Yle Näkökulma: Kiitos kun kiusasitte

  • Viestiketjun aloittaja Anonymous
  • Ensimmäinen viesti
Pessimisti
En tiedä oliko se tarkoituksellista vai vahinko, mutta haiskahtaa aika itseään korostavalta kirjoitukselta. Ei kaikki se mikä ei tapa vahvista ja hienoa, että hän kykeni kääntämään vastoinkäymisensä vahvuudeksi. Joku toinen olisi saattanut hänen sijassaan kehittää päihdeongelman, mielenterveysongelman tai mennä hirteen.

Kiusaaminen on lähtökohtaisesti perseestä ja sen romantisointi on typerää.
 
en katso
Voi hyvä luoja. Tuon mukaan siis heikommat saa nuijia maanrakoon mitä väliä niillä on. Se on vaan palvelus niille. Empä haluaisi sellaisen asenteen omaavaa ihmistä tavata esimerkiksi vanhustenhoidossa. Tämän yhteiskunnan pitäisi rakentua ihan muille arvoille kuin toisten kiusaamiselle.
 
....
Minusta tuo kuulostaa todella omituselta. Ja toisaalta kun häntä nyt on näköjään haukuttu ihan joka paikassa, Ruotsissakin on huudeltu ja kaduilla hakattu niin... Tulee väkisinkin mieleen että onkohan kuitenkin itse henkilössä se joku juttu mikä saa muut vihaiseksi?

Ei ole normaalia että opettajat käyvät käsiksi tai pistävät purukumia hiuksiin. Eikä ole ihan normaalia ja arkipäiväistä että joku tulee hakkaamaan kadulla. Sitten vielä tämä uhri oikein kiittää kiusaajia?? Noh, en oikein tiedä. Ei kuulosta sellaiselta keskivertokiusatulta. Olisi kiva kuulla hänen lapsuudentutuilta minkälainen hiihtäjä hän oikeasti oli.


Itse olen jonkin verran henkistä kiusaamista kokenut (ei sentäs koskaan käsiksi olla käyty, kiitos siitä!), ja onhan se kovettanut olemusta, ja poistanut sinisilmäisyyttä paljonkin. Olen aika pessimistinen ja omassa maailmassa elävä. En tiedä onko se nyt sitten hyvä asia, ehkä toisaalta on.
 
Ei mitenkään hienoa
Kirjoittaja kuulostaa kirjoituksensa perusteella tosi rikotulta, raajarikolta. Sellaiselta, joka ontuu menemään ja sanoo katkenneiden hampaidensa välistä "ei haittaa". Kuulostaa ihmiseltä, joka ei huomaa itse miten sairas ja huonossa jamassa onkaan.
 
"Jenis"
Ohhoh :-O Pitäisikö samalla tavalla esim. parisuhdeväkivalta sallia? Jos kärsimys kasvattaa uhrista vahvemman, siis.

Oli kyllä todella omituinen kolumni, täytyy oikein miettiä hetki. Siis että kiusaaminen olisi joku initiaatioriitti joka tulee käydä läpi, ettei lapsista tule "liian pehmeitä" aikuisia...
 
"jooo"
Ei voi kiittää kiusaajia ei. Jo aikuinen lapseni on niin traumatisoitunut että koulunkäynnit on aika tuskaa, ihmiset ahdistaa eikä ihme. Vittu paskaa tekisi hieroa niiden kiusaajien naamaan. Suututtaa tuollainen kirjoitus kun tulee sellainen kuva että muidenkin pitäisi vaan kääntää kärsimykset voitoksi.
 
anne.
Mutta Ami oli itse kiusattu. Ja sanoo kyllä vastustavansa kiusaamista! Tekstissähän oli paljon ironiaa ;)
Kyllä mun mielestä kiusatulla on oikeus kertoa mitä kokemuksistaan oppi!
 
hhhb
Kiusaamisen ehkäisyssä on yhtä tärkeää opettaa ja oppia vaihtoehtoisisa tapoja toimia niin kiusaajan kuin kiusatunkin näkökulmasta. Kaikista ajattelemattomasti heitetyistä kommenteista ei pidä uhriutua, mutta ilkeitä kommenteja nimittelyjä ei toisaalta pidä salliakaan vaan niihin kannattaa puuttua "tuo ei ole hyvää käytöstä", "tuo kuulostaa nimittelyltä" tms. "Maanpinnalle" palauttamiseen on olemassa muitakin keijoja kuin kiusaaminen.
 
anne.
Asenne ratkaisee tosi paljon niinkuin elämässä yleensä. Pitäisi kiusatuiltakin pystyä edellyttämään rrohkeutta.
Minä sain koulussa paljon ystäviä kun en ota kaikkea henkilökohtaisesti. Vähän pitää kestää epätäydellisyyrtä muilta.
 
