11/08 masunkasvattajien murut *maaliskuussa*

Tuutikki: mulle tulee kans välillä morkkista.. Ihan vaan jos tulee ostettua vaatteita sekä ruokakaupasta jotain "erikoisuuksia" !
Pitäis koittaa nyt jo laittaa säästöön tulevaa hoitovapaata varten.. Opin liian "leveään" elämään, kohta tulot tippuu niin roimasti et vaatii aikansa ennen kuin osaan käyttää rahat niin että jää myös loppukuulle :ashamed:
 
HUomenta

Tänään Leevi heräsi vasta 05.26 =) en saanut illalla piettyä hereillä kun kasiin asti sit simahti ukkeli. No tää iltana paremmalla onnella.
Leevi on muuten taas ruennut ketkuilemaan maidon juonnin kanssa, mikähän tähän auttaisi? tuntuu että sillä on ihan kamalasti muuta touhua ja katseltavaa ettei malta maidonjuonnille rueta. Yö syönnitkin lopetti viikonlopun aikana, tuttia pitää pariin otteeseen laittaa mut maito ei kelpaa vaikka oon kuinka yrittänyt yöllä antaa.
Maito kelpaa autossa juotavaksi ja horniikin sitä silellä sit ihan kokopullon mut ktona ei maistu ei sit mitenkään päin.Eilen sain huijattua taikamukista vähän mut nyt sekään ei enää kelvannut.On kokeiltu eripuolloja ja mukeja mut ei niin ei.Kuitenkin se maidon tarve olis tän ikäisellä 700-800ml/vrk. meillä ei ainakaan päästä tohon jos tää tämmösenä jatkuu.

Mut nyt suihkuun ja aamun touhuille...
 
Huomenta!

Mies lähti aamuviideltä Helsinkiin, mut onneks sain vielä pari tuntia unta ja heräsin vasta vähän vajaa seitsemän herätyskelloon ku piti esikoista mennä herättää kouluun. Lumi ihme kyllä nukkui melkein puoli kasiin, säpsähti tosin hänkin herätyskelloa. Inhottavaa, kun silloin kun vauva nukkuisi, niin pitää esikoisella tietysti olla aikainen kouluaamu.

Yökin meni ihmeen hyvin, tosin meillä on joku tiheän imun kausi meneillään, syö parin tunnin välein. Mut onneks nukahtaa sit heti uudelleen.

Viikonloppuna ulkoiltiin ja siivoiltiin. Innostuin minä kanssa parvekkeen siivoomaan, sinne aina talven aikana kummasti kerääntyy kaikkea roinaa ja roskaa. Parvekkeella on myös odottelemassa vanha syöttötuoli, josta on maalit irtoilleet. Se pitäis hioa ja maalata. Jotenki sitä on vaan lykätty koko ajan, mut eihän tässä enää kauaa mene, että se tulee käyttöön.

Taidan siirtyä sohvalle nautiskelee aamukahvia. Pitää pian lähtee koiraakin ulkoiluttaa. Näyttää tulevan vähän luntakin taas. Mä jo odotin et kevät alkoi B)
 
huomenta!
tänään ei pitänyt olla mitään erikoista..siis ihan kotihommia ja ulkoilua. MUTTA....tajusimpa äsken että esikoisen nimpparipäivä (jota meillä ei juhlita, mutta mummot ja papatpa haluukin muistaa) :D
Niiiiiin, isomummo soitti eilen että pitäs käydä ostaan pojalle lenkkarit, hää maksaa. Ja mun vanhemmat tulee kahville, miehen vanhemmat huomenna..eli siivoon paikkoja ja hakeen kaupasta jotain kahvin kera. =) Eikä meil oo autoo, joten lenkille samalla.

Niin ja illalla meen hakeen sen huutisasun ja myyjä kauppaa mukaan jotain muutakin kivaa lastenvaatetta. Innolla menossa hakeen!

