Yksin autolla 500 kilometriä, vinkkejä?

  • Viestiketjun aloittaja "tinsku"
  • Ensimmäinen viesti
viera.s
Minä kyllä kokemattomana stressasin kaupunkiajoa ja taskuparkkeerausta, mutta pitkää matkaa en kyllä koskaan kammoksunut, edes ensimmäisillä kerroilla. Tosin ensimmäisen käytössäni olleen auton kanssa oli aina se murhe, että kestääkö se vanha skodanrämä vai hajoaako tienposkeen. Mutta sillä en hirvittävän pitkiä matkoja ajanutkaan, vaan kaikki yli 300 km matkat olen jo voinut ajaa kunnollisella autolla, jossa on myös autopalveluvakuutus. Eli vaikka hajoaisikin, niin sen kun soittaa hinausauton paikalle ja jatkaa itse matkaa taksilla. Ja onhan siinä myös ajotietokone, joka varoittaa jos vaikka renkaiden ilmanpaineet tai öljynpaine on liian matalalla tai tuulilasinpesuneste vähissä. Senkin tietty näkee, kuinka pitkäksi matkaa bensan pitäisi riittää. Joten eipä ole tullut mitään erityisiä tarkistuksia tehtyä autoon ennen minkäänpituisia matkoja.

Eli kyllä mä oikeastaan ymmärrän stressaamisen, jos on lähdössä matkaan vanhalla ja vain liikennevakuutetulla autolla. Mutta maantieajelu hyvällä kelillä on noin muuten ollut minusta aina helppoa ja suorastaan rentouttavaa.
 
"tinsku"
Minä kyllä kokemattomana stressasin kaupunkiajoa ja taskuparkkeerausta, mutta pitkää matkaa en kyllä koskaan kammoksunut, edes ensimmäisillä kerroilla. Tosin ensimmäisen käytössäni olleen auton kanssa oli aina se murhe, että kestääkö se vanha skodanrämä vai hajoaako tienposkeen. Mutta sillä en hirvittävän pitkiä matkoja ajanutkaan, vaan kaikki yli 300 km matkat olen jo voinut ajaa kunnollisella autolla, jossa on myös autopalveluvakuutus. Eli vaikka hajoaisikin, niin sen kun soittaa hinausauton paikalle ja jatkaa itse matkaa taksilla. Ja onhan siinä myös ajotietokone, joka varoittaa jos vaikka renkaiden ilmanpaineet tai öljynpaine on liian matalalla tai tuulilasinpesuneste vähissä. Senkin tietty näkee, kuinka pitkäksi matkaa bensan pitäisi riittää. Joten eipä ole tullut mitään erityisiä tarkistuksia tehtyä autoon ennen minkäänpituisia matkoja.

Eli kyllä mä oikeastaan ymmärrän stressaamisen, jos on lähdössä matkaan vanhalla ja vain liikennevakuutetulla autolla. Mutta maantieajelu hyvällä kelillä on noin muuten ollut minusta aina helppoa ja suorastaan rentouttavaa.
Minua taas ei koskaan ole jännittänyt kaupungissa ajaminen tai parkkeeraukset :) Auto jolla olen lähdössä on 2005 vuosimallia, ei siis mikään uusi mutta kyllä tuossa ajotietokone on. Vakuutuksenakin se kaikista laajin :)
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29857311:
paljon on sielläkin reissattu, eikä oo tarvinnut etukäteen murehtia bensan riittävyyttä. normaalilla järjellä ajateltuna, niin sen bensan takia ei välille jää. kun merkkivalo palaa, niin sittenkin sillä autolla pystyy ajamaan ainakin sen 50 kilsaa. kyllä sille välille bensa-asemakin sattuu
Ei muuten satu. Monta on tienpätkää Suomessa ettei 50km:n sisään osu yhtään asemaa. Älä tuudittaudu siihen uskoon. Voit jäädä matkan varrelle jo ihan Oulun alapuollellakin.
 
Mä koen tämmöisissä ketjuissa itseni maailman ronskimmaksi ja epäempaattisimmaksi naisjulmuriksi joka mitätöi herkkis-ap:n kiltin ja ystävällisen aloituksen.

Vastaus:
Senkun ajaa. Käy huoltsikalla kahvilla, vessassa ja taas ajaa. Ja hups, onkin jo perillä.

Eroa 100 ja 500 km välillä ei oo kuin perskannikoiden puutuneisuudessa ja kaasujalan kipeydessä.
Sit kun ajomatka on päivän aikana ollut yli 1000 km on katottava jo minkä kuusen alla/Pertin kainalossa/hotellissa sitä yöpyis.
 

Yhteistyössä