11/08 masunkasvattajien murut *huhtikuussa*

Huomenta-päivää...
aamukahviani tässä pääsen viimein hörppiin! :D
Reissusta on palattu eilen, vähän turhan viileetä oli, kaamee tuuli!! Mökki oli kiva, mutta himppasen liian pieni, kun meitä oli 2 perhettä; 8henkee, joista 2 vauvaa..ja mökki oli 4hengelle. Miesten varaama! :D
Lasten kanssa meni ihan hienosti! JOskin kylmä ilma rajoitti ulkoilua ja pienet tilat on kuin punainen vaate 4veen kanssa.. :whistle: Joten yhteen otettiin jokunen kerta kun ei meinannut taas mennä kaikki ihan jakeluun.
Ihan kiva oli olla ilman kotihommia, eikä tullut oikeestaan ikävä konettakaan! :eek: MUTTA kyllä kotona vaan on niin kiva taas olla! tutut kuviot ja ympäristö, täällä on ihanan rauhallistakin juuri nyt!

Pikkumies tuli yön aikana tosi räkäiseksi, ei oikeen maistu nyt tissikään.. :/ Tää onkin vasta toinen kerta kun sillä nuhaa, kurjaa kuitenkin!

Nyt en jaksa lukee tarkemmin teidän juttuja, kivoja kuvia olitte laittaneet!!!

Me muuten otettiin kaukalo vielä käyttöön, kun ei pää eikä jalat mee yli. Mä pidän niitä nyt sitten kriteereinä, ettei jalat saa osua penkkiin. Voi mahtua vielä kuukaudenkin tuohon. Hyvin meni matkat, kun pikkumies nukkui melkein koko ajan.

Nyt leipoon leivät loppuun ja jatkaan sähköpostin tutkailulla.. =)
 
Moikka taas kaikille!!!

Kylläpäs pääsi kulumaan aikaa viimeisestä kirjoittelustani...
Mulla oli vapaa viikonloppu, oon mukana aktiivisesti järjestötoiminnasta ja meillä oli viikonloppuna vuosikokous laivalla. Joten tuli kyllä vähän juhlittuakin :ashamed:
Uskaltauduin jättämään Vilin isänsä kanssa, olivat kyllä miehen vanhempien luona hemmoteltavana. Todella hyvin oli heillä mennyt, pystyi itsekin nauttimaan reissusta kun tiesi ettei toisella ole mitään hätää. Tuli eilen kun tulin kotiin oikein huono mieli, kun usein tulee nalkutettua miehelle, ja toinen kuitenkin todella hienosti on pojun kanssa. Onneksi olin tuonut tuliaisia, ja muistin kovasti kehua miestä =) Pitäsi kyllä enemmän kiinnitää arjessa huomiota myös toisen huomioimiseen.

Allergisen reaktioni syy ei koskaan selvinnyt, olen kyllä siitä asti vältellyt suklaata ja tomaattia, mutta en yhtään tiedä johtuiko se edes lähellekään niistä. Perjantaina aamusta oli vielä silmät turvoksissa, ja nokkosihottumaa puoli kroppaa täynnä. Itkua taas tuhersin ja olin jo perumassa koko reissun. Kaveri sai kuitenkin suostuteltua lähtemään, ja iltaan mennessä kaikki oli hävinnyt. Eli näköjään reaktio hävisi yhtä nopeasti kuin oli tullutkin.

Täällä Vili kääntyilee nyt ihan koko ajan, hetkeäkään ei makaa paikoillaan, vaan aina punkee itsensä selältä vatsalle ja toisinpäin. Saas nähdä koska älyää yrittää eteenpäin.

Me maisteltiin tänään aamulla puuroa ensimmäisen kerran. Laiskana ostin Piltin kaurapuurojauhetta, johon sekoitetaan vain vesi. Laitoin puuron joukkoon vähän persikkasosetta, jotta menisi paremmin alas. Kyllä Vili sitä söi, mutta hieman oli epäluuloiset ilmeet... no, koitetaan nyt muutamana aamuna, ja jos ei mitään oireita tule, niin sitten aloitan myös illalla antamaan.

