11/08 masunkasvattajien murut *huhtikuussa*

iru
SOSEVASTAUS

1. Mitä raaka-aineita käytät?
Käytän perunaa ja porkkanaa tai bataattia kasvissoseeksi. Myös kukkakaali on testattu että sopii..

2. Kuinka soseutat?
Soseutan sauvasekoittimella. Pottua on vähemmän ku porkkanaa tossa peruna-porkkanasoseessa niin ei mee mulla ainakaa liisteriksi.

3. Teetkö pakastimeen valmiiksi vai teetkö joka päivä?
kasvissoseita teen vuorotellen n. kolmeksi päiväksi kerrallaan.

4. Meinaatko laittaa jotain makua, kuten yrttejä ym. sitten kun niitä voi antaa?
en oo vielä noita yrttejä miettiny.. vois kait sitä kokeilla niin ei olis niin tylsän makuista vauvan ruoka

5. Entä hedelmä/marjasoseet?
aluksi tein omenasosetta itse (mut oli vissii liian "väkevää" tuli masu pipiksi) ja sit yritin tehä mustikasta, mut oli munki mielestä pahaa :( elikkä "luovutin" ja nyt ostan kaupasta pääasiassa bonan hedelmäsoseita koska niissä ei ole lisättyä sokeria (pilteissä on paria lukuunottamatta)

6. Vinkkejä jaettavaksi?
Eipä taida olla.. B)

Määpä laitan vielä lisää kysymyksiä elikkä miten teette puurot? Millon annatte? Niin ja annatteko velliä?

Meillä syödään nyt aamuin illoin puuroa ja iltavelli (peruna-porkkana) jätettiin pois.. iltasysteemi toista iltaa nyt kokeilussa, aamupuroa syöty kaks viikkoa about.
 
SOSEGALLUP vastaukset

1. Mitä raaka-aineita käytät?
- raaoista keittämällä: bataatti, porkkana, palsternakka, kesäkurpitsa, selleri. Pakastimessa lisäksi odottamassa soseutettuna purjoa ja paprikaa (jäi joskus yli muusta ruuanlaitosta, mutta en ole vielä antanut).
- raakana: kurkku
- pakastealtaasta: peruna, parsakaali, kukkakaali, maissi. Papuja myös odottamassa, mutta vielä en ole antanut.
- Kuivatuista hedelmistä keittämällä: luumu ja aprikoosi
- Pakastemarjoista/-hedelmistä: mustikka, vadelma, mustaherukka ja omena (viipaleina pakastettu)
- Valmiina soseina ostan: päärynä, persikka, ruusunmarja, mango, tyrni-omena, karpalo-omena, punaposki, kuningatar...

2. Kuinka soseutat?
- sauvasekoittimella
- Perunasosetta teen sulattamalla vesitilkan kanssa Oolannin perunasosepakasteesta (pelkkää perunaa), mutta olen myös saanut hyvää sosetta keitetystä perunasta siivilän läpi painelemalla. Syömme itse tosi harvoin keitettyä perunaa.
- Kurkun soseutan valkosipulipuristimella
- Marjakiisselit keitän kokonaisista marjoista ja soseutan sauvasekottimella valmiin kiisselin

3. Teetkö pakastimeen valmiiksi vai teetkö joka päivä?
- Teen pakastimeen lisää sosekuutioita kasviksista noin kerran viikossa
- Sekoitan sulatuksen yhteydessä 1-3 makua toisiinsa
- Kiisseliä olen tehnyt 3-5 annosta kerralla ja säilyttänyt jääkaapissa (pilttipurkeissa)
- Hedelmäsoseita olen pakastanut pilttipurkeissa (omena- ja luumusose)

4. Meinaatko laittaa jotain makua, kuten yrttejä ym. sitten kun niitä voi antaa?
- Oon laittanut hyppysellisen kuivattua persiljaa tai basilikaa välillä mukaan. Milloin niitä oikeasti saisi alkaa antaa?

5. Entä hedelmä/marjasoseet?
- Tähän tuli jo yllä vastaus

6. Vinkkejä jaettavaksi?
- Neuvolan tädin vinkki lihan antamiseen: Kääri lihanpala folioon (jottei kuivu) ja kypsennä uunissa. Pakasta liha ja raasta jäisestä lihasta kasvissoseen sekaan.