Mutta nyt laittaan meikkii hieman ja siistiin paikat ja lenkille! :wave:
 
Mie taas ahkeroin eilen: sain vihdoin ompeluhommat tehtyä. Nyt on pojilla hienot uudet verhot ja päiväpeitteet sävysävyyn. Ostin myös samanlaiset torkkupeitteet. Hieno tuli huoneesta! Lenkilläki kävin. Illasta käytiin yhen serkun luona kahvittelemassa ja toinen serkku kävi opettamassa hauen putsaamista. Nyt on iso hauki pakkasessa palasina oottamassa kalapyörykkä-inspiraatiota. Ja made odottaa siellä kans, saadaan sit madesoppaa! Miehen siskon mies kalastaa niin saadaan välillä aina tuoretta kalaa.

Tänään tuli huutiksesta huutamani 74 välikausihaalari. Ihan kuin uusi ja 11 e postikuluineen siitä maksoin. Menee varmasti vielä syksylläki, on sen verran reilun näkönen.

Tänään leevi heräs taas ennen kuutta ja on sit jo 7.30 kieppeillä aivan väsy. Kasin maissa oli pakko hänet syötellä nukkumaan. Heräs sit kun oltiin puistossa mutta hyvin viihtyi hereilläki: välillä sylissä ja välillä rattaissa (nostin myös pikkusen sitä selkänojaa). Mutta on kyllä painava kanneltava varsinki liukkailla toppavaatteilla. Pitänee viritellä rintareppu aina mukaan - ja onhan miulla se kantopussiki, mutta pitäs testailla ja opetella ensin kotona sitä. Helpottaski aamuja kun leevi nukkuis jo kotona aamutorkut ja sit puistoreissulla mahollisesti toiset pikku-unet. Ei tarviis aamulla sitä kitinää ja väninää kuunnella.
 
päivää täältä mettästä! oon siis nyt viikon melkein vanhempieni luona loikoilemassa kun mies lähti työmatkalle san franciscoon (se pirulainen ;) ) Tuntuu että Vilho on jo vähän ikävöinytkin isiä, tänään näytin miehen lähettämiä kuvia sieltä ja kun näki isänsä naaman niin eka kauhee hymy ja sit naama mutrulle ja itkua alkoi vähä vääntämään :( raukkaparka

ja toinen alahammas on nyt sit alkanut puskemaan itseään ikenestä läpi! ihmettelin vähän että kun on poika niin kitisevä niin tänäänpä perunamössön syömisen yhteydessä huomasin toisen hampaan alun!

Tilasin tänään olikohan se "lasten metsola"-nimisestä nettikaupasta pojalle semmosen ruskeen "karva"takin missä on turkoosit tereet ja huppu. Aattelin että kun on niin pitkäraajainen poika niin koitetan nyt tämmöstä 2-osaista pukeutumista. Haalareissa alkais varmaan meneen niin iso koko noitten jalkojen ja selän pituuden takia, ja olis sitten muuten aivan liian isoja. Katotaan nyt millanen tuo sitten on koko oli "6kk"...

Toivottavasti meillä nyt ei sit allergiat pojalle iske, se on niin kamalaa,omasta kokemuksesta tiedän. Lapsena mulla oli koko ajan ihottumaa ja allerginen heinille,kissoille,kaneille jne ja sit teininä tuli mukaan kaikki mahdolliset siitepölyallergiat ja porkkanat,omenat,päärynät,luumut,pähkinät jne
jahas poika heräs pitää mennä!
 
heipä hei
menipäs viikonloppu nopeasti, en ehtinyt kissaa sanoa...sunnuntaina nukuttiin porukalla pitkään, tyty yritti herätä aikaisin mutta otettiin hänet parisänkyyn väliimme rauhoittumaan ja nukahti siihen, sitten siirsin pinnikseen kun en osaa vauvan vieressä rennosti nukkua. Kerran yritin ja heräsin niskat tönkkönä samasta asennosta johon olin nukahtanut.

