat vielä jakautumisen jälkeenkin =)

Kati, nyt kun sanoit, tottahan tuo on. Potkuhousuja ei niinkään paljoa ole kaupoissa näkynyt. Bodeja hurjasti ja sitten niitä erilaisia college-housu -tyyppisiä ja puolipotkareita. Olen sanut niin paljon potkareita käytettynä, että niitä en ole varsinaisesti etsinytkään. Itse tykkään potkareista, ne kun ainakin pysyvät varmasti päällä riippumatta minkälainen ruipelo lapsi onkaan.

Meikku, kiva kuulla pitkästä aikaa ja hyvä, että olet pystynyt jo nauttimaankin olostasi luottavaisin mielin. Mitä nyt työ vie kaiken voiman.. Sitä ei enää kuitenkaan kauaa kestä - kohta voimat vievt ihan joku muu :D Toi sun suonikohju on ihan uusi tuttavuus mulle, toivottavasti ei vihottele koko aikaa!
Täällä meillä päin (Päijät-Häme) ainakin tuo esitietolomake, joka saadaan neuvolassa ja täytetään osin neuvolatädin kanssa ja osin tietysti ihan itsekseen tulee kaikille. Siinä kysellään joistain äidin ja isän sairauksista, suvun perinnöllisistä sairauksista, kuka on tukihenkilö synnytyksessä (jos ei isä ), toiveista synnytyssairaalalle ja sitten nuo nimiehdotukset jos haluaa antaa. Itse en osannut toivoa synnäriltä vielä mitään, kun en noista synnytyksistäkään ole kuullut vielä halaistua sanaa... tutustuminen synnärille on viikon päästä ja synnytysvalmennus alkaa 12.11. Saapi nähdä ollaanko silloin enää valmennuksen tarpeessa :/ Vai saadaanko ottaa kaksi rääkyvää nyyttiä mukaan valmennukseen - no niin, valmentakaapas meitä sitten :kieh:

Tänään olisi edessä ikean reissu, josta pitäisi jäädä käteen lipasto ja sen päälle viriteltävä hoitotaso pehmusteineen, pinniksen suojat, harsoliinoja ja muuta tarviketta. Täytyypä mennä ikean sivuille vähän listaa tekemään. Eilen tuli kotiin sitterit, joiden kankaat nyt mylläävät pesukoneessa. Pestään edellisten käyttäjien puklut pois, kun oli myyjä jättänyt kaikki muistomerkit paikoilleen.

Aurinkoista päivää!!
 
Huomenta täältäkin - vaikka aika myöhäinen sellainen taitaa jo olla... Ihanan aurinkoinen päivä! Kovasti onnitteluja tuoreille äideille! :flower: Kannatan myös Raitiksen ehdottamaa pinoa vauvapuolelle, vaikka itsellä on edessä vielä pitkät taustailut siellä. Tsemppiä myös raskausmyrkytyksen säikyttämille. Toivon kovasti, että pääsette kaikki pelkällä säikähdyksellä eikä isompia ongelmia tule.

Ja vielä erikseen yksi onnittelu: Hobelle iso sydämellinen onnitteluhalaus katkaravusta! :heart: Tsemppiä pahoinvoinnin kanssa. Jos yhtään lohduttaa, niin ennemmin tai myöhemmin se menee ohi. Viimeistään 8kk:n päästä... :LOL:

Meikku, kiva kuulla myös sinusta ja ihana, että viikot etenee ja mielikin keventyy. =) Kivut kyllä kuulostaa tosi ikäviltä. Onko tuollaisesta suonikohjusta haittaa muuten kuin noin olon kannalta. Vaikka onhan siinä jo yllin kyllin kestämistä. Tsemppiä ja koita olla rehkimättä liikaa siellä töissä! Ja toivottavasti pystyt nauttimaan olostasi. Janokysymykseesi pitää kommentoida, että mulla on jostain syystä myös öisin tosi kova jano ja vettä menee lasikaupallla. Johtuu ehkä siitä, että päivällä tulee juotua liian vähän - ei vain maistu, vaikka melkein väkisin yrittää. KELAsta vielä sen verran, että mullakin on edessä vielä tuo päivärahoista vänkääminen, joten voi olla että täälläkin ääni muuttuu kellossa, kun siihen asti päästään... :LOL:

Raitis, olin jo ihan varma, että tuo sun yöllinen viesti oli se "se on menoa nyt" huikkaus. Jännitys jatkuu - huih!