7. Miten teette puurot?
- Riisipuuro Nalle-hiutaleista: kattilassa 1 dl vettä + 3/4 dl riisihiutaleita, keitetään sekoittaen pari minuuttia ja jäähdytetään lisäämällä noin 1 dl korviketta
- Spelttimannapuuro: Kattilassa 1,5 dl vettä + 1/2 dl mannaa, keitetään pari minuuttia ja jäähdytetään lisäämällä noin 1 dl korviketta
- Kaurapuuro: Mikrossa 1 dl vettä + 1 dl kaurahiutaleita, 1 minuutti kuumennusta ja jäähdytetään lisäämällä 1 dl korviketta.
- Annan puuroa illalla ennen nukkumaanmenoa. Velliä en ole antanut.

Tänään annoin reilun palan kuorittua kurkkua käteen tunnusteltavaksi ja maisteltavaksi. Puri irti paloja (kaksi hammasta puhkesi jo 2,5 kk sitten...), mutta suurimman osan kakoili ulos. Jotain ehkä nielikin, kun hengitys haisi ihan kurkulta :LOL: Oli kovin innostunut sormin syömisestä. Poika ei vaikuta sihtikurkulta, puurot menee hienontamatta, eikä pienet klöntit soseessa tunnu haittaavan.

Lisäys: poika on maananataina 6 kk ja soseita on syöty nyt n. 1,5 kk
 
Ihanaa! Ootte innostunu sosevastauksista :D Yermasoya kiitos kun nousit Gallupin mliskuulta! Mä en ny ala vastaan kun oon niin keskittymätön, enkä mä voi oikeen vastatkaan kun tyttö vasta sitä perunaa... mut yöunet on kyllä menny tähän perunan alotukseen meillä. Kumma juttu, mistä mahtaa johtua. Eilen muuten tyttö soi kokonaisen perunan! Maistattaa vaan piti...

IRU: sama juttu täällä, että istuimien hintoja kauhistelin! Tuon kaukalon ostin second handina, empä tiiä uskaltaisinko enää. Tajusin oikeen konkreettisesti miten tärkeetä olla hyvä istuin, kun meillä oli se pikku pikajarrutus jonka seurauksena isäntä makas sängyssä pari viikkoo. Tyttö istui kaukalossa lelu suussa (takapenkillä, minä vieressä). Jarrutuksen jälkeen tytöllä edelleen lelu suussa! Hyvä on kaukalo siis, ettei ihan erinomainen!

Eroahdistusta meillä ei onneksi, mutta missäköhän sitä tuliskaankun harvoin käyn missään ilman tyttöä... nyt ajattelin mennä yliopiston kielikurssil lukee ranskaa ihan huvikseni, et sais jotain muuta ajateltavaa kun nää vauvajutut. Mut en tiedä tuleeko siitä tällä päällä mitään. On aivan USKOMATONTA, miten keskittymiskyvytön olen. Unohtelen asioita ja en pysty keskittyy esim. kirjan lukemiseen kunnolla.

No joo.. nyt tyttö kutsuu!
 
Huomenta!

Ihan pikaseen vaan, (hirmu kiire tääl) Maikille iso kiitos sukkalinkeistä! En olis ikimaailmassa uskonu vielä sukkia tekeväni, tosiaan yläasteella viimeks neulonu ja semmosta pakkopullaa oli enkä edes osannu mut nyt se on niin hauskaa ja onnistuin sukan teossa!

Kokeillaan samalla onnistunko kuvan laittamisessa..


Ihan itte tein! :LOL:

Ny pitää lähtee reissuun taas. Palaillaan!
 
iru
Mää yritin käydä netissä ettiin sitä veilchenwurtzelia (ei tainnu mennä oikein??) josta te ootte puhunu sillä saksanmaalla.. noh löysinki sellasen netti kaupan joka niitä myy, mut en osaa tilata ku ei osaa saksaa :headwall: pitää pyytää mun isää varmaan avuksi, osaa ainaki jonku verran.. ku ootte niin kehunu niitä ja toi poika on jo varmaan kaks kuukautta hampaita tehny (yhtään ei oo puhjennu) kauheeta kitinää.. niin jos se auttais.. niin tässä oli monenlaisia, niin millanen teillä näistä on?