Neukkukuulumia, vielä ei olla ylitetty maagista kuutta kiloa. Muutenkin vähänlaisesti kasvaa. En lainkaan kummastele kun raukkaparka syö niin huonosti ja nukkuu vähän. Toivottavasti saatais tälläviikolla allergiat jonkinmoiseen ojennukseen, ollaan menossa testeihin ja maitokin varmaan vielä vaihtuu kun ei tuo almiron näytäkään sopivan- hirveät masuvaivat ja parut tuli viikonloppuna, ja pulauttelukin on taas lisääntynyt. Toivon vaan ettei allergioiden lisäksi ois mitään muuta joka hidastaa kasvua.

Munkin tekis mieli nettiostoksille mutta oon hukannu verkkopankkitunnukset, pitäisi tilata uudet mutta ei jaksa. Tietääkös joku muuten onko Bibin tutteja yms.tarvikkeita jossain myynnnissä Helsingissä?
Noissahan ei ole bisfenoli a:ta lainkaan.
 
Heissan!

Ihanat säät on olleet, Otson kanssa on vaunuiltu pari kertaa päivässä.

Anoppi tuli pariksi päiväksi kylään, halusi lähteä kanssani ostamaan Otsolle jotain vaatetta ja minulle synttärilahjaa. Hän osti Polarn O. Pyretistä pari lyhythihaista bodya (80 cm) kesäksi (tai nyt jo aluspaidaksi) ja 74-senttinen puuvillahupparin. Olivat musta tosi kivoja ja nuo 80-senttiset lyhythihaiset on kestovaipan kanssa jo nyt ihan sopivia. Itselleni en oikein keksinyt mitään synttärilahjaa (30 v. tulee reilun viikon päästä täyteen), lopulta sitten hätäpäissäni valkkasin kierrätysdesign-liikkeestä nahkaisen rannekorun.

Luitteko tänään Hesarista artikkelin vauvojen sormiruokailusta? Se oli ihan mielenkiintoinen, mutta valitettavasti ei ole näköjään ilmaiseksi luettavissa nettilehdessä. Jos joku haluaa lukea jutun, voin laittaa kopion sähköpostilla, laittakaa spostiosoite vaikka yv:nä. Itse ainakin ajattelin, että heti kun Otso oppii istumaan, voisin antaa sormiruokaa kokeiltavaksi.

Siinä oli myös imetyssuosituksista tietolaatikko otsikolla "Suositukset ja todellisuus eivät kohtaa". Suomessa yksinomaisen imetyksen kesto on keskimäärin vain 1,4 kk! Aika vähän. Heti vähän kolahti, kun oon antanut Otsolle jo aika isoja annoksia kasvissosetta kerrallaan, vaikka tässä vaiheessa tarkoitus olisi vain maistella, kun rintamaitoa tulee ihan riittävästi. Annoinkin tänään päivällä vain pikkuannoksen tuoretta kurkkua maisteltavaksi ja heti sitä maitoakin upposi enemmän. Luumuannoksista en aio kuitenkaan pihistää, kun ne pitää vatsan toiminnassa.

Jaahas, nyt pitää mennä pitämään seuraa anopille. Vauvakin varmaan pian herää päiväuniltaan, niin tulee jotain puhuttavaa...
 
maikki79: Njoo, itse olen vähän ihmetellyt että missä ne 6 kk imettävät on kun tällä hetkellä en tunne yhtään - no mutta mun ystäväpiiriin kuuluukin mahtavat 3 äiteetä, että eipä ole kovin laaja otos :LOL:
Olishan tosi mahtavaa ja helppoa jos voisi vain kaivaa tisun esiin ja siitä virtaisi maitovuo, mutta tasan ei käy onnen lahjat. Omalla kohdalla epätoivoinen täysimetys johti vain vaavin 9 % painonlaskuun jo laitoksella että näin.

