Yölliset kiukkukohtaukset


Mun poika 1,5v heräs yöllä tai oikeastaan 5aikaa ja huusi ja raivo.Huusi äitille tymmä,pois,pois,työnsi minua ja itki vaan..en tiiä oliko hereillä vai ei. Noh lopulta sain hänet rauhottuu ja lähettiin keittiöstä hakee lisää mehua ja syötiin vähän leipää.Ja sit suostuttiin tulemaan takas a aa...
Klo7 sama uudestaan,paitsi nyt ei menty sängystä pois...

Onko muilla tälläistä ollut ja saanut tähän selityksiä
Oon miettinyt että oliskohan mahdollista et herää kesken jonkun unen ja elää siinä unessa vielä kun yöllä herää??
 
Miskan äiskä
Luultavasti näki pahaa unta ja homma jatkui vielä puolitokkurassa. Luultavasti menee ohi ja unet rauhottuu.

Mutta miksi yöllä pitää juoda mehua, sitä en oikein tajua??
 
Meidän kaksi vuotiaalla pojalla ollut samanlaisia raivonpuuskia yhtäkkiä keskellä yötä. Huutanut ja potkinut ja lyönyt vain kun olen yrittänyt rauhoitella ja ottaa syliin. Luulen, että on nähnyt vain jotain unta, jossa on suuttunut jostain... nyt ei ole kyl pitkään aikaan tullut noita kohtauksia. Mä olen yrittänyt antaa maitoa tai vettä, mutta heitti mukin lattialle... isin syli on yleensä rauhoittanut parhaiten ja poika jatkanut unia. Aamulla ei varmaan muistanut koko juttua...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.06.2006 klo 14:55 Miskan äiskä kirjoitti:
Luultavasti näki pahaa unta ja homma jatkui vielä puolitokkurassa. Luultavasti menee ohi ja unet rauhottuu.

Mutta miksi yöllä pitää juoda mehua, sitä en oikein tajua??
Tähän mehun juontiin..Meillä ei yöllä syödä tai juoda yleensää.Mut oltiin molemmat väsyneitä,poika meni keittiöön ja pyysi mehua ja leippää...Vasta tämän jälkeen mä tajusin kellon olleen 5 aamu yöstä...
Tää on meidän aamurituaali,ihan ekana haetaan mehua ja leipää..
 
Noita sanotaan kauhukohtauksiksi. Ne johtuvat jotenkin aivojen kypsymättömyydestä tjn, mutta ei ole vaarallista. Pojalla on ollut niitä muutama. Itku oli kovaa ja syliin ei antanut ottaa ja tuntui, ettei muutenkaa saa kontaktia, tuijotti oudosti. Tuntui itsestä pahalta, kun itku oli sellasta, että syliin olisi pitänyt ottaa ja paijata, mutta ei antanut, kosketuksesta vaan paheni. Laitoin valot päälle ja siitä sitten poika pikku hiljaa rauhoittui ja nukahti hyvin uudelleen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.06.2006 klo 19:46 Arjensankari kirjoitti:
Noita sanotaan kauhukohtauksiksi. Ne johtuvat jotenkin aivojen kypsymättömyydestä tjn, mutta ei ole vaarallista. Pojalla on ollut niitä muutama. Itku oli kovaa ja syliin ei antanut ottaa ja tuntui, ettei muutenkaa saa kontaktia, tuijotti oudosti. Tuntui itsestä pahalta, kun itku oli sellasta, että syliin olisi pitänyt ottaa ja paijata, mutta ei antanut, kosketuksesta vaan paheni. Laitoin valot päälle ja siitä sitten poika pikku hiljaa rauhoittui ja nukahti hyvin uudelleen.
Joo toi on ihan totta, mutta miettisin kaksikertaa ennenkun laitan valot päälle, koska valo stimuloi lapsen hereille ja loppuyö voi mennä harakoille. Pimeässäkin voi ihan vaan lapsen rauhottaa tai sitten ei mene huoneeseen ollenkaan kun kohtaus tulee ellei lapsi ala hakkaan päätä johonkin.. Ne menee itsestään ohi.

 
Eipä noi kauhukohtauksilta vaikuta; kyllä ihan kiukku- eli uhmakohtauksilta enemmänkin. Kauhukohtauksessa lapsi ei ei reagoi mihinkään vaan keskittyy omaan olotilaansa. Lapsi on unessa, vaikka silmät ovatkin auki. Kohtaus menee itsekseen ohi n. 15-30min. Lasta ei tuolloin saa herättää. Kauhukohtaukset ovat yleensä vähän vanhempien lasten "juttu". Yölliset uhmakohtaukset ovat aika monelle vanhemmalle arkipäivää kun se ihana uhmaikä "iskee". Lapsi on raivotessaan ihan täysin hereillä. Ja silloin oltava looginen ja johdonmukainen. Yritä saaada lapsi hellästi rauhoittumaan ja nukahtamaan. Usein ei onnistu helposti, koska lapsi ei päästä lähelleen. Mutta kokeilemalla löydät ne keinot jotka auttavat oman lapsesi kohdalla. Oman kuntasi perheneuvojalta voit kysellä esim vinkkejä. Näillä palstoilla on myös monta ketjua asiasta, on paljon hyviä neuvoja laitettu kiertoon kokeneiden kasvattajien jakaessa kokemuksiaan. Meillä nuo yöuhmat kestivät muutaman viikon, ne jylläsivät silloin kun uhma päivisinkin oli pahimmoillaan. Mutta kun lapsi oppii käsittelemään tunteitaan ja hän huomaa tulleensa "kuulluksi" omine tarpeineen (=vanhemmat oppivat käsittelemään uhmaista lastaan niin että päivitttäiset uhmakohtaukset hellittävät helpommin ja ne vähenevät) loppuvat nuo yöraivoamiset. Voimia teille; ajan myötä helpottaa vaikka nyt raskasta onkin! :)
 
Mun mielestä nuo kuullostaa ihan yöllisiltä kauhukohtauksilta. Mulla on 1 v 7 kk ikänen tyttö ja sille on tullut noita kohtauksia alkuvuodesta asti, välillä enemmän, välillä vähemmän. Tyttö on aina reagoinut uusiin tapahtumiin voimakkaasti uneksimalla ja aina kun on uusia asioita oppinut niin on kauhukohtaukset alkaneet.