http://www.yatego.com/index.htm?sid=04Y1240133833Y1c95a2d419f22f89ea&cl=mallsearch&std=1&aId=mall&startCat=11-14-04&startLevel=3&sort=price_desc&compactList=&query=veilchenwurzel+&catonly=false&x=36&y=10&price_min=egal&price_max=egal

Niin ja dara ei kyllä uskois että et oo hirveesti käsitöitä tehny, noi sukat on ihanat :heart:
 
Morjensta jälleen! :wave:

Meillä tytöt nukkumassa, joten hetken saan olla ihan rauhassa!
Mies vielä ylitöissä, kahteen saakka... Oli kuulemma pakko lähteä tekemään kun sunnuntailisistä ym. kyse :D

Aamupäivällä käytiin ulkona, tuplarattailla työnsin menemään. Kiva kun tuo esikoinen jälleen viihtyy kyydissä niin pääsee itsekin lenkille! Oli ihan hyvä ilma, nyt vaihteeks hirvee tuuli!

Hyvä et joku nosti tuon sosegallupin, itse muistanut vaikka huomasin sitä kaipailtu! =)

Dara: hyvin on sukka onnistunut =)

Maotao: Täällä kans toinen jolla kesikittyminen aika heikonlaista :whistle: Elokuvia tosi harvoin katson, ehkä alkua vähäsen ja siihen se jää. Jotain harvoja kertoja olen katsonut ihan loppuun asti! Mies aina nauraakin mulle jos ehdotan että katotaan jotain leffaa, kun en sitä kuitenkaan katsoisi :D
Musta tuntuu et itellä on näiden lasten myötä keskittyminen huonontunut. Jotenkin kun sitä pitää olla "valmiustilassa" koko ajan jos äiskää tarvitaan...

Esikoisella aika kiva nuha alkaa jo olla, yskii myös. Pienin vähän aamulla yski sängyssään, toivottavasti ei tulis nuhaa :( Mutta todennäköistä on, aina ne on tarttuneet... Viime yö meni nimittäin vähemmillä herätyksillä niin kiva jos joku nuha tulee sit sotkemaan hommaa...

Nyt en ole antanut perunaa varmaan neljään päivään, ja neidin naamasta on punaiset läiskät hävinneet! :eek: Myös silmien alta, sitä kun on pitkän aikaa ihmetelty mistä johtuu... Pitää testata vaikka huomenna perunaa, johtuuko sitten oikeasti siitä!
 
Hätäinen tervehdys. Täällä ei päikkärit nyt onnistu sitten laisinkaan. Osku on ihan tööttiväsynyt mutta ei rauhoitu, kiljuu hiki päässä vaan. Nyt hetkeksi on rauhoittunut kattomaan Wall-e leffaa, Wiltsu pärryyttää ja räkii vieressä. Se on sitten niiiiin hauskaa, varsinkin ruoka suussa. Tänään oltiin kaupungilla kun oli peräkonttikirppis, mutta väkeä oli niin paljon että alkoi jo ahdistaa. Jäi siis kontit kiertämättä mutta kahvilla käytiin. Pikkuväki torkkui pikkunokosia matkalla, ajattelin että oisivat menneet helposti päikyille mutta mitä vielä! |O Ketuttaa niin että söin just jätskipaketin loppujämät kahvin kera. :eek:

Tänään kahvilassa huomasin että Oskarille on puhjennut toinen hammas! Alas toisen viereen, pikku nökö pilkotti. Voi kamala, iso poika jo! Mutta Wilma ei pidä kiirettä.

No, taidan mennä kattoon leffaa pienten kanssa, jospa pääsis pian sinne päikkäreille asti...

HM
 
iru, Meillä on ihan sellainen pieni ja yksinkertainen se. Taitaa olla samanlainen kuin tuo edullisin vaihtoehto noista...popolini 8,98?. Toi ihan alinmainen on vaan sellainen ketju siihen juureen ja noi ylimmäiset on luxusvariaatioita: helistin, missä on se juuri :D En tiennykkään et niistä on tollassiakin. Ja sit toi 19,95 ? hintainen on sellainen ketjulla, niinku tuteissakin se ketju. Aika kalliita noi on. Mekin maksettiin siitä ihan pienestä palasesta joku 9 ? apteekissa.
Mut onhan siitä ollu hyötyäkin. Katoin vaan, että Suomeen tuleekin noista kalliit postituskulut 17,99?! Hmmm..Mähän voisin käydä apteekista ostaa tollasseen ihan pienen Veilchenwurzelin ja lähettää sen kirjekuoressa sulle? Tuliskohan se perille sellasseessa?Kun paketti maksaa taas niin paljon. Laita privana mulle viestii.