Ihania kuvia olette laitelleet :heart:

Ei vaan, kai se tarvii taas mennä kääntämään Vili takaisin selälleen, kitisee tuossa mahallaan leikkimatollaan... mutta palailen taas :wave:

Mainanna
 
tuutikki: ollas hyvä vaan =) Aika ihuna tyttö sinulla =)

Jaahas, Helmi reissusta selvinnyt :D

Keksittiin tuossa äsken esikoisen kanssa hauska juttu, heiteltiin kylmägeelipussia pitkin lattioita.. Seurauksena että se hajosi ja mies heräsi :whistle: Upsista... Nyt siis hiljempaa eloa ja kai se on ostettava uusi pussi seuraavalla apteekkireissulla :saint:

Pienin nukkuu, nyt pulmana miten sais tuon isomman myös. Ei varmaan ihan vielä asetu. Mutta jos vauva herää niin ei isompi todennäköisesti jää sänkyynsä :| Kun tässä viikko mennyt niin että vauvan olen laittanut eka nukkuu ulos ja sen jälkeen vasta isompi tyttö...
 
nyt sitten koneella, parin päivän edestä!! :D

Dara, oli tosi upee se teidän tuunattu syöttis!!! :p Mä kanssa maalasin meidän pipanalle tuollaisen samanlaisen perustuolin uuteen uskoon, joskus taisin kuvankin tänne laittaa. Kivan persoonillisia niistä saa, pienellä rahalla! =)

Nam, leivät on ihan kohta valmiit!! KARSEE NÄLKÄ! kaappi huutaa tyhjyyttään...mutta tuore leipä ja kahvi; sillä pötkitään pitkälle! :p

 
Paistan tässä pinaattilättyjä ja otin läppärin keittiöön, että samalla kirjoittelen, välillä kääntelen lättyjä. Minäkö riippuvainen?! :whistle: Siitä puheen ollen, tervetuloa Helmi takaisin! :LOL: Voin kuvitella, että oli tiivis tunnelma 4 hengen mökissä...

Otso on tänään 6 kk! Annoin juhlan kunniaksi lounaalla pelkkää bataattia, kun se kerran on niin herkkua. Tokihan poika ymmärtää, että nyt on juhla :LOL: . Eilinen peruna-kukkakaali-parsakaali laittoi vähän vatsaa löysälle, ilmankos poika sille irvistelikin.

Tänään kakkasi aamupäivällä kahdesti pottaan (ja kerran vaippaan...). Ja tämä oli nyt sitten viimeinen kerta kun listaan Otson pottailuita...

Postissa tuli pari tilaamani L-kokoista kestovaippakuorta, bodyn jatkopala ja sellainen kuminauhasysteemi, jolla saa paidasta "tehtyä bodyn" (laitetaan nipseillä kiinni paidan alareunaan ja jalkovälistä ympäri). Kun meillä on paidat jääneet ihan käyttämättä, en jaksa sitä helman alaspäin kiskomista tai housuihin tunkemista.

Eilen ostin huutiksesta käytetyn tripp trappin. Se oli sellainen tummempi pähkinän väri, jota ei enää saa ja sopii toivottavasti meidän ruokapöydän kanssa. Hinta ei ollut kyllä halvimmasta päästä, mutta kuitenkin reippaasti kaupan hintaa edullisempi. Hyvin on kyllä sujunut sylissäkin syöttäminen, paitsi poika kieppuu sylissä ja potkii pöydän reunaa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Dara, mahtava tuoli, sehän on nyt Lumille "nimikoitu" :)

Tänään mut hälytettiin 6 tunnin varoitusajalla tuuraamaan sairastunutta opettajaa iltaopetusduuniin. Saa luvan kyllä olla tosi sairas, kun minä sentään menin toissaviikolla suoraa sairaalasta opettamaan, kun Otso oli tarkkailussa hengitysvaikeuksien takia. Onneksi olin jo valmistellut opetuksen, niin ei tarvinnut alkaa paniikissa koota slaideja.

Noniin, nyt on lätyt valmiit, ääntä kohti :p
 
Sanse, ootko katsonut kuvitettuja kestovaippojen ompeluohjeita:

http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/taskuvaipanompeluohjekvy5.pdf
http://www.kestovaippainfo.fi/tsi/vaipat/17/

Jos sulla on joku tietty asia, johon kaipaisit "henkistä tukea" (materiaalit, kaavat, kuminauhojen kiinnitys, ompeluohjeiden tulkinta tms?), niin voin vastailla mikäli osaan!

