Todella upeaa! Subjektiivinen oikeus kokopäivähoito-oikeus päiväkodissa poistuu!

  • Viestiketjun aloittaja viva!
  • Ensimmäinen viesti
"mellu"
[QUOTE="minna";30847063]Ja kaikki lähihoitajat haluavatkin alkaa yhtä äkkiä vetämään jotain kerhoa. Varmaan maksaisivatkin ihan samaa palkkaa siitä. Haloo.[/QUOTE]

Kuntien ei ole enää pakko järjestää minkäänlaista kerhotoimintaa lapsille, että tuskinpa sellaisia enää monesta kunnasta tuon hallituksen jäljiltä edes löytyy.
 
"Tiitu"
Taidanpa olla todella onnellinen kun lapsi aloittaa jo eskarin.
Olen tehnyt kokopäiväisesti työtä siitä lähtien kun lapsi oli 1v2kk. Eli sikäli olen käyttänyt päivähoitopaövelua ansaitusti. Olen myös maksanut korkeimman maksun aina.
Lapsella on kuitenkin keskittymishäiriö ja jonkinverran käytöshäiriöitä ja saimme paikan pienryhmästä 2 vuotta sitten. On myös menossa eskarin pienryhmään integroituna lapsena koska keskittymisongelma on edelleen olemassa. Kaikki päätökset ja ryhmäkoot on jo päätetty ja toivon hartaasti että 12 lapsen ryhmään ei tule yhtäkään lasta lisää eikä vähennetä 4:stä aikuisesta ryhmässä yhtäkään.
Joo, meillä on ihan hemmetin hyvin asiat mutta pelko on että näitäkin järjestelyitä lähdetään sorkkimaan. Jos meidän elhopealasta yritetään sovittaa isompaan ryhmään ja vähennetään ryhmässä aikuisten määrää ei kukaan ryhmässä kyllä pian opi mitään. Toivotaan että leikkaukset ei kohdistu erityislasten oloihin. Se kun ei edistä yhtään mitään vaan pahentaa kaikkien tilannetta, ei vaan erityislasten.
 
apuaapua
[QUOTE="jeejee";30847169]Aloitetaan vain se syrjäytyminen jo pikkulapsista, niin sillähän se suomi nousee.
:headwall:

Mun lapset on jo kouluikäisiä, ei kosketa minua mutta osaan ajatella muutakin kuin omaa napaani. Toisin kuin nämä aapeen kaltaiset älyn jättiläiset.[/QUOTE]

MITEN vitussa syrjäytyminen alkaa siitä että vanhemmat velvoitetaan hoitamaan OMIA lapsiaa? Suurin osa subjektiivisessa hoidossa olevista EI ole siellä sosiaalisin perustein vaan vanhemman laiskuuden vuoksi. Se vanhemman laiskuus olla hoitamatta omaa lastaan - se se vasta syrjäytymisen uhkaa lisää. Opit jo äidin maidosta että omista valnnoista ei tartte välttis vastuuta kantaa, jos ei jaksa ja haluu, vaan kyllä yhteiskunta hoitta ja pitää huolen.

Älykääpiöt. Mua niin korpeaa tää vitun saamattomuus mihin ihmiset on tulleet. Ei ole ihme että ollaan kota Kreikan jamassa, yhtä idiootteja lisiä meidänkin kansalle maksetaan. Vai luuletteko että vaikka joku Sakas katsoo hyvällä jos Suomi joutuu apuja hakemaan Kreikan tavoin siitä että täällä kotonaolevien lapset hoidatetaan valtiolla ja perustellaan että se on niin kuin lasten etu?
 
loppuu nyt?
MITEN vitussa syrjäytyminen alkaa siitä että vanhemmat velvoitetaan hoitamaan OMIA lapsiaa? Suurin osa subjektiivisessa hoidossa olevista EI ole siellä sosiaalisin perustein vaan vanhemman laiskuuden vuoksi. Se vanhemman laiskuus olla hoitamatta omaa lastaan - se se vasta syrjäytymisen uhkaa lisää. Opit jo äidin maidosta että omista valnnoista ei tartte välttis vastuuta kantaa, jos ei jaksa ja haluu, vaan kyllä yhteiskunta hoitta ja pitää huolen.

