Vuonna 2013 eroaa yli 50 000 ihmistä kirkosta.

  • Viestiketjun aloittaja zoxoco
  • Ensimmäinen viesti
xälli
Näin. Mun mielestä sitten vaan ei voi odottaa myöskään kirkkohäitä, hautajaisia, diakonian apua jne jne.
Kirkkohäät nyt ei ole enää ollut muodissa pitkiin aikoihin. Harvassa on nykyään ne, jotka haluaa jotain prinsessahäitä tai ylipäätään pilata oman juhlahetkensä jollain uskonnon harjoittamisella.

Hautajaiset on kirkolle annettu yhteiskunnallinen tehtävä, jotka kustannetaan kirkonsaamalla yhteisövero-osuudella, jota maksaa kaikki. Joten tässä asiassa sinulla on aukko sivistyksessä.

Kirkollisveroista ei diakoniaan mene senttiäkään. Tämä fakta selviää kirkon vuosittaisesta tuloslaskelmasta. Kirkko ei ole hyväntekijä, vaan uskonnonharjoitus organisaatio.

Ainoa asia mitä minä kirkolta odotan on se, että se luopuu etuoikeuksistaan ja julkisoikeudellisesta asemastaan. Kirkko ja valtio on erotettava toisistaan.
 
"Sanni"
Tarkistin verolaskurilla oman tilanteeni. Kirkollisveroa menee 535 euroa vuodessa. Ylläty oli, että sitä menee noin paljon. Taisi loppua kirkollisvenrojen maksu tähän vuoteen.

http://eroakirkosta.fi/kirkollisvero
 
"Vieras."
Kun olin pieni kaikki kuului kirkkoon(98%).
Itse en kuulunut. Tuntui et olen erilainen.
Nyt enään n.70% kuuluu kirkkoon.
Nyt trendi on erota kirkosta. Ajat muuttuu.
 
H N T
Kirkkoon kuuluminen on niin last season -juttu. Kun mennään nuorempiin sukupolviin, niin pitää olla melkoinen takahikiän lande paukku, jos vielä identiteettiin kuuluu olla kirkon jäsen.
 
Höveli Ateisti
900e menee ja saa mennä jatkossakin. En ole uskovainen, mutta maksan mielelläni parista syystä.

Vaikka kirkko on heikentynyt, on se silti edelleen aivan ylivoimainen auttaja ihmisten arjessa verrattuna mihinkään muuhun tahoon. Kirkko ei katso auttaessaan autettavan söpöyskerrointa, vaan auttaa lapsiperheiden lisäksi myös alkoholisteja, vankeja jne. Väitän myös, että jos voitaisiin laskea uskossa olevien kirkon jäsenten tekemät hyvät, mutta dokumentoimattomat teot ja työt, on kirkko kokonaisuutena tehokkaampi auttaja kuin tunnetut hyväntekeväisyysjärjestöt.

Kirkko auttaa siellä missä apua tarvitaan, riippumatta tarpeen laadusta. Jos jossain päin Suomea tapahtuu huomenna "konginkankaat", niin siinä kohtaa ei paljoa auta, jos on laittanut 1000 euroa uuteen lastensairaalaan. Jos on pelannut tai sössinyt muuten raha-asiansa, niin taas löytyy apua kirkosta. Jos ei ole lapsille varaa tai voimia järjestää yhtään mitään, niin kirkon piiristä löytyy kerhoja ja leirejä. Jos on yksinäinen, niin taas löytyy seurakunnasta apua. Ei tarvitse seota ja odottaa, että poliisi "auttaa" pyytämättä.

Minun mielestäni kirkon olemassaolo lisää yhteiskuntarauhaa. Kuten edellä mainitsin, niin kirkko auttaa myös yhteiskunnan pohjasakkaa, eli niitä kaikkein limaisimpia, iljettävimpiä ja vaarallisimpia rikollisia. On pitkälti diakoniatyön ansiota, että vaikka joku renttu juo kaikki sosiaalitukensa, niin sillä on silti ehjät kengät jalassa, eikä sen tarvitse kenkien takia murtautua minun kotiini.

