35+ Lapsettomat

Hei Seinäkukkanen :) Kiitos tiedosta. Ai, että samaa tahtia mennään, sehän onkin kiva =). Tuolla toisen ketjun puolella on kans muutama, joilla on huomenna siirto. Voi, kun sinunkin alkiot olis nyt oikein top-hyviä ja saisit siitä plussan! Sitähän mä tietysti toivon kaikille naisille tässä ja kaikissa muissakin ketjuissa :).

Saanko kysyä miksi olet vaihtanut klinikkaa? Ja jos tohdit kertoa, niin mistä vaihdoit mihin?
 
Seinäkukkanen, tsemppiä huomiseen - toivottavasti pääset siirtoon! Meillä taitaa olla sama lääkäri, joten voin kertoa, että on mukautuvainen: saat valita itse, otatko yhden vai kaksi alkiota. Me pähkäiltiin sitä juuri ennen siirtoa oikein urakalla - mies ja biologikin tuli lopulta avuksi. Lääkärin mielestä raskautumisprosentti yhden ja kahden alkion siirtojen välillä on melko pieni, ja mahdollisen kaksosraskauden km-prosentti melkein peittoaa sen joka tapauksessa. Olen itse nähnyt optimistisempiakin tilastoja, mutta lopulta päädyttiin miehen kanssa yhteen alkioon, kun tuntui mukavammalta pakastaa 2 kerralla (yhden sulattaminen tuntuu niin riskipeliltä). Hysteria, edellisellä klinikalla missä olin (myös yksityinen) oltaisiin oltu myös periaatteessa suostuvaisia 2 alkion siirtoon, joten riippuu varmaan osittain klinikasta.
 
Viimeksi muokattu:
Hysteria vaihdoin Fertinovasta Graviditakseen lähinnä siksi, että kuulin täällä palstalla niin paljon positiivista kyseisestä klinikasta ja se lääkäreistä. Edellisellä klinikalla tehtiin kaksi IVF ja tämä on nyt erittäin todennäköisesti viimeinen hoitoni, niin halusin kokeilla jotain hiukan erilaista ja ehkä yksilöllisempää hoitosuunnitelmaa. Olin kyllä ihan tyytyväinen aikaisempaankin lääkäriini.

Olen seurannut täältä taustalta kyllä tuota toistakin ketjua=)
 
Wabisabi kiitos tiedoista, sama lääkäri taitaa olla=). Ajattelin itse myös, että teen päätöksen vasta huomenna kun tiedän mikä on alkioiden laatu ja lääkärin suositus. Nyt en oikein pystykkään muuta kuin hermoilemaan alkioiden kuntoa.

Hysteria sinulle myös toivon hienoja alkioita ja plussaa!
 
Hei wabisabi :) Onko teillä seinäkukkasen kanssa lääkärinä E.V.? Jos on, niin se kuulostaa toiveikkaalta, koska sitten mun lääkäri on mukautuvainen :). Eli siirrettävien alkioiden määrästä voi neuvotella. Sulla wabisabi oli järkisyy, kahden on kivempi olla pakkasessa kuin yhden ihan yksinään. Seinäkukkaselle toivon että tämä kerta olis sitten Se Kerta :heart:
Mäkin olen ollut tosi tyytyväinen saamaani palveluun ja hoitoihin.
 
Seinäkukkanen Hermoillaan yhdessä ja uskotaan että onnistutaan. Joohan :)!

Wabisabi Mä kun en ole vielä kärryillä teidän tarinoista, en osaa sulle tsempata yksilöidysti sinun tilanteeseen, mutta plussaa kumminkin toivon hurjasti sinullekin.
 
Hysteria, meillä on tosiaan E.V. lääkärinä, joten ei kannata murehtia, suostuuko kahteen. Onnea kovasti sinunkin siirtoosi! Minä plussasin viime hoidosta - mutta en ole ollut vielä varhaisultrassa, joten pidän toistaiseksi matalaa profiilia :)
 
Seinäkukkaselle oli vielä tultava erikseen toivottaan tsemppiä huomiseen. Toivotaan että siellä on oikein huippulaatuinen alkio(t) odottamassa kyytiin pääsyä, sekä loput pakkasessa.