Kannattaa eka vaippa ommella vaikka sisävaippa halvemmasta matskusta (itse uhrasin aluksi vanhan pyyhkeen ja miehen pyjamahousut...), niin ei mene kallis PUL hukkaan (mikäli olet tekemässä taskuvaippoja), jos vaikka ei olekaan sopiva kaava tai tulee joku "ajatuskatkos" ompelussa...
 
tervehdys!

dara,onpas upee tuoli! heti alko päässä raksuttaan syöttötuolin tuunaus =)

meillä Vilho nukahti eilen ekaa kertaa sänkyynsä! tuuletin sitä ihan innoissani sit illalla,heh. nyt päikkärit tänään ei tosin onnistunut samalla kaavalla..jäi jätkä vaan pyörimään ja tutkimaan pinnasuojan kuvioita ja nyt on taas pystyssä.

Neuvolassa käytiin tänään ja 5kk mitat olis tässä:
(suluissa 4kk tiedot)

paino 8070g (7305g)
pituus 69cm (66,5)
päänymp. 45,3cm (44cm)

kuulemma käyrien mukaan mennään,pituus suhteessa painoon hippusen yläkanttiin niinkuin aina. saatiin hammasharja ja kehoitti täti antamaan kaks kertaa päivässä soseita, ja aamuisin ja/tai iltaisin puuroa.
ja sanoi että janojuomaksi sit vettä... enhän mä oo ees tajunnut että tälle vettä pitäis vielä antaa!!! moniko antaa jo vettä vauvoilleen? tänään sit poika joi ihan innoissaan joku 50ml vettä,enempää en uskaltanut antaa (niinkuin se jotain myrkkyä olis... )

nyt näköjään vaaditaan ruokaa taas (vetäs yli puoli purkkia kasvis-broileri-sosetta,kokonaisen muussatun banaanin ja maitoa vielä n.80ml päälle runsas 2 tuntia sitten)!

noonie+vilho huomenna tasan 5kk!


:eek:
 
Maikilla on näköjään kommentoitavaa joka asiaan, yrittäkää kestää...

Mä annan Otsolle vettä nokkamukista joka soseaterialla. Aluksi hörpytin lääkemukista (pihistin niitä vinon pinon synnäriltä, kun mulle aina tuotiin kipulääke uudessa kipossa), mutta siitä aina meni suurin osa ruokalapulle eikä suuhun riittänyt kun pisara, joten siirryttiin nokkamukiin. Aluksi ei osannut juoda siitä ollenkaan, mutta nyt jo osaa aika hyvin. Tuo on NUK-merkkinen nokkamuki, jossa on pehmeä nokka. En oo katsonut paljonko vettä menee, mutta muutamia kulauksia aina ruuan päälle. Kovin paljoa en oo antanut juoda, kun on tuntunut lisäävän pulauttelua. Oon ottanut suoraa hanasta haaleaa vettä.
 
veden antamisesta: mä en ole sitä antanut vaan annan maitoa nokkiksesta, meillä kun ei poika oikein kehtais tuota maitoa juoda ja neuvolan ohjeen mukaan pitäis 600ml/vrk mennä mutta joinan vuorakausina saan menee toisinaan taas vaan 500ml. Teen puurot Nanniin ja lisään ruokiin ja nyt oon osan soseistakin tehnyt itse että saan sitä maitoa sinne ujutettua.Tuo kun ei oikein yölläkään syö olleskaan tais sit kerran 100ml.

Otsolle onnittelut :flower:
 
no onpas täällä hiljaista....

Meillä on päivä mennyt hurahtamalla, imuroitiin ja pestiin pyykit. ANoppi kävi ja oli käynyt Leeville ostamassa välikausi haalarin,REMUn sellasen oransi-hiekka värisen =)

Onko muilla muuten lapsukaisia jotka huonosti juo maitoa? Ja että sitä pitää sekottaa kaikkeen että saa maito määrät pysymään suosituksissa.
 
No on aika mahdotonta tuo meidän vauvan äitiriippuvuus :eek: Hetkisen on hyvä olla jos minua ei näy, sitten kun tajuaa että ei sitä oikeesti näy eikä kuulu niin hirmu hätä iskee!!! Tosi rentouttavaa oli taas saunassa käydä :( Jospa tuo menis nopeasti ohi.
Luin että eroahdistus voisi aiheuttaa yöheräilyjäkin! Sehän taas selittäis vähän viime aikoja, mutta niin myös hampaanteko, kuiva iho kasvoissa, huono vatsantoiminta ym... Tiedä sitten mistä yöongelmat johtuvat :/

Kiva kiva, kävin tänään hakemassa uudet matot keittiöön postista. Oli sitten toinen liian pitkä :headwall: Eikä lyhyempää löydy joten joudun nyt molemmat palauttamaan. Ollaan siihen asti ilman mattoja, vanhoja en enää takaisin laita :D

Vettä annan pienen pienestä muovilasista, taitaa olla varmaan snapsilasi :) Nyt osaa jo hyvin juoda, ei tule paljoa yli. Soseiden ja puuron yhteydessä, tulee annettua.