Älykääpiöt. Mua niin korpeaa tää vitun saamattomuus mihin ihmiset on tulleet. Ei ole ihme että ollaan kota Kreikan jamassa, yhtä idiootteja lisiä meidänkin kansalle maksetaan. Vai luuletteko että vaikka joku Sakas katsoo hyvällä jos Suomi joutuu apuja hakemaan Kreikan tavoin siitä että täällä kotonaolevien lapset hoidatetaan valtiolla ja perustellaan että se on niin kuin lasten etu?
Toivotaan että hallitus hoitaa homman ja tämä meno loppuu nyt.
 
MITEN vitussa syrjäytyminen alkaa siitä että vanhemmat velvoitetaan hoitamaan OMIA lapsiaa? Suurin osa subjektiivisessa hoidossa olevista EI ole siellä sosiaalisin perustein vaan vanhemman laiskuuden vuoksi. Se vanhemman laiskuus olla hoitamatta omaa lastaan - se se vasta syrjäytymisen uhkaa lisää. Opit jo äidin maidosta että omista valnnoista ei tartte välttis vastuuta kantaa, jos ei jaksa ja haluu, vaan kyllä yhteiskunta hoitta ja pitää huolen.

Älykääpiöt. Mua niin korpeaa tää vitun saamattomuus mihin ihmiset on tulleet. Ei ole ihme että ollaan kota Kreikan jamassa, yhtä idiootteja lisiä meidänkin kansalle maksetaan. Vai luuletteko että vaikka joku Sakas katsoo hyvällä jos Suomi joutuu apuja hakemaan Kreikan tavoin siitä että täällä kotonaolevien lapset hoidatetaan valtiolla ja perustellaan että se on niin kuin lasten etu?
Niin, yksikään lapsi ei ole hoidossa sosiaalisin perustein, koska sellaisia ei tarvitse esittää. Kaikki ovat päivähoidossa siksi, että on ilmoitettu päivähoidon tarve. Mutta syrjäytyminen uhkaa kyllä niitä, jotka syystä tai toisesta hyötyisivät päivähoidosta. Tämä uhka on olemassa varsinkin, jos nollamaksuluokka poistuu.

Ilmeisesti tarkoituksena on lisätä mieselättäjyyttä ja ohjata naisia kotiin. Kotihoidontuki säilyy ennallaan, joten jos päivähoitoa rajoitetaan ja maksullisuutta lisätään, niin kyllähän se tarkoittaa sitä, että yhä useampi pienituloinen (yleensä nainen) jää kokonaan kotiin. Tähän asti on sentään haluttu tukea naisten(kin) työssäkäyntiä, mutta ilmeisesti nykyisen hallituksen painopiste on toinen.
 
Huoh vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30847263:
Niin, yksikään lapsi ei ole hoidossa sosiaalisin perustein, koska sellaisia ei tarvitse esittää. Kaikki ovat päivähoidossa siksi, että on ilmoitettu päivähoidon tarve. Mutta syrjäytyminen uhkaa kyllä niitä, jotka syystä tai toisesta hyötyisivät päivähoidosta. Tämä uhka on olemassa varsinkin, jos nollamaksuluokka poistuu.

Ilmeisesti tarkoituksena on lisätä mieselättäjyyttä ja ohjata naisia kotiin. Kotihoidontuki säilyy ennallaan, joten jos päivähoitoa rajoitetaan ja maksullisuutta lisätään, niin kyllähän se tarkoittaa sitä, että yhä useampi pienituloinen (yleensä nainen) jää kokonaan kotiin. Tähän asti on sentään haluttu tukea naisten(kin) työssäkäyntiä, mutta ilmeisesti nykyisen hallituksen painopiste on toinen.
Yhdessä noiden verohelpotusten ohella voisi ajatella, että hallitus toivoo päivähoidon ja kerhotoiminnan siirtyvän nykyistä enemmän yksityiselle sektorille ja omakustanteiseksi. Mikä voisi olla joissain tilanteissa olla tosi hyvä asia. Itse vailla tukiverkkoja olen monesti harmitellut, ettei ammattilaisten tarjoamaa tilapäishoitoa ole monessa kaupungissa saatavilla edes virka-aikana. Se on joko yhteiskunnan voimakkaasti tukema puolipäivähoito tai ei mitään. Voisin mielelläni maksaa ihan markkinoiden mukaan silloin tällöin että pääsisin vaikka hammaslääkäriin ilman lapsia.
 