"Jenis"
Asenne ratkaisee tosi paljon niinkuin elämässä yleensä. Pitäisi kiusatuiltakin pystyä edellyttämään rrohkeutta.
Minä sain koulussa paljon ystäviä kun en ota kaikkea henkilökohtaisesti. Vähän pitää kestää epätäydellisyyrtä muilta.
Eli jos sua esim. lyö aikuinen opettaja kirjalla päähän tai sotkee sun hiuksiin purkkaa, se on "epätäydellisyyttä" jota tulee sietää että sais kavereita?

Olen eri mieltä. Kiusatuilta ei tarvitse edellyttää rohkeutta, vaan kiusaajilta ja hiljaisilta hyväksyjiltä tarvitsee edellyttää käytöstapoja.
 
Pessimisti
Asenne ratkaisee tosi paljon niinkuin elämässä yleensä. Pitäisi kiusatuiltakin pystyä edellyttämään rrohkeutta.
Minä sain koulussa paljon ystäviä kun en ota kaikkea henkilökohtaisesti.
Vähän pitää kestää epätäydellisyyrtä muilta.
Tässähän oli tuon kolumnin sisältö tiivistettynä kahteen lauseeseen. "Minä kestin kiusaamisen niin pitää muidenkin kestää ja ne jotka ei kestä ansaitsee minun halveksuntani." Ei kaikki ole rohkeita, puheliaita, sosiaalisesti taitavia tai edes "normaaleja" niin kuin nyt normaali voidaan määritellä ja siitähän me ihmiset tykätään rankaista. Erilaisuudesta.

Aika kylmät on arvot, jos heikointa saa luvan kanssa lyödä, jotta siitä tulisi vahvempi.
 
hhhb
Kiusaajan (kuten myös kiusatun) voi hyväksyä ja hänet voi oppia hyväksymään epätäydellisenä ihmisenä vaikka ei hyväksyisikään sitä että hän sotki hiuksia, tavaroita, vaatteita tms. Kiusaajan pitää myös oppia hyväksymään jokainen omanlaisenaan, toiset ihmiset ovat arkoja puollustamaan itseään tai omaisuuttaan eikä sen pitäisi vaikuttaa siihen miten häntä kohdellaan. Ystävystymistä taas ei voi mielestäni edellyttää jos henkilöt jos et voi sietää toisen käytöstä.
 
viras
Kiusaajan (kuten myös kiusatun) voi hyväksyä ja hänet voi oppia hyväksymään epätäydellisenä ihmisenä vaikka ei hyväksyisikään sitä että hän sotki hiuksia, tavaroita, vaatteita tms. Kiusaajan pitää myös oppia hyväksymään jokainen omanlaisenaan, toiset ihmiset ovat arkoja puollustamaan itseään tai omaisuuttaan eikä sen pitäisi vaikuttaa siihen miten häntä kohdellaan. Ystävystymistä taas ei voi mielestäni edellyttää jos henkilöt jos et voi sietää toisen käytöstä.
näät kiusaamista voit puutua siihen..siis tyylillä että jos joku kiusaa toista voit mennä välin ja sanoa kiusaajalle että onko tuo nyt sinun mielestä tervettä!
 
hhhb
moni ei tajua sitä että kun näät kiusaamista voit puutua siihen..siis tyylillä että jos joku kiusaa toista voit mennä välin ja sanoa kiusaajalle että onko tuo nyt sinun mielestä tervettä!
Tänäkin on asia jonka itse koulukiusattuna hyväksyn. Hirveän kiva jos siihen joku puuttuu ja kun siihen joku puuttui, mutta puuttumatta jättämisestä en voi ketään syyllistää. Enkä tiedä kenekään kohdalla syitä miksi eivät puuttuneet, enkä niitä halua edes yrittää arvailla.
 
anne.
Sinä hbbb olet siis kiusattu ja viesteistäsi huomaa että olet fiksuimpia koko keskustelussa. Minusta tuo Ylen linjaus on juuri oikea ja toivon että kiusausiltaa jatketaan samoilla teemoilla- kaikkien pitäisi parantaa käytöstään =)
 
"hmm"
hyvä hänelle itselleen jos ei ole jäänyt kiusaamisesta henkisiä jälkiä, sellaisia ainakaan joita itse huomaisi. jokseenkin empatiakyvyttömäksi ja itseriittoiseksi vaikuttaisi kuitenkin kasvaneen. ei pysty samaistumaan muiden tilanteeseen tai ajattelemaan maailmaa kuin itsensä kautta?

ei ihminen, joka kiusaamisesta traumatisoituu, parannu siitä enemmällä kiusaamisella.
 

Yhteistyössä