Kasvissyöjälapset ja kotitaloustunti

  • Viestiketjun aloittaja äiskä minäkin
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lihansyöjä;30365514:
En ole valittanut edes täällä!! Lukekaa. En ymmärrä että tarjotaan aina ja vain vegeruokaa. Oman vegeystäväni kanssa en ole sellaiseen tottunut. Esimerkiksi viimeksi oli kalaa, joka on siis mulle lihaan verrattavissa. Hän huomioi vieraansa toisin kuin ilmeisesti 99% palstavegeistä, joiden köökki myrkyttyy lihasta ja kalasta. En viitsi väitellä, kun sisäluku on niin vaikeaa. Ehkä kalan rasvahapot tekis hyvää.
Haitanneeko tuo, jos yhdessä kyläpaikassa on aina kasvisruokaa? Oletettavasti ette kuitenkaan syö siellä ihan joka päivä. Kaikki tarjoavat sitä, mitä heillä on ja mitä osaavat laittaa. Kuten tuolla aiemmin kirjoitin, ei kasvissyöjän edes kannata alkaa kokkailla jotain lihaa, josta ei oikeasti osaa laittaa mitään. Pahimmassa tapauksessa laittaa sen jotenkin väärin ja aiheuttaa vierailleen ruokamyrkytyksen.

Mutta tuo on minulle uutta, että paheksutaan jotain kyläpaikan tarjoiluja. Joku ei tarjoa koskaan lihaa, joku toinen ei tarjoile vaikka makeaa. Sellaista se elämä on. Onneksi elämme niin yltäkylläisessä yhteiskunnassa, ettei jollain kyläpaikan tarjoamisilla ole kauhean suurta merkitystä ravintomme kannalta.
 
LaMamanMorbid
Mun tyttö on jo toista vuotta köksässä eikä siellä oo kalaa perattu alkuunkaan. Ihme läppää ylipäätään. Ota ap yhteys köksänmaikkaan suoraan jos sua huolettaa tää liha asia.
Jos sun tyttäres tulee joka köksäntunnin jälkeen itku kurkussa kotiin kun on taas tehty lihasta ruokaa niin kannattaa miettiä vaikkapa jonkin sortin keskusteluapua...vaikka oikeastihan köksässä tehdään paaljon muutakin kuin liharuokia.
Vaikka kuinka haluaisimmekin tää maailma ei ole kasvissyöjien paratiisi ja siltä asialta on turha silmiään ummistaa. Lihansyönti pyörittää maatamme. Halusitpa tai et. Koulun ruokalista on täynnä liharuokia vaikka saattaapi joissain olla kasvisvaihtoehtokin.
Voithan sä toki ryhtyä aktiiviksi asiassa. Onhan niitä kouluruokiakin rukattu vanhempien aloitteesta.
T. yli 20 vuotta vegenä
 
LaMamanMorbid
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä minäkin;30365429:
Ajattele, nykyään on ihan kasvisravintoloita. Ja kaikki eivät halua kokiksi! Minun lapseni aikoo lääkäriksi. Ja joissain perheissä kokkaavat molemmat puolisot. Eikä ole välttämättä ongelma vaikka paistaa kalafileitä, se on aika eri asia kuin perata silakat.
Sä niistä silakoista jaksat...noh, jos yhtään lohduttaa niin ei niitä silakoita perata kuin sen yhden kerran jos sitäkään. Jos lapsi ei kertakaikkiaan halua niin ei kai kukaan häntä siihen väkisin pakota.
 
vieras---
Onkohan sulla ihan "oikeita" vege kavereita? En pysty edes kuvittelemaan että joidenkin ihmisten jääkaapista edes löytyisi lihatuotteita. Saati että he valmistaisivat siitä ruokaa. Omilla pannuillaan...
Olen ihan toinen, mutta vastaan silti. Mun yksi ihka oikea vegesukulainen varaa meidän kyläilyjen ajaksi aina myös jotain lihatuotteita, joista laitetaan joihinkin ruokiin meille lihalisukkeet. Itse ei olla pyydetty, mutta hän on huomaavaisesti niin tehnyt. Vastaavasti hänen vierailujen aikana valmistamme sellaista ruokaa, jota hän voi syödä.
 
Smoke
Ei kasvissyönnin takia pidä opettaa muuta ruoanlaittoa kuin valtaväestölle opetetaan.
Kalan perkuu ei ketään järkytä, voi voi jos on iljettävää, olisivat varmaan 50v sitten kuolleet nälkään.
 
--
Kotitalousopetus, kun nyt sattuu perustumaan opetussuunitelmaan ja ennalta määrättyihin ruokiin. Budjetit ovat myös laskettu tämän mukaan, joten eiköhän se ole suurin syy siihen miksei kasvis vaihtoehtoa löydy kotitaloustunneilta.
 
