Joulukuun vauvat 2012

Aloitetaanpas täällä vauva-arjesta keskustelu :)

Osa poppoosta on aloittanut keskustelun odotusaikana jo Suomi24 -palstalla (LA joulukuussa 2012 vol. 4 - Odotus - Suomi24), mutta keskustelu on avoin kaikille kenellä la on joulukuussa/vauva syntyy joulukuussa. Niin ja suomi24:laisille tiedoksi, että olen sitten SannaMamma.. otin tämän n. vuosi sitten aktivoimani nimimerkin käyttöön.

Laittakaa vauvoista tietoja (synt. aika, sukupuoli, paino, pituus), niin muokkailen tähän aloitukseen tiedot keskustelijoista sitä mukaa kun porukkaa tulee keskusteluun. Jokainen jos kertoisi aluksi vielä jotain itsestään ja odotuksesta, niin tulisi porukka tutuksi. Osa meistä jo tunteekin toisensa, mutta kertaus ei ole pahaksi.. :)

5.12 Sippura__85........poika / 51,5 cm ja 4060 g
4.1. SSL.....................tyttö / 49,0 cm ja 3740 g
7.12 Lunatar72……….....tyttö / 43,0 cm ja 2550 g
8.12 Catsi...................poika / 53,0 cm ja 3785 g
9.12 Em-posti..............tyttö / 52 cm ja 3340 g
11.12 jonna21.............poika / 51,0 cm ja 3110 g
29.12 LilMy.................poika / 55,0 cm ja 4375 g
2.1 Pippariina..............poika / 51,0 cm ja 4170
 
Viimeksi muokattu:
Mä voin aloittaa sit ekana, toivottavasti muut tulee juttelee perässä Miten muilla on vauva-arki alkanut? Meillä on vielä sitä rytmin hakua, kun vauva valvoo paljon öisin ja itkee mahavaivojaan (mulla oli se antibioottikuuri mikä vaikutti varmaan vauvaankin), mut pikkuhiljaa on alkanu nukkumaan yöaikaankin vähän paremmin. Kai se rytmi sieltä sit löytyy, vastahan vauva oli lauantaina kahden viikon ikäinen. Me alotettiin eilen ne d-vitamiinit vauvalle, kun ne pitää aloittaa kahden viikon iässä ja sit oon antanu erikseen niitä maitohappobakteeritippoja ja cuplatonia mahavaivoihin. Ostettiin eilen sellanen valmis kapalopussi et vauva nukkuis ne yöt paremmin ja nukkui ainakin viime yönä 4 h putkeen ja sit heräs Meillä kävi neuvolan nainen viime viikon keskiviikkona ja vauvan paino oli lähtenyt hyvin nousuun, saatiin myös sellanen kassi missä oli vauvalle villasukat ja jotain lappuja imetyksestä jne..Tänään pitää varmaan kylvettää taas pikkuinen Mua vaivaa imetys, et mistä tietää saako vauva varmasti tarpeeks niin maitoa, kun joskus oon antanu sit lisäks korviketta kun on alkanu pyytää lisää ruokaa imetyksen jälkeen. Kauan te ootte imettäny aina yhellä kerralla ja ootteko imettäny molemmilta puolilta vai vuorotellen toiselta puolelta? Hyvää Joulua teille kaikille!
 
Mistä tietää, että maitoa riittää?
- Vauva pissaa tarpeeksi, noin 5 vaippaa päivässä (siis ei täysiä, mutta sellaisia, että niissä on huomattavasti pissaa).
- Vauva kasvaa, eli tulee pituutta ja painoa.
- Vauva vaikuttaa tyytyväiseltä ja hyvinvoivalta (tosin kitinä on normaalia myös, ja vatsavaivat, mutta noin yleensä).

Korviketta EI tarvitse antaa "varmuuden vuoksi" eikä sitä kannatakaan antaa, koska tällöin oma maidontuotanto vähenee pikkuhiljaa (riippuen tietenkin paljonko ja kuinka usein sitä korviketta antaa). Maidontuotantoa ohjaa kysynnän ja tarjonnan laki, eli sitä maitoa riittää vauvalle kyllä hyvin kunhan annat hänen ruokailla lapsentahtisesti. Alussa vauva voi haluta rinnalle koko ajan, se on aivan normaalia. Oma vauvani ei tehnyt ensimmäisenä kuukautena muuta kuin nukkui ja söi. Rinnalla saattoi olla tuntikausia putkeen (toki välillä saattoi torkahtaa). Alussa on tärkeää, että annat sen vauvan olla rinnalla niin paljon kuin hän vain haluaa. Näin takaat, että maitoa riittää jatkossakin. Siis jos haluat imetyksen onnistuvan, tietenkin saat antaa korviketta jos haluat, mutta se on aina omasta maidontuotannosta pois.
Lisää tietoa: imetys.fi
 
Imetykselle ei ole mitään aikarajaa, jotkut vauvat ruokailevat pitempään ja voivat olla rinnalla tuntikausia, toiset syövät nopeammin. Kannattaa syöttää yhdeltä puolelta kerrallaan, ja jos vauva on sen jälkeen vielä tyytymätön voi tarjota toista rintaa. Ja voi tarjota myös kolmatta, ja neljättä.. Mutta yhden kannattaa antaa syödä valmiiksi ensin, niin ehtii saada myös sitä rasvaisempaa maitoa joka erittyy kun imetys on kestänyt hetken.
 
