Yksikin viinilasillinen viikossa voi olla vaaraksi sikiölle

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:10 Töllin Ruusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:01 Cathryn kirjoitti:
Mää en taas tajua, miks pitäis se lasillinen vaikka "vaan" per viikko ottaa? Eikö nyt ilman voi olla. Ei niin itsekäs voi olla vai voiko, että juonpas p.erkele.

:headwall: :headwall:
Ensinnäkin se on terveellistä.
Toisekseen hyvää.

Ja kun sen nauttii hitaasti ruoan kanssa, ei edes veren alkoholipitoisuus ehdi nousta.


Varmasti sinäkin teet asioita jotka eivät ole todistetusti turvallisia lapsellesi.
Mä olen sitä mieltä, että äidin hyvä on myös lapsen hyvä (kohtuudella ja järjen kanssa). Eiks ne hormoonitkin ole tosi tärkeitä pikkuisen kehitykselle. Jos äitee lähettää onnellisuushormooneja, lapsi kehittyy hyvin. Tällä teorialla ainakin mulla on kolme superhyper tervettä ja älykästä lasta (koputtaa puuta). :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:41 Töllin Ruusa kirjoitti:
Niin, voihan niitä todisteita odotella, mutta en ymmärrä miksi on otettava se mahdollinen riski, kun ei siitä mitään hyötyä ainakaan lapselle ole. 9kk on kuitenkin todella lyhyt aika, kuka tahansa pystyy tottumuksistaan luopumaan siksi aikaa. Tai ainakin niin luulis, että lapsen vuoks on valmis jostakin luopumaan :whistle:
Varmasti on tuotteita, joita sinäkin käytät, joiden turvallisuus ei ole sataprosenttisen varma.

Kraanavesi?
Siinä kun on esim. lääkejäämiä näin nykypäivänä.

Petokalat?
Niissä voi olla liikaa raskasmetalleita.

Autoiletko tai kävelet liikenteen seassa?
Tavaton, mikä määrä raskasmetalleja, häkää, maantiepölystä puhumattakaan.

Ja kaikki nekin vaikuttavat sikiöön.


Siinä voi olla yllättävän paljon raskasmetalleja.

[/quote]
Ulkona on vähän pakko kävellä, kenen tahansa... :whistle: mutta mikä pakko on ottaa se tietoinen riski, täysin vapaaehtoisesti? Alkoholi kun ei ole mikään pakko, vaan oma tottumus/riippuvuus, jonka voi jättää pois. Eihän elämä riskitöntä ole, mutta miksi ottaa lisää niitä tietoisia riskejä? Siinä se pointti.
 
Tässäkin on mun mielestä taas kyse siitä mihin verrataan ja minkälaisista määristä on kysymys. Hyvä ystäväni on molempia lapsiaan odottaessa juonut lääkärin "kehotuksesta" lasillisen viiniä silloin tällöin. Hänellä oli niin kova stressi ja psyykkinen väsymys ja paniikki, että lääkäri sanoi lasillisen viiniä (joka siis ihan hyvän olon ja rentoutumisen takia, ei humalahakuisesti) olevan lapsellekin parempi, kuin stressaava ahdistunut äiti. Ystäväni lapset ovat oikein suloisia ja terveitä ja äitikin jaksaa paremmin.

Itse en ole vielä raskaana, mutta en aijo ottaa juomisesta mitään stressiä. Itsekin ajattelen niin, että miksi tieoisesti juoda, jos ei voi olla varma seurauksista, en haluaisi aiheuttaa lapselle mitään vammoja tietenkään. Silti lasillinen viiniä on varmasti ihan ok silloin tällöin, kun moni muukin asia voi olla paljon pahempi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:46 TheSimpsons kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:41 Töllin Ruusa kirjoitti:
Niin, voihan niitä todisteita odotella, mutta en ymmärrä miksi on otettava se mahdollinen riski, kun ei siitä mitään hyötyä ainakaan lapselle ole. 9kk on kuitenkin todella lyhyt aika, kuka tahansa pystyy tottumuksistaan luopumaan siksi aikaa. Tai ainakin niin luulis, että lapsen vuoks on valmis jostakin luopumaan :whistle:
Varmasti on tuotteita, joita sinäkin käytät, joiden turvallisuus ei ole sataprosenttisen varma.

Kraanavesi?
Siinä kun on esim. lääkejäämiä näin nykypäivänä.

Petokalat?
Niissä voi olla liikaa raskasmetalleita.

