Wtf, miksi kätilö on maininnut synnytyskertomuksessa tällaisen asian?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tosiaan, mieheni kanssa olen ollut yhdessä kymmenen vuotta, joista kolme ollaan oltu ihan avioliitossa. Sain hiljattain neljännen lapsemme, ja tosiaan koska tuota jälkikasvua on jo ennestään, jäi mies sitten synnytykseni ajaksi kotiin vanhempien lasten kanssa.

Synnytyskertomuksen loppuun kätilö oli laittanut maininnan että "Sanna ei puhu mitään miehestään, vastaa kyllä kysyttäessä." Mitä ihmettä, miksi kummassa tuollainen on pitänyt tuohon kirjoittaa?

Totta on, etten paljon miehestäni synnytyksessä rupatellutkaan. Sairaalaan tultuani olin jo 9cm auki ja kiireellä mentiin synnytyssaliin. Kipujeni keskellä kerroin kuitenkin kätilölle, että mies jäi vanhempien lasten kanssa kotiin jne., "toivottavasti pärjäävät", jne. Sitten ne enimmät puhumiset jäikin, kun piti alkaa ponnistaa.

Eräs hoitaja sanoi, että kätilö on ehkä ajatellut minun olevan yksinäinen nainen tms., jonka vuoksi sitten kirjoittanut tuon synnytyskertomukseen... Mietin nyt vain, että vaikka olisinkin vailla miestä ollut tuolla hetkellä, niin miten kummassa asia mitenkään kuuluu synnytyskertomukseen? :D
 
"vieras"
Kätilö varmaan aavistaa että lapsi ei tule olemaan isänsä kanssa paljon tekemisissä äitinsä pidättyväisyyden takia, tuskin antaisitkaan olla ja minusta on hyväö että kätilö sen ilmoittaa joa raportissaan.
 
ffff
[QUOTE="vieras";26933093]Kätilö varmaan aavistaa että lapsi ei tule olemaan isänsä kanssa paljon tekemisissä äitinsä pidättyväisyyden takia, tuskin antaisitkaan olla ja minusta on hyväö että kätilö sen ilmoittaa joa raportissaan.[/QUOTE]

Älä ainakaan psykologiksi yritä opiskella.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26933093]Kätilö varmaan aavistaa että lapsi ei tule olemaan isänsä kanssa paljon tekemisissä äitinsä pidättyväisyyden takia, tuskin antaisitkaan olla ja minusta on hyväö että kätilö sen ilmoittaa joa raportissaan.[/QUOTE]
Aikamoinen ennustajaeukko. :D
 
En tiedä, mutta ensimmäisenä tulee mieleen että kätilö on syystä tai toisesta jotenkin ajattellut suhteen juuri nyt olevan kriisissä. Stressi elämäntilanteessa voisi vaikuttaa synnytyskokemukseen.
 
"vieras"
En tiedä, mutta ensimmäisenä tulee mieleen että kätilö on syystä tai toisesta jotenkin ajattellut suhteen juuri nyt olevan kriisissä. Stressi elämäntilanteessa voisi vaikuttaa synnytyskokemukseen.
Sitähän mä sanoin tuossa aiemmin mutta kun vastausten pitää olla just aloittajaa miellyttäviä niin sitä totuutta ei vaan haluta kuulla, kielletään ja paheksutaan.
 
ffff
[QUOTE="vieras";26933153]Entäpä jos olenkin psykologi. Mistä sinä sen tiedät kun sinulla ei ole mitään koulutuksia sille alalle, pysy vaan siinä hyllyntäyttäjän hommassa, muuhun sinusta ei kyllä olisikaan tuolla tiedon määrällä, jopa kassakoneen käyttö olisi varmasti sinulle ylivoimasta ;)[/QUOTE]

Kyllä, tämäkin kommentti, kuten edellisesikin suorastaan loistaa ja häikäisee nerokkuudellaan, nokkeluudellaan ja älykkäillä sananpainoilla. Hymiö vielä kirsikkana kerman päällä. Voit jatkaa palstauraasi tyytyväisenä siihen, että ylsit juuri mahtavuuteen... omasta mielestäsi. Ei muuta kommentoitavaa. En tuhlaa aikaani yleensä minua alempiin tämän enempää.
 