Eli Lunatar72 pikaisesti ilmoittautuu jengiin... Olen 40 v. uudelleen synnyttäjä (poika 6 v.), joka 6 vuoden yrittämisen jälkeen oli jo lyömässä hanskat tiskiin ja menossa sterilisaatioon, kun pikkuinen ihmeemme ilmoitti tulostaan. :)
Tyttö syntyi 7.12. Naistenklinikalla kiireellisellä sektiolla sikiön kasvun pysähtymisen, lapsiveden vähyyden ja sykkeiden hidastumisen (supistusten aikana) vuoksi. Raskausviikkoja oli takana 39+6 ja tyttö painoi syntyessään 2550 g ja pituutta oli 43 cm (muistin aiemmin väärin pituuden). Tytön pientä kokoa ihmeteltiin kovin, kun kyseessä oli kuitenkin täysiaikainen ja kaiken lisäksi 2. tyypin diabeetikon vauva, mutta istukan pieni koko (vain 375 g) saattaa osiltaan selittää sen. Tyttö oli 4 päivää vastasyntyneiden valvontaosastolla alhaisten verensokerien vuoksi ja pääsi sitten osastolle vierihoitoon. 13.12. päästiin viimein kotiin. :)
Arki on lähtenyt sujumaan omalla painollaan. Alkuun oli sovittaminen omien tarpeiden (lepo, syöminen yms.) ja vauvan tarpeiden kanssa, mutta nyt kaikki rullaa jo hienosti. Tyttöä pitää 3 kg asti syöttää vähintään 3 tunnin välein ja ollaan vuoroteltu miehen kanssa yösyöttöjen kanssa niin, että kumpikin saa myös levättyä tarpeeksi. Pääosin imetän ja pumppaan rintamaitoa, mutta myös korvike on satunnaisesti käytössä. Tyttö alkaa jo syömään sellaisia määriä, ettei rintamaito yksin riitä enkä rupea stressaamaan siitä, vaan annan myös korviketta, jos tuntuu, että tytölle jää vielä nälkä. Painoa on tullut hienosti, 17.12. neuvolassa paino oli 2740 g ja seuraavalla kerralla 21.12. oli jo 2915 g! Tyttö kasvaa suorastaan silmissä! :)
Onneksemme tyttö on tosi rauhallinen tapaus, ei itke muuten kuin silloin, kun on asiaa (nälkä, vaippa tai mahavaivoja). Pulauttelua on jonkin verran heti syönnin jälkeen (syö niin ahnaasti) ja ennen hikan alkamista. Hikka "vaivaa" päivittäin, mutta eipä tyttö itse siitä pahemmin hermostu. Ihana tapaus! :) <3
 
Imetyksestä sen verran, että olen antanut ensin toisesta tissistä ja jos vielä jaksaa, niin sitten vielä toisesta. Yleensä tyttö nukahtaa tissille ja sitten alkaa aina sellainen "juupas-eipäs"-leikki eli aina kun olen vetämässä tissiä pois suusta, alkaa jumalaton lutkutus ja tätä sitten voikin jatkua jonkin aikaa... :D
Osastolla punnittiin välillä ennen imetystä ja imetyksen jälkeen ja silloin tyttö sai useimmiten n. 40 ml yhdestä rinnasta. Sehän nyt ei tietenkään ole mikään vakio, mutta antoi vähän osviittaa, paljonko sieltä voi kerralla tulla. Pumppaamalla olen parhaimpina päivinä saanut 60-120 ml per rinta.
 
Mä voin aloittaa sit ekana, toivottavasti muut tulee juttelee perässä Miten muilla on vauva-arki alkanut? Meillä on vielä sitä rytmin hakua, kun vauva valvoo paljon öisin ja itkee mahavaivojaan (mulla oli se antibioottikuuri mikä vaikutti varmaan vauvaankin), mut pikkuhiljaa on alkanu nukkumaan yöaikaankin vähän paremmin. Kai se rytmi sieltä sit löytyy, vastahan vauva oli lauantaina kahden viikon ikäinen. Me alotettiin eilen ne d-vitamiinit vauvalle, kun ne pitää aloittaa kahden viikon iässä ja sit oon antanu erikseen niitä maitohappobakteeritippoja ja cuplatonia mahavaivoihin. Ostettiin eilen sellanen valmis kapalopussi et vauva nukkuis ne yöt paremmin ja nukkui ainakin viime yönä 4 h putkeen ja sit heräs Meillä kävi neuvolan nainen viime viikon keskiviikkona ja vauvan paino oli lähtenyt hyvin nousuun, saatiin myös sellanen kassi missä oli vauvalle villasukat ja jotain lappuja imetyksestä jne..Tänään pitää varmaan kylvettää taas pikkuinen Mua vaivaa imetys, et mistä tietää saako vauva varmasti tarpeeks niin maitoa, kun joskus oon antanu sit lisäks korviketta kun on alkanu pyytää lisää ruokaa imetyksen jälkeen. Kauan te ootte imettäny aina yhellä kerralla ja ootteko imettäny molemmilta puolilta vai vuorotellen toiselta puolelta? Hyvää Joulua teille kaikille!
Meillä tytölle alkoi löytyä suht selkeä yö- ja päivärytmi siinä reilun kuukauden iässä. Kannattaa panostaa iltarutiineihin, joista vauva alkaa vähitellen hoksaamaan, että kohta pitäisi alkaa mennä pidemmille unille.. meillä minä tein vauvalle vauvahieronnan samaan aikaan illalla ja kylpy sen jälkeen (pari kertaa viikossa), yökkärin vaihdot yms. ja sitten imetys sängyssä..

D-vitamiinit kannattaa muuten antaa aamusta.. ne saattavat aiheuttaa mahan väänteitä kans vauvalle, joten yötä vasten ei kannata alkaa. Itse ainakin aloitin noiden d-vitamiinien antamisen kahdesta tipasta ja vähitellen nostin viiteen tippaan. Meillä oli käytössä Devisol -tipat ja disflatylia mahavaivoihin.

Jos vauvan paino nousee hyvin, niin silloin sitä maitoa tulee hyvin. Minusta oli tosiaan vaikeaa alkuun kun rinnasta ei tosiaan tiennyt montako millilitraa vauva oli milloinkin juonut. Muista muuten tsekata nuo tiheän imun kaudet oman vauvan kohdalta, että milloin olisi tulossa mahdollisesti. Meinasi minulla mennä usko oman maidon riittävyyteen silloin alussa kun vauva huusi koko ajan nälkäänsä.. sitten kun tajusin, että on tiheän imun kausi ja annoin vauvan olla rinnalla koko päivän (välillä imi ja välillä huusi nälkäänsä ja söi taas ja imi rintaa... jne jne.. koko päivän.. en antanut korviketta) niin sittenpä seuraavana päivänä oli rinnat pakahtua maidosta ja taas oli vauva tyytyväinen :)