Olipas taas vuodatus, negatiivinen päivä näemmä. Mulla ensi kesänä 35-vuotis synttärit joten ajattelin ruveta kirkeräksi mummoksi. Harmi vaan että on näin valoisaa.,olis helpompi olla kitkerä räntäsateessa ja pimeydessä.
 
pyörikki, oon samaa mieltä, Suomessa jokaisen vauvan kohdalla ratkaisut tehdään ihan varmasti sen mukaan, miten on vauvan kannalta parhaaksi. Ainakin noista imetyssuosituksista on ihan tarpeeksi tiedotettu ja voin kuvitella, että moni kokee ne myös paineita aiheuttavina, jos maitoa ei virtaa vuolaasti.
 
Mieki aattelin sormiruokaa nyt leevin kans kokeilla aktiivisemmin. Onpahan hällekki sit jotain suhrattavaa pöydän ääressä sillä aikaa kun muutki syö. Mutta kyllä tuo esikoisen malli on ihmeellinen juttu. Nuutilla ei aikanaan ollu mitään merkkejä siitä että syöminen kiinnostas. Nyt leevi aukoo jo kovasti suutaan ja kattoo tosi tarkasti kun syödään. Mietittiinki kaverin kans sitä että nuutin aikaan sit tuli ite syötyä sillon kun nuutti nukkui, mutta nyt leevi on aina hereillä meidän ruoka-aikoina niin hänkin sit on päässy pienestä pitäen seurailemaan sitä syömistouhua. Hirveesti nykysin kiukkuaa lattialla kun myö syödään. Syliin kun pääsee niin on tyytyväinen. Eli kyllä kovasti jo ootan sitä että päästään syöttötuolia köyttämään!
 
maikki:Esikoista imetin pelkästään 6vk-3,5kk välin. Ja stressasin paljon jos jouduinkin antaa korviketta! Illat sitten istuin makkarissa ja imetin ja imetin!!! :headwall: En ymmärrä miks en voinut antaa pullosta iltaisin!! Kai musta oli silloi niin hienoa kun meni täysimetyksellä...

Meillä ei ole tää nuorempi ollut oikeestaan ollenkaan pelkällä imetyksellä. Pienen syntymäpainonsa sekä keltaisuuden vuoksi jouduttiin jo heti laitokselta asti antamaan lisämaitoa. Sit kun imetyksen jälkeisistä maidoista päästiin, jatkoin illalla korvikkeen antamista että sais paremmin masun täyteen. Jotenkin en vaan tän toisen kohdallba "ennättänyt" maratoni-imetykseen illalla. Kuitenkin tuo esikoinen vaatii myös osansa joten tälleen ratkaisin tilanteen. Nykyään ottaa velliä ennen yöunia noin 100ml+.


Sosetta
meillä menee aamupäivällä ehkä 8tl, arvioltaan...
Iltapäivällä sit hedelmäsosetta tai vadelmakiisseliä puolikkaan purkillisen verran.
 
noonie, tuo lastenmetsola on aivan ihana!! Voin kuvitella miten söötti tuo tilaamasi takki on.. :p

maikki, sormiruoasta...laitoinkin sulle yyveetä, olisi mielenkiintoista lukee artikkeli! Me alettiin esikoiselle aikanaan antaa heti siinä ½vuotiaan aina ruokapöydässä kurkunpala, omenaa tms. käteen ja sitten kun alkoi oleen näppärämpi, niin pieniä ruoanpaloja, jolloin sai harjoitella pinsettiotettaan,. ja voi sitä riemua kun sai jotain suuhunsa...
:LOL: Myös ne maissunaksut oli meillä ihan in. :D

Mä hain tänään sen ticketin turkoosin kevätasun, IHANA!!!!!!! pääsispä pian käyttään.. =) Ja siihen päälle sain vielä muutamalla lisäeurolla ihanat farkut, nameitin paitapuseroita, kesäksi kalastajanlakkeja, bodyja ja kesävaatetta. Tehtiin myös diili, että myyjä ilmoittelee kun jää taas kivaa vaatetta pieneksi, kun noita ulkoiluvaatteita mun makuun oli sitten taas isommassa koossa! Eikä oo varaa niistä täyttä hintaa maksaa..siis uutena.