Autoiletko tai kävelet liikenteen seassa?
Tavaton, mikä määrä raskasmetalleja, häkää, maantiepölystä puhumattakaan.

Ja kaikki nekin vaikuttavat sikiöön.


Siinä voi olla yllättävän paljon raskasmetalleja.
Ulkona on vähän pakko kävellä, kenen tahansa... :whistle: mutta mikä pakko on ottaa se tietoinen riski, täysin vapaaehtoisesti? Alkoholi kun ei ole mikään pakko, vaan oma tottumus/riippuvuus, jonka voi jättää pois. Eihän elämä riskitöntä ole, mutta miksi ottaa lisää niitä tietoisia riskejä? Siinä se pointti.

[/quote]

Ei, ei, sä voit laittaa hengityssuodattimen.

Miksi otat tietoisen riskin?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:47 Töllin Ruusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:46 TheSimpsons kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:41 Töllin Ruusa kirjoitti:
Niin, voihan niitä todisteita odotella, mutta en ymmärrä miksi on otettava se mahdollinen riski, kun ei siitä mitään hyötyä ainakaan lapselle ole. 9kk on kuitenkin todella lyhyt aika, kuka tahansa pystyy tottumuksistaan luopumaan siksi aikaa. Tai ainakin niin luulis, että lapsen vuoks on valmis jostakin luopumaan :whistle:
Varmasti on tuotteita, joita sinäkin käytät, joiden turvallisuus ei ole sataprosenttisen varma.

Kraanavesi?
Siinä kun on esim. lääkejäämiä näin nykypäivänä.

Petokalat?
Niissä voi olla liikaa raskasmetalleita.

Autoiletko tai kävelet liikenteen seassa?
Tavaton, mikä määrä raskasmetalleja, häkää, maantiepölystä puhumattakaan.

Ja kaikki nekin vaikuttavat sikiöön.


Siinä voi olla yllättävän paljon raskasmetalleja.
Ulkona on vähän pakko kävellä, kenen tahansa... :whistle: mutta mikä pakko on ottaa se tietoinen riski, täysin vapaaehtoisesti? Alkoholi kun ei ole mikään pakko, vaan oma tottumus/riippuvuus, jonka voi jättää pois. Eihän elämä riskitöntä ole, mutta miksi ottaa lisää niitä tietoisia riskejä? Siinä se pointti.
Ei, ei, sä voit laittaa hengityssuodattimen.

Miksi otat tietoisen riskin?

[/quote]
Entäs jos mulla on jo :whistle: sitäpaitsi, jos niitä suosituksia ja tutkimustuloksia kaivataan, hengitysilmasta en ole kuullut mitään suosituksia, alkoholista paljonkin... Ruoasta jotain siltä väliltä, liikunnasta myös. Nämä siis neuvolasta, lääkäreiltä jne.
 
Jos juo yhden lasin viiniä vaikkakin ruoan kanssa, se väkisellä nostaa jonkin verran veren alkoholipitoisuutta vaikkei tuntisikaan oloaan "humalaiseksi" ja sikiöllä se nouseen kans. Eli kivahan se on lastaankin mahassa pitää humalassa :whistle:
 
Niin ja se on aivan sama kun juottaisit vastasyntyneelle vauvallesi sen lasin viiniä pikkuhiljaa ja ruoan kanssa. Koska vauvan alkoholipitoisuus veressä nousee samaksi kuin äidillä ja joidenkin tutkimusten mukaan jopa korkeammaksi koska vauva on niin pieni.
 
harmailija
No entäs ylipaino sitten? Sekin on riski eikä niin pieni olekaan. Ja suurimmassa osassa aivan tietoinen valinta. Vastasyntyneen ongelmat kasvavat suhteessa siihen mitä suurempi on äidin ylipaino.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:03 Hömppä kirjoitti:
Niin ja se on aivan sama kun juottaisit vastasyntyneelle vauvallesi sen lasin viiniä pikkuhiljaa ja ruoan kanssa. Koska vauvan alkoholipitoisuus veressä nousee samaksi kuin äidillä ja joidenkin tutkimusten mukaan jopa korkeammaksi koska vauva on niin pieni.

*huokaus*

Käyhän uudelleen matematiikantunnit.
Edes ne peruskoulun.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:06 Hömppä kirjoitti:
Tosi se on. Ainakin mulle on näin sanottu neuvolassa ja myös kaikissa opuksissa niin lukee mitä olen lukenut.
Kysy uudelleen.

Jon mä (60 kiloinen) lipitän sen lasillisen, on tulos vahvasti eri kuin se jos kaksikiloinen hörppii sen.
 