Itse imetin vauvaa reilut parikymmentä minuuttia/rinta kerrallaan (tai siihen saakka kun kyllästyi tai nukahti).. rinnasta kun tulee ensi vetisempää etumaitoa ja sen jälkeen tuhdimpaa ja rasvaisempaa takamaitoa, niin kerkeää vauva imemään molempia. Sitten jos ei näytä tulevan yhdellä rinnalla kylläiseksi niin sitten tarjosin toista.. ja tiheän imun kautena vaan vaihdoin rintaa puolen tunnin välein siihen saakka kunnes vauva kyllästyi hommaan tai nukahti :)
 
Niin ja esittelyä itsestäni:
Olen jo ennestään tytön äiti, joka täyttää 1 v 8 kk tammikuun alussa. Poika olisi syntymässä tässä (toivottavasti) lähipäivinä. Itse olen 31-vuotias, mies on kuusi vuotta vanhempi ja yhdessä ollaan oltu nyt reilut kymmenen vuotta. Perheeseemme kuuluu myös pk collie, joka tosin taitaa enemmän majailla nykyisin meidän naapurin mummon luona ja käy vaan yönsä nukkumassa meillä kotona. :D Kotona olen ollut tytön äitiyslomasta saakka (02/2011) ja töihin palaan pankkialalle ehkä vuonna 2014. Tarkoitus olisi, että lapsiluku jää näihin kahteen..
 
Mä oon joutunu pumppaa nyt rintapumpulla vauvalle maitoa ja lisäks oon antanu sitä korviketta, en oo nyt pystyny imettämään, kun aina kun vauva imee, niin tulee rinnat ihan kipeiks, kun vauva imee niin kovaa. En tiiä onko sit väärä imemistaktiikka. Sillon kun vauva joutui olee viikon siellä lasten osastolla, niin ne oli antanu heti vauvalle tutin ja nyt se on tottunu et kokoajan pitäis tutti olla. Oon lukenu, että tuttia ei pitäis antaa ennen kun vauva osaa imeä oikein rinnsta niin outoa, kun siellä vaan heti annettiin tutti ja sit mun ei annettu imettää siellä kun vaan muutaman kerran koko viikon aikana, niin ei oikein päässy opettelemaan siellä eikä saanu tota maidontuloa niin lisääntymään, niin sit kun vauva tuli kotiin niin ne sano lasten osastolla, että mun täytyy antaa oman maidon lisäks sitä korviketta, kun oma maito ei ainakaan heti riitä. Nyt sit tuntuu et edelleenkin täytyy lisäks antaa sitä korviketta, kun muuten ei riittäis. Sillon kun imetin ni vauva imi yhellä kertaa jotain kaks tuntia ja mulla meni rinnat ihan kipeiks ja verille :( Sit neuvolassa sano, että imettäisin vaan eka toisesta puoli tuntia ja sit jos vauva pyytää lisää niin sit antaisin vielä toisesta ja tein niin, mut silti tuntu ettei vauva saanu tarpeeks ja oli annettava korviketta, kun en pystyny enempää imettämään. Täytyy varmaan ostaa sähkökäyttöinen rintapumppu, kun tolla käsikäyttöisellä pumpulla on paljon hitaampaa pumpata monta kertaa päivässä. Ois helpoin tapa, kun oma maito varmasti riittäis ja ois pystyny imettämään, mut tosi vaikeaa kun sattuu se imettäminen niin paljon ja kun eihän sen kuuluis sattua. Täytyy sanoa tosta perjantaina neuvolassa ja kysyä mitä mieltä ne on siellä. Vauva on nukkunu nyt yöllä paremmin, kun ollaan laitettu yöllä kapalopussiin nukkumaan :) Nyt vaan huolestuttaa, kun vaikka vauva on syöny hyvin, niin ei oo tullu kakkaa ollenkaan muutamaan päivään. Mistä se voi johtua ja miten sen kakan sais taas tulemaan? Vinkkejä? Sillon yhessä vaiheessa vauvalla oli monta kertaa kakkaa vaipassa saman päivän aikana, ja sillon oli varmaan niitä mahavaivoja, kun mulla oli se antibioottikuuri. Ja oon mäkin antanu sen d-vitamiinin aamusta ja just silleen et oon pikkuhiljaa lisänny niitä tippoja ja maitohapotkin annan aamusta.
 
Catsi: Aika ihme juttu, ettei sinun annettu imettää laitoksella! Minulla oli päinvastoin: heti leikkauksesta seuraavana päivänä, kun pääsin tyttöä valvontaosastolle katsomaan, iskettiin rintakumi kouraan ja imettämään, vaikka maito ei ollut edes noussut. Rintakumia joudun käyttämään siksi, että nänni on sen verran "lättänä" ja iso, että vauva saa paremmin imettyä kumin avulla.
Tytöllä on alusta lähtien ollut aivan uskomaton imu, että kumista huolimatta tuntui, että koko nipukka lähtee irti! Tutin muuten antoivat myös siellä valvontaosastolla lähes heti, mikä ihmetytti, kun en ollut vielä kertaakaan imettänyt, mutta onneksi se ei pimun imua ole haitannut. :D
Minulla tyttö imaisi toisen nipukan verille kumista huolimatta ja silloin tein niin, että imetin toisesta ja pumppasin varovasti sitä verille imettyä sen aikaa, että se parani. Alla linkki, jossa hyvää tietoa (kivuliaasta) imetyksestä:
Mitä tehdä, kun imetys sattuu?
Ja samalta sivustolta löytyi tuohon kakkaamiseenkin tietoa:
Asiaa kakasta
Meillä on käytössä Cuplaton, jota annnetaan 3 tippaa päivittäin ja Minisun Drops-d-vitamiini, joka aloitettiin 2 vkon ikäisenä annostuksella 1 tippa/päivä 3 päivän ajan, 2 tippaa/päivä 3 päivän ajan jne 5 tippaan asti. Tällainen ohje annettiin neuvolasta, että vauvan maha tottuisi pikkuhiljaa annokseen.
Mies ihmetteli tänään, kun tytön toinen polvi naksuu/lonksuu ihan kuuluvasti. Siihen löytyi myös vastaus, jos joku muukin on sitä ihmetellyt:
vauvan naksuvat nivelet | Terve.fi
Aion kyllä kuitenkin mainita siitä neuvolassa perjaintaina, kun menemme jälleen painokontrolliin. Vaikka emme tarkalleen tiedä, onko 3 kg jo ylittynyt, olen antanut tytön, varsinkin öisin, nukkua hieman pidemmät unet kuin 3 tuntia. Jännää, miten tyttö tuntuu kasvavan suorastaan silmissä ja ulkonäkökin tuntuu muuttuvan päivä päivältä! Pojan vauvakuvia kun katsoin, huomasin saman pojan suhteen eli muutamassa päivässä oli ulkonäkö aina muuttunut. Ja miten samannäköisiä joissakin kuvissa sisarukset ovatkaan! Jos ei tietäisi, voisi erehtyä luulemaan veljeä siskoksi ja päinvastoin. :)
 