Miru, kiitos kysymästä täällä sitä pötkötellään, ei mitään sen ihmeempiä. Täytyy munkin vielä ihastella tuota sun irtomahaa! :LOL: :LOL: Upean näköinen! Toivottavasti kasvuvauhti ei pysy ihan yhtä hurjana näinä loppukuukausina, muuten taidat tosiaan tarvita jotain tukivälineitä tuon kantamiseen. :LOL: Ja voi olla, että ei löydy enää sellaista tunikakokoa, joka kaiken mahtavuuden peittäisi...

Juu, täällä siis neljä viikkoa makoilua tuli täyteen. Ihmeen hyvin sitä on sopeutunut - eka viikko oli varmaan vaikein. Supistelut on enimmäkseen aisoissa, kun pysyy aloillaan, mutta jalkeilla ei juuri voi olla vessa- tai ruuan mikrotusreissua pitempään. Mutta mutta - hyvää on se, että viikot etenee ja nyt jo 25+1. Itkeskelypäivinä yritän myös pitää mielessä asioiden oikeat mittasuhteet eli tämän kertakaikkisen mahtavan jutun, että vatsassa kasvaa uuttaa elämää ja vuoden kuluttua nautin näistä samaisista värikkäistä syyspäivistä isojen vaunujen kanssa tuolla metsäpoluilla. :heart: :heart: Tällä viikolla olen myös ihan pakahtumiseen asti kiitollinen sisaruksistani ja ystävistä, jotka käy täällä hoitamassa ja huoltamassa - käy kaupassa, pyörittää tiskikonetta, vie roskia, tuo piristäviä yllätyslahjoja ja rupattelee maailman menosta... (Mies on juuri viikon työmatkalla.) No, nyt alan taas kyynelehtiä liikutuksesta. Tää on ilmeisesti tällainen vaihe sit...

Ihanaa syyspäivää kaikille masumammoille! B)
 
Namille kovasti voimia sinne petin pohjalle!! Ei ole herkkua mutta mitäpä sitä ei tekisi vauvojen eteen.

Mä taidan kans mennä petin pohjalle kovistelemaan palloani.. Laitan uuden dvd:n pyörimään niin aika kuluu. Puhuin lääkärin kanssa.. Jos vauva liikkuu ja mun olo pysyy hyvänä eli supparit ei tihenny/napakoidu/tule kivuliaaksi niin voin olla kotona perjantaihin asti. Mutta tosi tarkkana pitää olla liikkeiden kanssa ja herkästi lähteä svo:lle. Luultavasti eivät kuitenkaan perjantaina yritä enää kääntää vauvaa vaan keskustellaan synnytystavasta (joka siis on päätetty mikäli asento on perätila) ja sitten tarvittavat asiat selvitetään. Eli sektiota varten anestesialääkärin tapaaminen ja jos alakautta oisin halunnu perätilan niin magneettikuvat.
 
Iltaa mamat!

Täällä yksi laiska kirjoittelija ilmoittautuu. Olen kyllä käynyt lueskelemassa kirjoituksia, mutta jostain syystä en ole saanut aikaiseksi itse kirjoittaa. Nyt yritän muistaa kommentoida edes jotain, sen verran paljon tekstiä tänne oli parin päivän aikana taas vyörynyt.

Nyt kuitenkin asiaan, eli valtavasti ONNEA kaikille jakautuneille ÄIDEILLE! Ihana kuulla näitä onnistumistarinoita, voi että.

Toivottavasti Ulpis saa pienet pojat pian kotiin ja vointi äidilläkin kohenee hyvää vauhtia!

Lämpimästi tervetuloa myös kaikki uudet odottajat ja paljon kärsivällisyyttä alkuviikoille. Päivä ja viikko kerrallaan ja kohta on viikkoja varsin mukavasti kasassa.