Mielenkiintoista lukea noita sosevastauksia! Täytyy vastaa ite paremmalla ajalla.
 
Iltaa!

Tänään piti koulutehtäviä tehdä, mutta oon katsellut vain telkkaria ja vaunuillut kauniissa säässä...

Yöllä vähän valvoskelin kun odotin miestä biljardia pelaamasta ja lopulta puoli kuudelta aamulla soitin missä kuppaa. Oli jäänyt meidän kerrostalon saunan eteiseen nukkumaan pahimpia "snookereita" pois, muttei ollut tajunnut, että minä saattaisin olla vähän huolissani...

Meillä on iltapäivän päiväunet siirtyneet myöhemmäksi ja myöhemmäksi joka päivä. Nukkuu edelleen 3-4 tunnin unet, mutta nykyään ne unet alkaa vasta 15-16 maissa... Nytkin nukkuu vielä "päikkäreitä", vaikka kello on kohta kahdeksan! Lieneekö valoisilla illoilla tekemistä asian kanssa?! Keskipäivällä torkkuu parit 45 minuutin pätkät, mutta ei millään sen pidempään vaikka vaunuissa lykkisi. En ole tohtinut herättää kesken sikeiden päikkäreiden, katsotaan nyt mihin tämä "kehitys" lopulta johtaa. Iltaisin on silti toistaiseksi nukahtanut aina yhdeksän maissa ihan hyvin, mutta nyt kyllä jännittää...

Tänään tarjosin peruna-kukkakaali-parsakaalia ja nyt tuli ensimmäinen makusekoitus, joka ei mennyt ihan liukuhihnalla alas... Koko satsin lopulta söi, mutta avasi aina suuta lusikalle vaikkei ollut edellisiä niellyt. Hyvä taktiikka, ihan kuin se seuraava lusikallinen muka maistuisi paremmalta :LOL:

Aamulla taas teki ekat kakat pottaan. Seuraavalla syötöllä miehen piti mennä potattamaan, mutta poika olikin jo ehtinyt kakata vaippaan. Siinä krapuloissaan mies tiputti vahingossa kakkapökäleen kestovaipasta lattialle ja vasta vessan vaippapyykkikorilta huuteli, että mihis se kakka hävisi?! :LOL: Makkarin lattialtahan se kikkare löytyi ja sitä oli varmasti mukava noukkia kun muutenkin oli huono olo. No, sitä saa mitä tilaa ;)

Nyt kyllä menen herättelemään poikaa parvekkeelta!
 
Iru: meilläkin ihan tuo peruswurzeli (popolini). Ei sen tarvi kummonen olla, mullakin nauratti nuo erikoisvariaatiot siitä.. Jotku laittaa sen kaulaan, mie pistin vähän kuminauhaa reiästä, että saa vedettyä ulos, jos meinaa laps sen nielaista. Kaulaan en sitä halua pistää. Kuminauhaa siis siksi, että saadaan se myös jumppamaton kaareen, ja tyttö saa vedettyä suuhun. (Siinä olikin superhyvä vinkki, jonka sain kaverilta, kaikki lelukaaren lelut on nykysin tuunattu kuminauhalla.) Sveitsissä monet muuten laittaa lapsille hammastusvaiheessa meripihkakaulakorun kaulaan, senkin kerrotaan helpottavan kipuja. Mites Saksassa?? Ja anteeks en muista (jos ootte vuoden aikana kertoneetkaan), mutta pakko kysyä oletteko naimisissa saksalaisen vai suomalaisen kanssa? Vai jonkin muun (rasti ruutuun :LOL: ) Ootteko menossa takas Suomen jossain vaiheessa?

Ihanat sukat Dara =)

Ihania pottatarinoita taas Maikilta! Ja täytyy noteerata muidenkin hauskat kakkajutut, oon silmät vesissä hekotellu, ja kauhulla ootellu, milloin meijjän tyttö pamauttaa soseet hoitopöydälle.. Pissat on jo tullu muutamaan kertaan.