Tänään oli painokontrolli neuvolassa ja jee!!! 3 kg meni rikki! :) Tyttö painoi 3100 g eli hienosti painoa on tullut. Tänään "Pipana" on tasan 3 vkoa "vanha", vaikka tuntuu jo vanhemmalta.
Miehellä alkoivat työt eilen, kun piti vain 2 vkoa isyyslomasta ja meillä alkoi taas uudenlaisen arjen opettelu. Nyt onneksi tuo 3 kg rajapyykin ylittäminen helpottaa eloa siinä mielessä, ettei tarvitse kelloa kytätä tytön syömisten suhteen. Saa nähdä, miten yöt sujuvat tästä lähtien, onko Pipanalle ehtinyt kehittyä "sisäinen kello", joka herättää joka tapauksessa 3 tunnin välein...
Reilun viikon päästä alkaa taas uudenlainen rytmi, kun pojan eskari jatkuu. Saa sitten nähdä, miten hermoja raastavia varsinkin aamut tulevat olemaan, kun aikaisemmin pelkästään pojan kanssa aamut ovat välillä olleet yhtä taistoa... : /
 
Lunatar72: Juu oli ihme juttu, etten saanu kun vaan muutaman kerran kokeilla imetystä ja vaan hetken siellä osastolla missä vauva oli. Sen takia jouduin silloinkin lypsämään ettei ihan kokonaan maidontulo loppuisi. Sit ne hoitajat siellä alhaalla ei ees neuvonu meille kaikkia hoito-ohjeita, vaikka tää oli meidän eka lapsi. Esim. navan hoito ja kylvetys piti jälkikäteen kysyä muualta. :/ Meidänkin vauva on kasvanu hyvin, meillä oli neuvola tän viikon perjantaina ja vauva oli nyt 55,7cm pitkä ja paino oli noussut hyvin eli oli 4025g ja päänympärys oli nyt 38,2cm :) Kaikki sanoo vauvaa pitkäks ja et siitä tulee varmaan koripalloilija, heh :) Nii vauvalla ei ollu tullu sitä kakkaa moneen päivään, niin silloin perjantaina kun oltiin lähössä sinne neuvolaan ja pukemassa vauvaa, niin just sillon alko tulemaan sitä kakkaa ihan kamalasti, piti pestä vauva 4 kertaa ja vaihtaa vaippaa kun kokoajan tuli vaan lisää ja myöhästyttiin sit neuvolastakin jotain 20 min, mut onneks neuvolan nainen oli varannu meille 45min ajan niin ehdittiin sit kuitenkin katsomaan kaikki. Meidän vauvan napatynkä irtosi vasta tänään aamulla eli noin 3 viikon ikäisenä, kun sen irtoaminen viivästy sen vauvan oman antibioottikuurin takia. Meillä on neuvola ens viikon torstaina just ton napakontrollin takia, et tarkastetaan et on kunnolla parantunut nyt kun napatynkä irtosi. Neuvolassa anto vinkin, jos ei tuu kakkaa vauvalla moneen päivään, niin sit voi antaa vähän lusikalla rypsiöljyä, niin se saa vähän suolistoon liikettä ja sit niitä masuhierontoja jne..Varasin yks päivä kirkosta ristiäisajan ja meillä on kastejuhla kirkossa 20.1 eli noin 3 viikon päästä, etunimi ja toinen nimi ollaan jo ajat sit päätetty ja eilen päätettiin myös kolmas nimi, mut kummeja ei olla vielä varmaks päätetty. Meillä on sit kirkon tiloissa se huonekin varattu missä on tarjoilut. Ens viikon keskiviikkona on sit isyyden tunnustus, mitäköhän kaikkea ne kyselee siellä? Vähän jännittää. Aika menee kyl kamalan nopeasti, kun vauva on jo ens viikon lauantaina 1kk ikäinen :) <3
 
Hei kaikille! Ehdin nyt vasta tänne kirjoittelmaan. Meille syntyi tosiaan imukupilla 5.12 poika 4060g ja 51,5cm. Synnytyksen jälkeen välilihan leikkaushaava alkoi märkiä ja sain siihen antibitoottikuurin. Sen jälkeen vauva-arki on ollut kamalaa. Meidän vauvalle on tulut koliikki. :/ Äitini on lastenenvuolan terveydenhoitaja ja hän teki "diagnoosin " vauvasta. Vauva huutaa yhtä soittoa joskus 4h, yöt ovat hyvin rikkonaisia ja vanhemmat ovat täysin loppu. Mikän ei tunnu auttavan ja esikoisen vanhempina huoli vauvasta suuri. Ensin alkaa huuto nälästä, tissilla kaveri on hyvin levoton ja ahmii ruuan ja pulauttelee ja vauvaa on röyhtäytettävä usein. Pierut ja röyhtäykset jäävät jumiin ja niitä voidaan itkea tunti tolkulla. Joudun syöttämään vauvaa pystyasennossa ja rinnoista tulee maitoa vuolaasti. Vauva meinaa usein myös tukehtua maitoonsa ja hirveä seurata, kun vauva menee täysin punaiseksi ja hiljaiseksi, eikä happi kulje. Kuivetus , heijaus yms. eivät tunnu auttavan. Cuplatonia on annettu ennen joka syöttöä. Onko täällä kohtalotovereita? hyvät neuvot olisivat kalliita? Tuntuu myös, että vauvalla on jatkuvasti nälkä ja ympyrä alkaa taas alusta. Vauva on ihana muuten ja tietysti tee sitä tahallaan, mutta voimat alkavat ehtyä kummaltakin. Äitini oli hyvin pahoillaan, kun ensin oli vaukea loppuraskaus, vaikea synnytys ja sitten vielä koliikki. Ja tuttipullosta ei suostu syömään. MItenköhän pääsen edes kampaajalle ennen ristiäisiä?? Painoa on muksulle tullut kuukaudessa jo kilo lisää eli 5kg elämäniloa on meidän vauva. Olo on kuin lypsylehmällä ja yösyötöt raskaita, kun mies ei voi auttaa syötöissä, kun pullosa ei suostu syömään...*huokaus*
 