"nono"
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä minäkin;30364606:
Onko teillä, joiden lapset ovat kasvissyöjiä, jouduttu kotitaloustunneilla tekemään normaalia liharuokia ja perkaamaan kaloja yms? Ihmettelen, kun köksäope sanoo lapselleni vaan, että ei ole mitään erikoisruokavalioita ja että lapseni ei sitten vaan tarvi syödä niitä perkaamiaan silakoita, mutta on opeteltava valmistamaan.
Tietenkin on. Onhan jokaisen osattava valmistaa lapsilleen ruokaa vaikka kuinka olisi vegetaristi.
 
vie-ras
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä minäkin;30365429:
Ajattele, nykyään on ihan kasvisravintoloita. Ja kaikki eivät halua kokiksi! Minun lapseni aikoo lääkäriksi. Ja joissain perheissä kokkaavat molemmat puolisot. Eikä ole välttämättä ongelma vaikka paistaa kalafileitä, se on aika eri asia kuin perata silakat.
Aikoo lääkäriksi? Sitten kannattaisi varmaan aloittaa harjoittelu niitä kaloja perkaamalla. Ja jos kerran pystyy paistamaan kaloja, kuuluu koulussa myös pystyä peraamaan kaloja. Tappamaanhan ei pyydetty? No, onneksi seiskaluokkalainen ehtii miettiä ammatinvalintaa vielä moneen kertaan.

Äitinä sun kannataisi nyt kuitenkin tukea tytärtäsi tsemppaamalla ja kannustamalla, sekä karaisemalla. Kannustamista ei ole se, jos sinä soitat opettajalle ja ilmoitat lapsen puolesta miten häntä tulisi opettaa. Jos nyt vaikka juttelisit tyttären kanssa rauhallisesti. Ei ole hyötyä siitä, jos itse provosoidut. Pyydä esim. juttelemaan luokanvalvojan kanssa aiheesta. Vaikka on ujo ja arka, tytön pitää pystyä perustelemaan miksei hän halua perata kaloja. Ja sietää se, että tällä haluamattomuudella voi olla vaikutusta köksän numeroon.
 
äiskä minäkin
Se on kyllä open puolelta ihan ahdasmielisyyttä ja alistamisen halua, jos pakottaa lapsen perkaamaan kaloja, jos on kasvissyöjä ja ällöää kaloja.

ok, 50 v sitten ois kuoltu jos ei osaa perata kaloja...mä luulen,, että meidän ja nuortwn sukupolvella ois monta muutakin probleemaa jos yhtäkkiä palattais ajassa 50 v taaksepäin.
 
Sähän on vain hyvä, että lapset näkevät mitä sille kalalle pitää tehdä ennen kuin on valmista nautittavaksi. Sama asia porkkanoiden ym kanssa, täytyyhän lapsen tietää missä puussa ne kasvavat ja miten ne esikäsitellään ennen syömistä. Oikea käsittely kun parantaa huomattavasti makua.
 
Aikoo lääkäriksi? Sitten kannattaisi varmaan aloittaa harjoittelu niitä kaloja perkaamalla. Ja jos kerran pystyy paistamaan kaloja, kuuluu koulussa myös pystyä peraamaan kaloja. Tappamaanhan ei pyydetty? No, onneksi seiskaluokkalainen ehtii miettiä ammatinvalintaa vielä moneen kertaan.
Ei lääkärin tarvitse työssään perkailla kaloja. Ja toiseksi lääkärin opinnot ovat vasta yliopistossa.

Äitinä sun kannataisi nyt kuitenkin tukea tytärtäsi tsemppaamalla ja kannustamalla, sekä karaisemalla. Kannustamista ei ole se, jos sinä soitat opettajalle ja ilmoitat lapsen puolesta miten häntä tulisi opettaa. Jos nyt vaikka juttelisit tyttären kanssa rauhallisesti. Ei ole hyötyä siitä, jos itse provosoidut. Pyydä esim. juttelemaan luokanvalvojan kanssa aiheesta. Vaikka on ujo ja arka, tytön pitää pystyä perustelemaan miksei hän halua perata kaloja. Ja sietää se, että tällä haluamattomuudella voi olla vaikutusta köksän numeroon.
Mitä tarkoitat, että "pitää pystyä perustelemaan"? Kuinka filosofista ja nokkelaa perustelua pitäisi latoa tiskiin? Luulisi, että yksinkertainen "olen kasvissyöjä ja tuo on vakaumustani vastaan" riittää. Ei se köksännumeroon voi vaikuttaa - ei tiettyjen uskontojen edustajillakaan vaikuta liikuntanumeroon, jos eivät osallistu tanssitunneille.