No, pitää lopetella. Mies käski kirjoittaan, että se tuolla taka-alalla hoiteli meijän pyykit :LOL: Luulee varmaan, että vain panettelen sitä täällä palstalla. En sentään, se on ihan muru. Hyvät yöt kaikille :wave:
 
Jahas, Tuutikkiin on tarttunu nyt sveitsiläinen kakkahuumori. Kieltämättä kiintoisia tarinoita Maikki ja Kuunkulta, josta tulikin muuten mieleeni, että meijän tyttö ei oo ihan ekojen elinviikkojen jälkee ikinä kakannu tai pissannu vaippaa vaihtaessa. Ompas hän hienotunteinen. Mut yks puklujuttu kyllä tulee mieleen... Usein kun mun mies istuskelee kirjotuspöytänsä edessä tekemässä jotain ah niin tärkeitä juttujaan, niin meen siihen eteen heilutteleman tyttöä, kun sillä saa miehen keskittymisen herpantumaan ja tyttö tykkää tällä hetkellä sellasista "heiluttelu ja hyppely!"-leikeistä. No päivänä eräänä heiluttelin tyttöä siinä oikeen voimalla - syötöstä oli yli tunti aikaa- niin heilauttaessani tyttöä naama edellä miestä kohti oikeen voimalla, lensi oikeen megapuklut suoraan miehen naamalle ja paidalle ja jokapuolelle. Mutta ei tää ny ollukan niin hauska juttu. Mut se tilanne oli hauska.

Nii Tuutikki mun mies on saksalainen. Ei oikeen olla päätetty että muutetanko joskus Szuomeen. Ehkä...? Työkuvioista varmaan riippuu. Mun mies on saksanope, niin voishan se Suomestakin löytää duunia.
 
Huomenia!

Dara ihanat sukat olet neulonut! Mun kanssa alkoi tehdä mieli tarttua puikkoihin :) Jospa mäkin niillä marttojen ohjeilla onnistuisin tekemään tuon kantapään.

Te kaikki olette niin uskomattomia vauvan ruoan tekijöitä! Mä olen kaivellut kaikki purkeista :ashamed: Puuronkin teen jauheesta tai suoraan pikkuisista tölkeistä kaadan lautaselle. Tarttis varmaan ryhdistäytyä.

Meillä Leo nukkui piiiiiitkästä aikaa koko yön. Mä itse olin jo puoli seitsemän jälkeen hereillä ja ihmettelin, että voiko olla mahdollista, että kaikki lapset vielä nukkuvat??? Piti ihan mennä viereen kuuntelemaan vauvan hengitystä. Mutta siinä se nukkua tuhisi pylly pystyssä =) Eilen oli rankka päivä, kun joutui olemaan yli neljä tuntia autossa, kun kävimme miehen siskon tytön ristiäisissä. Heilläkin on aivan ihana vauva, jolla on tukkaa niin paljon, että en ole ikinä ennen nähnyt sellaista peikkovauvaa :)

Mutta nyt tais Leo herätä. Alkoi kuulua iloista höpinää sängystä. Täytyy alkaa laittaa pojalle syötävää :wave:
 
Huomenta

Viikonloppu meni taas ihan hurahtamalla ja nyt arki taas käyntiin.
Viikonloppuna käytiin kaupungilla shoppailemassa ja kierrettiin mummolat niin kuin joka vkl.
Esikoisesta on tullu ihan kamala tapaus, huutaa, karjuu, ei tottele mitään joka asiasta väittää vastaan jne.Huomioitu on joten ei pitäs huomion hakemisestakaan johtua, välillä tuntuu että voimat loppuu kesken tuon kanssa ja itelläkin sit pinna palaa kun toinen testaa ihan ääripisteeseen saakka. Hänen myös pitäisi saada olla johtaja, päästä mm.joka paikaan ensimmäisenä ja olla joka asiassa ensimmäinen. Ilmeisesti jotain uhmaa sais alkaa loppua jo.

Leevillä on ollut jopa viikon korvat terveet =) tätä ei ole sit tapahtunut ensimmäisen korvatulehduksen jälkeen.

Nyt miettimään mitähän sitä tänään touhuis. :wave:
 
Huomenta!