Meille syntyi poika 4170 g eilen klo. 15.35. Maanantai aamusta saakka olen ollut täällä Kysillä käynnistyksessä yliaikaisuuden ja ison koon vuoksi. Siinäpä se uusi vuosi vaihtui sairaalassa.. Eilen oli sitten rv42+0 ja olin sen verran auki noiden cytotec tablettien ansiosta, että lääkäri päätti tehdä kalvojen puhkaisun. Se tehtiin klo. 14.00 iltapäivällä ja poika oli kainalossa 1,5 tunnin päästä. Oli pelottavan nopea synnytys! Epiduraali laitettiin kolmelta ja kerkesi just ja just vaikuttaa ennen kuin vauvan sydänäänet tipahtivat 50 lyöntiin/minuutti voimakkaiden supistusten vuoksi ja sain käskyn ponnistaa (kyllä minua oli jo tosin ponnistuttanut parin supistuksen ajan). Vauva oli ulkona 5 minuutin kuluttua siitä. Synnystyssalissa oli kyllä porukkaa katsomassa ja huutamassa, että ponnista, ponnista.. En edes tiedä kuinka monta... Olisivatkohan vieneet leikkuriin, jos ponnistukset eivät olisi tuottaneet tulosta tuossa ajassa?

Minä en saanut tuossa rytäkässä kuin vähän asfaltti-ihottumaa. Sinänsä hassua, että tyttöni, joka painoi 3350 g aiheutti minulle 1. asteen repeämän ja lähes kilon painavampi poika ei mitään...
Pojan pituus mitataan vasta huomenna, joten sitä en vielä tiedä. Jälkipoltot ovat imettäessä ihan kauheat.. Onneksi täällä annetaan särkylääkettä höylisti :)

Huomenna kotiin! Ihanaa..!!
 
Heippa!
Täällä kirjoittelee 3-viikkoisen pojan äiti. Esikoisemme syntyi 11.12 3110kg ja 51cm.
Synnytys ja siitö toipuminen sujui paremmin kuin mitä olin odottanut mutta vauva-arkeen totuttelu on kyllä vienyt aikaa ja tuntuu välillä kovin haastavalta.
Ensimmäinen viikko vauvan kanssa meni aika sumussa ja poika söi ja nukkuikin yllättävän hyvin.
Nyt viikon aikana ollaan huomattu kuinka paljon vauvamme vaatii hereillä ollessaan..on kovin itkuinen ja tuntuu ettei mikään oikein ole hyvä :/ vaatii paljon aktiviteetia ja liikkeessä pitäisi olla koko ajan.. joskus rauhoittuu sylissä mutta välillä sekään ei ole hyvä. Neuvolassa sanottiin että vauvojen itkuisuus lisääntyy 3-6 viikon iässä joten kai tämä on nyt sitä sitten..? Etenkin iltaisin poika aloittaa itkun klo 20-21 aikoihin ja huutaa suoraa huutoa pari tuntia. Ei huoli tissiä, ei syliäkään ja eikä nukahda millään..tuntuu kamalalta kun pieni vain huutaa vaikka mitä tekisin..kun sitten rauhoitttuu nukkumaan,niin nukutaan 2-3 tunnin pätkissä yö ja parilla syötöllä mennään aaamuun saakka. Muutamana yönä ollut nyt kovin levoton, nukkuu siis minun vieressäni ja herään vähän väliä kun vauva ähisee ja pähisee,huitoo käsiään ja vääntelee..ei kuitenkaan itke.

Masukipuihin ollaan kokeiltu cuplatonia,joka mielestäni on auttanutkin mutta tuonut mukanaan runsaan pulauttelun? Syönnin jälkeen pulauttelee vähitellen suurimman osan maidosta ulos.onko muilla kokemusta cuplatonista/sen vaikutuksesta pulautteluun?
Huolehdin jääköhän vauva kylläiseksi kun on pulautellut niin paljon syömästään ulos..


Miten teidän muiden pienet,ovatko kovin itkuisia vai enempi tyytyväisiä tapauksia?
 
Sippura85: Kuulostaa tosi hankalalta tuo teidän tilanne.. Valitettavasti minulla ei ole kokemusta noin hankalasta tilanteesta. Ainut, että meilläkään tyttö ei suostunut pullosta syömään ollenkaan ekan kuukauden jälkeen, joten tiedän mitä tarkoitat tuolla lypsylehmänä olemisella. Ystäväni löysi apua vauvan mahavaivoihin ja itkuisuuteen vyöhyketerapiasta.. hän oli pitänyt itse sitä huuhaana, kunnes päätti kokeilla sitäkin kun mikään muukaan ei vatsaongelmiin auttanut. Yllättäen se olikin tehonnut! Eihän se tietysti auta kaikilla, jos on allergia pohjaista itkuisuutta, mutta eihän se ota jos ei annakaan..

Tulipa muuten vielä mieleeni, että kun imetät tällä hetkellä, niin oletko kokeillut itselläsi maitodieettiä? Voihan olla, että jos vauvallasi on maitoallergiaa, niin hän reagoi siihen sinun maidon kautta...

Muita keinoja en keksi, millä voisi hillitä vauvan itkua kotikonstein.. sitten seuraava aste on mennä ihan lastenlääkärille tutkimaan onko kysymys refluksista (kun kuitenkin pulauttelee paljon).

