Yksin autolla 500 kilometriä, vinkkejä?

  • Viestiketjun aloittaja "tinsku"
  • Ensimmäinen viesti
Kulunut aika. Kokematon kuski voi olla loppuvaiheessa hyvin väsynyt.

Minua hämmästyttää nämä tällaiset kommentit, myös tuo sasa. Miten ei ihminen ymmärrä, että joku voi tehdä jotain asiaa ensimmäistä kertaa ja kysellä siksikin vinkkejä? Vissiin nämä on kasvanut sellaisessa tynnyrissä mihin ei ole muita mahtunut.

Mutta ehkä se on vaan päivän päteminen. Yök.
Päteminen? Kunhan koetin rohkaista ettei ajaminen useammasta kilometristä vaikeudu...

Yök itsellesi.
 
ggggg
Päteminen? Kunhan koetin rohkaista ettei ajaminen useammasta kilometristä vaikeudu...

Yök itsellesi.
Vaikeutuu tietenkin, oletko ihan hullu! Ihminen väsyy, silmät väsyy, keskittymiskyky herpaantuu jne, kun ajoa on takana tunteja. Et taida olla pidempää matkaa ajanut koskaan.

Aloittaja: kevyttä evästä ja vettä autoon mukaan, lisäksi parin tunnin välein pysähdy kahville/syömään lounas/syömään päivällinen jne. Tsemppiä matkaan, hyvin se menee! :) ja tankkaa ennen lähtöä tankki täyteen, niin ei tarvi sitä murehtia :)
 
"sasa"
Vaikeutuu tietenkin, oletko ihan hullu! Ihminen väsyy, silmät väsyy, keskittymiskyky herpaantuu jne, kun ajoa on takana tunteja. Et taida olla pidempää matkaa ajanut koskaan.

Aloittaja: kevyttä evästä ja vettä autoon mukaan, lisäksi parin tunnin välein pysähdy kahville/syömään lounas/syömään päivällinen jne. Tsemppiä matkaan, hyvin se menee! :) ja tankkaa ennen lähtöä tankki täyteen, niin ei tarvi sitä murehtia :)
Jos tuossa suorituksessa väsyy, niin parempi mennä bussilla

http://alk.tiehallinto.fi/cgi-bin/pq9.cgi
 
Vaikeutuu tietenkin, oletko ihan hullu! Ihminen väsyy, silmät väsyy, keskittymiskyky herpaantuu jne, kun ajoa on takana tunteja. Et taida olla pidempää matkaa ajanut koskaan.

Aloittaja: kevyttä evästä ja vettä autoon mukaan, lisäksi parin tunnin välein pysähdy kahville/syömään lounas/syömään päivällinen jne. Tsemppiä matkaan, hyvin se menee! :) ja tankkaa ennen lähtöä tankki täyteen, niin ei tarvi sitä murehtia :)
No haloo! Mä ajan joka työpäivä vähintään kolmesataa kilometriä. Ja jeps, olen ajanut päivässä lähemmäs tuhan kilometriä.

Toki pitää pysähtyä ja virkistäytyä välillä mutta ajaminen on täysin samanlaista ensimmäiselle ja viimeisellä kilometrillä.
 
"sasa"
[QUOTE="sasa";29855741]Jos tuossa suorituksessa väsyy, niin parempi mennä bussilla

Olishan se ihme ollut, jos olisi näkynyt oikein...


MISTÄ = Kajaani
MIHIN = Tampere
NOPEUS = 90

Välimatka on 456 km
Nopeus on 90 km/h
Ajoaika on 5 h 4 min
 
"sasa"
No haloo! Mä ajan joka työpäivä vähintään kolmesataa kilometriä. Ja jeps, olen ajanut päivässä lähemmäs tuhan kilometriä.

Toki pitää pysähtyä ja virkistäytyä välillä mutta ajaminen on täysin samanlaista ensimmäiselle ja viimeisellä kilometrillä.
Nimenomaan. Itse olen ajanut moottoripyörällä IronButt-ajon 1600km/24h ja sekään ei ollut kummallinen ajelu, vaikka ajosuorite moottoripyörällä on paljon raskaampi kuin autolla kruisailu. Jäi muutama tunti vielä pelivaraakin.
 
myötähäpeäjä
[QUOTE="tinsku";29855546]Itseasiassa en ole ikinä kiinnittänyt huomiota tuollaiseen :D[/QUOTE]

Kerrotko vielä milloin ja mihin aikaan olet yrittämässä ennätystehtailua, niin tiedetään pysyä tieltä pois :) Olethan muistanut katsastaa auton, joskus...?
 
HippuTAR
Mun pitäis täs joskus suorittaa n. 250 km:n ajo aamusta ja illalla sama takaasipäin ja kyllä kuulkaa hirvittää. Mulla tosin tulee olemaan 2-4 lasta mukana.
En ole koskaan ajanut yli 100 kilsaa putkeen.

Ensinnäkin en osaa tehdä autolle mitään jos se päättää ruveta temppuilemaan matkalla. Toisekseen mulle iskee ajaes aina hirvee väsymys. Kolmanneksi selkä tulee olemaa mukavasti kipeä...
 
[QUOTE="sasa";29855754]Nimenomaan. Itse olen ajanut moottoripyörällä IronButt-ajon 1600km/24h ja sekään ei ollut kummallinen ajelu, vaikka ajosuorite moottoripyörällä on paljon raskaampi kuin autolla kruisailu. Jäi muutama tunti vielä pelivaraakin.[/QUOTE]

Pitkiä matkoja rutiininomaisesti ajavalle ei varmasti tarvitsekaan vinkkejä jäähdytinnesteen tarkistuksesta ja riittävien taukojen pitämisestä. Jos me nyt verrataan tässä esim sun RautaPerä-ajelukokemusta siihen, että matkaan lähtee ihminen, joka mittaa bensankulutusta kalenterikuukausissa, niin me puhutaan ihan täysin erilaisesta suhtautumisesta ajamiseen ja täysin erilaisesta ponnistuksesta pitemmälle matkalle.