Mitäs muuta...päivä hurahtanut taas ihan liian nopeeta. Musta tuntuu tällä hetkellä että vuorokaudessa saisi olla muutama extratunti. :D Tekemistä olisi, vaan aina huomaa miten päivä on ohi.

Mutta nyt vielä pyykkikone pyöriin..
 
kiinteiden määristä vielä...meillä menee oikeestaan samat määrät kuin luminkalla..paitsi toisinpäin. =) Aamupäivällä annan hedelmää ja illalla kasvista.

Tähän asti lempparisötkötys on ollut vadelmaa ja banaania. Ja olin aika ihmeissäni, kun muussasin haarukalla 6-8vadelmaa (kera siementen) ja siihen ½banaanin. Oli aika kökköstä, niin meni ihan mielettömän sutjakkkaasti alas. :D niin ja eilen annoin viinirypäleestä (saakohan sitä ees antaa....ei missään valmisruuissa ainakaan taida olla lisättynä..noh) aina pienen kökkäreen sen suuhun kun itse söin. Oli ihan herkkua, hetken mässäs suussaan ja kuulu vaan lurps kun meni alas. Siis sellainen hitunen... :LOL:
 
pyörikki,mitä noi bibin tutit on ?en oo kuullutkaan.

pakko laittaa linkki siihen takkiin mink tilasin, on niin söpö http://www.lastenmetsola.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/LastenMe/Products/MA-603/SubProducts/MA-603-0001

imetyshän meillä meni ihan persiilleen kun ei vaan sitä maitoo sitten tullutkaan lähellekkään sitä määrää mitä poika ois kaivannut,ekat 3 vai 4 viikkoo istuin aamusta iltaan poika tissillä..huoh, se aika on niin sumua ja mustaa.
oli todellinen valonpilkahdus se hetki kun annettiin ekan kerran korviketta joku ilta ja tajuttiin sen jälkeen että ai tämmönenkö tän vauvan pitäis olla :/
ja pojalla pyöri silmät päässä kun oli niin taivaissa kunnon maidosta.
toivotaan nyt että jos joskus toisen kerran itseni raskaaksi hankin niin sujuis imetys paremmin,oli se mulle tosi kova pala,vieläkin ottaa päähän.
mutta nyt mennään hienosti NAN2:lla ja soseilla eteenpäin,porskutetaan oikein niinkuin tänään kun poika sai ekan kerran perunasosetta voi sitä maiskuttelua =) :heart:

ja bumbon Vilho oli saanut mummoltaan,pari kertaa siinä nyt istuskellut pikku hetkiä,oli vähän ihmeissään aluksi että mihinkäs sitä nyt jouduttiin =) vilhon 1-vuotias serkkukin halus koko ajan koittaa bumboa, oli sen verran hoikka poika että saikin itsensä siihen ängettyä,tosin tartti vähän apua pois tulossa, mutta ilmeisesti tosi hauska kapistus kummankin mielestä :D

jahas nyt jatkaan surffailua,ei nyt muuta "tärkeetä" tuu mieleen ;)
 
Heippa kaikille!
Mahtuuko joukkoon tummaan?

Meillä on 23.11 syntynyt poika, joka tupsahti maailmaan kuukautta ennen laskettua aikaa keisarinleikkauksella raskausmyrkytyksen takia.

Asumme Ranskassa ihan Sveitsin rajan kupeessa (Geneveen n. 10 km) ja perheeseemme kuuluu mieheni, poikani ja minun lisäksi kaksi koiraa.