Meillä on arki lähtenyt aika rennosti käyntiin. Poika on tempperamentiltaan rauhallisempi kuin mitä tyttö ihan pienenä. Rinnat ovat säästyneet pahimmilta vammoilta kun poika aloittaa syömisen suht rauhallisesti ja oikea imemisote löytyi päivän sisällä syntymästä. Tyttö oli puolestaan kuin tappajahai kun haistoi tissin lähestyvän :D ja oikeaa imemisotettakin harjoiteltiin parin viikon ajan syntymästä. teki kipeää!! Että kyllä tämä poika on päästänyt minut helpommalla tuossa imetyksessä.. ja maitokin on noussut rintoihin nopeasti. Nyt on parina päivänä jaksanut seurustellakin mukavasti eikä vaan ole keskittynyt syömiseen jan nukkumiseen.

Jaahas.. nyt taitaa olla koko kaarti heräämässä. On ollut tunnin ajan ihanan rauhallista kun molemmat ovat olleet untenmailla.
 
Onnea Pippariina ja muut nyyttinsä jo saaneet!
Meillä oli eilen 1-kuukautisneuvolakäynti pimun kanssa. Paino on nyt 3310 g (edellisellä käynnillä reilu viikko sitten 3100 g) ja pituus huimat 51,8 cm (syntymäpituus 43 cm). Kaikki on niin kuin pitääkin ja nyt ollaan jo sentään päästy käyrillekin, kun syntymämitat olivat pahasti "pakkasella" eli käyrien ulkopuolella... :D
Itsellä huiteli verenpaineet omissa sfääreissään, alapaine oli 107, mikä todennäköisesti johtui parista huonosti nukutusta yöstä... Hb oli 144, kun laitokselta lähtiessä se oli 112. Painoa on lähtenyt 9 kg (tuli kaiken kaikkiaan n. 12 kg), joten melkein ollaan siinä, mistä lähdettiin. :) Niveliä on taas särkenyt ja sekä sormet että nilkat ovat ihan jäykkinä levon jäljiltä.
Pari levottomampaa yötä on ollut tässä, viime yönä sain sentään 4,5 h nukuttua putkeen, edellisyönä 4 h ja sitä edellisenä 2 h. Yhtenä noista vähän nukutuista öistä istuin syöttämässä tyttöä ja en varsinaisesti itkenyt, mutta kyyneleet vain valuivat vuolaana tuijottaessani väsyneenä tyhjyyteen ja päässä hoki: "En varmaan koskaan pääse nukkumaan"... Mies luojan kiitos nousi hetkeksi tytön kanssa, kun meno jatkui levottomana vaipan vahdosta ja syötöstä huolimatta ja pääsin viimein nukkumaan. Aamulla mietin kauhulla kaikkia niitä yksinhuoltaja-äitejä, joilla ei pahimmassa tapauksessa ole ketään auttamassa, vaikka kuinka väsyttäisi! Jos minä olin jo yhden huonosti nukutun yön jälkeen ihan rikki, miten rikki voikaan ihminen olla useamman jäljiltä... :|
Jännä juttu sekin, että jos mieheni ei nouse yöllä auttamaan, olen katkera siitä, mutta kun hän sitten nousee, poden huonoa omatuntoa, kun hän kuitenkin joutuu menemään aikaisin aamulla vielä töihinkin. Mikään ei ole hyvä... ;) Onneksi mieheni on nyt, ja kuin myös ensimmäisen kanssa, ihan täysillä mukana vauvan hoidossa. Paljon on kuullut tuttavilta ja ystäviltä, ettei heillä miehet osallistu ollenkaan tai hyvin vähän lapsenhoitoon, varsinkin, kun lapsi on vielä vauva. Monilla se johtuu kuulema siitä, ettei isät uskalla hoitaa lastaan vauvana, koska pelkävät satuttavansa vauvaa. Kyllä miehenikin sanoi aluksi, että oli pelottavaa käsitellä tyttöä, kun hän oli niin kamalan pieni, mutta se on jännää, miten otteet varmentuu ajan myötä. Ja kyllä se tuntui itsellekin aluksi pelottavalta, mutta äkkiä siihen tottui. :)
Imettäminen on nyt pikkuhiljaa jäänyt, kun tyttö vain hermostui rinnalla, kun maitoa ei enää tullut samalla tavalla kuin pullosta. Hauska tuo Pippariinan vertaus tappajahaista, sillä siltä minusta on tuntunut nyt, kun tyttö hermostuu ja tuntuu suorastaan kostavan tissille, kun se ei toimi, niin kuin pimu haluaisi... :kieh: Korviketta menee päivässä n. 520 - 600 ml, mikä on ihan hyvä määrä tämän painoiselle. Yhdellä syötöllä on alkanut mennä 90 - 110 ml. Pulauttelua tulee välillä vähemmän, välillä enemmän, varsinkin ennen hikkaa. Ja hikkaa on melkein päivittäin, joskus parikin kertaa päivässä.
Väsymystä lukuunottamatta arki on lähtenyt rullaamaan ihmeen hyvin. Tällä viikolla totutellaan jälleen uuteen rytmiin, kun pojalla alkoi eskari loman jälkeen. Aamuisin ja iltapäivisin tulee tehtyä hyvä ulkoilulenkki, kun viedään ja haetaan kävellen isoveli eskarista. Tekee hyvää niin itselle kuin tytöllekin... :)
Sippura_85: Voi kunpa pian teidän arki helpottuisi! Itsellä ei ole koliikista kokemusta eikä niin pahasta väsymyksestä, josta varmaan siellä kärsitään. Laiha lohtu on se, että jossain vaiheessa se helpottaa, mutta se ei paljoa lohduta, kun tilanne on akuuttina päällä. Yritä levätä aina kun se vain on mahdollista äläkä kasaa itsellesi liikaa muita hommia (toisin sanoen anna kotitöiden olla ja käytä kaikki ns. luppuaika voimien keräämiseen). Voimia!
 
Lunatar72: onpas tyttö kasvanut sitten alkuaikojen! :) hurjaa tahtia paino nousee viikottain. Itse äsken miehelleni ihmettelin, että miten tämä poika on edes mahtunut minun mahaani ja vasta viikko sitten syntyi! Painon nousua en tiedä kun maanamtaina tulee vasta neuvolantäti meillä käymään ekaa kertaa tarkastamassa pojan.