Se ajorutiini tulee jostain ja kaikkien täytyy joskus ajaa niitä pitkiä rupeamia ensikertaa. Se mikä on sulle helppoa ja luonnollista, on jollekulle uutta ja jännittävää. Silti ap:n on ihan yhtä sallittua ajaa kuin sunkin. Hän sentään ymmärtää oman kokemattomuutensa ja pyytää neuvoja niiltä, joilla kokemusta on. Ensimmäisen pitkän matkan jälkeen ap voi itse todeta, oliko matkan eka ja vika kilometri samaa ajamista ja hänkin kerryttää kokemustaan.
 
Miekään tiä montako kilometriä mulla tulee mittariin tankkausten välissä. Tankkaan tilipäivänä kuun alussa 60 eurolla ja sitten lapsilisäpäivänä parilla kolmella kympillä. Melko hyvin sujuu mulla ajot niin, että bensa riittää kalenterin mukaan tankkaamalla. Tietty jos käyn jossakin kauempana niin tarkastan bensamittarin ennen lähtöä.

Nih.
 
Vierasmiess
[QUOTE="tinsku";29855432]Hyviä vinkkejä :) Matkani on Kajaanista Tampereelle. Mietin tuota tankkaamista, miten alas bensamittarin uskaltaa antaa mennä jos ei sitten ihan pian ole huoltoasemaa. Tankkaanko liian usein jos en anna bensamittarin mennä alle puolenvälin? Autossani on käsittääkseni aika pieni tankki, noin 70 eurolla mahtuu bensaa jos valo jo palaa.[/QUOTE]

Lähes millä tahansa autolla pääsee 500km tankilla.
 
"Nuuh"
Normaaliajossa on hyvin vaikea saada keskinopeutta yli 70km/h joten tarvittava aika lasketaan sen mukaan, ei huippunopeuden.

Pieni tyyny tms, jos ristiselkä väsyy helposti. Itse laitan pitkill' matkoilla pienen lisä tuen ristiselän taakse (lapasetkin ajaa asian jos muuta ei ole mukana)
 
"aijaa"
No haloo! Mä ajan joka työpäivä vähintään kolmesataa kilometriä. Ja jeps, olen ajanut päivässä lähemmäs tuhan kilometriä.

Toki pitää pysähtyä ja virkistäytyä välillä mutta ajaminen on täysin samanlaista ensimmäiselle ja viimeisellä kilometrillä.
Kyllä mä oon ainakin virkeempi ajettuani kolme kilometriä kuin ajettuani 500 kilometriä. Jos en olis ikinä ajnut pitkiä matkoja saattaisin olla vielä väsyneempi.
 
HippuTAR
[QUOTE="Nuuh";29856344]Normaaliajossa on hyvin vaikea saada keskinopeutta yli 70km/h joten tarvittava aika lasketaan sen mukaan, ei huippunopeuden.

Pieni tyyny tms, jos ristiselkä väsyy helposti. Itse laitan pitkill' matkoilla pienen lisä tuen ristiselän taakse (lapasetkin ajaa asian jos muuta ei ole mukana)[/QUOTE]

Mä luin ensi että lapsetkin :D. Yritin kuvitella kuinka ne tukee ristiselkää ajaes :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: emmiina
"sasa"
[QUOTE="Nuuh";29856344]Normaaliajossa on hyvin vaikea saada keskinopeutta yli 70km/h joten tarvittava aika lasketaan sen mukaan, ei huippunopeuden.

Pieni tyyny tms, jos ristiselkä väsyy helposti. Itse laitan pitkill' matkoilla pienen lisä tuen ristiselän taakse (lapasetkin ajaa asian jos muuta ei ole mukana)[/QUOTE]

Maantieajossa on hyvin vaikeaa saada kesäkelillä keskinopeutta jäämään alle 80km/h. Tietty, jos pitää ottaa nokosia ja syödä kuuden lajin ateria niin sitten asia on eri.
 
"tinsku"
Musta kyllä tuntuu ettei läheskään kaikki naiset ole laskeneet monta kilometriä ajavat tankkauksen välissä. Ei mulla ole käynyt mielessäkään. Joskus katson paljon milläkin nopeuksilla auto syö.
 
Minun pitää parin viikon päästä ajaa 370 km yhteen putkeen. Matkan pituus ei ahdista, mutta se ahdistaa, että pitää olla perillä viimeistään klo 8.45. Eli tiedossa tosi aikainen herätys ja lähtö. Kovin paljoa ei enää viitsi tauoille laskea aikaa, korkeintaan kaksi 5-10 minuutin pysähdystä.
 
..........
500 kilometriä menee ihan mukavasti valoisalla ajessa. Rakosta riippuen saattaa joutua kerran tai pari pysähtymään. Muutenhan se ei maantiellä ajaminen juuri nojatuolissa istumisesta eroa. Autoani en sen kummemin tarkasta tai valmistele oli matka millainen tahansa. Tankkiin saa bensaa ja pesuriin nestettä kesken matkan. Huoltoasemaa rupean katselemaan, kun tankista on reilusti alle neljännes jäljellä. Tähän mennessä on aina löytynyt ennen bensan loppumista.
 

Yhteistyössä