Täällä on kyllä vanhakantaisia mielipiteitä!
 
Vierass
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä minäkin;30366035:
Se on kyllä open puolelta ihan ahdasmielisyyttä ja alistamisen halua, jos pakottaa lapsen perkaamaan kaloja, jos on kasvissyöjä ja ällöää kaloja.

ok, 50 v sitten ois kuoltu jos ei osaa perata kaloja...mä luulen,, että meidän ja nuortwn sukupolvella ois monta muutakin probleemaa jos yhtäkkiä palattais ajassa 50 v taaksepäin.
Kalan perkaaminen ja käsittelytaidot ovat käypiä ja tarpeellisia vielä nykyäänkin. Itse en tykkää kalan käsittelystä enkä juuri syömisestäkäön, mutta kun lapsi tulee itse onkimansa kalan kanssa kotiin, niin olisi noloa olla auttamatta lasta ja tuoda omat rajoittuneet näkemyksensä esille. Me asutaan kaupingissa eikä ole edes kesämökkiä, mutta silti kaikki lapset tykkäävät kalastamisesta. Vanhin alkoi käydä kalassa kaverinsa kanssa 9-vuotiaana. Nuoremmilla innostus tuli vähän myöhemmin. Kalastaminen on kiehtova harrastus, vaikka itseäni se ei kiinnosta lainkaan.
 
Ei kasvissyönnin takia pidä opettaa muuta ruoanlaittoa kuin valtaväestölle opetetaan.
Kalan perkuu ei ketään järkytä, voi voi jos on iljettävää, olisivat varmaan 50v sitten kuolleet nälkään.
Mutta koska nyt ei eletä 50 vuotta sitten, niin on ihan samantekevää, miten nykykasvissyöjä olisi pärjännyt niihin aikoihin. Ja vaikka kasvissyönti olikin silloin harvinaisempaa, niin kyllä kasvissyöjiä oli jo sota-aikana (paljon vähemmän, mutta oli kuitenkin).
 
karua
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä minäkin;30365429:
Ajattele, nykyään on ihan kasvisravintoloita. Ja kaikki eivät halua kokiksi! Minun lapseni aikoo lääkäriksi. Ja joissain perheissä kokkaavat molemmat puolisot. Eikä ole välttämättä ongelma vaikka paistaa kalafileitä, se on aika eri asia kuin perata silakat.
Kannattaa ehkä vielä hetki miettiä tuota ammatinvalintaa jos tuo kala jo tuotti tuommosen ongelman. Mitän sitten kun siinä veitsen alla on ihmisliha? Se ammatti ei ole ihan pelkkää reseptin kirjoittamista. Mä ymmärrän ettei kasvissyöjä välttämättä tee tuolla kalan perkauksella yhtään mitään, mutta mä ainakin kannustan omia lapsiani osallistumaan koulussa avoimin mielin myös sellaisiin tehtäviin jotka ei ole mieleisiä ja helppoja.
 
karua
Kalan perkaaminen ja käsittelytaidot ovat käypiä ja tarpeellisia vielä nykyäänkin. Itse en tykkää kalan käsittelystä enkä juuri syömisestäkäön, mutta kun lapsi tulee itse onkimansa kalan kanssa kotiin, niin olisi noloa olla auttamatta lasta ja tuoda omat rajoittuneet näkemyksensä esille. Me asutaan kaupingissa eikä ole edes kesämökkiä, mutta silti kaikki lapset tykkäävät kalastamisesta. Vanhin alkoi käydä kalassa kaverinsa kanssa 9-vuotiaana. Nuoremmilla innostus tuli vähän myöhemmin. Kalastaminen on kiehtova harrastus, vaikka itseäni se ei kiinnosta lainkaan.
On vaikea kuvitella kasvissyöjän vievän lapsiaan mato-ongelle. Voipi olla niitä nou nou harrastuksia lapsille.
 
viddu
Lapsen ruokavalioon kuuluu liha! Toki aikuisenkin,mutta he päättävät itse haluavatk näyttää kuivan kesän oravilta, skruill, skruill

Ja jos olet , oikeesti noin vitun tyhmä niin miten ihmeessä sä osaat syöttää kakaroilles sitä bataattiakaan
 
"Keh"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30365601:
Haitanneeko tuo, jos yhdessä kyläpaikassa on aina kasvisruokaa? Oletettavasti ette kuitenkaan syö siellä ihan joka päivä. Kaikki tarjoavat sitä, mitä heillä on ja mitä osaavat laittaa. Kuten tuolla aiemmin kirjoitin, ei kasvissyöjän edes kannata alkaa kokkailla jotain lihaa, josta ei oikeasti osaa laittaa mitään. Pahimmassa tapauksessa laittaa sen jotenkin väärin ja aiheuttaa vierailleen ruokamyrkytyksen.