Mulla on kanssa sormien nivelet tosi kipeät aamuisin saa notkistella niitä hartaasti, että jäykkyys sulaa pois aamuisin. Toinen ihanuus mikä nyt on alkanut on tämä yöhikoilu... On taas minun puoleöta sänky märkänä aina kun herään imettämään. Aaaargh! Että minä inhoan tätä. Onneksi se loppuu parin viikon sisällä. Saa nähdä sitten paljonko on paino tippunut. Mulle kertyi 16 kg kaiken kaikkiaan painoa tässä raskaudessa.. Ekassa kertyi 24 kg, joista 8 kg jäi kun turvitukset hävisi. Saa nähdä miten käy tällä kertaa..

Yöt sujuu täälläkin hajanaisesti. Poika herättelee syöttämään parin tunnin välein. Muuten saa minun vieressä räjähtää vaikka pommi, mutta heti kun poika maiskuttaa huuliaan niin käsi jo tunkee tissiä pojan suuhun :D ..alkaa olla vanha rutiini jo hallussa jälleen. Itse en enää laske kuinka monta kertaa tulee herättyä.. Viime yönä herätessäni totesin, että toinen puoli imetysliiveistä oli jäänyt sulkematta edelliseltä imetys kertalta, vaikka oletin sen rinnan juurikin olevan vuorossa :D Päivisin on hajanaisista öistä huolimatta pirteitä. Nukun pojan kanssa kun tyttö on päikkäreillä. Poika oikein rakastaa ottaa päikkärit minun rinnan päällä (niin kyllä rakasti tyttökin vauvana).

a taitaa olla tuloillaan tiheän imun kausi kun tänään on ollut jatkuvasti rinnalla. Saa nähdä jatkuuko sama ens yönäkin..

On tässä pojan ja tytön hoidossa pikkuisen erojakin. Minä sain eilen ekan pissi osuman ja tänään väistin yhtä täpärästi.. En olisi uskonut miten isolla kaarella pissi voi lentää ja kauas! Milloinkahan sen oppii muistamaan? Ja pissimiseen liittyen toinen hauska juttu on se, että kun silloin joskus kertoin että tunnen mahassani jalan tärinän aina kun vauva pissii niin poika tärisyttää jalkaansa edelleenkin!!! :D :D pikkuisen hauskan näköistä!

Jonna21: Minulla ei ole cuplatonista kokemusta kun tytön kohdalla käytin disflatylia. Se ei ainakaan lisännyt pulauttelua, tosin tyttö ei muutenkaan pulautellut kuin parikymmentä kertaa koko vauva aikana. Oletko kokeillut vauva hierontaa? Meillä tytön kohdalla ainakin kun illalla hieroi vauvan niin kohta alkoi maha toimimaan ja takapuoli pörpättämään. Pojan kanssa olen vasta aloittelemassa hieromista, joka on osa iltarutiinia kuten tytönkin kohdalla. Minä ainakin koin hieromisen muutenkin kivana ja uskon että se auttoi tytön motoriikan nopeassa kehittymisessä ja liikkeelle lähdössä. Mene ja tiedä..
 
Pippariina: :D Meillä opittiin pojan kanssa hyvin pian siihen, että hoitopöydällä oli aina ylimääräinen pyyhe ja kun pojalla vähääkään alkoi "törröttämään", pyyhe äkkiä päälle... :D Tyttö onkin ovelampi, alusta on märkä ennen kuin huomaakaan. Ja lavuaariin vasta hauskaa onkin losauttaa vähän isommatkin hädät! :D
Tyttö tosiaan tuntuu oikein näyttävän kaikille, että "maasta se pienikin ponnistaa". :) Olin laitoksella koko ajan varautunut, että jotain takapakkia kuitenkin tulee jossain vaiheessa tytön hoitoa, mutta aina sai onneksi yllättyä positiivisesti. Poika ja tyttö ovat ainakin syömisen suhteen ihan päinvastaisia: poika oli ja on edelleen tosi pieniruokainen, kun taas tyttö vetää jo nyt isompia annoksia kuin mitä poika hänen ikäisenään söi. Pidettiin pojan aikana kirjaa syömisistä yms. ja siksi onkin mielenkiintoista seurata nyt tytön syömisiä ja kehitystä. Eroa kun oli jo lähtötilanteessa 1 kg:n ja lähes 10 cm:n verran (poika 3545 g, 51 cm syntyessään).
Toinen mielenkiintoinen seurattava on se, tulevatko persoonallisuudet kovin eroamaan toisistaan sisarusten kesken... :)
 
Juu, meilläkin poika pissaa päälle aina välillä yhtäkkiä kun ollaan vaihtamassa vaippaa, roisku tapetillekin :D Nyt mäkin on yrittäny ehtiä laittaa pyyhkeen eteen, jos meinaa pissata, mut aina ei ehdi ku tulee niin yllättäen. Meillä oli eilen taas neuvola ja lääkärintarkastus vauvalle. Nyt vauva painaa 4740g ja on 57,8cm pitkä, et hyvin on kuulema kasvanu ja muutenkin kaikki oli ok. En oo enää pumpannu edes omaa maitoa, vaan ollaan alettu antamaan pelkästään korviketta, ollaan annettu sitä valion tuuti-korviketta mikä on tehty yhteistyössä lastenlääkärin kanssa. Seuraava neuvola on sit 31.1 ja sillon vauvalla on jo 2kk neuvola ja saa ekan rokotteen suun kautta, sen rota-rokotteen ja samalla mulla on jälkitarkastus. Meillä on ne ristiäiset nyt tulevana sunnuntaina ja onneks mun miehen äiti lupas tehä sinne täytekakun ja voileipäkakun ja mun äiti tekee tiikerikakun, sit ostettiin keksejä, mehua ja kahvia. Ja pitää mennä viikonloppuna ostaa vielä pakaste cocktailpiirakoita, pullaa jne..Kivaa kun viikonlopun jälkeen vauvalla on sit virallisesti nimi ja voi alkaa puhumaan kaikille ihan nimen kanssa vauvasta :) Mun mies lähti viime viikolla töihin isyysloman jälkeen ja oon nyt ollu kahestaan vauvan kanssa kotona ja ihan hyvin meillä on onneks menny, väsyttää tietysti jonkun verran mut muuten kaikki ollu ok. Ois kiva vaan kun pääsis vaunulenkille, mut nyt ei oo päässy kun on paljon pakkasta. Täytyy ootella et ois vähempi pakkasta, niin sit pääsis taas ulkoilee ja kuluttamaan raskauskiloja. Mulle tuli sillon raskauden aikana jotain 16 kg painoa lisää ja nyt on lähteny tähän mennessä jotain 10 kg eli vielä on ainaki 6kg tiputettavaa ja sit on enemmän jos haluun painaa vielä vähemmän ku ennen raskautta. Miten teillä muilla on menny päivät vauvan kanssa ja miten teillä vauva nukkuu öisin ja päivisin? Meillä vauva on ainakin nyt onneks nukkunu ihan hyvin öisin, kun syö joskus klo.23 niin herää syömään seuraavan kerran yleensä noin klo. 3.30-4.00 aikoihin ja sit syö taas seuraavan kerran 3-4h päästä, vähän vaihtelee, joskus voi syödä vähän aikasemminkin. Eilen kylvetettiin taas vauva ja on kiva kun se tykkää olla kylvyssä ja polskii innoissaan jaloillaan :) <3 Silloin ihan ekalla kerralla vähän itki kylvyssä aluks, mut nyt tykkää olla :)

