Ylitinko "oikeuteni"? Puhuttelu lapsen luokkakaverille.

  • Viestiketjun aloittaja "hele"
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
[QUOTE="V ieras";29700223]Tää 11 vuotias taisi olla ap.n vanhemman lapsen luokkakaveri[/QUOTE]

Okei joo, en jaksanut palata alkuun. En kyllä antaisi 11v pojan tulla meille jos puhelisi 9v:lle tytölle tuollaisia, ja sanoisin kyllä pojalle tuon.

Seksuaalisuutta ei voi eikä pidäkään kieltää. Aika aikaisin nämä jutut tulee ajankohtaisiksi, erityisesti pojilla. Mutta kyllä sen voi sanoa että sekin on jokaisen henkilökohtainen asia. Vaikka eihän lapsia tynnyrissä voi kasvattaa, ja kuulevat mm. tuolla koulumaailmassa yhtä sun toista.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
"alkup"
Ja niin kuin kerroin, on tosiaan ollut meillä ja on ollut ihan kohtelias, tosin välillä minusta liian tungetteleva. Esimerkiksi minusta on vähän erikoista, että 11-vuotias tarjoutuu hieromaan minua. Lapsieni muut kaverit kyllä siis juttelevat myös minulle, mutta suhtautuvat enemmän sillä tavalla kuin nyt kaverien vanhempiin suhtaudutaan. Tämä yksi on mm kysellyt, että tahtoisinko että hän hieroo minua.

Tämä kuulostaa nyt jotenkin typerältä näin kirjoitettuna.

Voi olla, että ylitin vähän omat valtuuteni tässä. Myönnän, että minulla vähän ehkä flippasi siinä vaiheessa, kun kuulin mitä tuolle nuoremmalle lapselle oli puhuttu. Ei sen tarvitse kuunnella juttuja kenenkään vehkeistä.
 
"V ieras"
Jotain on pahasti pojalla nyt pielessä!
Jos tarjoutuu hieromaankin.

Muistakaahan nyt, että myös pojat voivat olla hyväksikäytön uhreja, tekijä saattaa olla jopa oma äiti.
 
Blue
[QUOTE="alkup";29700239]Ja niin kuin kerroin, on tosiaan ollut meillä ja on ollut ihan kohtelias, tosin välillä minusta liian tungetteleva. Esimerkiksi minusta on vähän erikoista, että 11-vuotias tarjoutuu hieromaan minua. Lapsieni muut kaverit kyllä siis juttelevat myös minulle, mutta suhtautuvat enemmän sillä tavalla kuin nyt kaverien vanhempiin suhtaudutaan. Tämä yksi on mm kysellyt, että tahtoisinko että hän hieroo minua.

Tämä kuulostaa nyt jotenkin typerältä näin kirjoitettuna.

Voi olla, että ylitin vähän omat valtuuteni tässä. Myönnän, että minulla vähän ehkä flippasi siinä vaiheessa, kun kuulin mitä tuolle nuoremmalle lapselle oli puhuttu. Ei sen tarvitse kuunnella juttuja kenenkään vehkeistä.[/QUOTE]

Siis ethän sä ylittänyt jos omista lapsistasi, ja niiden kuulemista jutuista, puhuit ja puhuit fiksusti. Mutta siis flippasitko sinä sitten kuitenkin?
 
"alkup"
Siis ethän sä ylittänyt jos omista lapsistasi, ja niiden kuulemista jutuista, puhuit ja puhuit fiksusti. Mutta siis flippasitko sinä sitten kuitenkin?
En siinä puhuessa. En edes alkanut puhua kimittävällä ja värisevällä saarnausäänellä :D

Suutuin kyllä siis eilen, mutten puhunut silloin lapsen kanssa. Lapsi se kuitenkin on, vaikka tuntuu olevan ihan pihalla siitä, mikä on oikein ja sopivaa. En flipannut puhuessani hänen kanssaan.
 
Et auttanut lainkaan
Lapsi saattaa olla uhri tässä tapauksessa. Omassa perheessäni, isälläni oli skitsofrenia ja äidilläni persoonallisuushäiriö. Molempien puheet muista ihmisistä olivat melko erikoisia. Puheet tarttuivat lapsiin ja llapsi oppii kotoa mikä on "normaalia", joten aloin koulussa myös puhua samaan tapaan leikkitovereilleni. Kerran eräs vanhempi alkoi torumaan minua puheistani, ja olin häpeissäni sekä hämmentynyt. En voinut ymmärtää mitä olen tehnyt väärin, ja tämä palaute aiheutti syrjäytymistä leikkitovereistani sekä kiusaamista.