Hysteria kiitos, sitä toivotaan. Sen lääkärin kanssa tosta jarrusta keskustellessani se sanoi, että jarrujen pitäisi estää niitä karkaamasta, mutta että ei sekään ihmeisiin pysty. Ihan kiva kommentti, varsinkin kun täällä on ollut nyt vajaan parin viikon sisällä parillakin eri henkilöllä sellainen tilanne, että olivat ehtineet karata ennen toimenpidettä. Tsempit myös sulle huomiseen!

Öitä!
 
Kiitos Iines että selvensit kirjoituksiani.

Kyllä meille kävi niin, että toinen (siis yksi ainoa) pakastettiin meiltä kysymättä. Mietin kuinka paljon se harmittaa, jos ei selviä sulatuksesta. Toisaalta olen tullut siihen tulokseen, että meillä hoidon ajoitus ei mennyt ihan nappiin ja kiinnittymismahdollisuudet ei ollut parhaimmat siksi olisi ollut harmi, että olisi nega tullut vaikka molemmat olisi siirretty.. kyllä nää on niin yksilöllisiä juttuja, riippuen laadusta, määrästä jne.. Tiedän myös, että Virossa Elite klinikalla lääkäri suosittelee kahden siirtoa..
Onnea kaikille tämän päivän koitoksiin!
 
Iines-74 Kyllä ne sun jarrut pitää. Mut hei, jos te ootte miehen kans sillai nyt näinä päivinä, niin jos joku irtoiskin aiemmin, niin olis simppoja vastassa =)

Sharlin Ihan kaameaa, kysymättä!?! Oliko se yksityisklinikka? Mutta joo, niin kuin sanoit, yksilöllisiä juttuja nää on.

Se mun ongelma, siirtääkö yhden vai kaks alkiota, ratkesi kun klinikalta äsken soitettiin. Kahdesta vain toinen on siirtokelpoinen (8-soluinen, laatuluokitus 3). Toinen on kuulemma niin huono ja fragmentoitunut, että rakautumismahdollisuudet on siinä lähes olemattomat. Mä kysyin mitä sille tapahtuu ja biologi sanoi että käytännössä se menee pois (eli siis vissiin roskiin). Sanoin että haluan sen siirrettäväksi joka tapauksessa, koska tuntuu pahalta laittaa roskiin. Biologi sanoi että tässä tapauksessa voidaan siirtää milemmat, koska kaksoisraskauden riski on niin olematon. Mutta hän korosti varmaan että yleensä siirretään vain yksi, sillä kaksoisraskaus on aina riski. Sitä kaksoisraskausriskiä hän korosti varmaan kolme kertaa. Mä taidan olla jotenkin vähän herkkänä, koska huomaan että mua jurppii ja harmittaa se asenne: riski riski riski, GRRR! Ja tietysti mä samalla ymmärrän, että parastahan ne vain ajattelee mielipiteineen. Mua jännittää ja oon nähtävästi aloittanut piinaamisen jo ennen kuin mitään on edes siirretty :O: /
 
Kommentti tuohon 1 vai 2 alkiota. Täällä Tanskassa kolme klinikkaa on sanonut, että siirtävät 2 jos niin haluan. Julkisella päätös oli mun. Ekalla yksityisellä, jossa kävin vaan konsultaatiossa, sanottiin, että mun ikäselle (36) he siirtävät 2. Nyt olen toisella yksärillä ja tänään menossa ultraan 2 viikon suprefactin jälkeen. Ei olla puhuttu siitä, kuinka monta siirretään, jos siirrettävää tulee. Mulla on takana 3 kahden alkion siirtoa ja puhdasta negaa kaikista, alkiot ihan hyvälaatuisia. Hyvälle ystävälle täällä siirrettiin myös 2, joista toinen tarttui ja syntyi juuri. Ei kahden alkion siirroista aina läheskään tule automaattisesti kaksoisraskauksia.
 