Kati, mä aion ainakin hankkia unipussit, niitä eilen vähän netistä selailin ja sellasta jäin pohtimaan, että jos tulee pääasiassa sisäkäyttöön, niin kannattaako silloin ostaa ilman mitään toppauksia? Aika monia malleja oli kevyillä toppauksilla.

Miru, sun massu on kyllä huikean ihana! Onkohan mullakin kohta yhtä iso???? Oot kuitenkin vajaan kuukauden vaan mua edelleä. Nyt tällä hetkellä masu on vielä aika kohtuullinen, vaikka vauvat ovat ihan keskikokoisia viikkoihin nähden! Mulla ei oo painosta huomauteltu neuvolassa, vaikka sitä kertyy koko ajan hurjaa vauhtia. En siltikään jaksa siitä stressata, kun en nyt ihan mahdottomasti ole paisunut.

Sokerirasituksesta, aika monelta tämä on tässäkin pinossa otettu ja jäin miettimään, että onko ihan vakio käytäntö? Meillä kun neuvolassa sitä ei ole otettu edes puheeksi :eek: . Tämän neuvolakokemuksen perusteella en kyllä ihmettele vaikka neuvolalta olis päässyt unohtumaan, kun kaikesta muustakin täytyy itse pitää tiukasti huolta. :headwall:

Sahranamille tsemppiä makoiluun, varmasti aika vaativaa, mutta kiva kuulla että sinulla on hyvät huoltojoukot! Itse kaipaan kovasti myös läheisten seuraa, kun miehellä on niin paljon menoja.

Omaa napaa sen verran, että vointi on ollut melko hyvä. Välillä väsyttää enempi, mutta sitten saattaa olla muutama energisempi päivä ja silloin mielikin pysyy virkeänä. Kaiken kaikkiaan otan tosi iisisti, jotta vauvat pysyttelisivät kyydissä, eivätkä alkaisi vielä syntymään! Vauvelit kasvavat normaaliin tahtiin ja ovat virkkuja tyyppejä. Jotain supparin tapaisia olen pari kertaa havainnut, mutta samaa kuin joku muukin täällä pohdiskeli, niin en aina ole ihan varma onko kyseessä supistus vai vauvojen möyrinnän aiheuttama kiristys. Eivät onneksi ole mitään suurempaa aiheuttaneet kohdunkaulaan.

Nyt pätkii taas, mutta palailen myöhemmin kommentoimaan lisää!

Enni 27+3 :heart: :heart:
 
iltaa tyttelit,

Nyt sitten tein sen mitä olen pähkäilly jo pidemmän aikaa. Ostin vaunut ja turvaistuimen, hei vaan tonnille joka niihin sujahti. Nyt on sit Hartanin topline x, oranssilla kuosilla, miehen valinta, ja britaksin 0-18kg First class si istuin kotona. Vielä kun keksis mihin ne laittais odottamaan käyttöä ettei niiden tartis töllöttää keskellä olohuoneen lattiaa. Nuo vaunut olis tullu suunnilleen samoihin hintoihin netin kautta tilattuna puolikovalla kantokassilla joten nappasin ne sit kerralla mukaan kun oli kiva värikin saatavilla vielä. Maanantaina kipaisen kirpparireissun tampereen suunnalla jos vaikka löytyis tuunattava pinnasänky tai muuta kivaa.

Kelan asioista kans vielä, tuossa aiemmin kun hehkutin et hammashuolto pitäis olla ilmaista raskauden aikana ja kävin kärsimässä reilu satasen verran, sain tietää ettei se olekkaan ilmaista. Omasta pussista vaan. Niin ja äippä rahoihin en saanut laskentaan tämän vuoden alkupuolella olleita työ kuukausia koska olen ollut yrittäjä. eli nyt katsotaan vaan maksetun yel tulon ja parin kuukauden palkan kanssa tulot jotka ei todellakaan ollu kymppitonnia vuodessa joten sillä minimi summalla pitäis sit pärjätä. Työkkäristä en saa työttömyys korvausta kun olen ollut yrittäjä niin 4kk karenssi kalahti siihenkin apuun että olis saanut ees työkkärirahat yhdeltä kuukaudelta ennen äippärahoja, joka kuitenkin maksetaan ekan kerran vasta joulukuussa. Tää on jut niin tätä vi..un hyvinvointi valtiota jossa kannattaa yrittää, ja pah. Älkää alkako yrittäjiksi, silloin te ette enään ole tasavertainen muiden kanssa tuki politiikassa.
Noh nyt saa loppua vuodatus, sillä mennään mitä tukia saadaan.