Vvvieras
MITEN vitussa syrjäytyminen alkaa siitä että vanhemmat velvoitetaan hoitamaan OMIA lapsiaa? Suurin osa subjektiivisessa hoidossa olevista EI ole siellä sosiaalisin perustein vaan vanhemman laiskuuden vuoksi. Se vanhemman laiskuus olla hoitamatta omaa lastaan - se se vasta syrjäytymisen uhkaa lisää. Opit jo äidin maidosta että omista valnnoista ei tartte välttis vastuuta kantaa, jos ei jaksa ja haluu, vaan kyllä yhteiskunta hoitta ja pitää huolen.

Älykääpiöt. Mua niin korpeaa tää vitun saamattomuus mihin ihmiset on tulleet. Ei ole ihme että ollaan kota Kreikan jamassa, yhtä idiootteja lisiä meidänkin kansalle maksetaan. Vai luuletteko että vaikka joku Sakas katsoo hyvällä jos Suomi joutuu apuja hakemaan Kreikan tavoin siitä että täällä kotonaolevien lapset hoidatetaan valtiolla ja perustellaan että se on niin kuin lasten etu?
Täysin samaa mieltä. Suomalaiset on paapottu pilalle ja osa ei ota minkäänlaista vastuuta elämästään. Kaikki pitäis vaan olla mahdollisimman helppoa ja kaikki pitäis saada ilman, että itse joutuu tekemään mitään.

Mä luulen, että nyt ollaan vasta alussa. Tulevaisuudessa näitä "luksupalveluja" leikataan vielä enemmän ja osa poistuu kokonaan. Mä en ole ikinä tajunnut koko subjektiivista päivähoitoa. Mun päähän ei mahdu, että lapset kiikutetaan hoitoon ilman, että sille hoidolle on tarvetta.
 
kjui
[QUOTE="Jaana";30846868]Tämä on hyvä niiden kannalta, jotka ovat töissä ja etsivät lapselleen hoitopaikkaa.
Ehkä nyt saa siitä lähitarhasta paikan.

MUTTA ne lapset, joista toinen tai molemmat vanhemmat ovat kotona ja ovat nyt tarhassa, JOUTUVAT jättämään tarhapaikan ja jäämään kotiin.
Aika monella lapsella, jotka ovat virikkeitä saamassa tarhassa on siellä parempi kuin kotona, jossa ovat joko tiellä kun hoidetaan pikkusisarusta.
laitetaan istumaan televisiota tuijottamaan, jotta ei olisi äidin konteissa. tarhassa olisi leikkiä ja ohjattua toimintaa
tai on muuten vain kotona hiukan kummalliset olot.

nyt nämä lapset joutuvat heitteille. tarhassa ruokaa, seuraa, hoitoa. Mitä kotona?[/QUOTE]


Miksi tuollaiset vanhemmat edes tekevät lapsia,jos eivät niitä voi hoitaa vaan sysää vastuun muille? Olen kaikki lapseni hoitanut kotona kun olen ollut kotona ja niin se hei kuuluu mennäkkin :D haloo!
 
Vvvvvieras
Olisivat saaneet poistaa kokonaan tuon subjektiivisen päivähoito-oikeuden.

Ja samaan syssyyn vain takuu siitä, että hoitopaikan saa työn vuoksi heti tarvittaessa (myös keikkatyö, sijaisuudet yms).
 