Mitä itse uskoon ja kirkon levittämään sanomaan tulee, niin pidän evlut-kirkon oppeja täysin harmittomina. Jossain seksuaalivähemmistöasioissa kirkko tulee perästä, mutta ei se sentään opeta katkomaan homojen päitä. Edellisestä päästäänkin sujuvasti siihen, että pidän luterilaista kirkkoa ihan terveenä vastavoimana lähinnä islamille, joka ei suvaitse, saati anna periksi yhtään mistään.

Että näin. Tässä tuli nyt lyhyt ja vähän kömpelö versio, mutta pääpiirteissään samoilla argumenteilla olen perustellut kirkkoon kuulumista koko aikuisikäni ja olen hyvin tietoinen kaikista vasta-argumenteista. Minun puolesta kukin tehkööt mitä lystää kirkkoon kuulumisensa suhteen. Maksan sitten jatkossa vaikka itse enemmän. En silti halua, että kirkko torjuu apuaan keneltäkään ts alkaisi suosia omia jäseniään. Tästä on koko hommassa kyse.
 
  • Tykkää
Reactions: L@ur@ ja evita
vier
Mä luulen että pitkässä juoksussa tämä erobuumi voi olla jopa hyväksi kirkolle, päästään ns. "kuonasta" eroon ja ne jotka jäljelle jäävät ovat tarkoituksella mukana.

Kirkolla on kyllä varaa kiristää hiukan vyötä lihavien vuosien jälkeen, joten veromenetyksetkin ehkä tekevät vain hyvää ettei tuhlaavaisuuteen sorruta.

Mä uskon että tämä "karsinta" tekee sen että kirkko tulee lähemmäs tavallista ihmistä ja ehkä minäkin saan siitä vielä enemmän "irti".

Joten hyvä että eroatte, heh. :)
 
win-win ratkaisu
Kirkolliveroa on aika turha maksaa, koska ei sillä saada mitään hyvää aikaiseksi. Kaikki kirkollisverot menee rakennuskannan ylläpitämiseen ja henkilöstön palkkoihin. Itse kun erosin kirkosta aloin laittamaan 20 % suoraan hyväntekeväisyysjärjestöille ja loput 80 % sijoitan oman perheeni hyvinvointiin. Eli se on vähän niinkuin win-win-ratkaisu. Kaikki voittaa.
 
,,,
Tasapuolisuuden nimissä kannatan myös sitä että kirkkoon kuulumattomilta poistuu kirkolliset juhlapyhät, jättäen ainoastaan vapun. Kaikki muut olisi normaaleja työpäiviä. Työnantaajaakin kohtaan tämä olisi vähintäänkin reilua. Minkätakia kirkkoon kuulumattomien sitten pitäisi päästä nauttimaan näistä pyhistä, pääsiäisistä sun muista....
 
lukeminen sivistää
Tasapuolisuuden nimissä kannatan myös sitä että kirkkoon kuulumattomilta poistuu kirkolliset juhlapyhät, jättäen ainoastaan vapun. Kaikki muut olisi normaaleja työpäiviä. Työnantaajaakin kohtaan tämä olisi vähintäänkin reilua. Minkätakia kirkkoon kuulumattomien sitten pitäisi päästä nauttimaan näistä pyhistä, pääsiäisistä sun muista....
Mistähän kirkollisista juhlapyhistä oikein puhut? Kun esimerkiksi joulu, juhannus ja pääsiäinen on alkujaan ja historiallisten faktojen perusteella vuodenkiertoon perustuvia ei-kirkollisia juhlia, joita kirkko kyllä yrittää vyöryttää omiin nimiinsä, mutta yhtään faktaa ei tueksi löydy.
 
,,,,
Alkuperäinen kirjoittaja lukeminen sivistää;29381382:
Mistähän kirkollisista juhlapyhistä oikein puhut? Kun esimerkiksi joulu, juhannus ja pääsiäinen on alkujaan ja historiallisten faktojen perusteella vuodenkiertoon perustuvia ei-kirkollisia juhlia, joita kirkko kyllä yrittää vyöryttää omiin nimiinsä, mutta yhtään faktaa ei tueksi löydy.
Lakisääteiset juhlapäivät ovat vappu ja itsenäisyyspäivä. ne saavat jäädä mutta loput olisivat kirkkoon kuulumattomille tavallisia arkipäiviä: Pyhäpäivä – Wikipedia
 
nhbgvcdxsz
Lakisääteiset juhlapäivät ovat vappu ja itsenäisyyspäivä. ne saavat jäädä mutta loput olisivat kirkkoon kuulumattomille tavallisia arkipäiviä: Pyhäpäivä – Wikipedia
Joulu = aikaa jolloin juhlitaan talven vaihtumista kevääksi -> päivät alkavat pitenemään
Juhannus = keskikesän juhla, yötön yö jne
Uusivuosi = vuosi vaihtuu uuteen