Mutta tuo on minulle uutta, että paheksutaan jotain kyläpaikan tarjoiluja. Joku ei tarjoa koskaan lihaa, joku toinen ei tarjoile vaikka makeaa. Sellaista se elämä on. Onneksi elämme niin yltäkylläisessä yhteiskunnassa, ettei jollain kyläpaikan tarjoamisilla ole kauhean suurta merkitystä ravintomme kannalta.
Voi hyvänen aika sentään, nyt on pakko sivustalukeneena kyllä esittää pyyntö Mörköäidille, että lukisitko tuon lihansyöjän ihan ensimmäisen postauksen huolella uudelleen. Mun mielestä lihansyöjä on koko ajan yrittänyt nimenomaan kehua palstalaisille ystäväänsä, joka tarjoaa hänelle lihaa/kalaa, vaikkei itse sitä syö. En ymmärrä, miten olet päätynyt siihen johtopäätökseen, että lihansyöjä jotenkin valittaisi ystävänsä toiminnasta tai pitäisi sitä edes omassa mielessään jotenkin tuomittavana...
 
No Huh Huh!
Täytyy kyllä sanoa että järkytyin todella paljon valtaosan mielipiteistä. Milleköhän tunneille teidän pitäisi hakeutua, jotta oppisitte ymmärtämään toisten eettisiä valintoja ja näkemyksiä elämässä? Aivan pöyristyttävää miten vähän teillä on ymmärrystä kasvissyöjiä kohtaan. Mitä ihmettä se teitä edes haittaa jos joku random-kasvissyöjä-oppilas ei joutuisi kotitaloustinnilla kalaan koskemaan? Miten se teidän persettä kutittaa? Ja kuten joku jo sanoikin, ei siihen paljon vaivaa ja rahaa tarvita, että kasvissyöjä itse saa kotitaloustunnilla korvata lihakeiton lihat suuremmalla määrällä vihanneksia. Olisko ihan kauheeta?
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä minäkin;30364792:
Ihanaa tämä erilaisuuden ymmärtäminen täällä palstalla. Joo, on todella epämiellyttävä kokemus napsauttaa kalan pää poikki ja vetää sisälmykset ulos. Moni ostaa kalansa ihan fileenä. Ei lopu mirkkapetterin paha mieli ainakaan opettajan ymmärtämättömyyteen ja simputukseen. Moni masentuu koulussa. Joillain on selviytymiskeinonsa, kuten vaikka suunsoitto muille palstalla asioissa, joissa saa tuntea ylemmyyttä. Osaanpa perata kalan, wau, olen yli-ihminen ja voin vi...tuilla muille ja herkille nuorille.

Mun nuoreni kyntää jo muutenkin aika syvällä mielialoineen joten yritän nyt jotenkin olla tukena edes henkisesti ja ymmärtää, vaikken muuten pystyiskään auttamaan,
Anteeksi, mutta nyt on pakko sanoa, että tuollainen pumpulissa kasvattaminen se vasta aiheuttaakin masennusta.
Jos lasta yrittää varjella kaikelta mahdolliselta mielipahalta, ei hän opi käsittelemään pettymyksiä, ja kuvittelee virheellisesti, että maailmassa kaikki menee aina niin kuin itse haluaa. Kun näin ei sitten tapahdukaan, on isku kova.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä minäkin;30365279:
Apua miten jyrkkiä mielipiteitä...ajattelin, että nykyään oltaisiin jo ymmärtäväisempiä erilaisia ihmisiä kohtaan. En tod. uskalla mennä sanomaan opelle, en oikeastaan edes tajunnut, että noon moni on noin jyrkkä. Ei ole muuten vähemmistöillä helppoa tässä maassa, näköjään riittää Justiinoita, jotka jysäytyää kalan kuin kalan
Kyse ei ole siitä, etteikö ymmärrettäisi tai hyväksyttäisi. Kellään tuskin on mitänä kasvissyöjiä vastaan.
Sitä sen sijaan tässä kritisoidaan, että jokaisen pitäisi saada muutettua koulun opetusta sellaiseksi, että se vastaisi juuri niitä omia arvoja ja asenteita. Jos luokalla on 30 oppilasta, syntyisi melkoinen kaaos, jos jokainen olisi vaatimassa jotain.

Kaikilla on varmasti koulussa omat heikot kohtansa, mutta niiden kohtaaminen vain vahvistaa. Sen sijaan vaikeiden asioiden välttely ja kaikkien asioiden muuttaminen oman mielen mukaiseksi ei valmista siihen, että osaisi esim. aikuisena toimia työyhteisössä, jossa ei kaikkea saakkaan muutettua oman mielen mukaiseksi.
 

Yhteistyössä