heh, anteeksi että hymyilyttää yhden vai kahden alkion siirrot. Se on todella tärkeä asia. Vaan miedän klinikalla ei edes kysytä montako siirretään, vaan viimeksi kun menin arasti klinikalle siirtopäivänä ja jännitin onko mitään siirrettävää, siellä odotti jo katetrissa alkiot nro 2 ja 4. Ei siis puhettakaan että olisi kysytty. Samalla näytettiin paperista alkioiden luokituksest ja miten oli jakautuminen edistynyt ja näin ympyröidyt alkiot nro 3,5 ja 9 jotka pakastettiin.
Noh meidän klinikka on pieni ja henkilökuntaa vähän, siellä ei liikaa tuhrata aikaa potilaan kanssa keskusteluun. Toisaalta olen järkeillyt, että siirtävät iäkkäille useamman, kun huonommat onnistumismahdollisuudet. Toisaalta... sitä pikemmin saavat myytyä uuden ivf:n, kun alkiot loppuu.. näinhän ei kai saisi ajatella, mutta onhan se kaupallinen yritys.

Iines tsemppiä punktioon. Muistan kun minua jännitti ennen punktiota onko kaikki solut karanneet, en edes nukkunut kunnolla sitä yötä. Ei ne ollu. Lääkäri totesi, että se on punktioon tulevien naisten yleisin huolen aihe ja suurimmalla osalla aivan turha. Kuulemma solut on karkailleet jos pregnyl on piikitetty vääränä päivänä esim. päivää liian aikaisin.

Voimia ja peukkuja kaikille palstasiskoille :heart:
 
Moi kaikille. Mulla on ollut niin musta viikonloppu että en kyennyt edes tulemaan tänne, saati kirjoittamaan. Menkat alkoivat voimallisesti pp14 eli perjantaina. Mieli on ollut tosi maassa, kun tämähän oli se meidän viimeinen hoito. No, yksi alkioparka odottaa pakkasessa, en uskalla sen varaan paljon toivoa laittaa, mutta seuraavassa kierrossa kuitenkin kokeillaan sulattaa ja pidetään sille kovasti peukkuja. Mieskin on aivan maansa myynyt, meillä on kaikkien aikojen vaikein maansuru nyt meidän kodissa. Kiitos kaikille kun jaksoitte uskoa ja toivoa ja tsemppasitte.

Toivotan siis parempaa onnea muille piinailijoille! Koittakaa kestää, hetki kerrallaan. Erityisesti Seinäkukkasen uutisia odotellen...?

Hysteria, meillekin kerrottiin että ekalla kerralla siirretään yksi. Sen jälkeen olisimme saaneet itse päättää, ja kolmannella kerralla lääkäri ehdotti itse kahden alkion siirtoa. Kai tämä on hyvin tapauskohtaista, riippuu just alkioiden määrästä ja laadusta ja myös naisen iästä ja kropasta (kestäisikö kaksosraskauden, kovin pienille ja hentoisille ei olisi helppoa), ja etenkin siitä millaisia hoitoja ja hoitotuloksia on takana. Ja pakastetun alkion siirroissa myös siitä montako on sulatettu ja montako selviää ja missä kunnossa ovat ja pystyykö niitä pakastamaan uudelleen. Lisäksi lähes joka lääkärillä tuntuu olevan hieman erilaiset kriteerit ja mielipiteet. Yleensä suomalaislääkärit suosittelevat että ekassa hoidossa yksi alkio kerrallaan.
Myös Silakan kokemus tuntuu tutulta; jos kunnollisia alkioita on monta, tietenkin sieltä siirretään ensin se paras (tai ne parhaimmat), eikä niiden kanssa oteta pakastusriskiä.

Hyvä että sait tahtosi läpi Hysteria. Ymmärrän myös biologin pointin siitä että kaksosraskauden isompi keskenmenoriski helposti peittoaa sen suuremman raskautumismahdollisuuden. Eli jos kahdesta alkiosta toinen menee kesken, se ehkä vie sen "hyvänkin" mukanaan (joka ehkä yksinään olisi selvinnyt). Mutta tämä on niin arpapeliä, kukaan ei voi ennustaa mitä kellekin tapahtuu, että mielestäni parasta tehdä niin kuin itsestä tuntuu (jos on valinnan mahdollisuus).