Vanhempien pitäisi ymmärtää että lapsen kotona ei saata kaikki olla hyvin. Sen sijaan että tämä vanhempi olisi huolestunut puheistani ja ottanut esim. yhteyttä koululle tai kuraattoriin, olisi ollut parempi vaihtoehto, hän päätti valita nöyryyttävän puhuttelun. Olisi ollut parempi että joku aikuinen olisi oikeasti perehtynyt asioihini ja kysynyt miten minulla menee kotona. Sen sijaan aikuinen tuli suoraan puhumaan ja aiheutti häpeän sekä syyllisyyden tunteet lapselle, joka ei siinä iässä vielä ymmärrä miksi asiat tapahtuvat ja mitä hän oikeastaan on tehnyt väärin.

Vanhempani olivat niin vakavasti sairaat, että nykyaikana minut olisi huostaanotettu. Mutta siihen aikaan asiaan ei puututtu kunnes vasta kun olin varhaisaikuinen jolloin sain psykiatrista apua, ja sain kokea mitä on "normaali" elämä. Huostaanottokin oli liian myöhäistä.

Mielestäni olet aiheuttanut lapselle tässä häpeää ja syyllisyyttä, ei tuon ikäinen tiedä vielä seksistä mitään ja nuo puheet voivat olla tulosta todella epävakaasta kodin tilanteesta, johon poika ei itse ole syypää.
 
"vieras."
[QUOTE="vieras.";29700278]Oli oikein paasata lapselle kunnes nolostui ja meni kotiinsa? Olisi riittänyt että olisi kieltänyt puhumasta seksistä 9v kuulleen.[/QUOTE]

"Ja sanoin, että hänen käytöksensä on täysin sopimatonta ja epäkunnioittavaa, eikä sitä hyväksytä." kuulostaa kyllä aika järkyttävältä :(
 
juuh
No mun mielestä on lähtökohtaisesti juoruilua ja väärin tuollainen että puhutaan toisten vanhempien kanssa muiden lapsista ja sekin että omien lasten kanssa puhutaan negatiiviseen sävyyn toisten lapsista. En kyllä sano että en joskus olisi itsekin tehnyt virhettä tässä suhteessa.

Koska yleensä hampaisiin eivät joudu ilkeät paskaiset, jotka kieroilevat ja kiusaavat vaan sellaiset, jotka eivät osaa itse kieroilla muista tai ovat erilaisia esimerkiksi rehellisiä ja kunnollisia, tai sellaiset jotka ovat lapsellisia lapsia, eli vaikka pomppivat sohvalla ja eivät osaa mielistellä aikuisia.

Siitä taas en osaa sanoa mitä ajattelen, että puhuttelit lasta ovella. Koskapa kuulemassa ei ollut ketään muuta vai oliko? Eli et nolannut häntä kavereiden läsnäollessa tai vieraiden ihmisten läsnäollessa.

Itse keskustelu kuulosti asialliselta, ja siitä voisi ajatella olevan hyötyä kyseiselle lapselle elämässä, jos ja kun siis et sitä käynyt muiden kuullen.
 
juuh
Lapsi saattaa olla uhri tässä tapauksessa. Omassa perheessäni, isälläni oli skitsofrenia ja äidilläni persoonallisuushäiriö. Molempien puheet muista ihmisistä olivat melko erikoisia. Puheet tarttuivat lapsiin ja llapsi oppii kotoa mikä on "normaalia", joten aloin koulussa myös puhua samaan tapaan leikkitovereilleni. Kerran eräs vanhempi alkoi torumaan minua puheistani, ja olin häpeissäni sekä hämmentynyt. En voinut ymmärtää mitä olen tehnyt väärin, ja tämä palaute aiheutti syrjäytymistä leikkitovereistani sekä kiusaamista.

Vanhempien pitäisi ymmärtää että lapsen kotona ei saata kaikki olla hyvin. Sen sijaan että tämä vanhempi olisi huolestunut puheistani ja ottanut esim. yhteyttä koululle tai kuraattoriin, olisi ollut parempi vaihtoehto, hän päätti valita nöyryyttävän puhuttelun. Olisi ollut parempi että joku aikuinen olisi oikeasti perehtynyt asioihini ja kysynyt miten minulla menee kotona. Sen sijaan aikuinen tuli suoraan puhumaan ja aiheutti häpeän sekä syyllisyyden tunteet lapselle, joka ei siinä iässä vielä ymmärrä miksi asiat tapahtuvat ja mitä hän oikeastaan on tehnyt väärin.