"eräs"
hmm, itse olen kokenut subjektiivisen päivähoito-oikeuden hyvänä asiana. Olen akateemisella alalla, jossa on käytännössä pelkästään pätkä- ja projektiluontoisia töitä ja määräaikaisuuksia. Töitä olen saanut hyvin viimeisen 15 vuoden ajan, mutta 1-5v pituisten työsuhteiden väliin on jäänyt välillä parin kuukauden taukoja, jotka olen käyttänyt ammattitaidon kehittämiseen ja hakemusten tekoon - ja lapset ovat olleet päiväkodissa. Lasten hoitokuvioita ei ole kuitenkaan työkuvioiden muutosten takia tarvinnut mitenkään muuttaa. Kalleinta maksuakin on maksettu kaiken aikaa. Nyt olen äitiyslomalla (kuopus vasta vauva) ja toinen päiväkoti-ikäinen myös kotona (isoin jo koulussa), mutta saa nähdä millaista säätämistä tulevaisuudessa tulee kun pienet lapset pitää saada päiväkotiin, palaan töihin ja määräaikaisuuskierre tod näk jatkuu.
 
"Mikko"
Kun olin oskarin kokoinen, päivähoitoon pääsi, jos vanhemmat olivat työssä. Ei ollut mitään subjektiiveja. Jos toinen vanhempi oli kotona, se hoiti muksut itse tai sitten ne vietiin yksityiselle. Eikä meistä tullut sen hullumpia kuin nykyäänkään. Ei eristäytyneitä, epäsosiaalisia tms mitä nyt väritellään uhkakuvina. Sen sijaan opimme arvostamaan ja kunnioittamaan vanhempiamme ja auktoriteetteja. Sitä näkee enää harvoin. Se joka lapset tekee, pääsääntöisesti vastaa hoidosta ellei työssäkäynti tai työnhaku tai sairaus toisin vaadi. Niin sen kuuluisi olla. On aivan järkyuttävää, että lapset ovat vuodet ympäri päivähoidossa, jopa vanhempien kesäloman ajan. Missä lasten kesäloma ja yhteinen aika perheen kanssa. Tämä on hyvä alku mutta paljon pidemmälle olisivat saaneet asian kanssa mennä.
 
jusjust
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30847263:
Niin, yksikään lapsi ei ole hoidossa sosiaalisin perustein, koska sellaisia ei tarvitse esittää. Kaikki ovat päivähoidossa siksi, että on ilmoitettu päivähoidon tarve. Mutta syrjäytyminen uhkaa kyllä niitä, jotka syystä tai toisesta hyötyisivät päivähoidosta. Tämä uhka on olemassa varsinkin, jos nollamaksuluokka poistuu.

Ilmeisesti tarkoituksena on lisätä mieselättäjyyttä ja ohjata naisia kotiin. Kotihoidontuki säilyy ennallaan, joten jos päivähoitoa rajoitetaan ja maksullisuutta lisätään, niin kyllähän se tarkoittaa sitä, että yhä useampi pienituloinen (yleensä nainen) jää kokonaan kotiin. Tähän asti on sentään haluttu tukea naisten(kin) työssäkäyntiä, mutta ilmeisesti nykyisen hallituksen painopiste on toinen.
ANTEEKSI. Ne miehethän nytkin elättää ne kotimammat, jotka kuskaavat lapsensa subjektiiviseen hoitoon. Hyin usein näin. SUBJEKTIIVINEN ei taatusti ole lisännyt naisten työllistymishaluja vaan tehnyt kotonaoleilusta vielä rattoisampaa kun ei tarvitse kuin nuorinta hoitaa.

Kummasti alkaa arvon rouvia kiinnostaa työ kun subjektiivinen poistetaan, kuka omia lapsia nyt jaksais kasvattaa, ainakaan kaikkia kerralla. Samalla voitas poistaa esim kotihoidon tuki. Ottaa käyttöön 6+6+6 mallin vanhempain vapaat jena. Se olisi ainoa keino saada laiskiaiset pois kodista ja tukien kulutuksen sijaan tuottamaan jotain.

Mitä enemmän etuusuuksia näille mammoille annetaan, siis jotka ei edes kahta kersaa pysty itse hoitamana, sitä todennäköisemmin he pysyvät kotona ja pitkään ja syrjäytyvät lopullisesti työelämässä. Ja kehtaavat vielä väittää tekevänsä lasten parhaan. Miten? Täyttämällä tiskikoneen ja kuskaamalla lapsen muiden hoidettavaksi??
 
apuaapua
Täysin samaa mieltä. Suomalaiset on paapottu pilalle ja osa ei ota minkäänlaista vastuuta elämästään. Kaikki pitäis vaan olla mahdollisimman helppoa ja kaikki pitäis saada ilman, että itse joutuu tekemään mitään.