No ehkä tuo on hiukka eri asia (sanoin kiihdyksissäni) mut juuri tuosta syystä sikiön alkoholipitoisuus voi nousta korkeammaksi kuin äidin koska on pienempi ja saa sen saman määrän alkoholia + kun sikiö pissaa sinne veteen ja hörppii sitä vettä uudelleen taas.
 
smirgelaine harmoona
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:13 Hömppä kirjoitti:
No ehkä tuo on hiukka eri asia (sanoin kiihdyksissäni) mut juuri tuosta syystä sikiön alkoholipitoisuus voi nousta korkeammaksi kuin äidin koska on pienempi ja saa sen saman määrän alkoholia + kun sikiö pissaa sinne veteen ja hörppii sitä vettä uudelleen taas.
vuonna puuko ja pahvi mulle kyllä opetettiin biologian tunnilla että vauvan saamat ravinnot kulkevat ensin äidin maksan kautta...

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:13 Hömppä kirjoitti:
No ehkä tuo on hiukka eri asia (sanoin kiihdyksissäni) mut juuri tuosta syystä sikiön alkoholipitoisuus voi nousta korkeammaksi kuin äidin koska on pienempi ja saa sen saman määrän alkoholia + kun sikiö pissaa sinne veteen ja hörppii sitä vettä uudelleen taas.
Eikö se alkoholi kuitenkin imeydy vereen ja sitä kautta vaikuta ja häviähään se äidinkin verestä, eikä jää sinne kiertämään mitään ikuista kehää?

Minä en osaa oikein ottaa kantaa tähän aiheeseen, tiedän vallan hyvin, että alkoholi raskauden aikana on riski, enkä itse käyttänyt alkoholia juuri lasillista enempää raskausaikoina, minusta se ei ollut ottamisen arvoinen riski. Mutta tein minä muita asioita, joita myös pidetään riskeinä, otin tiettyjä riskejä kyllä. Esim työssäni.
 
Eiköhän jokainen tee ihan niin kuin lystää ja that´s it. Ite en ole kummankaan raskauden aikana kokenu tarpeelliseks juoda viiniä tai mitään muutakaan alkoholipitoista enkä ihan ymmärrä niitä jotka niin tekevät mutta vielä vähemmän ymmärrän niitä jotka ei voi lopettaa tupakinpolttoa raskauden ajaksi. Haitallisempaa se kumminkin on ku muutama viinilasillinen sillon tällön raskaana ollessa.
 
Joo, kyllä viinilasillinen on pahasta ja samoin kaikki muukin alkoholi.

Mutta kumma kun tässä nyt painotetaan sitä viinilasillista, kun yhtälailla muu alkoholi on pahasta ja tupakointi pahasta.

Jos yhdestä vaaratekijästä puhutaan niin muistetaanpa sitten ottaa ne muutkin vaaratekijät mukaan jotka vaikuttavat lapsen kasvuun, vai mitä?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 13:42 just kirjoitti:
no mitenkäs se vaarallista kun lääkärikin sitä raskauden aikana määrää. näin tutulleni.
Valitettavasti lääkäreissäkin on niitä jotka antavat omien mielipiteiden vaikuttaa vaikkei näin saisi olla. Niin alkoholiasioissakin kuten monessa muussakin asiassa lääkäreillä.
 
Niin no näitä viinin puolustelijoitahan riittää maailman tappiin asti; "mä join koko raskauden ajan viiniä ruuan kanssa ja terve lapsi syntyi" Samoin tupakan puolustelijoita löytyy "nelikiloinen poika syntyi, vaikka poltin askillisen päivässä"

Entäs sitten hyvät puolustelijat, JOS lapselle olisi tullut raskauden aikana joku vamma, joka todistetusti ei johdu alkholista/tupakasta. Silti miettisit, mitä olisit voinut tehdä toisin ehkäistäksesi vamman. Tai jos lapsella todetaan esim. nuoruusiässä joku muutos. Äitinä mietit, että olenkohan tehnyt raskausaikana jotain... Vaan kun ei alkoholia käytä, eikä tupakkaapolttele niin yksi itsesyytös-aihe vähemmän, vaikka sen tavallisen korvatulehduskierteen osalta...
 
ex alkkis
niinhän se on, alkoholia kannattaa vältellä raskausaikana. mutta myös alkoholisteille syntyy terveitä lapsia.

minulla on täysin terve reipas 8v tyttönen vaikka olin aivan rappiolla häntä odottaessani, viinaa meni ja paljon...
 

Yhteistyössä