Misolle lämpimät onnittelut! On varmasti ihan uskomaton tunne pitkän odottamisen ja haaveilun jälkeen...

Iines, mä ymmärsin ihan täysin sun pointin siitä että suuri osa plussista menee ekahoitolaisille. Se on iloista hoitojen aloittajien kannalta ja tietenkin iloinen uutinen noin yleisesti, mutta surullista meidän pitkänmatkalaistan oman onnistumisen kannalta. Meidän klinikan matskuissa (vai lääkärikö kertoi) oli statistiikka näin: 50% onnistuu ekasta ivf/icsi-hoidosta (joko tuoresiirrosta tai passeista). 80% on onnistunut kolmen ifv/icsi-kierroksen jälkeen. Jäljellä olevista 20%:sta onnistuu pieni osa sitä seuraavilla hoidoilla. Kuudennen hoidon jälkeen on hyvin harvinaista enää onnistua, mutta ei tietenkään mahdotonta. Toisin sanoen tämä ei ole sellainen laji jossa kovimmin yrittäneet palkitaan. Luomuihmeitä tapahtuu noin viidelle prosentille niistä jotka ovat käyneet kolme hoitoa läpi onnistumatta. Nämä tilastot on ollut mulla mielessä koko ajan viimeisten hoitojen ajan. Mahikset on olleet minimaaliset, eikä meille sitten sitä ihmettä suotu että plussaa olisi tullut. On vaikea uskoa että näin huonosti on käynyt tämän asian kanssa jota niin kovasti on koko elämänsä ajan toivonut.
 
Miisamari Voi itku!! Koittakaa jaksaa ja jotenkin kai sieltä noustaan.. aikaa se vaan varmasti vie!

Meillä oli eka kerralla se tilanne, että oli vain 2 siirtokelpoista alkiota, molemmat hyvälaatuisia tosin. Päätin siirtää molemmat, kun yhtä oli niin turhan tuntuista pakastaa. Tokalla kerralla oli 4 alkiota ja ne siirrettiin 2+2. Kolmannella kerralla taas vaan 2, joten siirrettiin molemmat.

Nyt ollaan yksityisellä (3 ekaa julkisella ja 2 siirrettiin mun päätöksellä) ja yksityisellä kokeillaan isommalla hormonimäärällä. Jos soluja tulee enemmän (siirtokelpoisia) niin mietin joko yhden siirtoa kerrallaan tai sitten pitkää viljelyä, jossa karsiutuu sitten isompi osa varmasti pois. Vaikeita valintoja!

Minä en ole isokokoinen (158/57) ja kaksoisraskaus ei olisi helppo. Joskus kuulemma alkiot myös tukevat toisiaan - eli kaks kiinnittyy helpommin kuin mitä yks ruppana yksinään. No, toivon, että pääsen tuota valintaa taas tekemään. Mikään kun ei ole itsestäänselvää.

Puhuimme viikonloppuna adoptiosta ja sain miehen lukemaan yhden toimiston nettisivut. Siellä se jo mietti puolitosissaan, että mistä maasta me sitten adoptoitais. Ja että naimisiinkin pitäs sitten mennä. Ja että Nigerialaisethan on tosi hyviä urheilijoita, adoptoitasko sieltä, niin sais treenikaverin vanhuuspäiville... Minulle adoptio alkaa olla enemmänkin se varteenotettava vaihtoehto, jos lapsen haluan. Toivottavasti tuleva adoptioinfo tuo jonkinlaisen varmuuden siitä, että se olisi meidän juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Voi Miisamari olen niin pahoillani puolestanne. Voimia suruunne.