Maikki:
onnea Otsolle =)
 
No nyt alan sosevastata, kun eilen keittelin ekan kerran soseita ;)

1. Mitä raaka-aineita käytät?
- meillä lähtee tässä järjestyksessä: peruna, kesäkurpitsa, porkkana, palsternakka, bataatti, parsakaali, kukkakaali... ainakin alkuun lähtee näillä, katotan sitten lisää sortteja myöhemmin. Biotuotteita ostelin ainakin alkuun, huomattavasti halvemmaks tulee silti kuin kaupasta ostaa. Mies kyllä naureskeli mulle, että mitä mää biolla, kun en nytkään syö itse pelkkää bioa, ja tyttö saa siis haitta-aineet anyway äidinmaidosta.

2. Kuinka soseutat?
- sauvasekoittimella ja varmaan aika pian ihan haarukalla perunaa tms.

3. Teetkö pakastimeen valmiiksi vai teetkö joka päivä?
- Teen pakastimeen muutaman annoksen kerrallaan ja pidän pari annosta jääkaapissa lasipurkeissa.
Eilen ei kyllä oikeen onnistunu mun "soseiden pakastaminen jääkuutioissa". Tuli niin paksua sosetta, ettei meinannu millään mennä sinne pussiin ja sitä myöden kauhia sotku! Aika laihaa sosetta kai pitäis tehdä että olis sinne pusseihin mahtuakseen?
- Aika pian koitan varmaan laittaa tytölle ja meille samaan aikaan ruokaa, ite kun syön kasvista vaan niin menis kätevästi.

4. Meinaatko laittaa jotain makua, kuten yrttejä ym. sitten kun niitä voi antaa?
- Jeps! Kasvattelen persiljaa ja oreganoa ikkunalla.

5. Entä hedelmä/marjasoseet?
- Teen varmaan jotain helppoja ite, kuten omenaa ja päärynää... ehkä jotain mitä itekin tekis mieli syödä ;) ostan varmaan jotain purkeissakin, ehkä miksaan myös omaa ja kaupan... katellaan.

6. Vinkkejä jaettavaksi?
- NOPE... kädetön oon.

7. Miten teette puurot?
- Empäs tiedä viellä, onhan tässä viellä pari viikkoo aikaa miettiä... täältä saa sellasia ihan kätevän olosia pakkauksia. Siitä varmaan valmiista hiutaleista keittelen.

Yks kysymys viellä. Täällä neuvotaan laittaa kasvisöljyä soseisiin. Voiko sitä pakastaa myös soseen mukana?
 
Ai niin ja punanen Tripp trappi tilattu postissa ihan uutena... JEEEEEE! Varmaan eka juttu joka on tilattu uutena meille... pappa maksaa. Mielenkiinnosta... mitä nuo maksaa Suomessa?

Mä sain 193 eurolla sen tuolin, vauvatelineen ja istuintyynyn. Ja toimitus kotio!!!!!
 
Ja sitten Keijun iloksi (että on keskustelu vilkastunut... eli meikkiksen yksinpuhelu...) ajattelin viellä kertoa, että heräsin klo 6. aamulla tänään siihen, että tyttö nauraa ja repii mua tukasta. No niin kauan möyrysi siinä sängyssä ihan villinä, että nousin ylös ja laitoin päivävaatteet ja sitten leikkimatolle nukahti heti...

No joo... Luminkalle piti viellä kommentoida, että jaksamista noitten nukkumisvaikeuksien kanssa. Meillä kun pari yötä oli huonompia olin jo ihan poikki. Toivottavasti teille löytyy apua ongelmaan.

Miekin tilasin muuten Suomesta bodyn jatkopalat. Otin nimittäin jo kestojen kanssa bodeissa koon 86 käyttöön, aika uskomatonta... mut tytöllä on vaan ihan älyttömän pitkä selkä ja kestot tietty lisää pituutta entisestään. Tilasin samantien pari pakettia.

Ai niin Ja Helmille pojalle paranemisia viellä!
 
Hei tuota munkin piti kysyä et ootteko laittaneet öljyä soseisiin? Kun eikö se oo semmonen suositus? :snotty:

JA siitä bataatista, et miten tunnistaa hyvän yksilön?