tiltalitti ja viuhti 30+1
 
Ois ollut Raitis täällä yöllä! - en saanut nukuttua ton oudon masukivun takia ja meinasin tulla nettaileen. Sitten sitkeesti makasin selälläni, joka olikin ainoa asento siihen hätään. Huomenna lääkäriin tutkimaan tätä outoa verisuonihässäkkää kohdun seinämässä... Koita pinnistellä Raitis, h-hetki lähestyy...uskomattoman jännää. Etenkin kun oli just perhevalmennusta ja siellä vähän synnytyksestäkin puhuttiin... Muuten, etkös se ollut sä Raitis, kun mainitsit että valmennuksessa oli ollut "raneja". No, tässä ryhmässä oli yksi rane, joka päätti alkaa lipittään limpparia juuri kun tehtiin rentoutusharjoitusta - siinä se sit sihautteli pepsipulloonsa kun muut koitti kokea, miten lämpö virtaa jäseniisi... Tuli niin tää ranejuttu mieleen...

Tiltalitti - surku toi Kelan laskentatapa, I know. Ei siinä muuten mitään, mutta kun pitäisi tietää noi systeemit niin ei harmittais niin paljoa. Mutta mistäpä noita tietäs etukäteen - ei olis tullut mieleenkään moisia miettiä hoitojen yhteydessä, enemmän murehdin silloin, että montako ivf:ää Kela tukee jne. Kaveri on myös yrittäjä ja putos minimituelle, koska ei tajunnut että pikku järkkäilyllä olis taloudellinen tilanne äityis-ja hoitovapaan aikana parantunut huomattavasti.

Namille jälleen voimia petiin - ihanaa että sulla on ihmisiä ympärillä auttamassa ja piristämässä!

Uneliaita öitä koko poppoolle!
 
Minä taas täällä... Nyt on tätä aikaa... Kiitos kovasti kaikille tsempityksistä. :heart: Saas nähdä miten sitä sitten sopeutuu kiireeseen ja hyörinään, kun on alla näin pitkät löhöilyt...

Meikku, tulethan kertomaan sit, mitä lääkärissä selvisi? Entäs Miru, minkälainen saalis Ikeasta eilen? Meillä varustehankintoja on koko ajan lykätty, mutta kohta varmaan pitää siihenkin ryhtyä. Kavereilta ollaan saatu / saadaan vauvanvaatteita varmaan niin, ettei tarvitse paljoakaan ostella. Samoin jotain perusvarustetta, leikkimattoa, rintareppua, kylpyammetta ja sellasta tulee ilmeisesti ihan itsestään, kun vaan annetaan tutuille lupa tyhjentää varastoja. Yksi pinnasänky tulee jo tällä viikolla, kun ystävät muuttaa ja halusi sen pois nurkista. Alkuvaiheeseen ollaan kyllä ajateltu ottaa sellaiset vuokrattavat Vaavisängyt - on kuulemma tosi kätevät ja tulee ja lähtee näppärästi postin kautta. Isoja ongelmia sen sijaan tuottaa vaunut ja turvakaukalot, kun en ymmärrä niistä hölkäsen pöläystä ja valikoimaa on vaikka kuinka. Nyt en pääse edes kauppaan testaamaan ja kuuntelemaan myyntipuheita, joten vaikeaksi menee. :eek: Mites muut tuplien odottajat, mihin vaunuihin te ootte päätyneet? Äitiyspakkaukset ja vaatekassit on muuten meillä vielä piilotettu vaatehuoneen nurkkaan. Alan lajitella ja pestä niitä sitten joskus... ehkä kun 28 viikkoa on täynnä. Tai 30. Tai...

Onkos muualla Suomessa tänään yhtä synkän harmaata kuin täällä etelässä?
 

Yhteistyössä