Vanhempani olivat niin vakavasti sairaat, että nykyaikana minut olisi huostaanotettu. Mutta siihen aikaan asiaan ei puututtu kunnes vasta kun olin varhaisaikuinen jolloin sain psykiatrista apua, ja sain kokea mitä on "normaali" elämä. Huostaanottokin oli liian myöhäistä.

Mielestäni olet aiheuttanut lapselle tässä häpeää ja syyllisyyttä, ei tuon ikäinen tiedä vielä seksistä mitään ja nuo puheet voivat olla tulosta todella epävakaasta kodin tilanteesta, johon poika ei itse ole syypää.

siis kyllä nykyään tuon ikäiset tietävät seksistä, ainakin pojat.

Mutta sinulla on pointti, ehkä oli väärin puhua mitään.
 
"alkup"
En puhunut omille lapsilleni pahaa tuosta luokkakaverista. Tiedän, että helposti joku joutuu silmätikuksi, siksi kyselinkin kautta rantain. Eli muun keskustelun lomassa kysyin, että onko tällä luokkakaverilla kavereita koulussa. Lapset eivät pitäneet sitä mitenkään ihmeellisenä, koska kyselen muutenkin kavereista, koulusta, miten luokassa menee. En myöskään johdatellut mitenkään asiaan.

Puhuttelin lasta ovella, kuulemassa ei ollut muita. Ei asuta kerrostalossa, eli ei kaikunut rappukäytävään tms, eikä pihassa ollut ketään muita.

Olisin toki voinut sanoa, että ei saa puhua seksistä 9-vuotiaani kuullen, mutta minusta se ei ole ainoa ongelma, koska puhuu myös muille lapsille noita juttuja. Siis muille, kuin minun lapsilleni. Minusta oli tärkeää tehdä selväksi se, ettei se ole yhtään sen enemmän oikein puhua panemisesta jollekin toiselle 9-vuotiaalle.

Eikä se minusta ole oikeastaan ede sitä, että puhuttaisiin seksistä 9-vuotiaan kuullen, vaan sitä että ehdottelee seksuaalisia juttua 9-vuotiaalle, tai puhuu tämän vartalosta jne. Ne jutut oli sellaisia, että jos minulle puhuisi joku vaikka töissä sillä tavalla, se olisi seksuaalista häirintää. Jos joku muu kuin humalainen käyttäytyy tuolla tavalla, aikuinekin, niin sitä pidetään täysin sopimattomana ja seksuaalisena härintänä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja Jätkä
akup
siis kyllä nykyään tuon ikäiset tietävät seksistä, ainakin pojat.

Mutta sinulla on pointti, ehkä oli väärin puhua mitään.
Seksistä tietäminen on vähän eri asia kuin se, että ehdottelee päivittäin ikätovereille tai nuoremmille, tavalla jonka kohteet kokevat ahdistavana.

Minusta tätä ei myöskään voi kuitata kulttuurierolla niin kuin osa muiden vanhemmista teki, minusta 9-vuotiaana ei tarvi olla seksiehdotusten kohteena, oli ehdottelijan kulttuuri mikä hyvänsä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
herranjee
No herranjestas, ota kouluun yhteyttä, suoraan rehtorille! Ja miksei koulun terveydenhoitajalle tai jopa ls-viranomaisiin? Tuohan ON seksuaalista häirintää, nimenomaan.
 
kaf
siis kyllä nykyään tuon ikäiset tietävät seksistä, ainakin pojat.

Mutta sinulla on pointti, ehkä oli väärin puhua mitään.
No toisaalta, jos 11 vuotias ei tiedä, että panemisjuttujen puhuminen 9veelle on jollaintapaa väärin, ehkä on aika hyvä, että joku sen hänelle kertoo?

Riippuu nyt ihan, että miten asiasta puhuit. Puhuminen itsessään mielestäni on hyvä juttu. Jos se olisi ollut tyyliä "Oletpa sairas kakara, älä puhu minun tytölleni tuollaista" niin huono juttu tietty.
 
ggg
Minun silmään osuu kuitenkin ehkä se taka-ajatus että todellisuudessa teit selväksi pojalle ettei ole teille tulemista, toruit häntä että puhuu ja käyttäytyy sopimattomasti.
En toki sano että olisi millää tapaa sinun vastuulla muutenkaa tämän pojan kehitys ja käytös. Jokainen saa pitää omien lapsiensa puolia.