Ihania kuvia teillä pikkuisista. :heart:

Meillä olis ihan tavis-syöttötuoli odottamassa, pehmuste pitäis ensin ostaa ja sitten ajattelin vasta ottaa sen kokeiluun.
Sosekysymykseen en vielä vastaa kun meillä on vain muutama raaka-aine käytössä vasta.

Nyt aamun touhuihin ja sitten ulos, näyttää tulevan hieno ilma. B)
 
huomenta!
meillä on pikku-ukko kuumeessa :( Elämänsä ekaa kertaa, ja täällä äiti ihan lähes poissa tolaltaan...Ihankuin ei olisi tavallista että ennen 1vuotta vauva sairastaa keskimäärin 4-5 flunssaa (muistaakseni) ;)
Olin jo eilen kiikuttamassa pientä lääkäriin, kun mies toppuutteli, että "haloo!" Kun mietin että tuolla takuulla korvatulehdus tms. Oli tosi itkuinen, mutta maltan nyt ootella sen muutaman päivän että kuume laskisi.

Pitää koittaa saada pikkuinen sisälle päikkäreille sitten, että pääsee pihaan esikoisen kanssa, on niin kivanoloinen ilma!

Kasviöljystä....en oo laittanut, vaikkakin oon kuullut että vois laittaa, esim. puuron sekaan laittaisin, jos laittaisin! =) Enkä usko että mitenkään vaikuttaa pakastamiseen jos sitä lurauttaa soseen sekaan.
Maotao, ei kuulosta pahalta teidän triptrappinne!! Vaikkakaan en osaa sanoo hintaa täällä..mutta oon kuvitellut että reippaasti tuonne 300euroonkin menee hinta!?
Minkä värisen ostitte/tilasitte??
(kuolaan täällä jo valmiiksi...)

Bataatista...mulla "hyvän yksilön" katsomisessa samat kriteerit kuin perunan kanssa! Eli en valitse nahistunutta, enkä pehmeetä. Eli sellainen silopintainen ja kova! :D Ompas taas kuvaus...... :LOL: :LOL:

Unohdan onnitella kaikkia puolivuotiaita erikseen, niin tässä kaikille tasapuolisesti:
ONNEA ONNEA ONNEA KAIKILLE MEIDÄN ½VUOTIAILLE!!!!!!!!!!! :heart: :heart:

jOS sitä hakis kahvia ja alkais tekeen kotihommia, kun tuo pikkupotilas nukahti tuohon sohvalle...
 
Eiks Reiman -vanhakin- puku oo aika kallis matsku, Sanse?
* muoks tai mistä mä tiedän onko sulla rikkinäinen tms.

helmi: Tripptrappi on punanen! Kyllä sellasen varmaan sais Suomeenkin tilattua jos jotakuta kiinnostaa. Muuten, oisin mieluusti ostanu tuollasen fiksun korkeen vanhan puusyöttiksen mitä te olittekin monet hienoks tuunanneet, mut empä löytäny, vaan ihan karmeita muovitekeleitä ja tripptrapp-kopioita vaan löyty.

Meijän tyttö kun oli kuumeessa niin tää sikaäiti ei ees huomannu. Ajattelin vaan, että nyt se kiukuttelu sitte on alkanu ja hampaita varmaan tekee... raukalla oli kai kolmen päivän kuume sillon ennen pääsiäistä.
 
Huomenia!!

Maotao: Onko teiän tripptrapp semmonen kirkkaanpunainen? Meillä ruskea, jossa pinkki istuinosa ja vihertävä eläinkangas, näyttää tosi kivalta. Meillekin appivanhemmat sen osti, tosin ois itse ostettu joka tapauksessa. Ei oo hirveästi tarvinu ostella vaatetta, kun saadaan minun veljeltä ja miehen siskolta niitä koko ajan, ja siks on sitte panostettu babysitteriin ja muuhun semmoseen. Ei muuten kannata yrittää soseita pussiin tunkea, ostat semmosen lokerikon niille pakastettaville :)

Kasviöljystä: Stakesin Meille tulee vauva-vihossa lukee: "Kun kiinteän ruoan osuus lisääntyy ja lapsi alkaa käyttää rasvatonta maitoa, rasvan saanti vähenee. Tällöin alle kaksivuotiaan lapsen puuroon tai muuhun ruokaan lisätään pieni määrä (n.2tl/päivä) kasviöljyä tai rasiamargariinia." Yleensä kaikissa vihkoissa, mitä oon neuvolasta saanu, on ollu aika samanlaiset ohjeet.
 

Yhteistyössä