Jos syystä tai toisesta synnyttäisin ilman miestä tai muutakaan tukihenkilöä, niin enpä usko, että itsekään puhuisin kätilölle mitään miehestäni. Tullessa saattaisin korkeintaan todeta, että "nyt olen paikalla yksin, kun mies hoitaa esikoista, siksi toivoisin, että kätilö tai joku olisi kanssani mahdollisimman paljon". Synnytyksessä en muutenkaan haluaisi, että keskitytään mieheen, vaan itse synnytykseen, minuun ja vauvaan. Mieluummin puhuttaisiin siis vaikkapa synnytysasennoista, erilaisista kivunlievitysmenetelmistä jne. ei suinkaan spekuloitaisi, miten siellä kotona menee.

Jos omassa synnytyskertomuksessani lukisi tuollaista, haluaisin kyllä kuulla lauseen kirjoittaneelta kätilöltä, miksi oli katsonut tarpeelliseksi laittaa tuollaisen maininnan.
 
  • Tykkää
Reactions: SuzieQ. ja *tundra*
Keittiönoita
Synnytyskertomuksiin kirjoitetaan välillä ihan ihmeellisiä juttuja. Siis asioita, joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä synnytyksen kanssa. Aiemmin kätilön tehtävänä oli ainoastaan huolehtia lapsi maailmaan äidin ja lapsen turvallisuutta vaarantamatta. Nykyisin terveydenhuollossa kaikilta ammattiryhmiltä edellytetään asiakkaan/potilaan kokonaisvaltaista hoitoa. Tarkoitus on ihan hyvä eli tunnistaa mahdolliset ongelmat ja riskit hyvissä ajoin. Jos ei puhu mitään miehestään, onko parisuhde kunnossa? Sun kohdallasi luultavasti on, mutta jonkun toisen kohdalla ehkä ei. Kun tieto menee synnäriltä neuvolaan, voi neuvolan th tarkistaa tilanteen ja jos kaikki on perheessä ok, niin hyvä, mutta jos ei, niin neuvola voi tarjota perhetyöntekijää tai muuta apua, jotta äiti jaksaisi paremmin. Totta on, että joskus nämä merkinnät voivat tuntua ihan älyttömiltä ja turhilta, mutta hoitajat eivät voi tietää, kenen kohdalla on turhaa ja kenen ei. Ja koska nykyisin valitettavan usein saa lukea näistä "miksi kukaan ei huomannut ajoissa?" , niin ehkä ainakin osa hoitohenkilökunnasta kirjaa tarkemmin ylös sellaisiakin asioita, joilla ehkä voi olla merkitystä.
 
"vieras"
Ollennainen osa tuoreiden äitien ja lasten hoitoa on koko perheen hoito ja tukeminen joten mielestäni maininta isän roolista on ihan olennainen. Ehkä se tuohon synnytyskertomukseen on muotoiltu hassusti mutta jos et enempää miehestäsi kertonut / kätilö muistanut niin mitä muuta olisi voinut kirjoittaa...?
Enkä tarkoita tällä että sinun olisi pitänyt kertoa enemmän vaan sitä vaan että se oli tod näk harmiton kommentti jolla yritti vain avata teidän perhetilannetta.
 
"emo"
Mulle tuli mieleen se, että oli erikoista, kun et puhunut (lue: raivonnut, manannut alimpaan helvettiin yms.) miestäsi. Eikö se ole normaalia, että miehet on syypäitä synnytyskipuihin (jossakin vaiheessa tuskia) :D

Tämä vastaus pitää siis ottaa huumorilla :D
 
Saitkin jo hyviä vastauksia.. Mutta mistä saatte käsiin synnytyskertomuksen? Eikait minulla mitään sellaista ole, lähtiessä saatiin opuksia mukaan ja lasku tuli perästä, ei mitään tietoa mitä sinne on meistäkin rustattu
 
[QUOTE="vieras";26933242]Ollennainen osa tuoreiden äitien ja lasten hoitoa on koko perheen hoito ja tukeminen joten mielestäni maininta isän roolista on ihan olennainen. Ehkä se tuohon synnytyskertomukseen on muotoiltu hassusti mutta jos et enempää miehestäsi kertonut / kätilö muistanut niin mitä muuta olisi voinut kirjoittaa...?
Enkä tarkoita tällä että sinun olisi pitänyt kertoa enemmän vaan sitä vaan että se oli tod näk harmiton kommentti jolla yritti vain avata teidän perhetilannetta.[/QUOTE]