Mä luulen, että nyt ollaan vasta alussa. Tulevaisuudessa näitä "luksupalveluja" leikataan vielä enemmän ja osa poistuu kokonaan. Mä en ole ikinä tajunnut koko subjektiivista päivähoitoa. Mun päähän ei mahdu, että lapset kiikutetaan hoitoon ilman, että sille hoidolle on tarvetta.
Niinpä. Suomessa on yhdet maailman pisimmistä vanhempainvapaista, ja tuettuna. Siihen päälle jokainen saa lapsistaa lapsilisää. JA siihen päälle kotona oleva vanhempi voi vielä hoidatta lapsensa subjektiivisessa hoidossa, jonka kulut valtiolle merkittävämmästi suuremmat kuin marginaalinen maksu. JA SITTEN nää, useimmiten äiti-ihmiset KEHTAA valittaa että heiltä vaan viedään.

V*** lisääkö tukia kaipaisitte että olis hyvä? Pahimmillaan nämä oman elämänsa supersankarit uhoavat muuttavansa Suomesta kun täällä on niin huono- mun mielestä saisivat kernaasti toteuttaa uhkauksensa. Ja takasin ei ole tulemista jos sattuu huomaamaan että kappas....Suomessa pääsikin helpolla.

Mutta kun ei ole kuin minäminä maailma. Ihan samalla tavalla ajattelee ökyrikkaat. Minäminä ja minun etu. Ja kummassakin kastissa kyllä osataan selittelyn taito kuinka on oikeutettu erikoiskohteluun ja kuinka eduksi se on jollekin muulle.
 
ANTEEKSI. Ne miehethän nytkin elättää ne kotimammat, jotka kuskaavat lapsensa subjektiiviseen hoitoon. Hyin usein näin. SUBJEKTIIVINEN ei taatusti ole lisännyt naisten työllistymishaluja vaan tehnyt kotonaoleilusta vielä rattoisampaa kun ei tarvitse kuin nuorinta hoitaa.

Kummasti alkaa arvon rouvia kiinnostaa työ kun subjektiivinen poistetaan, kuka omia lapsia nyt jaksais kasvattaa, ainakaan kaikkia kerralla. Samalla voitas poistaa esim kotihoidon tuki. Ottaa käyttöön 6+6+6 mallin vanhempain vapaat jena. Se olisi ainoa keino saada laiskiaiset pois kodista ja tukien kulutuksen sijaan tuottamaan jotain.

Mitä enemmän etuusuuksia näille mammoille annetaan, siis jotka ei edes kahta kersaa pysty itse hoitamana, sitä todennäköisemmin he pysyvät kotona ja pitkään ja syrjäytyvät lopullisesti työelämässä. Ja kehtaavat vielä väittää tekevänsä lasten parhaan. Miten? Täyttämällä tiskikoneen ja kuskaamalla lapsen muiden hoidettavaksi??
Kyse oli siitä, että nollaluokan poistaminen päivähoitomaksuista lisäisi juuri tuollaista kotiäitiyttä. Lue tarkemmin. Ja itse olen aina kannattanut 6+6+6-mallia tai muuta vastaavaa, jossa lastenhoitovastuu jaettaisiin molempien vanhempien kesken - omassa perheessäni niin on tehtykin: esikoisen meni melkein puoliksi, nuorempaa on isä hoitanut kotona enemmän minun tehdessäni töitä.

Pointtini oli, että hallitus ajaa näillä toimillaan pienituloiset naiset kotiin, mikäli päivähoidon maksullisuutta lisätään. Ryhmäkokojen kasvattaminen lisää myös tyytymättömyyttä päivähoitoon ja saattaa lisätä sitä, että jäädään kotiin lapsen kanssa. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on ollut Suomessa yksi merkittävä tekijä naisten työssäkäynnin edistäjänä - ja vaikka iste nyt maalailet ihmeellisiä kuvia siellä miesten siivellä elävistä laiskoista kotiäideistä, niin Suomessa kuitenkin suurin osa naisista käy töissä, moni heistä tekee uraa. Suomessa lähtökohtaisesti ajatellaan, että naisenkin paikka on työelämässä ja että naisen on hyvä olla taloudellisesti itsenäinen. Tätä ei kannata lähteä purkamaan, mutta päivähoidon maksullisuuden lisääminen tekee juuri sen, mitä ei pitäisi.
 