Kiitos kaikille sukkakehuista B) Oon iteki niin onnessani uudesta taidosta :)

Käytiin eilen mun isällä kyläilemässä, Lumi teki tuttavuutta kissojen kanssa. Hauskan näköistä kun kissat ja tyttö yhtä uteliaita :) Nenät vastakkain välillä. Ei käyty vielä morjestaa heppaa ja lampaita kun oli niin kylmä ilma ettei ulkona viittitty olla. Kesällä sit Lumi pääsee niitäkin ihmettelee :) Esikoinen kyllä kävi ukin kanssa elukoita ruokkimassa ja katselemassa kuten aina.

Sosegalluppi on mielenkiintoinen! En ite viitti sen kummemmin vastailla kun meillä on vasta bataattia ja porkkanaa syöty. JA puuroa. Eilen annoin luumua myös. Ite teen kaikki soseet paitsi noi hedelmät todennäköisesti. Luumusoseen tein pussillisesta kuivattuja luumuja. Tuli ihan hirvee määrä pakkaseen, kun laitan vaan pienen jääpalallisen verran iltapuuron joukkoon. Lumilla on nyt ollu kakka kadoksissa ni jos tuo auttaisi.
Asiasta toiseen, eilen ähisi siihen malliin et luulin jo kakkaa pukkaavan ja pistin äkkiä potalle, kun tahdoin minäkin pyydystää kakan pottaan. Mut ei sielt sit tullukaan muuta ku pissa. Mutta pottaan tuli! :LOL:

Ja soseista vielä, maissisoseen ostin valmiina. Tänään ajattelin sitä kokeilla. Ostin siks valmiina kun en oikein tiennyt miten niiden kuorien kanssa on jos tekee itse. Et meneekö tarpeeks hienoksi soseeksi kuorineen vai pitääkö vielä jonku siivilän läpi puristaa. Tälleen alkuun kun varmaan kökkäreet soseessa ei oikein menesty Lumin ruuassa. Myöhemmin kyllä teen itse tuonkin kuorineen.

Aurinko paistaa mutta taitaa tuuli jatkua inhottavan kylmänä. Saa nähdä viitsiikö pihalle lähteä tänään. Kuulemisiin!
 
Vastaan nyt tuohon sosegalluppiin...

1. Mitä raaka-aineita käytät?
Perunaa, porkkanaa, kukka- ja parsakaalta, bataattia. Kaapissa käsittelyä odottelee kesäkurpitsa. Teen erilaisia sekoituksia, viimeks peruna-porkkana-palsternakka ja peruna-porkkana-parsakaali-maissi. Seuraavalla kerralla olis tarkoitus tehdä myös lihasta ja kalasta soseet, mietinnässä vaan teenkö seoksia vai pakastanko esim kalan omina kuutioinaan.

2. Kuinka soseutat?
Sauvasekoittimella, perunan ja banaanin haarukalla. Seoksissa peruna ei mene liisteriksi :)

3. Teetkö pakastimeen valmiiksi vai teetkö joka päivä?
Perunaa sillon ku itte sitä syödään. Muuten pakastan, teen isomman satsin kerralla ja pakastan pilttipurkkeihin sopiviin annoksiin.

4. Meinaatko laittaa jotain makua, kuten yrttejä ym. sitten kun niitä voi antaa?
En oo miettiny, ehkä jotain vois lisäillä pikkuhiljaa. Nutricia muksun sivuilla kävin katteleen soseiden ohjeita, niissäkin oli esim. persiljaa...

5. Entä hedelmä/marjasoseet?
Pääasiassa ostan kaupasta, ainakin toistaiseks. Banaanin soseutan itte ja mummo teki viime syksynä omppusosetta. Marjoista keittelen kiisseliä.

6. Vinkkejä jaettavaksi?
Eipä taida olla...

Puuroista: Riisipuuro Muksun hiutaleista, nesteenä vettä ja korviketta. Kaurapuuro normihiutaleista, välillä kokonaisista välillä jauhetuista (jälkimmäinen maistuu paremmin).

Vellejä on syöty kolmisen kuukautta iltaisin, peruna-porkkanaa, kauraa, nyt mukaan tullu neljä viljaa ja mysli.

