Ylitinko "oikeuteni"? Puhuttelu lapsen luokkakaverille.

  • Viestiketjun aloittaja "hele"
  • Ensimmäinen viesti
"hele"
Lapsellani on luokkakaveri, joka käy välillä meilläkin. Kuulin pariltakin eri äidiltä tämän lapsen kanssa olleista ongelmista, joten olin sitten vähän paremmin kuulolla tuon luokkakaverin puheista ja kyselin lapsiltani sitä, miten käyttäytyy silloin kun aikuiset eivät ole läsnä. Minun läsnäollessani on ollut siis kohtelias kyllä, hieman tungetteleva ehkä välillä.

Juttelin oman lapseni kanssa kautta rantain asiaa selvitellen, ja kysyin mm tuosta luokkakaverista, että onko sillä kavereita koulussa. Lapseni sanoi, että ei ole.

Loppujen lopuksi lapseni, jota asia nolotti, kertoi ettei tuolla luokkakaverilla ole kavereita, koska puhuu muille sellaisia asioita, jotka ei tunnu kivalta. Loppujen lopuksi tuli ilmi, että kyse on pääasiassa seksiin liittyvistä asioista, eli joko sellaista jatkuvaa toisen "kehumista". Tai tuo on huonosti sanottu, ei se ole kehumista vaan sellaista uu, sulla on hyvä perse. Hyvin röyhkeää sellaista flirttiä, jota voisi kuvitella kuulevan ehkä 20-vuotiaan humalaisen suusta baarissa. Toinen lapsistani kertoi, että oli puhunut myös panemisesta.

Meidän lapselle oli kuiskaillut sellaisia "tiedäthän mitä sellaisista naisista sanotaan..." -juttuja, muka vitsejä, ei naurata. Epäkunnioittavia, törkeitä ja rivoja. Eilen juttelin lapseni ja erään toisen koulukaverinsa kanssa, ja tätä kyseessä olevaa luokkakaveria kutsutaan kuulemma koulussa pervoksi, koska se kyylää ja vilkuilee kaikkia koko ajan. Siis tiedän, että tuollainen menee helposti liioitteluksi, mutta pointtina on se, että hänen käytöstään pidetään sopimattomana ja inhottavana muiden koululaisten mielestä (ja sitä se onkin!) ja tyypistä on tullut nyt sitten muiden puheissa se pervo kyylääjä.

Tuo luokkakaveri tuli tänään kysymään, voiko tulla meille leikkimään. Meillä ei ollut muita kotona, joten sanoin ettei voi tulla. Samalla otin puheeksi tämän lapsen kanssa sen, että onko hän ihan ymmärtänyt millä tavalla toisille puhutaan, mikä on sopivaa ja oikein. Kerroin, että tietooni oli tullut ne panemispuheet, mitä eilenkin oli nuoremmalle lapselleni puhunut. Puhuin siitä, millä tavalla tyttöjä ja naisia kunnioitetaan ja miten muille ihmisille puhutaan. Ja sanoin, että hänen käytöksensä on täysin sopimatonta ja epäkunnioittavaa, eikä sitä hyväksytä. Lapsi oli nolona, ja meni kotiinsa. En tiedä menikö perille. Opettajankaan puhuttelut eivät ole menneet.

Ylitinkö valtuuteni nyt tässä jollain tavalla? Kyse on 11-vuotiaasta lapsesta.
 
Hyvä se on että tuolla tavoin "koko kylä kasvattaa"! Ja toisen vanhemman suusta se saattaa iskeä jopa paremmin kuin oman vanhemman suusta.

Jos minun lapseni käyttäytyisi tietämättäni noin, niin en loukkaantuisi jos toinen vanhempi puhuttelisi asiallisesti lastani.
 
  • Tykkää
Reactions: Fornacis
Blue
Jos olet varma että sun lapsesi eivät ole mukana asiassa (ja vain sulle esitä viatonta) niin niiltä osin kuin sen kaverin puheet koskivat sun lapsiasi ja heidän vaivaantumistaan niistä niin et ylittänyt valtuuksiasi antamalla siitä palautetta.