Mutta jos joku sanoi että pitäisi ottaa yhteyttä vanhempiin, nii höps.. jostainhan lapsi on saanut osviittaa puheilleen. Ja jos se on kotona tapahtuvaa hyväkskäyttöä (seksuaallisia puheita, materiaalia, hyväkskäyttöä) niin kotona vaan opitaan manipuloimaan lasta paremmin ettei käräytä ketään..

Mutta jos jotain vanhempas tai koulua tai jotain tahoa joskus kiinnostaa pojan elämä, niin voisi alkaa kyselee (muualla kuin oven kynnyksellä) mistä noin nuori poika on moisista asioista kuullut.
 
asdasdas
Seksistä tietäminen on vähän eri asia kuin se, että ehdottelee päivittäin ikätovereille tai nuoremmille, tavalla jonka kohteet kokevat ahdistavana.

Minusta tätä ei myöskään voi kuitata kulttuurierolla niin kuin osa muiden vanhemmista teki, minusta 9-vuotiaana ei tarvi olla seksiehdotusten kohteena, oli ehdottelijan kulttuuri mikä hyvänsä.
Eli kyseessä on joku mokkamasteri?
 
vieras*
Seksistä tietäminen on vähän eri asia kuin se, että ehdottelee päivittäin ikätovereille tai nuoremmille, tavalla jonka kohteet kokevat ahdistavana.

Minusta tätä ei myöskään voi kuitata kulttuurierolla niin kuin osa muiden vanhemmista teki, minusta 9-vuotiaana ei tarvi olla seksiehdotusten kohteena, oli ehdottelijan kulttuuri mikä hyvänsä.
Yhteys sosiaaliviranomaisiin & kouluun.
 
"just me"
Mun mielestä ihan oikein tehty, mutta kannattaa myös omille lapsille kertoa että otit pojan puhutteluun asiasta. Saattaa nimittäin käydä niin, ettei ko. poika enää uskalla tulla hakemaan lapsiasi tai muutenkaan oleile enää niiden kanssa. Onko se hyvä vai huono juttu, niin siihen en ota kantaa...

Nyt kun vieras otti yllättäen asian puheeksi, niin lapsi saattaa hyvinkin alkaa miettimään ihan itse omaa käytöstään ja ymmärtää toivottavasti muuttaa sitä. Hormonit varmasti jyllää ja toisaalta myös se isoveli voi kohdella ja puhutella naispuolisia kavereitaan noin, jolloin pikkuveli ottaa mallia. Kyllähän tollaista pervoilua näkee vaikka Putouksessa ja kaikkialla muuallakin.

Ehkä olisi kuitenkin hyvä opettaa myös omille lapsille, ettei kaikkia puheita pidä ottaa tosissaan ja ahdistua kaikesta vaan antaa juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei nimittäin varmastikaan tule olemaan ainoa poika jolta lapsesi kuulee härskejä ja töykeitä juttuja. On hyvä, että lapsi oppii pitämään omista oikeuksista huolta eli ei anna toisen kohdella itseään miten tahansa, mutta toisaalta joskus asiaan auttaa parhaiten se ettei noteeraa ollenkaan. Kun pojan juttuja ei kukaan jaksa enää huomioida, niin tuskin hän jaksaa niitä enää viljelläkään.
 
Minä myös
Olin hyväksikäyttöjen uhri.
Isäni puhui vain pervoja. Ja jos puhuin minäkin, niin silloin sain kehuja ja huomiota.
Niille asioille naurettiin räkäisesti ja myös miehet huomasivat minut teininä, kun puhelin rivoja.
Se oli normaalia. Myöhemmin minua vain ahdisti. Se en ollut oikea minä. Nämä puheet olivat isääni, sitä huomion hakua aikuiselta.
Ja se oli ainoa miehenmallini.
Normaaliuden rajat olivat todella kaukana. Vasta tullessani useita kertoja hyväksikäytetyksi ja rasikatuksi, sekosin ja jouduin terapiaan selvittelemään koko elämääni.
Tajusin siellä kuinka sairaan "mallin" perheeni minulle antoi. Ja se oli silloiselle pienelle tytölle normaalia perhe-elämää.
Vasta 35 vuotiaana olen elänyt normaalia perhe-elämää.
 
LaMamanMorbid
Ihan hyvä juttu, että puhuttelit poikaa. Mä olen sitä mieltä, että pitäisi enemmänkin puhua suoraan sille henkilölle itselleen, joka käyttäytyy huonosti, eikä pohtia kaikkien muiden tahojen kanssa mitä tehdä tai sanoa...
Hei, lapsille saa ja pitääkin puhua jos on asioita joissa he toimivat väärin.
 
  • Tykkää
Reactions: Jätkä

Yhteistyössä