Mä oon huomannu itte että valojen päällelaittaminen edesauttaa kohtauksesta heräämistä. Pimeässä jos on niin se huuto jatkuu loputtomiin. Ja kyllä, se menee ittekseen ohi mutta en todellakaan voi yli puolta tuntia kuunnella kun tyttö kirkuu, yskii, yökkii ja huutaa. On ihan selvästi paniikissa eikä oikein tajua tilannetta. Ei suostu tulemaan syliin. Mikään ei auta, sen verran vaan katson vieressä ettei itseään loukkaa kun raivoaa. Syliin jos yrittää ottaa niin huuto vaan yltyy ja yltyy. Silmissä on lasittunut katse eli lapsi ei ole kunnolla hereillä vaikka silmät ovatkin auki. Yhtäkkiä hän sitten havahtuu ja rauhoittuu, kuin napin painalluksesta. Ja sen jälkeen jatkaa rauhassa unia. Herätessään lapsi ei muista tapahtuneesta mitää.

Kamaliahan nämä ovat nämä kauhukohtaukset mutta onneksi täysin vaarattomia. Ne menevät ajan kanssa ohi kun lapsi kasvaa. Ja niitä saattaa todella tulla jo 1 vuotiaalle niinkuin meillä kävi. Näyttäisi että herkät lapset jotka reagoivat voimakkaasti uusiin asioihin saavat näitä kohtauksia herkemmin.

Koita jaksaa ja yritä löytää tavat millä voisi nopeuttaa kohtauksen ohimenoa. Kokeilemalla sen kyllä huomaa. Jaksuja!

 
Meillä kaksivuotiaalla oli myös noita yöllisiä uhma/kiukkukohtauksia. Raivosi sängyssään ja huusi en haluu mennä autoon, haluun sitä ja tätä eikä loppujen lopuksi halunnut mitään. Hetken raivoamisen jälkeen meni ohi ja kävi nukkumaan.

Ei ne oikein yöllisiltä kauhukohtauksilta vaikuttaisi, meillä esikoisella alkanut kylläkin siinä vajaa kahden vuoden, mutta kohtaukset alkaa yleensä nukahtamisesta noin tunnin kahden päästä. Lapsi itkee ja näkee jossain jotain, pyrkii pois sylistä ja pelkää. Joskus jopa pissaa alleen.

Meillä on otettu syliin ja koitettu kysyä mitä näkyy ja missä, selvää ei yleensä saa. Hysteerisesti tärisee ja vapisee. Rauhallisena kannattaa pysyä lapsi pian alkaa pelätä sitä aikuista jos ei saa pidettyä itseään rauhallisena. Kohtaukset on kestäneet noin vartin verran, jonka jälkeen lapsi menee nukkumaan ja nukkuu aamuunasti rauhassa. Lapsi ei muista näistä itse mitään.

Itse huomasin silloin kun näitä alkoi tulla, että iltaisin ei enää katsota mitään videoita tai leikitä rajuja leikkejä, pyritään olemaan perheenkesken ilta ennen nukkumaan menoa. Joskus jos on ollut illalla vieraita ja kun he ovat lähteneet ollaan laitettu lapsi aika pian nukkumaan niin osataan jo varautua siihen että kohtaus tulee. Tai päiväunet on nukkumatta niin kohtauksia tulee.
Muutaman kerran tarhassa päiväunilta poikamme on herännyt näihin kohtauksiin.
 
Juu meillä kans 2veellä samoja kauhukohtauksia.. Niin ja lääkärin suusta että vuoden ikäsestä voi jo saada näitä kohtauksia.. Liittyvät siihen kun lapsi käsittelee yöllä päivän tapahtumia (myös päivän uhmakohtaukset saattavat muistua "uniin" taikka periksisaamattomat asiat ym.).. Joillakin se ilmenee vaan levottomuutena mut jotkut "ottavat raskaammin" ja saavat tämän kohtauksen.. Juu sillon on silmät auki ja huudetaan, hakataan ja jos menet koskemaan taikka puhumaan niin pahenee vaan.. Meillä on annettu huutaa (toki välillä koetettu puhua että josko rauhottus) ja pisin on ollun 20min kohtaus.. Lapsi ei näistä kohtauksista ite muista mitään joten niistä on turha keskustella lapsen kans aamulla..

Onhan se rasittavaa kun sillo on itekki hereillä mut ei niille mitään voi, kehitykseen liittyvä asia ja se on keskettävä..
 
Mä kuulin yhdeltä tutulta, että voisivat olla ero ahdistusta...LApselle kuulema tulee eroahdistus n.18-24kk välillä. Kun tajuaa ettei olekkaan yhtä äidin kanssa...

Mitä mieltä ootte tästä...??

Nyt ei taas onneks oo ollut näitä yöllisiä kohtauksia.. Mutta viimisen kk aikana kun tää uhma on alkanut paheentua on tullut myös todella äiti riippuvaiseksi. Koko ajan haluais syliin ja kukaan muu ei kelpaa kuin äiti.
 

Yhteistyössä