Minulle siirrettiin nyt sitten kaksi alkiota=) Toinen oli 8 soluinen ja toinen 5 soluinen. Olivat laatuluokkaa 2, mutta molemmat sekä lääkäri että biologi sanoivat, että ovat hyvälaatuisia. Olen kovin iloinen ja toiveikaskin tällä kertaa (ainakin tällä hetkellä). Minun kohdallani ei kukaan pelotellut tai edes maininnut kaksoisraskausriskiä mikä varmasti johtuu iästäni ja siitä, että tämä on jo 3 yritys. Biologi sanoi, että sen 5 soluisen pakastaminen on kuitenkin aika riski eikä se välttämättä sitten kestä sulatusta, niin päädyin sitten kahteen alkioon. Nyt sitten vaan piinaillaan.

Hysterialle onnittelut hyvästä alkiosta ja kärsivällisyyttä piinailuun!

Iines onnea punktioon. Kyllä uskon, että munasolut pysyvät kiinni hyvin. Eiköhän se ole kuitenkin harvinaisempaa, että irtoavat ennenaikaisesti.
 
Voi Miisamari, olen äärettömän pahoillani teidän negasta! Vaikka pakkasessa on vielä yksi (toivottavasti sisukas), niin surun määrää on mahdoton ymmärtää ja hyväksyä. Miksi joitakin koetellaan näin paljon?! Toinen toistanne tukien, kuten hoitaja sanoi meille pieleen menneen punktion jälkeen.

Minä täällä elelen viimeisiä piinapäiviä, testi keskiviikkona. Tuntemukset ovat nyt sellaiset, että kun luget loppuu niin vuoto alkaa varmaan hetimiten. Meille ei siis suoda omilla soluilla alkuun saatua lasta. Ja taas tuli itku.
 
Kiitos kaikille tsemppauksesta ja tuesta :flower:

Marinatar Tanskassa asiakkaalla näyttäisi olevan suurempi valinnanvapaus. Kuulostaa hyvältä, että teillä on adoptioasia nyt aloitettu. Sillä ajatuksestahan kaikki ensin lähtee. Lopputulosta ei tiedä, vaan on ensin kuljettava pitkä ajatusprosessi. Ei varmasti ole helppoa sekään, mutta ainakin on jotain mitä suunnitella. Mutta toivotaan kovasti, että suurempi hormonimäärä auttaa ja saatte sen + :)!

Lapsen ”tekeminen”, saati sen saaminen, on niin monen palasen summa, niin kuin miisamari sanoi. Ja vaikka tilastoja kuinka tuijottelisi ja tulkitsisi, luonto sit kuitenkin lopulta päättää. Olis hirveän tärkeää kuulla asiakkaita, kun ei ne lääkärit mitään ennustajia kuitenkaan ole. Niillä on velvollisuus kertoa riskit ja todennäköisyydet, mutta ei oikeutta päättää. Mun mielestä.

Silakka Solakka On kyllä tosi outoa, että eivät edes kysyneet. Varsinkin kun se on kaupallista toimintaa, niin kuin sanoit. Ja aika moni meistä menee sinne klinikalle vähän häntä koipien välissä eikä uskalla sanoa juuri mitään, ei ainakaan vaatia. Hitto että potuttaa sunkin puolesta. Mehän hitsi vie maksetaan niille omaisuuksia ja niillä ei ole muka aikaa käydä tarpeellisia keskuteluja. Saa asiakasparat järkeillä asioita itsekseen. Grr.

Voi Miisamari, olen tosi pahoillani puolestasi, en oikein osaa muuta sanoa :(. Voima- ja lohtuhalaus:hug:

Seinäkukkanen Voi, kun kiva uutinen! Toihan kuulostaa vallan positiiviselta :)! Nyt ei auta muu kuin piinailla positiiviseen testiin asti +++ Tsempiä siihen.
Ai sulle seinäkukkanen siirrettiin tosta noin vaan kaks?! Asialla oli varmastikin eri solubiologi kuin mulla. ”Mun solubiologi” kertoi jo puhelimessa oman, melko selkeän ja aika jyrkän kantansa kahden alkion siirrosta. Ja sitten siellä klinikalla, kun hän ”oli antanut siunauksensa” kahden alkion siirtoon (toinen oli menossa roskiin kun oli niin huono), niin kun lääkäri tuli paikalle, solubiologi kertoi oman kantansa ja lääkäri sanoi lempeästi, että kyllä se hänelle sopii. Jotenkin mulle jäi sellainen olo, että se solubiologi päättää ensin ja sitten vahvistaa lääkäriltä, joka sanoo joo. Jos mulle tulee vielä eteen tilanne, että olis mahdollista päättää yks vai kaks, aion puhua ensin lääkärin kanssa ja ”vaatia” siltä se lupa. Mä en oikein tiedä mikä mua loppujen lopuks tässä asiassa niin nyppii, mutta ehkä se on itsemääräämisoikeuden puuttuminen, kun kyse ei kuitenkaan ole mistään hengenvaarallisesta asiasta.

