Yrjö tuli kylään.

  • Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti
"elli"
Huoh. Esikoinen aloitti aamuyöllä oksentamaan ja eiköhän tuo oo edessä koko perheellä :( Voi tylsyys. Onko muilla ollut ja onko kestänyt kauan? Miten pian on itänyt perheen sisällä?
 
"yksi"
Meillä sen sairasti kahden vuokokauden aikana kaikki neljä lasta. Kaksi oksenisi yhden päivän, sitten oli yö ja päivä päivä ja seuraavana yön oksensi kaksi. Nopeasti ohi siis. Me vanhemmat onneksi säästyttiin tykkänään :)
 
"a.p"
Toivon todella että menisi ohi vain tuolla yhdellä uhrilla, mutta jotenkin pelkään pahinta :/ Ja jos muut sairastuu niin saisi tapahtua pikaisella aikataululla. Tää odottaminen on kamalaa..
 
[QUOTE="hmm";29525392]Mä olen välttäny kyseisen ällötyksen jo 6v. Ihan vaan niin pienellä asialla kun käsihygienialla. Lapsillekin voi opettaa ko.asian.. Mutta stemppiä yrjöille.[/QUOTE]

Ei sekään oo aina auttanu. Joskus menee perheen läpi ja joskus ei. Ei se vieras onneksi oo useinb tullu,
 
"a.p"
Käsienpesusta pyritään kyllä huolehtimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Mutta jostain rakosesta se kuitenkin nyt iski. Edellinen oli keväällä 2011, johon sairastui yksi perheenjäsen. Ja nyt kyllä ahistaa...ei oo mun feivöritti tauti :/ Onko teillä jotain vinkkiä kuinka helpottaa oloa pahimman vaiheen aikana?
 
"a.p"
Meillä on lapsi eskarissa ja syksystä asti ollaan sairastettu vähänväliä :/ Hel**tin raivostuttavaa. Tosta käsienpesusta kun oli puhetta, niin eipä siellä kovin moni lapsi käsiään pese. Oon siinä eteisessä ollessani kattellut kun lapset avaa hanan ja sulkee sen edes kastelematta käsiään. Vanhemmat jotka seisoo vieressä ei sano mitään...
 
"a.p"
Aloitti syksyllä joo ja oli sitä ennen kotihoidossa. Mun tietääkseni eskarissa ei oo ollu mitään mahatautia liikkeellä eikä olla lähiaikoina oltu edes muualla. Että kaipa se sieltä on tullut kuitenkin..
 
"a.p"
En oo kyllä koskaan nähnyt siellä mitään lappusia.. :/ Olishan se ihan "kiva" tietää jos jotain on liikkeellä. En kyllä ihan heti keksi mikä toi olis jos ei vatsatauti...ruokamyrkytys on kyllä käynyt mielessä mut sekin on aika epätodennäkönen. Me kaikki syötiin samasta mutta muut vaan vähän ja eskarilainen huomattavasti enemmän. Ja eikös ruokamyrkytyksessä nouse kuume.. ?
 
Kööa
No se olis tosiaan kiva, jos lappu on, niin tietää sitten jos jotain on liikkeellä. En tiiä nouseeko ruokamyrkytyksessä kuume, ei käsittääkseni aina. Ettei syönyt itseään liian ähkyyn tms? Tai ahminut? Silloinkin on mahdollista, että oksentaa, ainakin meillä tullut ilmi tällaista.
Vai onko paljonkin oksentelua ja vatsa sekaisin?
 
"vieras."
[QUOTE="vieras.";29526298]Hyvällä hygienalla oksennustauti ei milloinkaan tartu perheenjäseneltä toiselle.[/QUOTE]Ihan mielenkiinnosta kyselen että millasta se hyvä hygienia sitten on? Siis miten se käytännössä tapahtuu ettei muut perheenjäsenet sairastu?
 
"a.p"
Ei ollut kyllä tällä kertaa ylensyömisestä johtuvaa, kun oksensi useasti ja oli vatsakin vähän sekasin kerran :/

Mä haluun kans tietää miten tää hygienia juttu toimii käytännössä? Oon vaihtanu pyyhkeet, putsaillut kloriitilla kaikkia paikkoja, pessyt yrjöpyykit 95:ssä ja muut 60:ssä. Käsiä tietysti pestään enemmän kun paljon ja sairaana ollut ei saa koskea keittiössä mihinkään. Mitäs muuta voisin tehdä? Jos me muut sairastutaan, niin missä on mennyt pieleen?!
 
"eve"
Meillä oli juuri mahatauti. Epäilen noroa, kun tarttui aika nopeasti lapsesta toiseen. Rajuus vaihteli, yksi oksenteli ja ripuloi selvästi pahemmin kuin muut. Meille vanhemmille tuli ripulina. Ei vieläkään olla ihan kunnossa vaan kotona. Kauhee sotku ja pyykkääminen.

Meille tää tuli selvästi päiväkodista. Ärsyttää todella, että vanhemmat tuovat "terveen" sisaruksen hoitoon, kun toinen kotona oksentaa... Ei voi vaan käsittää.
 
"a.p"
Mä en kans ymmärrä tota että pitää raahata ne vielä terveet hoitoon :/ Oon huomannu että moni aikuinen vie lapset tarhaan myös ollessaan itse vatsataudissa. Ymmärrän että kaikki haluaisi levätä kipeänä, mutta oikeesti. Ei tarvitse tahallaan levittää sitä paskatautia.
Luin yhtä blogia ja en voinut muuta kun ihmetellä että rouva mainosti olleensa kamalassa taudissa monta päivää, mutta kun oli vaan jaksettava viedä lapsi päiväkotiin ja mennä yhteen asunnon näyttöönkin kun oli niin mielenkiintoinen kohde :O
 
"pulleroballerina"
Meidän nelihenkisessä perheessä tauti kävi kaikki läpi ja nosti hetkeksi korkean kuumeenkin. Pienin sairastui ensin, neljän päivän päästä seuraava lapsi, seuraavana päivänä sitten oli oma vuoro ja sitten mies. Parissa kolmessa päivässä olo oli jo huomattavasti parempi ja pystyi palailemaan tarhaan/töihin. Tsemppiä!
 

Yhteistyössä