Lucan kanssa aloiteltiin reilu viikko sitten maistelemaan perunaa ja tänään annoin bataattia ensimmäistä kertaa. Kaikki tuntuu uppoavan yllättävän hyvin :D
Imetys oli alusta asti aika hankalaa, aluksi poika oli niin pieni ja heikko ettei jaksanut imeä rintaa ollenkaan ja oli nenämahaletkun ja vastikkeen varassa. Imettelin kuitenkin vaihtelevalla menestyksellä n. 2 kk ja niillä main siirryttiin kokonaan korvikkeeseen. Hyvinhän tuo silläkin näyttää kasvavan :)
 
Heippa!
Minä oon käynyt täällä aina välillä lueskelemassa jo odotus aikana, ja nyt ajattelin osallistua itsekkin keskusteluun, mikäli joukkoon mahtuu. Meillä siis syntyi poika 9.11 sopivasti isänpäivänä, muutamaa päivää ennen laskettua aikaa pienikokoisena 48cm 2640g, nyt tosin 4kk neuvolassa oli jo 6900g ja 63,4cm että hyvin on poika kasvanut!
 
Huomenet

Tervetuloa Debi :) muoks: ja annaN myös!

Tahtoisin kanssa sen sormiruoka-artikkelin, pistän yv:tä. En oo ite oikeen vielä suunnitellut, että miten meillä aletaan kiinteiden kokeilut. Pikkuhiljaa tietysti. Varmaankin 5kk neuvolan jälkeen sitten jossain vaiheessa.

Tarkotus oli lähteä koiran ja vauvan kanssa ulos, mutta tää pikkunen nukahti mun syliin ja on niin ihanan suloinen etten raaski herättää. No ei varmaan kauaa nuku, mutta olkoon nyt sylissä vielä kun mahtuu olemaan :)

Aijuu, sööttejä kuvia Anzkuli!
 
Huomenet ja Tervetuloa uusille =)

Täällä on taas puoli kuusi noustu virkeänä uuteen päivään.
Käytiin jo esikoinenkin hoitoon viemässä ja samalla pikkulenkki heittämässä. Leevi nukkuu ekoja uniaan vielä vaunuissa, itsellä nyt ihana hetki kun saa rauhassa netteillä.
Ihana ilma tuolla ulkona vaikka pakkasta -12astetta.
Taidankin rueta pikkusen siistimään paikkoja ja lukemaan lehteä.
 
Tervetuloa uusille! =)

Me täällä odotellaan et pakkanen vielä vähän lauhtuis ja päästäisiin ulos. Mittari näytti vielä äsken -15, mut on niin ihanan näköinen ilma. :)

Kun noista vaatteista on ollut puhetta, niin millaisia kevätpukuja/välikausipukuja teillä on? Itsellä se ois ostoslistalla ja oon kovasti miettinyt et millasen ja minkäkokoisen ostais... oishan se kiva kun vielä syksylläkin mahtuis.

Lohdutuksen sana allergioista kärsiville: yleensä ne helpottaa kahta ikävuotta lähestyttäessä ja/tai kouluikään mennessä. :hug:

Ihania kuvia. :heart:

Eipäs mulla muuta asiaa tainnutkaan olla... :LOL:

Aurinkoista ulkoilupäivää kaikille toivottelee maitooo ja neiti :heart:
 
Meillä herättelee pikkumies aamulla suunnilleen puol kahdeksan aikaan aina, mikä sinällään on ihan hyvä kun pitää viedä aina esikoinen eskariin yhdeksäksi, kerkee hyvin tehdä aamutoimet, viikonloppuisin vois tietenkin nukkua pidempäänkin! Meillä on alettu noita kiinteitä ruokia maistelemaan jo tossa kolmen kuun kieppeillä, ja ihan kaikkia sekasin mitä on kaupasta löytynyt hedelmiä marjoja ja kasviksia, eikä oo mitään tullut, nyt menee jo kaks purkkia päivässä soseita lisäksi maitoa paljon ja illalla puuro, hyvin kestää maha ja nukkuu hyvin illalla syö puuron joskus kahdeksan aikaan yöllä herää kerran noin neljän aikaan ja sit nukkuu taas, maito meillä syödään korvikkeena kun imetys ei oikeen lähtenyt sujumaan tiukan kielijänteen vuoksi, nyt taas ens viikolla sen asian tiimoilta lääkäriin jos sen sais vaikka napsastua poikki, jos ei suostu tuolla terveyskeskuksessa niin sit yksityiselle!
 

Yhteistyössä