Olisivat saaneet poistaa kokonaan tuon subjektiivisen päivähoito-oikeuden.

Ja samaan syssyyn vain takuu siitä, että hoitopaikan saa työn vuoksi heti tarvittaessa (myös keikkatyö, sijaisuudet yms).
Kyllähän hoitopaikan nytkin saa työn vuoksi nopeallakin aikataululla. Se hoitopaikka tosin voi sijaita kaukana, mutta niin se olisi jatkossakin - ei mitenkään voisi olla mahdollista pitää jokaisessapäiväkodissa useaa paikkaa tyhjänä siltä varalta, että joku sattuu tarvitsemaan.
 
ap.....
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30847017:
Toisaalta kun samaan aikaan suurennetaan ryhmäkokoja, jää varmaan hoitajia työttömäksi ja varmaan tuo johtaa joidenkin, varsinkin pienten päiväkotien sulkemiseen. Joten voi olla, että monelta katoaa se lähipäiväkoti kokonaan.

Samaan aikaan kouluissa luokkakokoja kasvatetaan, mikä oli todettu jo 90-luvun jäljiltä vahingolliseksi.
Ainakin useissa paikoissa kaupungeissa tilanne on se, että hoitopaikkoja ei ole tarjolla edes siten, että kunta täyttäisi lakivelvotteisen säädöksen antaa soveltuva hoitopaikka 4kk sisällä työssäkäyvälle ihmiselle, että pääsisi töihin.

Päiväkodeista on kaupungeissa pulaa ainakin PK-seudulla. Sen takia monen kaupungin pitää yrittää tukea taas yksityistä päivähoitoa suurella summalla.


Olisi parempi säätöjen takia itseasiassa, että kaupunki pystyisi tarjoamaan hoitopaikan kaikille hakijoille, eikä tarvitsisi tukea yksityistä (koska yksityinen veloittaa isot kustannukset kokopäiväpaiksta, oli lapsi siellä kokopäivää tai ei).
 
ap....
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30847263:
Ilmeisesti tarkoituksena on lisätä mieselättäjyyttä ja ohjata naisia kotiin. Kotihoidontuki säilyy ennallaan, joten jos päivähoitoa rajoitetaan ja maksullisuutta lisätään, niin kyllähän se tarkoittaa sitä, että yhä useampi pienituloinen (yleensä nainen) jää kokonaan kotiin. Tähän asti on sentään haluttu tukea naisten(kin) työssäkäyntiä, mutta ilmeisesti nykyisen hallituksen painopiste on toinen.
Mä tunnen toki monta veronmaksajaa, jotka eivät voi käydä töissä, kun eivät saa omalta alueeltaan päivähoitopaikkaa. Alueen päivähoitojohtaja on kertonut ihan avoimesti, että päiväkodit ovat täynnä subjektiivisen päivähoito-oikeuden lapsia, joiden äiti on kotona.

Kunta/valtio menettää verotuloja, koska ihmiset eivät edes pääse töihin, kun toiset ihmiset ovat niin laiskoja eivätkä viitsi hoitaa omaa lastaan.
 
"lol"
[QUOTE="Ellu";30846861]Kohde: subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen puolipäiväiseksi

Säästö: 24 miljoonaa euroa[/QUOTE]


Kärpäsen paska tuollanen summa, valtion taloudessa puhutaan miljardeista.
Sitä paitsi tuosta seuraavat kustannukset lienevät miljardeja, kun näistä lapsista tehdään syrjäytyneitä.
 
hallelujah
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30847263:
Niin, yksikään lapsi ei ole hoidossa sosiaalisin perustein, koska sellaisia ei tarvitse esittää. Kaikki ovat päivähoidossa siksi, että on ilmoitettu päivähoidon tarve. Mutta syrjäytyminen uhkaa kyllä niitä, jotka syystä tai toisesta hyötyisivät päivähoidosta. Tämä uhka on olemassa varsinkin, jos nollamaksuluokka poistuu.