Mut ny täytyy mennä, jatkan myöhemmin.
 
|O , |O , |O a vielä kerran |O

Vauvan sain nukkumaan jossain kasin jälkeen eilen illalla. Kahteentoista mennessä ennätti herätä jo 4 kertaa... Joskus yhden maissa jälleen, ja kun sain nukkumaan niin esikoinen alkoi itkemään. Sen 1,5h minkä pienin nukkui, isompi itki vähän väliä :( Oli aika nuhainen ja yski, annoin sit Panadolia ja sen jälkeen nukkui aamuun asti.
Vauva taas ei, yhteensä yön aikana nousin sängystä imettämään 9 kertaa ja 10. jäätiin jo ylös seiskalta.
Ja nyt kyllä huomaa että on valvonut yön, ihan tööt olo!
Nuha tuli tuolle pienemmällekin, sillä heräili noin usein (tai no herää muulloinkin)... Imetin sit joka kerta, sain nopeemmin takas uneen eikä esikoinen herännyt itkuun.

MUTTA, jos viikonloppuna on nuhat ohi, koitan saada tuota yötissuttelua vähemmälle! Pari yötä saattaa huutaa tissin perään mutta sitten se pitäisi helpottaa. Ei tule mitään kun joka kerta pitäisi saada kun ei ole edes nälkäkään...

Joskus on käynyt jo mielessä että lopettaisin koko imetyksen. Mutta kuitenkaan en tahtoisi vielä. Tulee halvemmaksi, ja päivisin on helpompaa. Kun nuo yöt vaan saisi rauhoittumaan niin ei olisi niin kiirettä lopetuksen suhteen! =)

Toista rintaakin pakottaa, eilisestä saakka. Nyt sitten vasta sain aikaiseksi laittaa lämpötyynyn :ashamed: Eilen taisi vähän paleltua ulkoillessa. Rintatulehdus tästä vielä puuttuukin :headwall: Jospa menis lämmöllä ohi...

Tsori taas, hiiiirveetä valitusta vaan :ashamed:
 
huomenta! Täällä ollaan tulossa kipeiksi koko sakki:( Esikoinen on jo ollut loppuviikosta asti kauheessa flunssassa, nyt sitten loput paitsi mies ollaan kurkkukipuisia ja ääni on painuksissa... Vauvakin heräili pari kertaa ja oli vaikea päästä uneen takaisin, nenä tukkoinen ja tutin imeminen vaikeaa.. harvoin olen kipeä eikä vauvakaan ole vielä sairastellut.

Luminkalle voimia, kuulosti kyllä tosi rankalta teidän yö.. Toiv. helpottaa taudit ja yöheräilyt pian! :hug:

Dara; voi miten hauska tuoli! Todella uniikki versio! =)

Paljon kaikkea olette kertoilleet, tää ei jaksa nyt kommentoida ja kirjoitella enempää. Kökkö olo ja kotihommia viikon lopun jäljiltä odottaa, siskot kyläili viikonlopun vierainamme ja lysti on nyt loppu, edessä arkinen aherrus..
 
Wau Dara! Hieno tuoli! =)

Mä en oo juuri tehny soseita.. perunaporkkanaa vaan.. kaupasta ostanu mutta ajattelin että alan osittain ainaki tekee. Vinkkei ei viel ole =D

Puuron teen Onnille Muksun riisihiutaleista, keitän vedenkeittimellä vettä, 1dl vettä ja hiutaleita sormituntumalla nii et puuroutuu, sit laitan hedelmäsosetta joukkoon pikkasen että tulee makua.

Kaupan soseista ollaan varmaan lähes kaikkia 4kk ja 5-6kk ikäselle olevia koitettu, soseet alotettii vajaa 3kk ikäsenä ja siinä 4kk ikäsenä tuli puuro ja lihat + kala mukaan.

Keskiviikkona on neuvola ni nähää mite on kasvanu =)

Tänää laitin ekaa kertaa kestovaipan onnille, ajattelin että koitetaa niitäki! =)

Tarttisin jonku SUPERselvän ohjeen kestojen tekoon? Oisko kellää?
 
Huomenta!

Dara, ihana tuoli!! Mahtavaa, että se on musta, näyttää tosi hyvältä!

Keiju, kiva kuulla, että sairastelu helpottaa! Toivottavasti esikoinenkin rauhoittuu.

Me ollaan lähössä mummolaan, kuhan Amelie herää aamupäikkäreiltä. Kovanonnen kuvakokeilut jatkuvat: älkää hermostuko, jos ei onnistu, mutta pakko taas yrittää, kun sain eilen napattua niin hauskan kuvan. Murun alahampaat näkyvät oikein hienosti :heart:

 

Yhteistyössä