Lunatar: Annatko pelkkää korviketta vauvalle vai saako myös sun maitoa? Minkälaisia määriä sun vauva syö kerralla tuttipullosta? :)
 
SSL
En oo viellä saanu aikaseks kirjottaa tänne ollenkaan, oon vaan lukenu teijän juttuja. :) Mun nikki oli tuolla Suomi24 cchey.

Meijän tyttövauva synty 4.1.2013 klo 12.22 paino 3740g ja oli 49cm pitkä.
Neuvola kävi kotona maanantaina, eli 14.1, ja paino oli noussut sillon 0,5 kg, eli hyvin on maito uponnu. Kirjottelen enemmän joku toinen päivä, nyt meen kattoo salkkareita kun vauva nukkuu ;)
 
Catsi: Jos vielä yrittäisin imettää, saisin kulkea tissi tytön suussa ympäri vuorokauden... :D Maito alkoi hiljalleen tyrehtyä kotiintulon jälkeen, liekö stressi sitten vaikuttanut vai mikä. Nyt ollaan ihan kokonaan korvikkeella.
Ollaan ihan mielenkiinnosta pidetty kirjaa tytön syömisistä ja tätä nykyä menee keskimäärin 600-800 ml/päivä. Aterialla menee tällä hetkellä 100-120 ml/ateria ja vaihtelevasti syödään 5-7 kertaa päivässä. Pulauttelua on välillä enemmän, välillä ei laisinkaan. Yleensä ennen hikkaa tulee aika kovin pulauteltua.
Meillä on ristiäiset 23.2. suht pienellä porukalla. Alunperin piti pitää ihan vain siovanhempien ja kummien kesken, mutta jotenkin kummasti vieraslista vain kasvoi ja kasvoi... ;) Nyt on sitten n. 20 henkeä tulossa, jos kaikki pääsevät.
Jaaha, neiti huutelee jo sen verran vaativasti, että täytyy mennä... :)
 
SSL: Hirmu kiva kuulla sinustakin! :) laitan sinut tuonne ylös listaan kunhan olen pöytäkoneella netissä. Nyt näpyttelen kännykällä tätä viestiä samalla kun olen nukuttamassa yöunille molempia. Siis likka möyrii itsekseen pinniksessä unta itselleen ja imetän poikaa.

Yllättävän hyvin on sujunut yö- ja päivärytmin löytyminen meillä. Tosin päivät ovat touhua ja tohinaa täynnä, että pitäisi kyllä vauvan olla kuuroja sokea jos ei hoksaisi päivän ja yön eroa :D Nyt kun aloitan kasilta nukuttamisen niin poika on unessa ysiin mennessä, herää tunnin tankkaukselle yhdeltä ja sitten puoleksi tunniksi viiden maissa ja sen jälkeen herää aamulla kasin kieppeillä. Tyttö herää seiskalta niin mukavasti keretään viettää rauhassa kahdestaan aamianen ja katsoa pikkukakkosta ja leikkiä ennen kuin pikkuveli vie huomion.

Poika onnistui tekemään sellaisen tempauksen viime yönä, että oksat pois.. Yrittäkääs pistää paremmaksi.. :D

Viime yönä yhden jälkeen istuin sängyllä röyhtäyttämässä poikaa kun röyhtäys tuli sellaisella voimalla, että mukana tuli hieman puklua minun selkään valumaan (missä se harso silloin on kun sitä tarvitsisi?) ja heti perään kävi rusahdus vaipassa. No, ei kun vaipan vaihtoon... Sain pojalta vaipan pois ja sen roskikseen ja aloin uutta vaippaa ottamaan hoitopöydän yläpuolella olevasta hyllystä kun poju nosti jalat mahan päälle ja antoi tulla täysillä piiiiiitkän pierun maitokakka terveisineen.. Kukapa siinä oli tiellä kuin minä. Puklu viileni selässä ja rinnoista alushousuihin olin sitten maitokakassa (sitä kakkaa löytyi lattialtakin yllättävän kaukaa lähtöpisteestään). Hetken seistä napotin siinä sellainen "mitä v*ttua just tapahtui" -ilme kasvoillani kun sen kaiken kruunasi pissisuihku keskelle rintamusta ennen kuin tajusin heittää harson pojan päälle (tosin mitäpä se enää siinä vaiheessa hyödytti).

Pistin pojan sitteriin ja hyppäsin suihkuun.. Siihen tuli mieskin jo ihmettelemään, että mitä minä teen suihkussa keskellä yötä ja miksi poika on nakuna fleece viltin sisällä sitterissä..

Täytyy kyllä todeta, että selvästi parisuhteessa vahingon ilo on paras ilo :D

Mies aloittaa työt huomenna.. Viikko isyyslomasta jäi sitten jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Mielenkiinnilla odotan miten lähtee arki sujumaan kolmestaan täällä kotona.
 

Yhteistyössä