Ilmeisesti tarkoituksena on lisätä mieselättäjyyttä ja ohjata naisia kotiin. Kotihoidontuki säilyy ennallaan, joten jos päivähoitoa rajoitetaan ja maksullisuutta lisätään, niin kyllähän se tarkoittaa sitä, että yhä useampi pienituloinen (yleensä nainen) jää kokonaan kotiin. Tähän asti on sentään haluttu tukea naisten(kin) työssäkäyntiä, mutta ilmeisesti nykyisen hallituksen painopiste on toinen.
Taitaa olla sovinistisin ja takapajuisin hallitus tähän mennessä.
 
häpeisivät
Hyvästi pohjoismainen valtio, tervetuloa venäjälle.
Potkitaan vähän lapsia päähän niin tulee kaikille parempi mieli.
Venäjältä nimenomaan on tullut se aate, että valtio haluaa kerätä lapset hoitopaikkoihin. Meilläkin vasemmisto on kaikkein innokkaimmin ollut erottamassa lapsia vanhemmistaan yhteiskunnan varoin, eli vaatimassa subjektiivista hoito-oikeutta.

Suomessa on vasemmiston(naisten) johdolla jo pitkään painotettu sitä, että oma vanhempi ei ole pätevä lapsensa kasvattaja, vaan tarvitaan päivähoitoa jok.ikiselle, muuten tulee epäkelpoja lapsia.
 
nyt pk:tädit voivat relata
Kun se kauhea virta virikelapsosia puolittuu.

Paitsi, että perus 21 lapsen ryhmän 5 virikelasta ovatkin sitten jatkossa 10 puolikasta kokopäiväpaikalla. Eli ryhmässä pyöriikin ison osaa päivää 26 lasta. Ai niin, yli 3 -vuotiaiden lasten määrä / kasvattaja nousee kahdeksaan,joten 29 lasta kolmelle aikuiselle onkin sitten ihan helppo nakki..

Itse en usko, että noita ns. virikelapsia oikesti on paljoa. Siis sellaisia joiden vanhemmat kiikuttavat lapsen hoitoon ihan vain laiskuuttaan. Syystä tai toisesta valvottava vauva, jonkun perheenjäsenen sairaus (niin aikuisen kuin isomman lapsenkin) yms. seikat voivat pistää perheen voimavarat todella tiukille ja se päivähoito voi olla koko kuvion pelastava tekijä.

Meillä keskimmäinen oli vaativa vauva siten terveysongelmineen; vajaa 2 vuotta vanhempi isosisarus hoidettiin kotona kunnes he menivät yhdessä hoitoon äidin palatessa töihin. Jälkeenpäin ajateltuna olisi isommalle sisarukselle ollut ainoastaan ja vain hyväksi jos olisimme älynneet hommata hänelle hoitopaikan. Ihan sen lapsen itsensä parhaaksi; ei äidin laiskuuden vuoksi. Tuota ei tajunnut siinä väsymyskoomassa jossa pari vuotta meni. Yhtään en kadehdi jos joku on tuota älynnyt hyväkseen käyttää. Ja ymmärrän, että alle 5 h päivässä ei paljoa sitä väsynyttä äitiä auta jos hän joutuu sen lapsen hoitoon viemään ja hakemaan tiukkojen aikarajojen puitteessa.
 
"Minttu"
Täysin samaa mieltä. Suomalaiset on paapottu pilalle ja osa ei ota minkäänlaista vastuuta elämästään. Kaikki pitäis vaan olla mahdollisimman helppoa ja kaikki pitäis saada ilman, että itse joutuu tekemään mitään.

Mä luulen, että nyt ollaan vasta alussa. Tulevaisuudessa näitä "luksupalveluja" leikataan vielä enemmän ja osa poistuu kokonaan. Mä en ole ikinä tajunnut koko subjektiivista päivähoitoa. Mun päähän ei mahdu, että lapset kiikutetaan hoitoon ilman, että sille hoidolle on tarvetta.
Samaa mieltä.
 

Yhteistyössä