Nimenomaan ehkä tarkoitettu enemmänkin neuvolatädille, jotta hän voi sitten tarvittaessa tukea jos jotain ongelmaa tällä saralla on :) Siellähän se synnytyskertomus kuitenkin käsitellään. Jos olisi tilanne etteimies auta/ole kuvioissa niin tietäisi neuvolatäti sitten asiasta jutella ja neuvoa mitä tarvitsee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26933332:
Ainakin joissain sairaaloissa se tulostetaan synnyttäneelle kotiinlähtiessä mukaan.
Juu. Ja Turussa sen saa nykyään äitiysneuvolasta ns. vauvakäynnin yhteydessä.

Mun synnytyskertomus tästä kolmannesta on kovin lyhyt. Kuten synnytyskin oli. Siitä, että mies ehti kolkuttelemaan synnytyssalin ovea vasta silloin, kun vauva oli jo puolen tunnin ikäinen, ei ole mitään mainintaa. Ekassa synnytyskertomuksessa on maininta sekä isän että tukihenkilön paikalla olosta, tokassa mainitaan isän olleen mukana, mutta isän puuttumista ei siis mainittu nyt ollenkaan.
 
"vieras"
Minusta tuollaiset perusteettomat keksityt päätelmät vähentävät terveydenhoitohenkilökuntaa kohtaan koettua luottamusta. Itsellä on rittävästi kokemusta asiasta.
 
Juu. Ja Turussa sen saa nykyään äitiysneuvolasta ns. vauvakäynnin yhteydessä.

Mun synnytyskertomus tästä kolmannesta on kovin lyhyt. Kuten synnytyskin oli. Siitä, että mies ehti kolkuttelemaan synnytyssalin ovea vasta silloin, kun vauva oli jo puolen tunnin ikäinen, ei ole mitään mainintaa. Ekassa synnytyskertomuksessa on maininta sekä isän että tukihenkilön paikalla olosta, tokassa mainitaan isän olleen mukana, mutta isän puuttumista ei siis mainittu nyt ollenkaan.
Mä arvelinkin yhdessä toisessa ketjussa että olet turusta :D (tai sieltä päin) käytit nimittäin lausahdusta jonka olen kuullut vain isältäni ja mummiltani: "taivahan tosi" :)
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"jep"
Onpas sikäli erikoista, ettei ainakaan omissa synnytyskertomuksissa ole ollut mitään tuon tyyppistä runoilua, vain sellainen rasti ruutuun -lappunen, joissa oli synnytyksen kulusta, avautumisesta, kivunlievitysmuodoista ja eri vaiheiden kestosta. Ei mitään "Sanna tekee sitä ja tätä" -lausemuotoista kuvailua.
 
"vieras"
Miehellä luki epikriisissä alussa... potilas oli yhteistyökykyinen... malliikkona huvitti.

Miehellä oli jäänyt oikea käsi klapikoneen väliin ja kahdessa sormessa oli avomurtuma, käsi leikkattiin päivystyshommina.
 
ok
Saitkin jo hyviä vastauksia.. Mutta mistä saatte käsiin synnytyskertomuksen? Eikait minulla mitään sellaista ole, lähtiessä saatiin opuksia mukaan ja lasku tuli perästä, ei mitään tietoa mitä sinne on meistäkin rustattu
Mä pyysin omani, koska halusin lukea. Meillä ei saanut automaattisesti.

Mulla mies mainittiin aluksi, että "saapuu puolison kanssa" ja ponnistaessa oli, että "puoliso on hyvänä tukena" tms. Lapsivuodeosastoaikana taidettiin välillä mainita, että mies tulee osastolle.
 
ok
[QUOTE="jep";26933421]Onpas sikäli erikoista, ettei ainakaan omissa synnytyskertomuksissa ole ollut mitään tuon tyyppistä runoilua, vain sellainen rasti ruutuun -lappunen, joissa oli synnytyksen kulusta, avautumisesta, kivunlievitysmuodoista ja eri vaiheiden kestosta. Ei mitään "Sanna tekee sitä ja tätä" -lausemuotoista kuvailua.[/QUOTE]

Se on eri versio, toi pitkä kirjataan kyllä, mutta ei tulosteta potilaalle, ellei pyydä (paitsi joissain sairaaloissa).
 

Yhteistyössä