Kyllä on hihhuliväki ahnetta porukkaa. "Meidän vapaapäivät eivät teille kuulu"

Sovitaan sitten myös niin, että kirkon oikeus kerätä yhteisöveroa ja kirkollisveroa loppuu. Jatkossa kyseinen yhtiö voi itse kerätä vapaaehtoisilta antajilta rahoituksensa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sperider ja Porho
lukeminen sivistää
Lakisääteiset juhlapäivät ovat vappu ja itsenäisyyspäivä. ne saavat jäädä mutta loput olisivat kirkkoon kuulumattomille tavallisia arkipäiviä: Pyhäpäivä – Wikipedia
Se, että kirkko on sanut kirjattua jonnekin, vuoden kiertoon liittyvät juhlat kirkollisiksi ei tee niistä tunnettujen tosiasioiden valossa kirkollisia. Otetaan esimerkiksi joulu. Joululla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa eikä Jeesuksen syntymän kanssa. Tiedämme historialliset tosiasiat. Jeesus ei syntynyt joulukuussa. Tosin itse Jeesuksen olemassaolostakaan ei ole olemassa ensimmäistäkään todistetta. Joulua, talvipäivänseisauksen juhlaa, on vietetty eri nimillä jo kauan ennen kristinuskoa. Kirkko yritti saada kansan lopettamaan talvipäivänseisauksen juhlintansa ja pakanalliset tapansa, mutta ei siinä onnistunut. Lääkkeeksi keksittiin kaapata pakanallinen juhla, niinkuin on tehty muidenkin vuodenkiertoon liittyvien juhlien osalta. Samalla ei-kristilliset tavat kristillistettiin. Kuten kinkun syönti, jonka Raamattu kieltää tai kuten joulukuusu, jonka Raamattu kieltää. Vasta vuonna 350 kirkolliskokous päätti ruveta viettämään Jeesuksen syntymäjuhlaa samana päivänä kun muu kansa vietti omaa talvipäivänseisauksen juhlaansa vaikka mitään todisteita ei ole olemassa, että Jeesus olisi edes syntynyt joulukuussa.
 
rautakoura
Muistaakseni piispat tienaa yli 100 000 euroa vuodessa. Ei oikein sovi minun moraaliin maksaa tyhjän puhumisesta tuollaisia palkkoja. Itse raadan oman elantoni eteen selkä limassa ja kädet savessa, niin miksi minun olisi maksettava joillekin satumaailman palvojille kissan päivät pehmeiden puhumisesta.
 
Mä en ole koskaan kuulunut kirkkoon, mutta kyllä vaan maistraatissakin näköjään pääsee naimisiin pitkäksi aikaa. Ei ollut komeita kirkkohäitä, oli vaan 2 todistajaa ja henkikirjoittaja. Lapset on kaikki kastettu ja ripitetty, he saavat itse päättää omasta kirkkoon kuulumisestaan ja uskonnostaan. Sitten kun potkaisen tyhjää, pääsen kirkkomaalle pukkaamaan koiranputkea siinä missä kirkkoon kuuluvakin ja jos en pääse niin eipä se mun huoleni enää siinä vaiheessa ole, vaikka iskisivät jätesäkkiin ja Itämeren pohjaan. Mitään kirkollista en ole eläissäni kaivannut enkä kokenut saavani mitään lohtua siitä että "jumala antaa jumala ottaa"
 
oman maan mansikka
Kristinusko on ulkomaista tuotitavaraa, lähi-idän kansojen uskonnollisen kulttuurin tuotos. Itse en uskonnoista perusta. Ne ei ole tuottanut maailmaan kuin sortoa ja sotia. Jos kuitenkin jotain kannattaisin niin jotain kotimaista sen olla pitäisi. Jotain mitä meidän omat esi-isät ja -äidit on keksineet. Onhan näitä kotimaisiakin vaihtoehtoja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalaisten_muinaiset_jumalat
 

Yhteistyössä