Jos taas annoit lisäksi kokonaisvaltaisen saarnan muutenkin hänen puheistaan niin se meni jo sun valtuuksiesi yli. Melko isosta lapsesta kuitenkin on kyse ja jos hengaa esim. yläkoululaisten kanssa jo niin kyllähän ne jutut sieltä jo tarttuu vaikkei oikein vielä niitä ymmärtäisikään.
 
[QUOTE="V ieras";29700158]Onkohan hyväksikäytön uhri :([/QUOTE]

Tai sitten siskon poikaystävä tai perheen isä ei osaa sopivasti keskustella yksityisasioista.
 
vierass
Tarkoitit hyvää ja osoitit hienoa yhteisöllisyyttä, mutta ajankohta oli huono. Jos kyse olisi ollut aikuisesta käytöksesi olisi tulkittu hyökkääväksi ja puolueelliseksi. Et ole selvitellyt lapsen taustaa ja miksi hän puhuu niin, vaan luonut mielipiteesi lastesi vähäiseen ja yksipuoliseen elämänkokemukseen nojaten.

Todennäköisesti lapsi ei enää uskalla tulla teille, mutta niin kai sinä tahdoitkin?
 
vieraa
[QUOTE="alkup";29700187]En usko, että lapsella välttämättä on mitään hyväksikäyttötaustaa, mut tuntuu että ainakin hormonit hyrrää ihan liian aikaisin.[/QUOTE]

Ehkä sun lapset ovat jäjlellä kehityksessä jos seksijutut ei edes hihitä?
 
[QUOTE="alkup";29700191]Poika. Hän on poika. Jäi sanomatta alussa.[/QUOTE]

Okei, no hän kaiketi apinoi isoveikaltaan.

Kuraattorille aikaa?

Mitä useampi vanhempi asian ottaa puheeksi, sen parempi.
 
"alkup"
Ehkä sun lapset ovat jäjlellä kehityksessä jos seksijutut ei edes hihitä?
Mun vanhempi lapseni naureskelee seksijutuille, mutta suhtautuu aika mutkattomasti vielä asiaan. Mun mielestä ihan normaalisti. Enemmän sitä, että heittää läppää kavereidensa kanssa. Ei sitä, että käy ehdottelemassa toisille, esim jopa ekaluokkalaisille.

Nuorempi lapseni naureskelee seksijutuille, mutta kokee hyvin ahdistavina ja noloina sen, että tuo 11-vuotias poika puhuu hänelle panemisesta, tai joka päivä huutelee hyvästä perseestä.

Se, että onko ne jäljessä vai ei, no, vähän vaikea arvioida. Sen tiedän, että jos 9-vuotias kokee ahdistavana ne puheet, niin hänellä on siihen oikeus.
 
Ken guru
[QUOTE="alkup";29700210]Mun vanhempi lapseni naureskelee seksijutuille, mutta suhtautuu aika mutkattomasti vielä asiaan. Mun mielestä ihan normaalisti. Enemmän sitä, että heittää läppää kavereidensa kanssa. Ei sitä, että käy ehdottelemassa toisille, esim jopa ekaluokkalaisille.

Nuorempi lapseni naureskelee seksijutuille, mutta kokee hyvin ahdistavina ja noloina sen, että tuo 11-vuotias poika puhuu hänelle panemisesta, tai joka päivä huutelee hyvästä perseestä.

Se, että onko ne jäljessä vai ei, no, vähän vaikea arvioida. Sen tiedän, että jos 9-vuotias kokee ahdistavana ne puheet, niin hänellä on siihen oikeus.[/QUOTE]

9v lapsellasi on 11v luokkakaveri?
 
"alkup"
9v lapsellasi on 11v luokkakaveri?
Nuorempi lapseni on 9-vuotias. Vanhempi lapseni on 11-vuotias. Vanhempi on siis se luokkakaveri. Vanhempi on neljännellä ja nuorempi kolmannella.

Vanhempi lapseni on poika, hänelle ei ehdottele panemisia tai kehu persettä.

Käyvät samaa koulua, kulkevat samat koulumatkat koska asumme samalla suunnalla. Ovat ihan porukalla leikkineet kuitenkin.
 
kahvikirahvi
Mun mielestä ihan fiksun ja asiallisen kuuloinen keskustelu. Mutta vastauksista tuli mieleen niin ehkä ottaisin itse ennemmin yhteyttä lapsen vanhempiin kuin koululle.
 

Yhteistyössä