Pottu70 Voihan piina sentään! Miä pidän peukkuja hirmusti, että se vahva + tulee.

Tsemppiä kaikille meille rohkeille ja sisukkaille naisille, jotka taipuu, muttei taitu!
 
Viimeksi muokattu:
Voi Miisamari, olen todella pahoillani, halaus sinulle. Toivon kovasti, että pakkasessa oleva alkionne on sinnikäs.

Piipahdan täällä vaan pikasesti, tulen uudestaan paremmalla ajalla. Mieheni tuli juuri kotiin kesken kirjoitukseni ja toi tuliaisiksi kaksi Clearblue-raskaustestiä. Jos kuulemma tarvitsemme niitä syksyn aikana. Voi toista, jaksaa vielä uskoa. Tässä kierrossa en testaa vaan odotan, että menkat alkavat. Toivottavasti testeille on vielä käyttöä.

Paljon onnea kaikille piinaileville ja punktioon tai siirtoon meneville!
 
Sharlin niin, ne on vaikeita asioita päättää, montako siirretään. Paitsi tietysti jos ei edes itse saa päättää. Uskon kuitenkin et noin oli hyvä, pääsette vielä uuteen yritykseen.

Mulla muuten siinä ainoassa kahden alkion siirrossa, johon olen edes päässyt, lääkäri ei edes kysynyt mielipidettä, totes vaan että siirretään kaksi. Se oli 1.ivf:n 1.pas. Nyt tokassa ivf:ssä se totes ennen punktiota, että jos ei ole mitään vastaan, siirretään tuoresiirrossa kaksi. Ei mulla mitään ollut sitä vastaan, mutta eipä ollut kun yksi siirtääkään.

Hysteria kiitos. Eipä tässä taida kannattaa touhuta nyt miehen kanssa, kun klinikka suosittaa 3-4 vrk:n pidättäytymisaikaa ennen punktiopäivää. Tietty viikonloppuna hoidettiin se "tyhjennys" :D Eli näillä mennään.

Mä oon samaa mieltä kun marinatar, eli en usko et vaikka mulle siirrettäisiinkin kaksi, sieltä tulis automaattisesti kaksoset. Varsin epätodennäköistä, tulis nyt vaan edes se yksi.

SS kiitos. Mulla on siis tänään se pregnyl ja keskiviikkona punktio. Että vielä saa jännitellä.

Voi ei Miisamari. Mä en osaa nyt sanoa tähän mitään, mikä lohduttaisi. Halaus kuitenkin ja lämpimiä ajatuksia :hug:

Seinäkukkanen onnittelut siirrosta! Eikä sit kun vaan piiiiiitkää piinailupinnaa.

pottu voimia loppupiinaan! Jospa se testi kuitenkin iloisesti yllättäisi, sitä toivotaan.

Sointu ihana sun mies, kun uskoo noin.

Jaahans, nyt pitää kipasta suihkuun ja sit pregnylille.
 
Tein tänään aamulla testin. Ei raskaana. Olo on ihan tyhjä. Mielessä pyörii tulevat hoidot luovutetuilla ja aprikoin pitäisikö ilmoittautua myös adoptioinfoon. Käyn huomenna aamulla verikokeessa, jotta tiedetään jatkoa varten onko ollut mitään kiinnittymisen yritystä. Suunnittelukäynti lokakuun alussa.
 

Yhteistyössä